Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: Bouw station GH (update 22-03-2026)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re: Tilly's modelbaanproject: Hoofdtraject aangepast (update 14-09-2025)
Hallo allemaal,

dank jullie wel, ben er ook erg blij mee en mooi om te zien dat de rest van het gezin zo meeleeft :mrgreen:

Citaat van: Veerman op woensdag 17 september 2025, 18:17:56Beste John. Het doet mij goed je baan vorderingen weer te kunnen volgen. We waren beide aan een grote baan bezig maar ik moest helaas opruimen ivm verkoop van het pand waar ik mijn baan had. Ik ga je weer volgen en zie er naar uit.
Mvg Frank

Hoi Frank,

Oef, dat is balen, hoop zelf nooit in zo'n situatie terecht te komen.....

Het filmpje gaat wat langer duren want alles aansluiten en Koploper aanpassen gaat meer tijd kosten dan gedacht. Verschillende zaken moeten ook opnieuw uitgezocht worden omdat het allemaal zo lang voor me geleden is :confused:
Maar ik heb een vraagje aan jullie: Koploper is nu geïnstalleerd op een nieuwere PC met Windows 11 en alles werkt prima maar het baanplan wordt nu niet meer volledig op het 2e beeldscherm weergegeven:

1375-Koploper-beeldscherm.jpg

Nu las ik dat men dit alleen kan oplossen door het baanplan volledig nieuw te tekenen. Klopt dit of bestaat er een ander truukje?

Groetjes, John
 @citaat Schermresolutie van het 2de scherm verlagen tot het baanplan het volledige scherm vult.
Dat had ik geprobeerd maar een mooi vullend beeld lukt niet. Of boven en onder of links en rechts blijft er een zwarte balk zichtbaar.......
Gaaf om te zien dat je weer aan het bouwen bent Tilly!  :D

De tijd heeft je wel wat ingehaald, als je toch opnieuw tekenen moet...; Freiwald - Traincontroller :mrgreen:
Hoi John,

Kan je baanplan naar het 1e scherm slepen, en daar vergroten ?
Heb je in windows de optie scherm uitbreiden geactiveerd ?
Kan je binnen windows, met ander programma, wel naar andere beeldscherm en deze scherm vullend maken ?

Ik werk zelf niet met Koploper maar met iTrain, en daar kan je kiezen of je het scherm beeld vullend wil maken.

Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

John,

Misschien wil Walter Wissels je helpen, ik ben geen grote KL kenner, maar mijn kennis van KL zegt dat je niet alles opnieuw hoeft te tekenen.
Is een hele grote misschien, maar je baan vindt hij mooi!

Anders kan Degeluidsman je mogelijk helpen denk ik.
Citaat van: Wijbe op vrijdag 19 september 2025, 10:08:08Gaaf om te zien dat je weer aan het bouwen bent Tilly!  :D
De tijd heeft je wel wat ingehaald, als je toch opnieuw tekenen moet...; Freiwald - Traincontroller :mrgreen:
:D

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 19 september 2025, 10:22:37Kan je baanplan naar het 1e scherm slepen, en daar vergroten ?

Nope, ook dat gaat niet....

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 19 september 2025, 10:22:37Heb je in windows de optie scherm uitbreiden geactiveerd ?

Yep

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 19 september 2025, 10:22:37Kan je binnen windows, met ander programma, wel naar andere beeldscherm en deze scherm vullend maken ?

Ja, andere programma's kan ik wel beeldvullend instellen. Het is echt een specifiek Koploper probleem :(

Ik zal Walter eens vragen, thx :thumbup:
Hi John, wb, ik had laatst iets soortgelijks met 2 schermen (hdmi en usb-c/hdmi aangesloten) op mijn laptop waarbij op 2e scherm raar gedrag was van sommige windows. Het fysiek switchen van de kabels naar de 2 displays lostte het voor mij op.. wie weet..

gr koen
Hoi Koen,

bedankt voor de tip maar dit hielp ook niet. Walter zit trouwens met hetzelfde probleem.....

Citaat van: Degeluidsman op zondag 14 september 2025, 17:16:01Dat ziet er weer gelikt uit John   :thumbup: :thumbup:

Ik hoop dat je een filmpje maakt van de rijdende treinen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

de treinen rijden weer en ik had een filmpje gemaakt met mijn telefoon (Samsung A54). Op de mobiel ziet het wel aardig uit maar zodra je het afspeelt op een monitor of labtop is de kwaliteit erg slecht. Zo slecht zelfs dat ik er vanaf zie om het hier te posten.
Ik ga nu eerst verder met de bouw maar als er iemand in de buurt woont die zich geroepen voelt om een kwaliteitsfilmpje te maken dan is hij/zij welkom ;)

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw klimovaal B (update 03-10-2025)
Hallo allemaal,

we zijn gestart met de bouw van klimovaal B. Deze moet de bovenliggende zijlijn gaan koppelen met het grote station. Hier eerst het plan dat alweer iets aangepast is:

1376-Plan-Klimovaal-B.jpg

Bij iedere wending gebruik ik in dit ovaal 6 rechte rail lengtes (24188). Dit niet zozeer vanwege het klimpercentage maar meer voor de bereikbaar later van onderuit.

Hier eerst 2 foto's die het begin van de bouw laten zien:

1377-Bouw-Klimovaal-B-1.jpg

1378-Bouw-Klimovaal-B-2.jpg

En dan 2 foto's waarop het "ijzerwerk" te zien is samen met de "oprit" en de eerste halve wending:

1379-Bouw-Klimovaal-B-3.jpg

1380-Bouw-Klimovaal-B-4.jpg

Zoals jullie zien blijf ik trouw aan de bouwwijze van draadeinden in combinatie met voor-gefabriceerde baandelen. Dit is iets meer werk maar bevalt me uitstekend.

Aankomende week heb ik verlof dus dan hoop ik meters te kunnen maken.

Groetjes, John
Leuk dat je het na zo'n lange tijd toch weer oppakt...

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Veel plezier de komende week en ik kijk nu al uit naar de updates!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Door een grote mannen griepje een wat late reactie, jammer dat het filmpje niet de kwaliteit heeft die jij graag wilde laten zien.

Ik las dat je op het tweede scherm de koploper informatie niet beeldvullend kreeg, er staat mij bij dat je in de rechter onder hoek iets in de tekening moet zetten.
Bijvoorbeeld een pijltje of ander symbool, zelf heb ik mijn baanplan als het ware uitgerekt van het linker scherm na het tweede scherm.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw klimovaal B (update 05-10-2025)
Hoi Peter,

dat is idd een mogelijkheid maar dan verschuift alles naar de linker bovenhoek. Maar niet getreurt, deze week ga ik hulp krijgen van forumlid Jos :thumbup:

Vanmorgen de volgende 2 baandelen geplaatst, het gaat nu als een tierenlier :-)

1381-Bouw-Klimovaal-B-5.jpg

1382-Bouw-Klimovaal-B-6.jpg

Nog één wending te gaan.

Groetjes, John 
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw klimovaal B (update 06-10-2025)
Hallo allemaal,

de laatste wending zit er ook in:

1383-Bouw-Klimovaal-B-7.jpg

1384-Bouw-Klimovaal-B-8.jpg

Het gaat nu lekker snel omdat ik enkele weken geleden met het mooie weer al het zaagwerk gedaan heb B)

Morgen verder met het verdekte passeerspoor.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw klimovaal B (update 06-10-2025)
Citaat van: Tilly op maandag 06 oktober 2025, 22:34:47de laatste wending zit er ook in
Weinig spannend zo hè >:-D  :)

Je hebt weer een lekker tempo er in zitten.
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw klimovaal B (update 09-10-2025)
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 07 oktober 2025, 19:52:11Weinig spannend zo hè >:-D  :)
:D

Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 oktober 2025, 08:06:46Ik las dat je op het tweede scherm de koploper informatie niet beeldvullend kreeg, er staat mij bij dat je in de rechter onder hoek iets in de tekening moet zetten.
Bijvoorbeeld een pijltje of ander symbool, zelf heb ik mijn baanplan als het ware uitgerekt van het linker scherm na het tweede scherm.

Forumlid Jos is vandaag op bezoek geweest en heeft idd in de rechterhoek iets in de tekening gezet. Daarna heeft hij mbv de pijltjes in het baanplan tekenmenu het plan centrisch gezet. Dit zijn de pijltjes die ik bedoel:

1385-Koploper-Pijltjes.jpg

Ik had ze nog nooit gebruikt :?

Nu ziet het er dan zo uit:

1386-Koploper-Beeldscherm-2.jpg

Is in ieder geval al veel beter :thumbup:

Jos heeft ook filmpjes gemaakt maar die houden jullie nog tegoed.

Het "passeerspoor" en het laatste verdekte baandeel is inmiddels ook geplaatst:

1387-Bouw-Klimovaal-B-9.jpg

1388-Bouw-Klimovaal-B-10.jpg

Omdat ik hier zelf toch wel trots op ben ( :-) ) nog 2 extra foto's "van boven":

1389-Bouw-Klimovaal-B-11.jpg

1390-Bouw-Klimovaal-B-12.jpg

Zo nu zijn jullie weer helemaal bij ;)

Groetjes, John   
Mooi dat het gelukt is met Jos zijn hulp met het beeldscherm John. :thumbup:
De vorderingen zien er goed en strak uit zeker de foto's van boven genomen laten het goed zien voor de (trouwe) kijker(s).

Groet Michel
John,

Mooi stuk baanbouw, daar mag je terecht trots op zijn :thumbup:.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag John.

Het ziet er allemaal weer rete-strak uit :thumbup:
Maar, we waren dat wel gewend van jou!  :cool:

Het tracé gaat maar steeds verder omhoog,
nog even en je komt boven de wolken uit ... :roll:

Groeten,

Erik.
Zou je daar nog wel iets boven bouwen? Je zal al flink je best moeten om er in de zichtbare gedeelten iets even indrukwekkend van te maken als in de catacomben van je baan  ;)
Forum Moderator

Fijn dat het gelukt is je baanplan aan te passen John, koploper heeft soms wat lastige dingetjes die je snel over het hoofd ziet maar dat kan ook komen omdat je dat maar een keer moet instellen  :)

Je uitbreidingen zijn weer om door een ringetje te halen  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

The meaning of life is to give life meaning!

Ha John,

Het ziet er erg mooi en strak uit maar ik wordt er duizelig van als ik denk aan de preisertjes die in de treinen zitten... >:-D

Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw klimovaal B (update 10-10-2025)
Hallo allemaal,

dank alweer voor jullie leuke reacties en als jullie het niet erg vinden dan stomen we gewoon door :-)

Vandaag bezig geweest met het maken van raamwerken voor de toegangsluiken naar het gebied boven de klimovalen. Deze luiken zijn een noodzakelijk kwaad als je een klimovaal bouwt die niet rondom toegankelijk is. Hier 3 foto's van het luik wat ik eerder (13 jaar geleden 8o ) aan de andere zijde van de baan gebouwd heb:

1391-Foto-Luik-1.jpg

1392-Foto-Luik-2.jpg

1393-Foto-Luik-3.jpg

Het wordt er allemaal niet mooier op met die naden maar zoals ik al schreef: een noodzakelijk kwaad :(

Hier dan enkele foto's van de raamwerken die vandaag gemaakt zijn:

1394-Foto-Luik-4.jpg

1395-Foto-Luik-5.jpg

En dan nog van bovenaf:

1396-Foto-Luik-6.jpg

1397-Foto-Luik-7.jpg 

Het lijkt allemaal heel simpel maar dat is het zeker niet. Het vergt nogal wat creativiteit en meet- en paswerk. Ook nu laat zich weer de voordelen van het werken met draadeinden zien. De constructie blijft maximaal "open" wat de toegankelijkheid naar de sporen alleen maar ten goede komt en daarnaast is alles oersterk.

Zo, dat was het dan weer voor vandaag, nu eerst een herfstbok :-)

Groetjes, John
Hoi John, zo je gaat weer als een speer. Ziet er weer super strak uit. Mbt je luik wellicht kan je daar een stenen muur voor maken welke als restant is van een ruïne, wat struikjes en boompjes erbij en dan zie je het al minder. Zelf heb ik dat gedaan bij een berg van piepschuim welke ik weg kan halen.
Gr henk
Hoi Henk,

bedankt voor de tips en die ga ik in de toekomst ook zeker meenemen maar het signaal wat ik hier eigenlijk wilde afgeven is dat als je een mogelijkheid hebt om dit in je ontwerp te voorkomen, je dit zeker niet moet laten O:-D

Groetjes, John
Hoi John,
Stoom jij maar lekker door. Ik kijk lekker mee.
Het ziet er weer prachtig uit.
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw Station AB (update 11-10-2025)
Dankjewel Albert :thumbup:

Vandaag een begin gemaakt met de bouw van Station AB (zie linkerzijde), sorry maar heb nog geen naam verzonnen.....

Hier eerst het plan dat opnieuw op een aantal plaatsen iets aangepast is:

1398-Plan-Station-AB.jpg

Het is de bedoeling om de komende maanden het lichtblauwe traject te gaan realiseren te beginnen dus met Station AB. Eerst de rails uitgelegd op een plaat:

1399-Bouw-Station-AB-1.jpg

Deze plaat afgetekend, op maat gezaagd en daarna provisorisch op zijn plaats gelegd om te controleren of het allemaal past met de luiken. Zo ziet dit er dan uit:

1400-Bouw-Station-AB-2.jpg

1401-Bouw-Station-AB-3.jpg

De volgende stap is de definitieve montage maar dat is voor later. Nu heb ik eerst nog een vraagje aan jullie: kun je het railstuk met afneembare berm het beste bij de wissel houden of opnemen in de massadetectie van het blok? Ter verduidelijking hier een tekening:

1402-Bouw-Station-AB-4.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en wat de voordelen en/of nadelen zijn.....

Groetjes en alvast bedankt, John
Forum Moderator

Hoi John,

Ik heb zelf gebruik gemaakt van de onderste variant, dus met de 071 erbij.
Het enige voordeel is dat de trein bij inrijden iets eerder gedetecteerd wordt en de dat stukje wordt ook bewaakt voor eventueel achtergebleven wagons.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,

klinkt logisch, gaan we doen, thx!

Groetjes, John
Ha die John.
Tjonge jonge, kijk ik eventjes niet en gelijk weer allemaal nieuwe updates waarin te zien is hoe hard je weer bezig bent! :thumbup:
Nu weet ik nog héél goed dat, wanneer je eenmaal bezig bent, jij in een flink tempo doorgaat.
En wat de naden van die luiken betreft, die zijn uitstekend te camoufleren met allerlei (zachte) scenery materialen maar dat komt later vast nog wel.

Heb je ondertussen al voldoende schoongemaakt om wat materieel te laten rijden?

Veel plezier en succes met bouwen en rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw Station AB (update 19-10-2025)
Hoi AlbertJan,

de treinen op het hoofdtraject rijden weer maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het zuiver maken na al die jaren heeft ontzettend veel tijd gekost en het weer vloeiend rijden van de treinen ging ook niet van de één op andere dag. Het meest vervelende was dat bij zeker 10 loks de slipbandjes eraf liepen. Bij een lok zonder drijfstangen kun je die makkelijk zelf vernieuwen maar bij bv stoomloks is het een ander verhaal. In het verleden heb ik dit zelf al eens geprobeerd maar dit is op een drama uitgelopen. Ik breng ze nu ter reparatie naar Herbert van Treinselect en hij levert goed werk.

Het weekje vakantie is inmiddels voorbij dus de voortgang gaat iets langzamer. Het is allemaal niet zo spannend maar hier toch een update.
De afgelopen week eerst een "afdak" geplaatst boven het achterste spoor. Hier eerst een foto:

1403-Bouw-Station-AB-5.jpg

Dit "afdak" heeft 3 functies:
1) Bescherming van de sporen tijdens de bouw van het zichtbaar gedeelte
2) Is een stevige basis voor het zichtbare gedeelte
3) Geeft hulp voor de plaatsing van de achterwand. Hier een foto (gemaakt in 2011 :O ) van de andere kant van de baan die precies laat zien wat ik bedoel:

1404-Bouw-Station-AB-6.jpg

Vervolgens de stationsplaat definitief op zijn plek gezet en daarna voorzien van een isolatielaag:

1405-Bouw-Station-AB-7.jpg

Ook deze plaat is zoveel mogelijk gemonteerd op draadeinden en de steunen zijn voorzien van gaten voor de bekabeling. In eerste instantie wilde ik voor de draden kabelgoten gebruiken maar die waren me toch echt te duur. De prijs van dit spul is volgens mij de afgelopen 15 jaar tijd verdubbeld. Maar goed, hier zijn 2 foto's van de steunen:

1406-Bouw-Station-AB-8.jpg

1407-Bouw-Station-AB-9.jpg

In het begin liep die stationsplaat zo'n 2 tot 3cm bergop maar uiteindelijk is deze mooi waterpas geplaatst. Dit maakt de verdere bouw in de toekomt dan ook een stuk makkelijker.

Nu begint het moeizame traject van wisselaandrijvingen monteren, railstaven schilderen, draden solderen en aansluiten, enz. De volgende update zal daarom wel even op zich laten wachten maar dan weten jullie in ieder geval dat ik me niet lig te vervelen :P

Groetjes, John 

misschien al eens een keer eerder gezegd maar wat een topbaan wordt dit, zeker gezien de kwaliteit en het robuuste type constructie van de onderbouw.  :thumbup:

groetjes, Ruud
John,

Ziet er allemaal er goed uit :thumbup:. Ik ben zelf inmiddels zo'n 10 jaar bezig met de bouw van mijn baan en in die tussentijd is inderdaad veel materiaal flink duurder geworden.

Groeten,
Wico
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw Station AB (update 31-10-2025)
Citaat van: Rudibeer op zondag 19 oktober 2025, 14:25:16misschien al eens een keer eerder gezegd maar wat een topbaan wordt dit, zeker gezien de kwaliteit en het robuuste type constructie van de onderbouw.  :thumbup:

Dankjewel Ruud maar of het een topbaan wordt moet nog blijken, volgens mij is het zichtbaar gedeelte daarin bepalend. De intentie is er in ieder geval wel :D

Citaat van: Wico op maandag 20 oktober 2025, 08:29:38Ziet er allemaal er goed uit :thumbup:. Ik ben zelf inmiddels zo'n 10 jaar bezig met de bouw van mijn baan en in die tussentijd is inderdaad veel materiaal flink duurder geworden.

Thx en de hobby wordt idd onbetaalbaar. Gelukkig hebben we de meeste rails al 10 jaar geleden aangeschaft. Daarnaast hebben we enkele jaren geleden de binnendeuren laten spuiten en daarbij enkele nooddeuren van 10mm multiplex gemaakt. Deze nooddeuren krijgen nu in de vorm van mijn baan een 2e leven :)

Inmiddels is het station gebruiksklaar gemaakt. De railstaven zijn geschilderd, de wisselaandrijvingen zijn aangebracht, voedings- en terugmeld-kabels zijn gelegd en het geheel is hardwarematig aangesloten. Hier het bewijs:

1408-Bouw-Station-AB-10.jpg

1409-Bouw-Station-AB-11.jpg

De bekabeling ligt nu niet netjes in een goot maar ik vind het prima zo, lekker goedkoop.....

Vervolgens is het geheel opgenomen in Koploper en dat ziet er dan zo uit:

1410-Bouw-Station-AB-12.jpg

Handmatig is nu alles functioneel getest en werkend. Ik heb wel nog een booster probleem maar daar kom ik een andere op terug.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Boosterprobleem (update 02-11-2025)
Hallo allemaal,

ik ziet hier met het volgende probleem en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Met behulp van een filmpje en schematische tekening wil ik dit verduidelijken.

Als de installatie ingeschakeld is (trafo's, boosters, Tams centrale en PC met Koploper) dat draait de baan als een tierelier:
  • De aansturing van de lokomotieven gaat probleemloos
  • De wissels schakelen zoals zou moeten
  • De terugmelding (volledige massadetectie) werkt feilloos
  • Bij een kortsluiting valt alleen de betreffende booster van die kring uit

Er gaat iets fout als de installatie uitgeschakeld wordt mbv de stop-toets op de Tams MC of met die van Koploper. Het volgende gebeurd dan:

Als je het geluid van het fimpje hard zet dan hoor je de relais die te zien zijn in onderstaande schematische tekening rammelen
(Verdere info rondom de systeemstructuur is te vinden in post #4563):

1412-Systeemstructuur-7.jpg

De oorzaak lijkt te zitten op het op afstand uitschakelen van de AJ-boosters. Dit is toendertijd gemaakt om te voorkomen dat je iedere keer onder de baan moet kruipen bij een kortsluiting van een booster.

Het lijkt erop dat het signaal (spanning) om de boosters uit te schakelen te zwak is of is hier iets anders aan de hand?

Groetjes, John
Forum Moderator

John,

Ik ben niet bekend met deze boosters, maar als ik naar het schema kijk schakel je via het relais de booster in.
Maar worden de booster ook uitgeschakeld door dit zelfde relais?

Als dat laatste het geval is kan ik me voorstellen dat de 12v voeding te weinig vermogen heeft om 20 relais in een keer te schakelen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Geen oplossing voor je probleem maar staat er ergens beschreven hoe je er toe gekomen bent 20 boosters te gebruiken?
Mij lijkt dat meer iets voor meer dan 100 gelijktijdig rijdende treinen en dat kan toch nooit op je baan, laat staan dat het al zou kunnen met Koploper.
Hoi Peter,

zover ik weet en mijn kennis reikt schakelen deze relais alleen de boosters in en dus niet uit.

Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 11:29:11Geen oplossing voor je probleem maar staat er ergens beschreven hoe je er toe gekomen bent 20 boosters te gebruiken?
Mij lijkt dat meer iets voor meer dan 100 gelijktijdig rijdende treinen en dat kan toch nooit op je baan, laat staan dat het al zou kunnen met Koploper.

Het zijn maar 18 boosters ipv 20 :D

Het lijken er veel maar mijn ervaring laat zien dat een goede voeding key is voor een goede werking. Ik moet in deze nieuwe opzet nog testen hoeveel treinen er gelijktijdig kunnen rijden maar het zijn er meer dan 30....... Vergis je ook niet in het verbruik van wagon-binnenverlichtingen en dergelijke, je zit zo aan het maximum.

Een korte opsomming geeft het volgende overzicht:
1 booster voor de wissels
1 booster voor de ref-spanning van de terugmeldmodules
2 boosters voor schaduwstation 1 (opstelling voor 2x 15 treinen)
2 boosters voor schaduwstation 2 (opstelling voor 2x 15 treinen)
1 boosters voor schaduwstation 3 (opstelling voor 13 treinen)
1 booster voor schaduwstation 4, een inhaalspoor en klimovaal E
2 boosters voor hoofdtraject klimspiraal A en deel paradetraject
2 boosters voor hoofdtraject klimspiraal E en deel paradetraject
1 booster voor klimspiraal B en station AB
1 booster voor neventraject en station D (moet nog gebouwd worden)
1 booster voor het grote station (moet nog gebouwd worden)
1 booster voor een draaischijf met lokloodsen (moet nog gebouwd worden)
2 boosters als reserve (voor de kosten van deze boosters hoef je het niet te laten)

Het grote voordeel van deze opzet is dat als er één booster uitvalt door bv een kortsluiting, de andere gewoon ingeschakeld blijven. Alle treinen behalve in die betreffende boosterkring blijven gewoon doorrijden. De terugmelding blijft volledig intact en voorkomt botsingen. Als ik het overnieuw zou moeten maken dan zou ik weer voor zo'n opzet kiezen.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op zondag 02 november 2025, 13:06:41Het grote voordeel van deze opzet is dat als er één booster uitvalt door bv een kortsluiting, de andere gewoon ingeschakeld blijven. Alle treinen behalve in die betreffende boosterkring blijven gewoon doorrijden. De terugmelding blijft volledig intact en voorkomt botsingen.
Dat grote voordeel heb je toch evengoed als je met 1 booster meerdere kringen elk met een eigen (zelfherstellende) zekering voedt? Ik zou zelfs elk blok via een zelfherstellende zekering voeden.
Je huis is toch ook niet op meerdere elektriciteitscentrales aangesloten? Ik hoop dat je een verdeelkast hebt met meerdere kringen elk met hun eigen zekeringen  ;)
En van wat jij een groot voordeel noemt, het hebben van heel veel boosters en voedingen, weet ik uit ervaring dat het juist een groot nadeel is en de bedrijfszekerheid enorm naar beneden haalt, elke component kan falen en hoe meer elementen hoe groter de kans dat er eentje faalt.
Neen, mij kun je niet overtuigen van deze opzet.

Wat het getoonde schema van de relais betreft begrijp ik niet goed  waarom je maar de halve alternantie gebruikt van de wisselspanning die uit de trafo komt, want dat hou je er toch maar van over na de diodes.
Of is wat je als 6002 trafo tekent eigenlijk een 12V dc voeding?

En ben jij er echt in geslaagd met Koploper 30 treinen tegelijk te laten rijden? Ik hoor altijd aantallen van 12 tot 15, meer schijnen de centrales niet aan te kunnen, of werk jij ook met meerdere centrales en de server versie vvan Koploper?
Hoi John,

Ten eerste volg ik je draadje al een aantal jaren. Je bent voor mij een inspiratiebron.
Hoe netjes te werkt.

Ik begrijp dat je relais klapperen. Bij het uitschakelen van de boorsters door een stroring, door uitschakelen via de centrale en koploper.
Neem aan dat alles vroeger gewerkt heeft.

Wat ik uit het schema begrijp is dat je door 1 schakelaar alle boorsters kunt inschakelen en afzonderlijk met meerdere schakelaars
De diode zit er in om een gelijkspanning naar het relais te sturen. Enkel is deze enkel zeidig, dus deze is pulserend.
Normaal zal je op een knop drukken, krijgt de booster een puls en gaat hij aan. Wanneer je boosters aanstaan en je drukt de meest rechter knop in, zullen je relais ook klapperen.

Mijn vraag is pulseren de relais ook wanneer alles werkt, zonder dat je wat doet. Dan zou de meest rechter schakelaar defect kunnen zijn.
Wanneer dit niet het geval is zou ik bij de meest rechter schakelaar eens meten wat de spanning is als de boosters uitgeschakeld worden.
Hier zou geen spanning op mogen staan enkel wanneer je de schakelaar indrukt.

Misschien helpt dit in het zoeken naar de storing.

M.vr.gr,

Frank

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Het DCC systeem kan op zijn allerbest 18 rijdende locomotieven aan, er is stomweg niet meer ruimte in het DCC datasysteem.

Ik had 18 locomotieven op de baan, waar er maximaal een stuk of 9 tegelijk van reden, meer kon de baan niet opnemen, ik had 1 Edits booster van 10 A, die voedde 4 aparte secties via zelfherstellende zekeringen en aan/uit schakelaars.

Ik reed met massadetectie en als er geen trein aankwam omdat een sectie geen spanning meer kreeg, stopte de Raptor vanzelf het treinverkeer want.......er kwamen geen vrije rijwegen meer beschikbaar (de basis van automatiseren)

Groet, Anne W
Hoi Fem,

Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 13:28:44Dat grote voordeel heb je toch evengoed als je met 1 booster meerdere kringen elk met een eigen (zelfherstellende) zekering voedt? Ik zou zelfs elk blok via een zelfherstellende zekering voeden.
Met zekeringen zou ook kunnen maar ook daarmee kom je op een gegeven moment aan een te kort aan vermogen. Ik heb eens ooit een tabel gezien waarin aangegeven stond wat bv een motor of een lampje aan vermogen trekt en dat is niet min. Mss dat iemand dat heeft en hier kan plaatsen?

Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 13:28:44En van wat jij een groot voordeel noemt, het hebben van heel veel boosters en voedingen, weet ik uit ervaring dat het juist een groot nadeel is en de bedrijfszekerheid enorm naar beneden haalt, elke component kan falen en hoe meer elementen hoe groter de kans dat er eentje faalt.
Neen, mij kun je niet overtuigen van deze opzet.
Ieder zijn eigen mening en ervaringen :)

Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 13:28:44Wat het getoonde schema van de relais betreft begrijp ik niet goed  waarom je maar de halve alternantie gebruikt van de wisselspanning die uit de trafo komt, want dat hou je er toch maar van over na de diodes. Of is wat je als 6002 trafo tekent eigenlijk een 12V dc voeding?
Dit is toen zo gemaakt met hulp van forumleden. Maar ik zal deze eens uitwisselen tegen een 12V DC voeding, thx!

Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 13:28:44En ben jij er echt in geslaagd met Koploper 30 treinen tegelijk te laten rijden? Ik hoor altijd aantallen van 12 tot 15, meer schijnen de centrales niet aan te kunnen, of werk jij ook met meerdere centrales en de server versie vvan Koploper?
Yep meer dan 30 treinen is mogelijk en nee, de installatie werkt op het standaard Koploper programma in combinatie met de Tams MC.

Citaat van: FrankvH op zondag 02 november 2025, 14:25:33Ik begrijp dat je relais klapperen. Bij het uitschakelen van de boosters door een stroring, door uitschakelen via de centrale en koploper.
Neem aan dat alles vroeger gewerkt heeft.
Hoi Frank, met enkele boosters werkte dit goed maar hoe meer boosters ik aan de Tams koppelde hoe groter dit probleem werd.

