Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Baanplan versie 6

Baanplan versie 6
Zoals ik bij het einde van de vorige draad Versie vijf van de baan liet weten, en om te vermijden, dat die na "pensionering" blijft verder leven, hier dan een eerste post voor de komende nieuwe versie.

Er is nog niets gepland, en een diepgaande planning staat ook niet op de agenda.
Waar ben ik dan nu mee bezig? Vooral de vele prachtige banen bekijken hier op het forum, en dromen, maar voor mezelf, ligt alles een beetje te wachten op een groen licht, dat de vloer in de kelder effectief mag gebruikt worden.
Eens dat in orde: alles wat met de baan te maken heeft, zoals tafels, schranken en wat meer naar beneden brengen, ook mijn hele ingepakte M-rail analoge baan, die momenteel in mijn kleine leefkamer een voorlopige plaats heeft.
red_baanplan_V6_01_20251227_1.jpg

En dan een overzicht van de ruimte voor de toekomstige baan:
@Freek : van de trap kom je naar beneden:
red_baanplan_V6_01_20251227_3.jpg

Van beneden aan de trap, naar rechts waar (eventueel) het eerste been van de baan zal komen (±7m of iets minder)
red_baanplan_V6_01_20251227_4.jpg

Een iets beter overzicht: in deze hoek komt dan de baan in een 90° hoek, met dank aan @Lapjeskat voor eerdere plannen
red_baanplan_V6_01_20251227_5.jpg

En tenslotte het laatste been, waarvan ik nog niet zeker ben hoe ik dat ga invullen... ruimte zat ;)
red_baanplan_V6_01_20251227_6.jpg

Re: Baanplan versie 6

Hopelijk ben ik niemand vergeten bij de laatste commentaren bij versie 5:
@ÖBB , @Trainhenk , @Wico , @h0_miessie , @Tony , @Daan , @Jan22 , @Nieuwenhuis , @Cor , @Hanzi , @Kaj Gigengack , @Bulletje , @lucdiels , @Degeluidsman

:mrgreen:

En plannen??? Wel dankzij @Lapjeskat - van simpele versie tot "krijg ik dat ooit voor mekaar?"
Vooral de vraag of ik genoeg M-rail materiaal heb - voor die laatste versie. Voor zover ik kan nagaan, gebaseerd op een oudere inventaris, zou een dubbele baan over 2x 7m mogelijk moeten zijn, maar ergens kreeg ik -bij het lezen bij anderen- om misschien toch maar een baan te hebben... Wie dan leeft zal dan zien. Hier een paar plannen van @Lapjeskat

Dit is de simpelste, eigenlijk geen planning - daar dacht ik eerste aan (ik wil mijn locs zien rijden - over een [droom] langere afstand)
Baanplan_V6_lapjeskat_versie_hoek_2.png

Of iets meer rails - ik vind treinen die mekaar kruisen, toch wel knap   :thumbup:
Baanplan_V6_lapjeskat_versie_hoek_1.png

Tja: en hier wordt het dromen... maar misschien eenvoudiger versies bouwen...
baanplan_V6_lapjeskat_versie_04.png

baanplan_V6_lapjeskat_versie_06_1.png

Zijn de M rails in canada/usa niet of lastig verkrijgbaar?
Hier word je ermee dood gegooid, maarja..dan heb je ze nog niet ginds!  :|

Swiss rail .. what else?

Herman,

Zo nu ben ik er op tijd bij! En om je vraag uit je oude topic te beantwoorden: ja het is leuk om ook een kale M-rails baan te zien :P. Zeker in de opbouw fase, dus gewoon lekker veel posten en het gaat vanzelf leven :thumbup:.

Groeten,
Wico

@citaat @citaat Het probleem hier is, dat Märklin een Europees systeem is EN AC-3rail.

Ik ben hier bij een 2-3 clubs geweest in de hoop om een Märklin fan te ontmoeten. Nada...
Voor zover ik kon nagaan was het allemaal DC(C), wat eigenlijk normaal is.

