Nieuws:

Kom ook naar de Stichting 3rail gastendag op 23 November!! Lees meer in dit topic of bestel meteen je ticket hier!

Er is vooruitgang.

Gestart door Jurrien zondag 15 januari 2023, 20:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: S-88's aangesloten
Lid sinds: 2022

offline
Re: S-88's aangesloten
Jurrien,

voor traincontroller raad ik aan om het youtube kanaal van "Rudy's Hobby Channel" te volgen.
Ik weet niet welke traincontroller versie je hebt, maar recent is hij een nieuwe playlist begonnen versie 10 gold.
Filmpje 1 hieronder:


Eventueel heeft hij ook nog een reeks met een oudere versie / niet de gold versie. Echter in hoofdlijnen zal het overeen komen. 

Als ik vastloop met traincontroller ga ik altijd naar dat kanaal.
Re: S-88's aangesloten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: S-88's aangesloten
Citaat van: Jurrien op maandag 01 mei 2023, 19:51:14Vandaag ook er in geslaagd om 8 wissels aan de praat te krijgen.

Hi jurrien,

Advies is wanneer een wissel na aansluiten en testen de verkeerde kant op schakelt, dit ook in de bedrading te corrigeren, draden wisselen dus.

Je gaat met traincontroller rijden lees ik en als wissels of seinen hardware matig (draadjes dus) niet correct functioneren dan krijg je gegarandeerd een keertje ruzie met de boel.


Met andere woorden, gebruik in de Ecos niet de mogelijkheid "verkeerd om" geschakeld te corrigeren, je krijgt er met een PC programma ruzie mee.
Re: S-88's aangesloten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: S-88's aangesloten
Bedankt Fred. Goeie tip. Moest inderdaad een aantal draadjes verwisselen.

mvg
Jurrien
Re: S-88's aangesloten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: S-88's aangesloten
Citaat van: RDHT op maandag 01 mei 2023, 21:31:05Als ik vastloop met traincontroller ga ik altijd naar dat kanaal.


Bedankt Rutger. De filmpjes kende ik al. De eerste twee heb ik al tig keer bekeken. Dus het zou eerdaags moeten gaan lukken. :)
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Inmiddels is er weer wat tijd verstreken. En ben ik weer een eindje gevorderd.
Beide delen van het onderste schaduwstation zijn nu klaar. Ik heb de rails en wissels vastgezet met dubbelzijdig kleefband. De kurk bewaar ik tot ik met de zichtbaan bezig ga.
Alle bezetmelder zijn aangesloten, getest en nog eens getest. Op dit moment werken ze allemaal. Om spookmeldingen tegen te gaan, heb ik met de dremel daar waar nodig een klein stukje rail weggeslepen, zodat aansluitende rails de bezetmelders niet raken.
Alle sporen worden maar in één richting bereden. Daar om heb ik maar zeventien actieve wissels. Die worden aangestuurd met decoders van Yamorc, de YD 8008. Ook weer uitgebreid getest en tot nu toe geen haperingen. Het programmeren van deze decoder is een eitje, als je eenmaal weet hoe het moet. De handleiding kan wat duidelijker.
Ik heb rondom een valbescherming gemonteerd. Geeft toch een wat veiliger gevoel.
Op de Ecos is ook een MS1 aangesloten. Die werkt prima, alleen kan ik er niet mee op de plek komen waar ik wil. Daarom moet er een Ecoslink Terminal tussen gezet worden. Helaas kan dat nu nog niet, want ik mis het juiste kabeltje. Dat wordt dus zelf maken. Dankzij Johnny  :thumbup:  :thumbup: hoeft dat geen probleem te zijn. Het wachten is nu op een zending uit China.
Er moesten aardig wat draadjes worden verlengd van detectierailsen en wissels. Daarvoor zijn de meest geavenceerde technische hulpmiddelen in gezet.
Volgende stap is het maken van een provisorische verbinding tussen de beide helften van het schaduwstation, zodat ik kan rondrijden.
De computer voor het programma Traincontrol is er inmiddels ook. Programma staat er op en ik ben nu ook bezig om de baan, zoals die er nu ligt in Traincontrol te zetten.
Bij inspectie bleek dat ook hier een aantal dassen burchten hebben gebouwd onder de rails. Als liefhebber van de natuur, laat ik dat maar even zo. :)
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Omdat niet alle foto's in de eerste post kunnen nog even een tweede.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Bij het uitleggen van de rails voor de helix, kwam ik tot de ontdekking dat ik toch niet makkelijk bij bepaalde punten kon komen. Daarom maar een aanpassing aan de tafel gemaakt. Ik kan nu midden in de helix staan. En dat werkt een stuk gemakkelijker.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Het is een jaartje stil geweest. Andere dingen gedaan. Maar niet aan de baan gewerkt. Voelde niet meer goed. Tot twee maanden geleden ik de boel heb afgebroken om opnieuw te beginnen. Tafel langs de muren gemaakt. Alle rails en toebehoren netjes losgemaakt, opgeborgen en weggezet.
De tafel maken was het probleem niet. Dat ging vrij vlot. Ben nog steeds van plan een schaduwstation in etages te maken.
Toen de tafel klaar was, de ringleiding aangelegd. Daarna een plek bepaald waar de Ecos moest staan en vandaar de bedrading aangesloten op de ringleiding. Een paar meter rails gelegd en ook dat ging goed. Locomotief reed.
Daarna weer begonnen met het leggen van de rails. Links p de foto zit een keerlus. Treinen komen aan via het spoor tegen de muur en dan via de keerlus naar de opstelsporen. En dan ergens verderop via een Helix naar boven en zo verder.
Wissels aangesloten op de decoders en via de Ecos zijn ze alle 16 te bedienen. Hoera!
Vervolgens nog eens goed doorgelezen hoe ik blokken moest maken. Dat was de vorige keer tenslotte ook gelukt. Had 4 S88's aan de Ecos hangen en die deden wat ze moesten doen.
Hoe moeilijk kan het zijn om dat in de herhaling nog een keer te doen?
Dus wel.
Ben nu al meer dan drie dagen bezig en het lukt niet.

