Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Tilly's modelbaanproject: Spookmeldingen (update 12-04-2026)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re: Tilly's modelbaanproject: Boosterprobleem (update 02-11-2025)
Citaat van: Tilly op zondag 02 november 2025, 18:53:17
Citaat van: Lapjeskat op zondag 02 november 2025, 13:28:44En van wat jij een groot voordeel noemt, het hebben van heel veel boosters en voedingen, weet ik uit ervaring dat het juist een groot nadeel is en de bedrijfszekerheid enorm naar beneden haalt, elke component kan falen en hoe meer elementen hoe groter de kans dat er eentje faalt.
Ieder zijn eigen mening en ervaringen :)
Dat heeft niet alleen met mening en ervaring te maken, ook niet met hogere wiskunde, het is gewoon een feit, vergelijk het met een loterij, met 10 lotjes heb je 2 keer meer kans een prijs te winnen dan met 5 lotjes. Alhoewel in jouw geval 'prijs hebben' minder plezant is  ;)
En dan zit er nog een addertje onder het gras bij het gebruik van (te) veel boosters, de vele booster overgangen. Nu kunnen de meeste boosters het wel hebben dat ze kort worden kortgesloten met een aangrenzende booster, maar door de vele boosters en treinen is er zelfs een kans dat er 3 boosters of meer met elkaar verbonden worden en dat kan funest zijn voor de vorm van het digitale signaal en dan gaan de poppen aan het dansen, ik zie stilstaande loks al onverwacht wegschieten...
Neen, nogmaals, ik zie niet veel goeds in je opzet.
Goed dat jij er in gelooft en het indien ooit nodig weer zo zou doen, maar ik vrees dat de praktijk je ongelijk zal geven.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Sorry voor mijn wat late reactie, ik had over het hoofd gezien dat jij een AC spanning aanbied, zoals aangegeven kun je beter een DC spanning aanbieden.
Maar dat ging je al proberen had ik gelezen  :)

Ben benieuwd naar je ervaring hiermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mannen,

alvast bedankt voor het meedenken.

Citaat van: Degeluidsman op maandag 03 november 2025, 20:15:58Sorry voor mijn wat late reactie, ik had over het hoofd gezien dat jij een AC spanning aanbied, zoals aangegeven kun je beter een DC spanning aanbieden.
Maar dat ging je al proberen had ik gelezen  :)

Dit zojuist geprobeerd maar het gedrag van de relais is exact hetzelfde :?

Citaat van: Lapjeskat op maandag 03 november 2025, 19:57:54En dan zit er nog een addertje onder het gras bij het gebruik van (te) veel boosters, de vele booster overgangen. Nu kunnen de meeste boosters het wel hebben dat ze kort worden kortgesloten met een aangrenzende booster, maar door de vele boosters en treinen is er zelfs een kans dat er 3 boosters of meer met elkaar verbonden worden en dat kan funest zijn voor de vorm van het digitale signaal en dan gaan de poppen aan het dansen, ik zie stilstaande loks al onverwacht wegschieten...

Hier heb je een punt, daar moet ik je gelijk in geven maar gelukkig heeft dit tot nu toe (nog) niet tot problemen geleid.

Dan heb ik zojuist zoveel mogelijk treinen laten rijden en kom nu maar (kortstondig) tot een aantal van 18. Het lukt mij nu niet om meer treinen te laten rijden maar dat komt omdat het grote middelste schaduwstation en het kleine schaduwstation van de zijlijn nu even niet in gebruik is. Mss een zwak excuus maar dit houden jullie dus van me te goed en ik ga er vanuit dat jullie mij daar tzt wel aan helpen herinneren :D

Hier een filmpje van het scherm van Koploper waarin jullie de logging kunnen zien en onderin het aantal rijdende treinen:

Wegens een zeer slechte kwaliteit moeten jullie op de beelden van de baan nog maar even wachten maar ze horen rijden is toch ook leuk :D

Groetjes, John

Citaat van: Tilly op dinsdag 04 november 2025, 19:41:12Dit zojuist geprobeerd maar het gedrag van de relais is exact hetzelfde :?