Ik kon zelfs af en toe de nodige verbazing wekken, als ik uitlegde hoe het 3rail systeem werkt...
Alhoewel zoiets hier ooit heeft bestaan.

Via ebay kan je er wel aan geraken, maar de transportkosten maken het heel duur.
Er is een Märklin winkel in Calgary, waar ik vroeger eens heb vernomen, dat er M-rails te koop waren. Maar ik was toen niet geïnteresseerd...

Ben even op ebay gaan kijken: (allemaal USD)
10 stuks - 17.90 + 47.97 transport
20 stuks - $40 + $40 transport
10 stuks - 14.99 + 26.81 transport

Een "locale" dealer biedt ze aan aan $10.00CAD voor 10, plus $21.67CAD transport, of af te halen... :roll:  (1000km)  ;)

Als je schrijft, dat je ermee dood gegooid wordt? Wat is dan de prijs? Allicht zijn de transportkosten ook niet min????

Toch nog even gaan zoeken bij de leverancier in Calgary (115km) en daar ben ik al een paar dingen gaan kopen - ondertussen ook al weer MAANDEN geleden.
HobbyTech Calgary

Dit bevoorbeeld..

Voor 50 euro koop je hier heel wat, en voor minder ook nog wel. Heb je geen familie/vrienden hier aan deze kant die je een "Gift" willen doen? Zo kwamen die pakketten vroeger toch door de douane.  :-)

Zoek ander maar eens op marktplaats.nl, kleinanzeigen.de, 2ehands.be

@citaat Wow.... dat kan tellen €50 voor alles... :surprised:
Ik probeerde even na te gaan of ze ook buiten Europa versturen, maar kan het niet direct vinden.
Al die rails EN een transfo... ik durf er niet aan denken, wat dat aan transport kosten zou worden.
Ik zie dat ze DHL aanbieden en ik herinner mij, dat dat bedrijf werd gebruikt, toen ik wat materiaal kocht van een Duitse verkoper.
Die gebruiken dan spijtig genoeg Canada Post aan deze kant van de oceaan, en als je nu over een onbetrouwbare firma spreek... :roll:

Even terzijde: een jaar of wat terug, had ik via ebay een transfo gkocht, maar de verkoper kon de originele transport prijs niet handhaven... en de koop werd toen afgezegd, omdat het ook voor mij dan weer te duur werd.

Die transport kosten blijven een dooddoener..

Swiss rail .. what else?

Herman,

Vanuit NL tot max 5 kg voor 50,40 euro. Niet goedkoop, maar ook niet de hoofdprijs (als je in één keer flink inkoopt). Ik heb alleen geen idee van mogelijke invoerrechten of BTW heffingen.

Groeten,
Wico

Hoi Wico,
Ik ben even gaan zoeken om te weten te komen hoeveel zo'n 5106 wel weegt (allicht per 10), maar vind nergens geen aanwijzing. Ik heb geen kleine of nauwkeurige weegschaal om dat even op te meten.
Dus geen idee hoeveel 5106 er om 5kg gaan?

Wat ik wel te weten kwam: nog een site met Märklin materiaal. ;-)
Etsy - Märklin kopen in Canada

Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 22:12:43EN een transfo
Een trafo zou ik zelf maken als die lokaal niet origineel te koop is. In principe werkt elke trafo op wisselstroom, anders werkt 'ie niet. Om er gelijkstroom van te maken zit er dan nog een gelijkrichter achter. Als je die wegsloopt hou je zuivere wisselspanning over.
Ikzelf werk met ringkerntrafo's. Die zijn redelijk algemeen voor diverse spanningen te koop. Wat ook mogelijk is, zo ben ik begonnen, is een oude acculader uit mekaar te halen. Voor 16 Volt (Märklin standaard) kun je kijken (met een multimeter) wat of de werkelijke output is. Zit gewoonlijk ergens in de buurt van de 16 à 18 Volt voor een 12 volts lader.

@citaat Ik liet ooit ergens hier op het forum vallen, dat een bel transfo ook best kan dienen (ook iets van een 16V wisselspanning), maar kreeg dan "tegenwind" omdat die niet beveiligd zijn tegen kortsluiting. Iets wat ik toch regelmatig zag gebeuren bij mijn vroegere baan...
Maar misschien bestaan daar schakelingen voor....
Vermits ik dus analoog rij, moet er ook nog een variabele weerstand ergens tussen hangen, toch?
Maar wel geen gelijkrichter nodig - Märklin rijdt volledig op wisselstroom...

Nu voor de moment heb ik er geen nodig...
Hier een foto van de laatste setup..  ;)
red_transfo_setup.jpg
De 3 linkse zijn 220V, waarvan de -oh gruwel ;) - twee linkse met metalen behuizing;  helemaal rechts een voedingstransfo (ik ken de juiste benaming niet - enkel geel/bruin circuits), en om het leven moeilijk te maken de grotere donkerblauwe een 110V, ook met metalen behuizing....

Tot hiertoe heb ik dat allemaal overleefd.. :lol:

Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 23:51:21Iets wat ik toch regelmatig zag gebeuren bij mijn vroegere baan...
Dat komt bij elke baan wel voor  :D
Een schakeling is in principe niet nodig. Wel een (automatische) zekering. Een smeltveiligheid zou ik niet gebruiken. Werkt prima maar na de twintigste "poeff" wordt het toch ietwat begrotelijk. Geschikt, lijkt mij, zoiets als dit setje. En dan vooral degenen voor paneelmontage.

Ik gebruik dit niet, omdat ik digitaal rijd. Daar zit de zekering in de digitale kastjes.

Als ik je ergens mee van dienst kan zijn dan stuur je maar een PM  :idea:

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Grote plannen. :thumbup:

Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 19:47:54Hopelijk ben ik niemand vergeten bij de laatste commentaren bij versie 5:
@ÖBB , @Trainhenk , @Wico , @h0_miessie , @Tony , @Daan , @Jan22 , @Nieuwenhuis , @Cor , @Hanzi , @Kaj Gigengack , @Bulletje , @lucdiels , @Degeluidsman

Ach ik snap het wel hoor.  >:-D

@ermindewinkel Jouw link gaat precies naar serieuze zekeringen...
Ik dacht meer aan wat er gebruikt wordt in klassieke Märklin transformatoren?

Maar zoals gezegd: (nog?) niet nodig. Ik heb er immers 4, en slechts 10 locs. Het moet al lukken om die allemaal samen te laten rijden..  :D

Sorry @iTom , maar je bent aan boord..  :thumbup:

Hallo Herman, dat zijn serieuze plannen. Zou je in Canada makkelijker aan C-rails geraken dan kan je mits een overgangsrail M-C van Märklin uitbreiden met C-rails. Dat zou je probleem kunnen oplossen. Het is maar een idee...

Luc

@citaat Is zeker het overwegen waard  :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Herman,

Ik ben er  :thumbup:

Citaat van: lucdiels op zondag 28 december 2025, 08:34:46Zou je in Canada makkelijker aan C-rails geraken dan kan je mits een overgangsrail M-C van Märklin uitbreiden met C-rails. Dat zou je probleem kunnen oplossen. Het is maar een idee...

En C-rails is van kunststof.
Wellicht lichter dan M-rail.

Henk

Het is er eindelijk van gekomen: ik spendeer relatief veel tijd aan al die mooie banen hier op 3rail, en daarbovenop uiteraard moet of beter gezegd kan ik commentaar leveren op de vele posts, die ik hier zie en lees.

En dan die avond wou ik er aan beginnen,maar 3rail was zoooo traag - mijn zaterdag avond = 3rails backup?? Vermoed ik?
En ondertussen is het hier al maandagavond, moet ergens goed 1 uur 's nachts zijn ginder... ;-)

Dus alles even uitstellen en dan zijn we er:
Gelukkig is het redelijk frisjes in de kelder: 14-15° (en dat is Celsius, anders zou het echt koud zijn - lees vriezen) en dat helpt bij het versleuren van tafels en planken en op- en af een ladder kruipen. ;-)

Een overzicht van de chaos, nadat alle beschikbare tafels en planken (vrijwel allemaal afgedankte deuren) uiteindelijk toch naar beneden waren gesukkeld:
(en de dozen met ingepakt Märklin materiaal moeten ook nog naar beneden)
red_baanplan_V6_20260102_130736.jpgred_baanplan_V6_20260102_130740.jpgred_baanplan_V6_20260102_130750.jpg   

Eerst en vooral diende wat bekabeling (telefoon en ethernet voornamelijk) verwijderd te worden -iets wat al langer gepland was, maar nooit van gekomen! Het was nu of nooit, want eenmaal de baan op de tafels gelegd, ga ik niet weer op een ladder(tje) kruipen  ;-)
Het gevolg: redelijk wat meeraderige bedrading gerecupereerd, en ook twee transformatoren (vroeger gebruikt -vermoed ik- voor een bel en de thermostaat van de verwarming). Iets tevoren had ik beseft, dat die bedrading inderdaad voor de thermostaat van de verwarming diende... oeps...
Gelukkig lag er dus nieuwere bedrading en werkte de verwarming perfect!! Oef.. ;-)

Ondertussen had ik ook het bezoek gekregen van de oudste kleindochter, die momenteel werkt met een leercontract. Ze gaf de trap direct een schoolse 0/10, dus die moet hersteld worden (lees deels herbouwd) - eens ze geleerd heeft hoe theoretisch trappen moeten gebouwd worden. :thumbup:
Ze gaat ook helpen om de kelder te isoleren, en dat gaat -denk ik- wel nodig zijn, gezien de vrij frisse temperaturen en dat is toch iets te koud om van de treinen te genieten, maar dat is voor later.
red_baanplan_V6_Resized_ramp_trap.jpg

En dan even een eerste "opbouw", om te zien hoe of wat er kan gebeuren in die grote ruimte.
En dat werd dan dit.
red_baanplan_V6_20260103_173006.jpg

Dit getekend plannetje geeft min of meer een idee van de ruimte. Ik wil wel meer - ik ben nu eenmaal ondersteboven van zoveel ruimte en heb altijd al een baan met lange afstand rails willen hebben. :thumbup:
Hoe dat nog kan gebeuren en hoe ik het voor elkaar kan krijgen... "come and see next week" ;-)
red_baanplan_V6_first_try_plan.jpg

Hoe breed moeten de tafels wel zijn, met de idee om een parallelle baan te maken met aan iedere zijde een kring 5100 en 5200?
Niet zo moeilijk op te zoeken en wat blijkt?
5100 = 720mm
5200 = 875mm, dus iets meer dan ik ter beschikking heb?
Een probleem om op te lossen, vooraleer ik definitief met de tafels en aanverwanten start!
Ik plan (wow - ik plan :surprised:) om op papier de tafels en planken te tekenen en zo één en ander uit te proberen...
De vraag is ook: hoe sterk zijn die planken (eigenlijk zijn het afgedankte deuren) en gaan die na verloop van tijd niet doorbuigen?
Ik heb hier wel van vroeger nog wat 2x4 liggen... die gebruiken om te ondersteunen?

En over planning gesproken:
Welke slepen ga ik bouwen, met het rollend materiaal, dat ik al heb?
Er is blijkbaar een uitverkoop in Toronto, waar heel wat te koop is en daar moet ik dan toch maar even tijd voor maken!
Als die sporen echt zo kort bij de kant liggen, moet ik toch wel even overwegen om daar rand bescherming aan toe te voegen, toch?

Wat heb ik voor ogen? Er staat nog niets vast:
Een grote dubbelsporige baan, allereerst, of misschien toch niet wegens de breedte van 80cm of minder...
Dan graag minstens één station, misschien twee (of meer) ergens onderweg?!
Graag dan ook nog wat parkeerplaatsen (zichtbaar schaduwstation), met een speciale voor de elektrische locs, die ik heb.
De andere stoom- en diesellocs kunnen dan dezelfde banen gebruiken en/of zelfs de sporen, die voorbestemd zijn voor de elektrische locs.
Hiervoor zou ik dan wissels (handmatig en aangestuurd) gebruiken, die toelaten om de baan te verlaten en de parkeerplaatsen binnen te rijden, maar ook om die te verlaten...

Genoeg dromen en/of plannen, maar eerst moet er één en ander opgebouwd worden!
Voor zover nodig: alles nog steeds met een analoge M-rail kijk op de plannen  ;-)

Citaat van: hermanvk op dinsdag 06 januari 2026, 01:29:435100 = 720mm
5200 = 875mm

Dit zijn de hart op hart afstanden. Ervan uitgaande, dat m-rail 37 mm breed is en je volgens de Morop nog een kleine 30 mm voor het uitzwaaien nodig bent, is het verstandig deze maten minstens met 7 cm te vergroten.  :D
Dan rij je dus wel in de boog op het scherpst van de snede en is valbeveiliging raadzaam.  O:-D

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Is het niet raadzaam om daar waar de keerlussen komen, de baan wat ruimer te maken?
Dus aan het begin en eind van de tafel, zodat de rest van de tafels zo kunnen blijven qua breedte.

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Herman,

Mooie update van de stappen die je maakt, dat smaakt naar meer. Ik zie dat Erik mijn eerste gedachte al heeft verwoord, dus naar die optie moet je serieus kijken O:-D.

En wat lekker dat in deze fase alles nog open ligt en je je fantasie daar op los kunt laten gaan ...

Groeten,
Wico

Herman, jij bent eindelijk begonnen. Nu moet ik de collega's hierboven gelijk geven, om zo dicht tegen de rand te rijden is een risico op schade en bovendien moeilijk om scenery daarbij te bouwen die een beetje geloofwaardig is. Je kan daar eventueel een panorama achterhangen maar ook dat zou een te directe overgang zijn. Denk er maar eens goed over na...

Luc

Overzeese activiteiten.. we gaan het weer volgen!  >:-D

Dat is een goed begin voor 2026.
Succes met de bouw, ik blijf het volgen.  :-)

Bedankt iedereen voor de opmerkingen.
Een eerste belangrijke was die van @Cor , waardoor het duidelijk werd dat de tafels werkelijk te smal zijn.

En dus zijn de andere opmerkingen terecht, om de baan aan de keerlussen ruimer te maken.  :thumbup:

En inderdaad @Wico :
En wat lekker dat in deze fase alles nog open ligt en je je fantasie daar op los kunt laten gaan ...
Dat had ik misschien iets duidelijker moeten maken, namelijk dat dit maar een eerste test opzet was, om eens te zien hoe de ruimte kan gebruikt worden.

Dus met alle opmerkingen in het achterhoofd, ga ik een en ander herschikken...  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Herman,

En geloof mij, tegen de tijd dat je alles gebouwd hebt, weet je precies wat je eigenlijk anders had moeten doen 8o.

Groeten,
Wico

@citaat Er van uitgaande dat je ook een volledig opgezette baan bedoelt, wordt het dan weer afbreken en heropbouwen. ;-)

Iets wat practisch en emotioneel makkelijker is, zolang er geen (al dan niet uitgebreide) scenery is opgebouwd, iets wat ik dus nog niet in de planning heb - scenery bedoel ik dan ;-)

Dan denk ik aan je steengroeve....

Swiss rail .. what else?

Citaat van: hermanvk op dinsdag 06 januari 2026, 13:07:50Er van uitgaande dat je ook een volledig opgezette baan bedoelt, wordt het dan weer afbreken en heropbouwen. ;-)
Iets wat praktisch en emotioneel makkelijker is, zolang er geen (al dan niet uitgebreide) scenery is opgebouwd ...

Aha dan ben ik daar de mist mee ingegaan  :D

Groeten,
Wico

Hoi Herman,

Even je uitgebreide planningsverhaal gelezen.

Ik zou toch opteren voor tafels van 1 meter breedte; je hebt er de ruimte voor.
Dat biedt ook de mogelijkheid om met de rails te variëren.
Veel breder zou ik dan weer niet gaan omdat dan de bereikbaarheid in het geding komt.
Of je moet de mogelijkheid open houden om ook aan de achterkant erbij te kunnen.
Je hebt dan wat minder lengte als dat je langs de muur bouwt, maar je kunt wel breder.

Henk

@citaat Spijtig genoeg zijn alle tafels rond de 80cm breed, enkele een paar cm minder, andere een paar cm meer...
Dus daar moet ik een oplossing voor vinden.

Breder gaan kan best, want er is ruimte genoeg om toegang te hebben rondom de hele baan.

Alle mogelijkheden en vele keuzes liggen nog open. Ik moet alles nog even laten inwerken... alhoewel ik graag toch al eens treintjes wil zien rijden.

Weerom een voorlopige baan dan toch?!
Geduld is een schone zaak  ;-)

Herman,

@citaat
2 tafels naast elkaar en dan in een L-vorm in heet midden en in ieder geval van de muur af.

Henk

Carpe diem

Tja Herman er zijn kwa vorm nog wel meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld ook een T model bouwen met op de poot een eind/kopstation en op de kop zou je dan nog altijd rondjes kunnen rijden. Het is maar een idee.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Herman, om hier maar even door te gaan met de analoge discussie die gevoerd werd in Michels' draadje stuur ik je hierbij een linkje (klikkie) naar "onze eigen WiKi" waarin het rustig analoog afremmen/optrekken uitgebreid omschreven staat.

Blijft toch een beetje een lastig verhaal omdat de ene loc een hogere topsnelheid heeft dan de ander, los daarvan reageert de ene loc ook al sneller (bij een lagere spanning) dan de andere. Hierdoor zal de ene loc netjes afremmen, terwijl de ander mogelijk al tot stilstand komt voordat hij het sein bereikt. Kwestie van veel geduld om dit goed werkend te krijgen vermoed ik...

doe maar een treintje

vraag is en dan even de bereikbaarheid buiten beschouwing gelaten, wat wil je het liefst;
-lang paradespoor
-1 of meerdere stations
-nevenspoor

ik denk dat deze 3 vragen de basis moeten zijn van een baanplan.

@citaat Klopt inderdaad, maar eerst ga ik proberen uit te fijnen, hoeveel ruimte (met de tafels) ik kan creëren...
En dan moet ik even wachten of toch goed opletten hoe ik het opbouw, want de muren moeten eerst worden geïsoleerd, en dus moet er ruimte blijven...
De smallere gedeeltes zouden eventueel tegen de muur kunnen... later.

En alsof het allemaal niet genoeg is:
Ik ben momenteel in onderhandeling met een gast in Toronto, die de nalatenschap van zijn vader aan het verkopen is.
Al had ik graag zo'n krokodil gekocht, er is nu eenmaal een budget en dat is nu al ruim overschreden als de verkoop doorgaat, maar het zijn allemaal wagons, vracht- en passagiers wagons, wat ik zeker ga kunnen gebruiken, als ik eindelijk mijn lange banen effectief heb geïnstalleerd.
Maar het zijn nog onderhandelingen...

Daarbuiten:
Misschien bouw ik toch maar eerst een baan om toch maar weer eens mijn treintjes te zien rijden. Hang ik gelijk AL mijn wagons aan elkaar, vracht- en passagierswagons door en achter elkaar.  >:-D

@citaat  @citaat  @citaat @Hanzi : daar ga ik zeker even verder op in, en allicht een nieuw draadje beginnen. Eerst even tijd maken...  ;-)

Citaat van: hermanvk op donderdag 08 januari 2026, 21:39:01maar het zijn allemaal wagons, vracht- en passagiers wagons,
Hm, het klinkt verleidelijk. Heb ik ook last van als ik Ebay, Marktplaats of beurzen bezoek. Maar, zeker als je een beperkt budget het (en wie heeft dat niet) ik zou toch eerst gaan kijken wat voor ruimte je op je baantje kwijt kunt. Op dit forum is al eens de uitspraak voorbijgekomen: "Less is more". Houdt dat in je achterhoofd voordat je je budget gaat opstoken aan dingen die achteraf surplus dreigen te worden.

@citaat de (figuurlijke) kogel is door de kerk - wie heeft die spreuk ooit uitgevonden  ;-)
(voor wie het wil weten: De kogel is door de kerk)

En inderdaad: een zware aanval op mijn budget - "water en brood vanaf nu", zie mijn (v)echtgenote hierop... ;-)
Hier de statistieken: 42 wagons alles tezamen, aan $650 voor het totale pakket (exclusief vrachtkosten), wat een gemiddelde is van ±$15.50 per item, ofte omgerekend: €396.50, aan ±€9.50 per item.
Hopelijk komt dat allemaal netjes in orde. Volgens de verkoper was het meeste in prima staat... afwachten...

Eerst de goederenwagons:
v-4418-4569.png
v-4613.png

En hier kreeg ik een derde cadeau (was niet in zo'n goede staat, maar een gekregen paard ;-) )
v-4617.png
v-4624.png 
v-4691.png 

En dan nog de passagierswagons:
p-4091_4093_4157.png
p-4141-4142-4144.png
p-4159_4160.png
p-42861-42861-4248.png   

Ik hield natuurlijk mijn hart vast, want je weet nooit, nietwaar.
Net een email gekregen ter bevestiging van de overschrijving (dat noemt hier e-transfer).
Hij ging alles morgen middag op de post doen. Het hele pakket is verzekerd EN er is een tracking beschikbaar, dus ik kan perfect volgen waar en wanneer dat pakket zich bevindt...
En de spanning stijgt....

Citaat van: Hanzi op woensdag 07 januari 2026, 15:19:41Blijft toch een beetje een lastig verhaal omdat de ene loc een hogere topsnelheid heeft dan de ander, los daarvan reageert de ene loc ook al sneller (bij een lagere spanning) dan de andere. Hierdoor zal de ene loc netjes afremmen, terwijl de ander mogelijk al tot stilstand komt voordat hij het sein bereikt. Kwestie van veel geduld om dit goed werkend te krijgen vermoed ik...
Inderdaad, en dat komt er dan nog bovenop, alsof er al niet genoeg moeilijkheden zijn met blokken onder verschillende spanningen en ik weet niet hoeveel relais of voedingen ook nog... om dat allemaal waar te maken?
Is het allemaal de moeite waard????

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wagons zien er nog heel goed uit Herman, en veel nog in de ovp. Ik vind dat je er een hele nette prijs voor hebt betaald!
Hopelijk klopt alles en komt het pakket heel aan!

Citaat van: hermanvk op vrijdag 09 januari 2026, 02:12:00En de spanning stijgt....

Daar moet je mee uitkijken, Herman. Voor jullie in Canada is 220V al krachtstroom. Hier in Europa kunnen we nog uitwijken naar 400V. Of dat een modelbaan ten goede komt, is een ander verhaal. >:-D  O:-D

Als de spanning stijgt dan gaat de trein harder rijden, vooral als je "nostalgisch verknocht bent aan analoog rijden!"  >:-D

Mooi spul Herman, en blij om te zien dat je nu ook een "Rothaus" bezitter bent, nu de pint nog!

En zelfs die zijn er! :mrgreen:

Dag Herman,

Dat is een mooie aankoop dat je hebt gedaan.
Wat ik zo op de foto's zie en kan beoordelen ziet het er heel goed uit.
Een mooie prijs dus.

Hier betaal je voor de bierwagons € 7,50 tot € 10,00.
De rest betaal, gezien de kwaliteit van je aankopen, vaak al meer voor.

Henk

Het lijkt me echt een koopje wat je daar hebt gerealiseerd. Hopelijk is het meeste in goede staat en kan je er snel van genieten. Maar dan eerst een baan bouwen natuurlijk.

Luc