Toen maar een proefstukje gemaakt.
Die zie je in video A

Van links naar rechts: Aantal gewone rails, een melder, een aantal geknipte rails, een melder en een aantal gewone rails. Het ligt allemaal onderste boven, zodat je kunt zien hoe ze aan elkaar zitten. Aan de rechterkant zie je de plus en de massa die naar de ringleiding gaan.

In video B zie je dat de S88 is verboden met de massa van de baan en dat de twee groene draden aangesloten zijn op positie 1 en 2. En dat de S88 via een patch kabel verbonden is met de Ecos

In video 3 zie je wat er gebeurt als ik een locomotief van rechts naar links laat rijden. Eerst gaat hij over melder 1 en dan over melder 2. Ik laat hem ook weer terug gaan.

Op de manier zoals ik het heb gedaan, volgens mij net als de vorige keer, zou ik dus op het moment dat de locomotief over melder 1 gaat twee zwarte vierkantjes moeten krijgen. Maar zoals je ziet gebeurt dat niet.

Wat heb ik gedaan om te kijken waar het probleem zat:
Ik heb alles los gemaakt en los gekoppeld.
Daarna heb ik de twee melders en alle geknipte rails op de spoorstaven gemeten op weerstand. Die was er niet
De rails en de melders weer aan elkaar gezet. Wederom op de spoorstaven gemeten. Nog steeds geen weerstand
Daarna alles aan elkaar. Nog steeds geen weerstand waar het ook niet wordt verwacht.
Daarna de groene draden aan de S88. Nog steeds geen weerstand.
Daarna de bruine draad van de ringleiding (massa) aan de S'88. Nog steeds geen weerstand.
Een wagon op de geknipte rails tussen de melders gezet. Ik meet weerstand. Dat is de bedoeling. Wagon weer weggehaald.
Daarna de S88 verbonden met de Ecos. Nu meet ik op de spoorstaven weerstand. Wat ik niet logisch vind, want er staat geen wagon op de geknipte rails die tussen de melders ligt. Maakt de Ecos een verbinding tussen de spoorstaven?
Tenslotte ook nog de S88 module en de patchkabel verwisseld. Maar het maakt allemaal niets uit. Probleem blijft.

Ik zou op dit moment niet meer weten waar ik het probleem moet zoeken.
Graag hulp.

Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Er is vooruitgang.
waarom zo moeilijk maken.Knip gewoon alle rails en zal veel makkelijker zijn.Heb je ook veel minder scheidingen nodig en kijk eens goed naar hoe ze moeten aangesloten zijn.
Normaal laat je dan gewoon 1 kant rail gewoon doorlopen en de andere kant gebruik je met scheidingen (rode dingetjes) om je blokken te verdelen.Een blok in 1 richting maak ik een lang binnenrij stuk en kort (2 à 3 rails) stopstuk.In 2 richtingen korte stop - tussendeel en korte stop.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Er is vooruitgang.
Op filmpje 3 licht er van alles op, alleen begrijp ik niet wanneer.
De patchkabel naar de EcoS moet op de 'out' poort van de S88 module. De 'in' is voor de volgende S88 module.
Zit dat helemaal goed?

En anders toch goed controleren of echt alle secties wel goed geïsoleerd zijn. Johnny geeft daar volgens mij de juiste informatie. En haal nog even een slijpschijfje tussen de spoorstaven die los van elkaar moeten zijn!

Groet,

Peter
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Er is vooruitgang.
CiteerNu meet ik op de spoorstaven weerstand. Wat ik niet logisch vind, want er staat geen wagon op de geknipte rails
Dat moet volgens mij juist, de spoorstaven zijn van elkaar geisoleerd en door de wielen maken de spoorstaven weer contact, toch?
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Er is vooruitgang.
Video A heb ik beeld voor beeld bekeken en ik zie van boven naar beneden: Een aantal gewone rails (niet geknipt); één rail met aan weerszijden rode isolatiehoedjes (geknipt) met een groene draad er aan; een aantal geknipte rails zonder groene draad; nog één rail met groene draad (geknipt) met aan weerszijden een rood isolatiehoedje; nog een paar gewone rails.

Waarom zijn de rails tussen de beide melders geknipt? Het kan maar het hoeft niet. Wanneer je de tussen de melders liggende rails knipt heb je daar maar één railstaaf met massa en heb je sneller contact problemen. Dan moet je daar weer een extra verbinding tussen de beide railstaven maken.

Video B is wat warrig. Je ziet enkele draden bruin en groen maar niet waar die naartoe gaan. Zal wel zijn zoals jij het beschrijft maar kan dat niet controleren. En de patchkabel in de juiste RJ45 connector zit is ook een vraagteken. Er is op de print niet te zien wat de in- of uitgang is.

Video C is totaal niets zeggend omdat er geen relatie met de gebeurtenissen op de baan. Het is gissen. Ik zie enkele blokjes aan gaan en dan een hele rij, maar bij welke gebeurtenis dat hoort is een vraagteken.

Ook je uitleg van wat je gedaan en gemeten hebt is nogal warrig. Geen weerstand is 0 Ohm. Een complete kortsluiting dus. Wanneer je meter geen uitslag geeft heb je een oneindige weerstand, dat is een perfecte isolatie. Volgens mij haal jij die twee dingen door elkaar.
CiteerMaakt de Ecos een verbinding tussen de spoorstaven?
Nee, er wordt 5 Volt op de melders gezet teneinde de verbinding tussen de railstaven door een wielstel te kunnen meten. Je moet wel weten wat je aan het meten bent. Weerstandsmetingen doe je niet onder spanning.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 28 augustus 2024, 18:22:22Ook je uitleg van wat je gedaan en gemeten hebt is nogal warrig. Geen weerstand is 0 Ohm. Een complete kortsluiting dus. Wanneer je meter geen uitslag geeft heb je een oneindige weerstand, dat is een perfecte isolatie. Volgens mij haal jij die twee dingen door elkaar.

Hartelijk dank voor de reactie. Maar excuses, ik ben geen techneut en de vaktermen beheers ik nu eenmaal niet.
Maar om één en ander te verduidelijken wat ik wel en niet meet drie foto's.
Op foto 1 is de multimeter in ruststand
Op foto 2 liggen de pennen tegen elkaar en verschijnen er afwisselend waardes
Op foto 3 liggen de pennen elk op een railstaaf en dit geeft hetzelfde resultaat als wanneer de multimeter in ruststand is. In mijn beleving, maar wellicht de verkeerde term, meet ik niets. In mijn terminologie meet ik dus geen weerstand (Ohm) wanneer ik de pennen tegen de aparte spoorstaven leg, zoals op foto 3.

Ik hoop dat ik mij verduidelijkt heb.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Er is vooruitgang.
Haal de melddraden  los uit je s88.

We gaan eerst de s88 bus op juiste werking testen.

Pak een stukje draad. Schroef een zijde bij de bruine aansluiting in je s88.

Zet ecos aan. Als het andere eind van je draad nu tegen een van de 16 meldingangen aan houd hoor je het bijbehorende blokje te zien oplichten in je ecos.

Mvg Robin.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Dank. Ik heb dit gedaan. Aan gesloten op positie 1 gaat het bijbehorende blokje oplichten. Alleen begint ook blokje 2 te knipperen. Sluit ik het draadje aan op positie 13 dan gaan er wel 4 blokjes knipperen.
Ik heb de S88 vervangen. Maar met hetzelfde resultaat. Ik ben bang dat mijn S88 bus is gesneuveld.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Er is vooruitgang.
Weet je zeker dat je de goede patchkabel hebt en niet een crosskabel. Overigens lijkt dit meer op interferentie.

Wat betreft de metingen. Op zijn Jan boerefluitjes heb je misschien wel gelijk maar je hoeft geen techneut te zijn om te weten dat nul niks is. Dus wanneer je nul ohm meet, zoals op foto 2 meet je in wezen niks = geen weerstand. Aan de andere kant wanneer je naar foto 3 refereert. Daar wordt 1 aangegeven, wanneer je gebruik maakt van een multimeter moet je ook als niet techneut weten wat het ding aangeeft en hoe het werkt. Een 1 op het display wil zeggen dat de gemeten waarde groter is als het ingestelde bereik. De meter op de foto is ingesteld op 20k Ohm. Dus de gemeten waarde is groter dan 20k Ohm. Dat is wel degelijk een weerstand ook al kan de meter die in dit geval niet weergeven. Dan zul je de schakelaar van de meter naar een grotere waarde moeten zetten bv 2000k Ohm.
Hoop dat je het nu een beetje snapt. Heeft niks met vakjargon of techniek te maken, is gewoon logisch denken.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Er is vooruitgang.
Bus of de kabel. Voor de Leek gokwerk.
Laatste is makkelijk te vervangen.
Dus probeer dat.

En check ook even of er geen vuil onder het verloopstekker in je ecos zit.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Kabel is al vervangen tijdens het testen. Maakte geen verschil.
De S88 is uit de Ecos verwijderd. Patchkabel is uit de Ecos getrokken.
Daarna de Ecos afgesloten. Stroom er af.
Stroom er weer op. Ecos opgestart.
Gekeken en er was geen S88 meer aanwezig.
Ecos opnieuw afgesloten en weer opgestart.
Gekeken, nog steeds geen S88 te zien.
Patchkabel aangesloten. S88 toegevoegd. Ecos ziet S88 met 16 poorten.
Opgeslagen.
Ecos afgesloten en opnieuw opgestart. S88 nog steeds aanemwezig.
S88 opnieuw getest met draadje.
Resultaat hetzelfde.
Weer andere patchkabel. Resultaat het zelfde.
Andere S88 aangesloten. Dezelfde procedures. Resultaat hetzelfde.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Er is vooruitgang.
Je controle met de multimeter op "weerstand" of je goed geknipt hebt, is perfect, heb je dat ook gedaan over de isolaties tussen de melders en de "buurrailstaven"?

Groet, Anne W
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Ja. Dat heb ik gedaan. Bovendien heb ik de betreffende spoorstaven van de melders met de Dremel een heel klein stukje ingekort. Ze liggen dus nu niet meer aan.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Er is vooruitgang.
Je hebt toevallig niet nog een oude 6 polige kabel om eens een melder zonder je verloopstekker aan te sluiten?

Dat is het laatste wat ik kan bedenken wat niet werkt.
Dan wordt t toch vrezen voor de s88 poort op je ecos.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Nee, zo'n kabel heb ik niet. Wat ik nog ga doen is kijken of er nog een software update kan worden uitgevoerd. