Hoi Peter,
zover ik weet en mijn kennis reikt schakelen deze relais alleen de boosters in en dus niet uit.
Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 11:29:11Geen oplossing voor je probleem maar staat er ergens beschreven hoe je er toe gekomen bent 20 boosters te gebruiken?
Mij lijkt dat meer iets voor meer dan 100 gelijktijdig rijdende treinen en dat kan toch nooit op je baan, laat staan dat het al zou kunnen met Koploper.
Het zijn maar 18 boosters ipv 20
Het lijken er veel maar mijn ervaring laat zien dat een goede voeding key is voor een goede werking. Ik moet in deze nieuwe opzet nog testen hoeveel treinen er gelijktijdig kunnen rijden maar het zijn er meer dan 30....... Vergis je ook niet in het verbruik van wagon-binnenverlichtingen en dergelijke, je zit zo aan het maximum.
Een korte opsomming geeft het volgende overzicht:
1 booster voor de wissels
1 booster voor de ref-spanning van de terugmeldmodules
2 boosters voor schaduwstation 1 (opstelling voor 2x 15 treinen)
2 boosters voor schaduwstation 2 (opstelling voor 2x 15 treinen)
1 boosters voor schaduwstation 3 (opstelling voor 13 treinen)
1 booster voor schaduwstation 4, een inhaalspoor en klimovaal E
2 boosters voor hoofdtraject klimspiraal A en deel paradetraject
2 boosters voor hoofdtraject klimspiraal E en deel paradetraject
1 booster voor klimspiraal B en station AB
1 booster voor neventraject en station D (moet nog gebouwd worden)
1 booster voor het grote station (moet nog gebouwd worden)
1 booster voor een draaischijf met lokloodsen (moet nog gebouwd worden)
2 boosters als reserve (voor de kosten van deze boosters hoef je het niet te laten)
Het grote voordeel van deze opzet is dat als er één booster uitvalt door bv een kortsluiting, de andere gewoon ingeschakeld blijven. Alle treinen behalve in die betreffende boosterkring blijven gewoon doorrijden. De terugmelding blijft volledig intact en voorkomt botsingen. Als ik het overnieuw zou moeten maken dan zou ik weer voor zo'n opzet kiezen.
Groetjes, John