Het is er eindelijk van gekomen: ik spendeer relatief veel tijd aan al die mooie banen hier op 3rail, en daarbovenop uiteraard moet of beter gezegd kan ik commentaar leveren op de vele posts, die ik hier zie en lees.
En dan die avond wou ik er aan beginnen,maar 3rail was zoooo traag - mijn zaterdag avond = 3rails backup?? Vermoed ik?
En ondertussen is het hier al maandagavond, moet ergens goed 1 uur 's nachts zijn ginder...

Dus alles even uitstellen en dan zijn we er:
Gelukkig is het redelijk frisjes in de kelder: 14-15° (en dat is Celsius, anders zou het echt koud zijn - lees vriezen) en dat helpt bij het versleuren van tafels en planken en op- en af een ladder kruipen.

Een overzicht van de chaos, nadat alle beschikbare tafels en planken (vrijwel allemaal afgedankte deuren) uiteindelijk toch naar beneden waren gesukkeld:
(en de dozen met ingepakt Märklin materiaal moeten ook nog naar beneden)

Eerst en vooral diende wat bekabeling (telefoon en ethernet voornamelijk) verwijderd te worden -iets wat al langer gepland was, maar nooit van gekomen! Het was nu of nooit, want eenmaal de baan op de tafels gelegd, ga ik niet weer op een ladder(tje) kruipen

Het gevolg: redelijk wat meeraderige bedrading gerecupereerd, en ook twee transformatoren (vroeger gebruikt -vermoed ik- voor een bel en de thermostaat van de verwarming). Iets tevoren had ik beseft, dat die bedrading inderdaad voor de thermostaat van de verwarming diende... oeps...
Gelukkig lag er dus nieuwere bedrading en werkte de verwarming perfect!! Oef..

Ondertussen had ik ook het bezoek gekregen van de oudste kleindochter, die momenteel werkt met een leercontract. Ze gaf de trap direct een schoolse 0/10, dus die moet hersteld worden (lees deels herbouwd) - eens ze geleerd heeft hoe theoretisch trappen moeten gebouwd worden.

Ze gaat ook helpen om de kelder te isoleren, en dat gaat -denk ik- wel nodig zijn, gezien de vrij frisse temperaturen en dat is toch iets te koud om van de treinen te genieten, maar dat is voor later.
En dan even een eerste "opbouw", om te zien hoe of wat er kan gebeuren in die grote ruimte.
En dat werd dan dit.
Dit getekend plannetje geeft min of meer een idee van de ruimte. Ik wil wel meer - ik ben nu eenmaal ondersteboven van zoveel ruimte en heb altijd al een baan met lange afstand rails willen hebben.

Hoe dat nog kan gebeuren en hoe ik het voor elkaar kan krijgen... "come and see next week"

Hoe breed moeten de tafels wel zijn, met de idee om een parallelle baan te maken met aan iedere zijde een kring 5100 en 5200?
Niet zo moeilijk op te zoeken en wat blijkt?
5100 = 720mm
5200 = 875mm, dus iets meer dan ik ter beschikking heb?
Een probleem om op te lossen, vooraleer ik definitief met de tafels en aanverwanten start!
Ik plan (wow - ik plan

) om op papier de tafels en planken te tekenen en zo één en ander uit te proberen...
De vraag is ook: hoe sterk zijn die planken (eigenlijk zijn het afgedankte deuren) en gaan die na verloop van tijd niet doorbuigen?
Ik heb hier wel van vroeger nog wat 2x4 liggen... die gebruiken om te ondersteunen?
En over planning gesproken:
Welke slepen ga ik bouwen, met het rollend materiaal, dat ik al heb?
Er is blijkbaar een uitverkoop in Toronto, waar heel wat te koop is en daar moet ik dan toch maar even tijd voor maken!
Als die sporen echt zo kort bij de kant liggen, moet ik toch wel even overwegen om daar rand bescherming aan toe te voegen, toch?
Wat heb ik voor ogen? Er staat nog niets vast:
Een grote dubbelsporige baan, allereerst, of misschien toch niet wegens de breedte van 80cm of minder...
Dan graag minstens één station, misschien twee (of meer) ergens onderweg?!
Graag dan ook nog wat parkeerplaatsen (zichtbaar schaduwstation), met een speciale voor de elektrische locs, die ik heb.
De andere stoom- en diesellocs kunnen dan dezelfde banen gebruiken en/of zelfs de sporen, die voorbestemd zijn voor de elektrische locs.
Hiervoor zou ik dan wissels (handmatig en aangestuurd) gebruiken, die toelaten om de baan te verlaten en de parkeerplaatsen binnen te rijden, maar ook om die te verlaten...
Genoeg dromen en/of plannen, maar eerst moet er één en ander opgebouwd worden!
Voor zover nodig: alles nog steeds met een analoge M-rail kijk op de plannen