Citaat van: FrankvH op zondag 02 november 2025, 14:25:33Wat ik uit het schema begrijp is dat je door 1 schakelaar alle boosters kunt inschakelen en afzonderlijk met meerdere schakelaars
De diode zit er in om een gelijkspanning naar het relais te sturen. Enkel is deze enkel zeidig, dus deze is pulserend.
Normaal zal je op een knop drukken, krijgt de booster een puls en gaat hij aan. Wanneer je boosters aanstaan en je drukt de meest rechter knop in, zullen je relais ook klapperen.
Klopt helemaal :thumbup:

Citaat van: FrankvH op zondag 02 november 2025, 14:25:33Mijn vraag is pulseren de relais ook wanneer alles werkt, zonder dat je wat doet. Dan zou de meest rechter schakelaar defect kunnen zijn.
Wanneer dit niet het geval is zou ik bij de meest rechter schakelaar eens meten wat de spanning is als de boosters uitgeschakeld worden.
Hier zou geen spanning op mogen staan enkel wanneer je de schakelaar indrukt.
Nee, tijdens bedrijf hoor je de relais niet klapperen maar ik zal de spanning eens nameten. Bedankt alvast voor het meedenken en deze tip :thumbup:

Citaat van: Anne W op zondag 02 november 2025, 15:21:41Het DCC systeem kan op zijn allerbest 18 rijdende locomotieven aan, er is stomweg niet meer ruimte in het DCC datasysteem.
Hoi Anne,

ik zal je deze week het bewijs leveren dat dit wel kan :-)

Citaat van: Anne W op zondag 02 november 2025, 15:21:41Ik reed met massadetectie en als er geen trein aankwam omdat een sectie geen spanning meer kreeg, stopte de Raptor vanzelf het treinverkeer want.......er kwamen geen vrije rijwegen meer beschikbaar (de basis van automatiseren)
Dat gebeurd hier ook maar dan met HSI88 en de S88 modules van Littfinsky.

Groetjes, John
CiteerYep meer dan 30 treinen is mogelijk en nee, de installatie werkt op het standaard Koploper programma in combinatie met de Tams MC.

Nou, daar ben ik ook heel benieuwd naar...
Ik kom echt niet verder dan 17/18 treinen tegelijk, lijkt eerst goed te gaan, maar na enige tijd krijgen de treinen steeds later hun commando's door van de centrale.
Gevolg..., treinen stoppen niet meer op de juiste plaats, of nog erger... gaan er gewoon vandoor, met alle gevolgen.
 @citaat op zich is het tegelijkertijd laten rijden van 17 of 18 treinen al een gigantisch resultaat en op menig spoorbaan is dit tevens een enorm aantal treinen wat op de baan rijdt.
Zelf zou ik daar een beetje nerveus van worden om al die treinen een beetje in de gaten te houden, ondanks dat een centrale dat doe, want er wil altijd één niet verder rijden. :D

groetjes, Ruud

Let op het woord rijden, stilstaande treinen leggen lang niet zo'n groot beslag op het beschikbare dataverkeer.

Groet, Anne W
Een rijdende trein ook niet.

Optrekken en afremmen kost een hoop bandbreedte.

Leg je de plus kant van de ingang van je boosters aan de massa bij het uitschakelen?

Het ziet er uit of de ledjes de buffer in de booster leegbranden.
Dus staat er op dat moment nog wel spanning op de baan? Of is die wel al weg ?

@citaat

Vergeet je de herhalingsopdrachten niet?

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op zondag 02 november 2025, 22:51:19Let op het woord rijden, stilstaande treinen leggen lang niet zo'n groot beslag op het beschikbare dataverkeer.

Ben benieuwd hoe je dan meer dan 15 a 17 treinen tegelijk kunt laten rijden. Doe je dit met een extra centrale en dan master Slave.
Staat dit ook ergens dat DCC maar 15 a 17 treinen aan kan.

Citaat van: Tilly op zondag 02 november 2025, 18:53:17ik zal je deze week het bewijs leveren dat dit wel kan :-)
Ben benieuwd naar je bewijs, of het wel kan. Een filmpje  :)
Citaat van: Tilly op zondag 02 november 2025, 13:06:41Het grote voordeel van deze opzet is dat als er één booster uitvalt door bv een kortsluiting, de andere gewoon ingeschakeld blijven. Alle treinen behalve in die betreffende boosterkring blijven gewoon doorrijden. De terugmelding blijft volledig intact en voorkomt botsingen. Als ik het overnieuw zou moeten maken dan zou ik weer voor zo'n opzet kiezen.
Dit begrijp ik ook niet, wat heeft de terugmelding te maken met het in of uitgeschakeld zijn van boosters? De terugmelding zet zelf een spanning op de terugmeldsectie en die wordt kortgesloten naar massa als er iets aanwezig is, de boosters komen daar in niks tussen, zijn er zelfs niet mee verbonden.