Citaat van: The MaSt op maandag 11 mei 2015, 23:19:40
15 centimeter ruimte over heb Ik rijdt alles diesel / stoom.
Voor diesel en stoom is 9cm toch al genoeg? (afstand onder brug of in spiraal, niet in schaduwstation).
Je twijfelt tussen digitaal/duur en analoog/goedkoop.
Daartussen in zit analoog-doe-het-zelf (DHZ) en digitaal-koploper.
DHZ werkt met reedcontacten (< 1 euro per stuk, vroeger 5 ct), magneten (< 1 euro per stuk per trein), electronische relais (van 1-2 euro per stuk), diodes (van 0,27 ct per stuk), en wat condensators en weerstandjes die je ook de kop niet kosten.
-Analoog moet je elke trein een herkenbaar id geven (een of meer magneten), digtaal heeft een lok een eigen id.
-Analoog bouw je schakel-modules die niet of slecht herbruikbaar zijn, omdat ze concreet bedoeld zijn voor een bepaald soort situatie. Digitaal koop je meer abstracte modules die steeds herbruikbaar zijn.
- Analoog stel je vooraf vast welk baanverloop treinen volgen, en maakt daarvoor een schakeling. Digitaal stel je vast waar een trein zich bevindt, en in de computer (centrale) geef je aan wat hij mag als hij daar is.
De sprong van analoog naar digitaal maak je dus als je je niet van te voren vast wilt (moeten) leggen, of als je je op termijn niet wilt vermoeien met die logica. Programma's zoals iTrain en Koploper profiteren van jarenlange ervaringen met (de nadelen van) analoog rijden. Alle wensen zijn geprogrammeerd. Daar kun je je voordeel mee willen doen.
De groei van je lok-park maakt niet uit voor de keus tussen de ene weg of de andere weg.
Wat wel uitmaakt is waar je de meeste tijd aan kwijt wil zijn: aan de techniek, aan het rijden, aan het landschap, aan de ontwerpfase?