John, dat is wel raar. Als je naar het schema kijkt, dan worden de relais aangestuurd door een apart circuit. Door middel van de relais is deze galvanisch gescheiden van de boosters (het digitale systeem). Dus wanneer je ze via het systeem (centrale enz,)uitzet, zouden de relais niet moeten opkomen. Je zou de meest rechter schakelaar eens los kunnen halen van de voeding. Dit is de gemeenschappelijke draad naar alle relais. Tevens zou ik ook eens meten op deze gemeenschappelijke draad.

Hoi Frank,

ik zal hier aankomend weekend eens induiken. Thx :thumbup:

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op dinsdag 04 november 2025, 21:53:04ik zal hier aankomend weekend eens induiken. Thx :thumbup:

John,
Ik heb nog eens naar je filmpje gekeken en naar de geschiedenis hoe het gebouwd is.

Volgens mij heb jij het als volgt opgebouwd:
Totaal 18 boosters.
Afzonderlijk in te schakelen.
Door middel van eerste rode knop kun je boosters 1 t/m 9 aanzetten en met de tweede rode knop 10 t/m 18

Je laat op het filmpje horen dat de relais klapperen. Maar zijn dat alle 18 relais. Of enkel die van 1 t/m 9 of 10 t/m 18.
Je zal het niet kunnen zien, want je relais zijn zwart. Je kunt het wel horen en waarschijnlijk ook voelen.
Het minst gunstige is als alle 18 klapperen. Als er maar negen klapperen ben je een stapje verder.

Volgende kun je ook nog doen. Het gehele digitale systeem uitzetten. De trafo van de relais aanzetten.
Wanneer je de schakelaar indrukt met een DC voeding moeten alle relais opkomen. Ben benieuwd of ze dan klapperen.
Wanneer je de knop los laat moeten ze afvallen. Ik benieuwd of ze dan klapperen. Als ze dan klapperen, dan heb je blusdiodes bij de spoelen van de relais nodig.

@citaat Blusdiodes? En wat zouden die dan wel moeten doen om het klapperen tegen te gaan?
Kun je op het schema eens aanduiden waar jij stromen ziet lopen die het klapperen zouden veroorzaken zonder blusdiodes? Ik zie het niet.
Ik zou om te beginnen eens kijken wat soort relais er gebruikt zijn, er zijn relais met AC spoelen en met DC spoelen. Jan met de pet gebruikt die dingen zo maar door elkaar, ik weet het...
En dan eens bekijken voor welke spanning ze bedoeld zijn.
En dan eens meten op elk relais of die spanning ook daadwerkelijk aanwezig is over de spoel als de knop ingedrukt wordt.
Mischien ontdek je dan wel de oorzaak.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jammer dat de DC voeding geen oplossing bood John, hier houd mijn kennis helaas op.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Het zou best wel eens kunnen dat de relais over de drukknoppen of de relais op de boosters reageren op het wisselend magnetisch veld van de batterij trafo's bij het in en uitschakelen... onderschat dat veld niet.
Ik heb nu ook eens je krachtcentrale bekeken en lees dat dat voor menige niet elektricien zeer imposant overkomt, maar voor mij is dat eigenlijk wel wat schrikken, de opstelling van de trafo's zo dicht op elkaar en zo ingesloten doet mij huiveren... Er wordt voorgeschreven trafo's minstens 5cm van elkaar op te stellen, zelfs liefst 10cm bij vollast en dat dan nog op een goed, liefst geforceerd geventileerde plaats. Je moet beseffen dat daar 1,2 kW aan trafo's op elkaar gestouwd zitten waar afkoeling nauwelijks mogelijk is, dat is een tijdbom.
Je bent in mijn ogen niet goed bezig, die opstelling is echt niet OK.
Als dat al geen waarschuwing was...
Citaat van: Tilly op zaterdag 05 februari 2011, 17:42:03Zoals eerder aangegeven in dit topic had ik problemen met het in- en uitschakelen van de boosters. Tot en met 8 stuks ging het goed maar daarboven kwamen er weer problemen. Toen ik ze laatst allemaal aangesloten had (18 stuks) was het een ramp :-( Boosters schakelden zelfs helemaal niet meer uit. Daarnaast ontstond er ook een behoorlijke piekspanning bij het inschakelen van de trafo's. Het is zelfs één maal gebeurd dat de automaat in de meterkast uit sloeg toen ik wat te snel alle 20 trafo's uit- en weer inschakelde. De afgelopen week zijn deze problemen getackeld en opgelost :)
Opgelost of omzeild?
Je haalt spaning en stroom zo maar door elkaar, automaten in de meterkast reageren op overstroom, niet op spannng, tot daar, maar als je dergelijke fenomenen tegenkomt moet je toch beseffen dat wat je doet niet meer volgens de regels van goed vakmanschap is?
Ik heb het gevoel dat je kennis van elektriciteit ferm te kort schiet, toch voor waar je mee bezig bent.
En er zullen hier weeral beginnnen roepen dat ik te negatief ben, dat is hiet zowat traditie als je de vinger op de zere plek durft te leggen, maar daar zullen weinig of geen mensen bij zitten met kennis van zaken.
Ik wil de eerste elektricien nog horen die mij tegenspreekt.
Jammer dat je juist denkt wel goed bezig te zijn maar ik vind het mijn plicht als elektricien je er op te wijzen dat het tegendeel waar is, sorry.
Ik zie dat je heel netjes en precies werk, daar doe ik mij hoed voor af, zo werken er weinig, maar bij elektronica en in in dit geval elektriciteit maakt dat het mooi is nog niet dat het goed is.
En nog eens over de blusdiodes, ik denk dat er echte blusmiddelen nodig zijn voor dergelijke installatie...
Als je hier koppig mee voort gaat zullen de problemen je blijven achtervolgen.
Bon, ik heb gezegd wat ik diende te zeggen en neem verder afscheid van de geboden oplossingen voor je laatste probleem, nu ik je draadje nader bekeken heb weet ik dat het echte probleem veel dieper zit, in 't Vlaams: trop is teveel hé.
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 05 november 2025, 21:47:20Er wordt voorgeschreven trafo's minstens 5cm van elkaar op te stellen, zelfs liefst 10cm bij vollast en dat dan nog op een goed
Kan een kooi van Faraday over die trafo's het probleem niet (gedeeltelijk) oplossen. In theorie zou naar mijn mening het probleem van de elektrische velden oplossen, en daardoor een deel van de koeling ook. Als de trafo's elkaars velden beïnvloeden, lijkt mij, zal de efficiëntie afnemen en de warmteontwikkeling toenemen.
al die diodes nemen ook spanning weg en hoe verder op de kring hoe minder dus
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 05 november 2025, 21:47:20En nog eens over de blusdiodes

Je probeert mij dan wel in de maling te nemen. Maar weet je als elektricien wel wat het zijn.
Zelf zet ik in mijn schakelingen over de relais altijd blusdiodes. Dit voorkomt dat ander componenten zoals transistors defect raken.
Tevens bescherm het je relais.

Wanneer de voedingsspanning van een relais, lees spoel wordt losgehaald. Dan vind spoel het niet leuk en krijg je een spanningspieken.

Vind het jammer dat er soms zulke negatieve mensen op het form zitten.

voor degenen die het steeds in twijfel trekken lees dit eens en dan zal je zien waarom zovelen problemen hebben met defecte decoders enzovoort:

Een blusdiode is een diode die parallel aan een spoel wordt geschakeld om
inductieve spanningen te onderdrukken die ontstaan wanneer een spoel wordt uitgeschakeld. Bij het uitschakelen van de stroom door de spoel, genereert deze een hoge tegen-EMK (elektromotorische kracht) die schade kan veroorzaken. De blusdiode, die in sperrichting staat tijdens normaal bedrijf, geleidt deze hoge spanning en voert deze af, waardoor de spanning over de spoel beperkt blijft tot de doorlaatspanning van de diode
Hoe dichtbij de schakelaar op de print zitten die relais ?
Ik had ooit hetzelfde effect bij Golfer op z'n baan.
Nadat de relais van een centrale print verhuisd waren naar bijna op de booster bij de aansluitingen waren alle problemen weg.
Dus de kabel lengte tussen relais en booster is van belang of heel gevoelig voor storingen.

Mvg Robin
Heren,

allemaal alvast bedankt voor jullie reacties en hulp. Mijn kennis rondom electronica is te beperkt om me in deze discussies te mengen dus dat laat ik aan jullie over :)

Hier in ieder geval enkele feiten en antwoorden die ik met jullie wil delen:

Ik had de marklin trafo uitgewisseld door een 12V adapter maar dit was een AC ipv DC adapter. Dit heeft jullie op het verkeerde spoor gebracht, sorry....
Bij het inschakelen van de relais hoor je deze niet meer klapperen maar het gedrag bij het uitschakelen blijft hetzelfde.

Dan de schakelaars waarmee 2 x 9 boosters gelijktijdig ingeschakeld kunnen worden: deze heb ik losgekoppeld maar ook nu blijft het gedrag van de relais hetzelfde.

Hier een foto van de gebruikte relais:

1414-Relais-boosters-closeup.jpg

En nog een foto van hoe het relais op de booster gebouwd is:

1415-Booster-closeup.jpg

Veel korter op de booster zal niet lukken :D

En dan nog een reactie op Frank betreffende de trafo's en alvast bedankt voor je waarschuwing :thumbup:

Als de installatie vol in bedrijf is dan blijven alle trafo's koud. Ook het vermogen wat ze opnemen is zeer beperkt en om dit te meten heb ik her 2 energy-sockets van Homewizard tussen geplaatst en die laten dit beeld zien:

1416-Homewizard-energy-socket.jpg

Het inschakelen van de trafo's is verdeeld over 3 schakelaars en als ik stop met de modelbaan wordt alles uitgeschakeld. Het uitvallen van een automaat in de meterkast is ook eenmalig geweest.
Mss dat er in het verleden niet de beste keuzes gemaakt zijn maar alles overhoop gooien is gezien de hoeveelheid werk niet te doen. Als de installatie ingeschakeld is dan zijn er ook nauwelijks problemen dus dit geeft mij ook onvoldoende motivatie om dit te wijzigen. Wel zou ik graag zien dat de boosters direct uitschakelen als ze het stopcommando krijgen van de centrale of Koploper.

Ik hoop dat jullie toch iets kunnen met de gegeven info en mij kunnen helpen met het oplossen van dit probleem.

Groetjes, John

' Ik had de marklin trafo uitgewisseld door een 12V adapter maar dit was een AC ipv DC adapter.'

Dan lijkt het mij dat je dat als eerste zou moeten proberen, een dc adapter.

Groet,

Guus
Hoi Guus,

Citaat van: Guus op zaterdag 08 november 2025, 11:07:00' Ik had de marklin trafo uitgewisseld door een 12V adapter maar dit was een AC ipv DC adapter.'

Dat is dus gebeurd:

Ik had de marklin trafo uitgewisseld door een 12V adapter maar dit was een AC ipv DC adapter. Dit heeft jullie op het verkeerde spoor gebracht, sorry....
Bij het inschakelen van de relais hoor je deze niet meer klapperen maar het gedrag bij het uitschakelen blijft hetzelfde.

Groetjes, John
je relais blijven dus klapperen als je de spanning eraf haalt.Lijk me dat er dan ergens een condensator of verliesstroom loopt naar de relais toe.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag John.

Long time, no see  :cool: :thumbup:

Is het mogelijk dat de bedrading van de relais schakeling in de kabelgoten bij kabels of draden ligt die deze kunnen beïnvloeden?

Groeten,

Erik.
John, misschien nog iets wat je kunt proberen. Ik zie dat de draden van de relais over die van de voedingsspanning spanning lopen die naar de trafos gaan. (Gele en zwarte draad)  Of is dit gezichsbedrog. Lopen ze in de kabelgoot ook naast elkaar. Misschien de witte en grijze draad eens buiten de kabelgoot leggen. Zou toch eens meten op de kabels wat voor spanning je meet.

Over de trafos naast elkaar zou ik mij niet druk maken. Heb nog eens de handleiding van Marklin nagekeken. Daar staat niets over vermeld. En als dit wel een punt zou zijn hadden ze dit zeker vermeld.

Frank

Ging wat mis weet niet hoe je een bericht verwijderd. En zie dat Eric hetzelfde dacht tijdens het type van mij.
Dank weer voor jullie reacties.

Ik zal morgen eens kijken hoe die kabels precies liggen en of die eenvoudig even anders gelegd kunnen worden. Nu eerst F1  ;)
Re: Tilly's modelbaanproject: Boosterprobleem (update 09-11-2025)
Hallo allemaal,

vandaag naar die bekabeling gekeken die ik meer als 10jaar geleden eens gemaakt heb. Hier een foto zonder de deksel op de kabelgoot:

1417-Booster- bekabeling-1.jpg

Zowel de voedings- en data-kabels als kabels voor de relais liggen op en tegen elkaar aan in dezelfde kabelgoot. Eerst maar eens de voedingskabels van booster 1 t/m 5 uit de goot gehaald en zoveel mogelijk "omgeleid":

1418-Booster- bekabeling-2.jpg

1419-Booster- bekabeling-3.jpg

Bij het uitschakelen is te zien dat het gedrag van de relais gewijzigd is, want bij de eerste 5 boosters is het klapperen niet meer voorgekomen. Nu had ik wel het probleem dat booster 1 zich niet uitschakelde. Het relais van deze booster ligt ook pal naast de voedingsleidingen naar de lampen. Dit relais ook maar eens losgemaakt en iets verplaatst en ook nu schakelt deze booster netjes uit:

1420-Booster- bekabeling-4.jpg

Volgens mij is dit dan ook het bewijs dat interferentie het grote probleem is. Ik kon het in dit topic niet meer terugvinden maar dit is niet de eerste keer dat ik geconfronteerd wordt met dit probleem. Bij de terugmeldingen is dit opgelost door de referentiespanning te verhogen van 16 naar 19 volt. Bij de datakabels van de centrale naar de boosters is dit opgelost door GEEN afgeschermde kabel te gebruiken en nu dan dit :?

Op internet vond ik trouwens dit artikel wat dit fenomeen perfect omschrijft:

https://www.tme.eu/nl/news/library-articles/page/68660/elektromagnetische-interferentie-emi-identificatie-en-preventiemethoden-in-elektronica/

Maar nu nog de juiste oplossing kiezen.....

Groetjes, John

zoals opgemerkt zijn zwerfstromen dikwijls het probleem en magnetische inductie en fijn dat het nu goed werkt

Dag John.

Mooi dat je weer wat verder bent :thumbup:

Bij een dergelijk aantal voedingen is het zeker van belang hoe deze staan opgesteld met betrekking tot de bekabeling en de functie ervan en deze als zodanig zoveel mogelijk gescheiden wordt gehouden.
Dat zal ongetwijfeld meer ruimte kosten.
Data- en signaalbekabeling dient tevens in een met metaal afgeschermde leidingtracé gelegd te worden.

Groeten,

Erik.
Ik vraag me of het niet de relais zijn op de boosters die je hoort klapperen.

Zet ter test die extra relais eens spanningsloos voordat de boosters afschakelen.

Mvg Robin
John,

Mooi dat je het probleem gevonden hebt. Kunnen we weer genieten van de bouwwerkzaamheden.  :)
Citaat van: bellejt op zondag 09 november 2025, 14:12:14zoals opgemerkt zijn zwerfstromen dikwijls het probleem en magnetische inductie en fijn dat het nu goed werkt

Het werkt nog niet goed maar we weten nu waarschijnlijk wel waar we het moeten zoeken.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 09 november 2025, 15:19:53Bij een dergelijk aantal voedingen is het zeker van belang hoe deze staan opgesteld met betrekking tot de bekabeling en de functie ervan en deze als zodanig zoveel mogelijk gescheiden wordt gehouden.
Dat zal ongetwijfeld meer ruimte kosten.
Data- en signaalbekabeling dient tevens in een met metaal afgeschermde leidingtracé gelegd te worden.

Hoi Erik, idd en dat is allemaal nog niet zo eenvoudig.

Citaat van: Hero op maandag 10 november 2025, 00:39:51Ik vraag me of het niet de relais zijn op de boosters die je hoort klapperen.

Zet ter test die extra relais eens spanningsloos voordat de boosters afschakelen.

Hoi Robin, top vraag! Het klapperen van de relais bij het inschakelen kwam door de AC voeding maar het klapperen van de relais bij het uitschakelen is idd anders. Hier gaat het idd om de relais op de boosters 8o

Maar wat nu?

Citaat van: FrankvH op maandag 10 november 2025, 10:53:45Mooi dat je het probleem gevonden hebt. Kunnen we weer genieten van de bouwwerkzaamheden.  :)

Hoi Frank, we zijn er dus nog niet......

Groetjes, John
Citaat van: FrankvH op donderdag 06 november 2025, 13:43:58Vind het jammer dat er soms zulke negatieve mensen op het form zitten.
Wat jij negatief noemt was dus zoals blijkt net de vinger op de zere plek leggen.
Ongelooflijk hoe je hier telkens weer afgestraft wordt door mensen die er niks van begrijpen als je iets zinnigs zegt.
Dat vind ik pas negatief...
Maar wat nu

Heb je er last van ?

Ik kan me voorstellen dat t met wat verbruikers op de baan minder wordt.  Die slurpen je voeding namelijk leeg.
@citaat Wat nu is al beantwoord: alles wat verder van elkaar opstellen i.p.v. alles op elkaar te stouwen zal al helpen, en dat gaat echt niet alleen over draadjes verleggen, je moet relais uit de buurt houden van sterke magnetische velden en in dit geval is less is more ook zeker het geval, je kunt zoveel materiaal op stellen om ingebeelde problemen op te lossen dat je er juist problemen mee creëert. Er staan veel te veel trafo's die de boel verstoren door met magnetische inschakel en uitschakel pieken. Zelfs zonder verbruik op de baan is de aanzetstroom van een klassieke trafo enorm, en het magnetisch veld er rond evenredig, de zekeringen vliegen er zelfs uit in de meterkast, dat zegt toch genoeg?
Ook om hun warmte kwijt te raken als ze wel belast worden is een veel ruimere opstelling nodig, ook al zegt Märklin er niks over, dat hoort gewoon tot 'goed vakmanschap'.
Ik zeg dat allemaal niet om negatief te doen, wat de betweters hier ook mogen beweren, ik zeg dat enkel omdat ik oprecht in zit met de fouten die ik zie gemaakt worden.
Ik beleef er geen plezier aan iemand zo de mist te zien ingaan, van somigen zou je beginnen vermoeden van wel...
Hallo Fem,

dat wordt nogal een ingreep en de vraag is of het me dat waard is. Als alles ingeschakeld is dan zijn er nl geen problemen, deze ontstaan alleen maar bij het uitschakelen.

Hier moet ik nog even over nadenken en als ik hier al gehoor aan wil geven waar haal ik dan die meer ruimte vanaf? Dit wordt niet eenvoudig.....

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp en mss ga ik wel eerst verder met de bouw en zet ik dit probleem even in de ijskast.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Start bouw station D (update 16-11-2025)
Hallo allemaal,

ik laat het boosterprobleem even voor wat het is en ga verder met de bouw. De volgende stap is het realiseren van station D. Hier eerst het plan:

1421-Baanplan-Station-D.jpg

Ook hier geldt dat dit een startpunt is en het sporenplan zeker nog gaat wijzigen.
Waar ik nu mee zit is de brug over het dubbelsporig traject naar dit station. In het verleden was het idee om hier een stalen vakwerkbrug te plaatsen:

1422-Brug-Station-D-1.jpg

Iemand (heb niet teruggezocht wie dit was) heeft toendertijd een reactie geplaatst waarin hij vond dat dit in combinatie met het landschap en de andere bruggen niet echt realistisch zou zijn. Ik heb er nu 15 jaar over kunnen nadenken en uiteindelijk moet ik hem hierin gelijk gegeven :O

Een stenen boogbrug zou beter staan maar een brug vinden die hier zou passen is nog niet zo eenvoudig. Ik ben door de jaren heen een beetje lui geworden en wilde niet kiezen voor zelfbouw maar voor een bouwpakket en ben uiteindelijk bij deze brug van Kibri uitgekomen:

1423-Brug-Station-D-2.jpg

Deze in elkaar gelijmd, in de primer gezet en even provisorisch opgesteld:

1424-Brug-Station-D-3.jpg

Tja, dit ziet er ook niet echt overtuigend uit. Eigenlijk zou die boog helemaal naar onderen door moeten lopen.......

Om een iets beter beeld te krijgen heb ik de constructie voor station D ook even op zijn plaatst gezet. Hier is gekozen voor een spanten opbouw en dat ziet er zo uit:

1425-Spanten-Station-D-1.jpg

1426-Spanten-Station-D-2.jpg

Voor welke oplossing (of mss wel een betere) zouden jullie kiezen?

Groetjes, John

Dag John.

Die Kibri-brug past daar prima :thumbup:
Er zijn nog wel flinke steunen onder
nodig, in kunst- of natuurlijke vorm.
De vakwerkbrug doet wat ielig aan,
wellicht zou een visbuik-type mooier staan,
maar ik vind de gemetselde versie
uiteindelijk wel het mooiste.
Voor zover mijn mening, fijne zondag!

Groeten,

Erik.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo John,

Dat is een hele puzzel. Mijn eerste indruk is dat er (te) veel bruggen bij elkaar staan op een klein stukje. In de nieuwe opstelling met de Kibri brug moeten er stevige (grote) funderingen worden gebouwd. Ik weet niet of het daar beter van wordt. De overspanning van de vakwerkbrug mist een ondersteuning, daarom is dat niet realistisch maar is wel mooi. Misschien die brug halveren en dan het onderlopende dubbelspoor eerder in een tunnel laten lopen en de rest opvullen met berglandschap.

Gewoon even in je op laten werken dan komt er vanzelf een inval hoe het moet worden. (en het hoeft niet altijd 100% realistisch te zijn)  >:-D

John,

Ook ik ben niet overtuigd van de Kibri brug en vind hem veel te massief voor deze plek. De open vakwerkbrug vind ik veel mooier staan door de transparantie waardoor je ook beter het achterliggende landschap ziet. Wat Marcel al schrijft, er mist alleen een ondersteunende pijler in het midden. Andere optie is om de vakwerkbrug te halveren en de hoger gelegen tunnel ingang naar voren te halen.

Groeten,
Wico

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Kijk anders ook eens naar de bruggen van HACK daar zitten hele mooie overspanningsbruggen bij, kosten allen wel wat zakgeld maar dan heb je ook wel wat natuurlijk. >:-D
John,

Ben het met Wico en iTom eens. Ook het zicht op de mooie tunnel ingang raak je kwijt met de Kibri-brug. Zeker wanneer de pijler naar beneden verlengt moet worden.

Pijler in het midden of uit het midden van bestaande brug kan ook goed staan. Kijk eens bij de buren bij Wim, hij doet ook veel met bruggen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.43725

Groeten,

Frank
en die Hack bruggen zijn daartegen ook heel mooi en verfijnd om te zien
Jongens,

opnieuw bedankt voor jullie reacties en enkele opmerkingen hebben me wel aan het denken gezet. Dat die Kibri brug zwaar oogt, een stevige "fundering" nodig heeft en het zicht op het tunnelportaal wegneemt zijn sterke argumenten om hier niet voor te kiezen.

Een visboogbrug is idd erg mooi maar dat gaat hier niet passen vanwege het bovengelegen spoor. Er staat trouwens een visboogbrug gepland aan de andere zijde van dit station.

En natuurlijk ken ik die Hack-bruggen en heb er zelfs al één ingebouwd:

1427-Hack-Brug-EF.jpg

Ik moet het nog even laten indalen en zal jullie binnenkort laten zien waarvoor ik gekozen heb. Dat is trouwens het mooie van onze hobby, je bepaald zelf hoe jou wereld eruit gaat zien :-)

Groetjes en nogmaals dank, John
John,

Over een stevige fundering maak ik me bij jou geen zorgen. Ik zie op de foto dat je daar bakstenen voor gebruikt ;). En inderdaad uiteindelijk bepaal je lekker zelf wat je doet :).

Groeten,
Wico
Tja, het helpt natuurlijk geen pepernoot maar ik vind eerlijk gezegd de vakwerkbrug wel passend en precies transparant genoeg irt portaal en de te verwachten bomenweelde...
Sorry John
Citaat van: Wico op maandag 17 november 2025, 18:36:20John,

Over een stevige fundering maak ik me bij jou geen zorgen. Ik zie op de foto dat je daar bakstenen voor gebruikt ;). En inderdaad uiteindelijk bepaal je lekker zelf wat je doet :).

Groeten,
Wico

Haha, idd bepaal ik het zelf  :P

Citaat van: Prail op maandag 17 november 2025, 21:42:52Tja, het helpt natuurlijk geen pepernoot maar ik vind eerlijk gezegd de vakwerkbrug wel passend en precies transparant genoeg irt portaal en de te verwachten bomenweelde...
Sorry John

Kritiek is altijd welkom dus aub geen "sorry John" :)
Citaat van: FrankvH op zondag 16 november 2025, 16:46:33John,

Ben het met Wico en iTom eens. Ook het zicht op de mooie tunnel ingang raak je kwijt met de Kibri-brug. Zeker wanneer de pijler naar beneden verlengt moet worden.

Pijler in het midden of uit het midden van bestaande brug kan ook goed staan. Kijk eens bij de buren bij Wim, hij doet ook veel met bruggen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.43725

Groeten,

Frank

Hoi Frank,

dank voor deze link, die Wim kan er wat van :thumbup:
Nog eens kritisch naar je huidige brug gekeken.
Het rechter land hoofd zou wat meer in de helling mogen. Oogt t wat minder opgesloten.
En een midden pijler en twee brugdelen. De lengte die zo een lage vakwerkbrug kan overspannen is beperkt.
En nu al aan de (te ) lange kant.

Wat ik altijd lelijk vind bij Hack bruggen is dat alle profielen die dunne L profieltjes zijn.
En er geen dikte verschil in de hoofd en tussen liggers is.

Mvg Robin
Hoi John, Bad Durkheim heeft het ook wel heel mooi opgelost met enkele bruggen/ complexe tracés bij elkaar. Misschien brengt dat je ook op ideeën? Ziet er heel fraai uit! Gr. Peter
Hoi John.

Heel goed dat je weer bezig bent. Je hebt mij ook geïnspireerd. Ik ga ook maar weer eens los. Hoewel ik maar een jaar heb stil gestaan. Ik zou wel écht de elektra aanpakken als ik jou was. Ga je alleen maar plezier van krijgen. Ik ben zelf nu alleen met Märklin terug melders, CS3+ en OC32 bezig, heb me heel erg verdiept in het goed leggen van kabels etc. Veel geleerd van de online info van Domburg Train Support.

Gr Daan
John,

Lijkt wel of die relais wisselspanning krijgen op die afschakel momenten.

Groet Harry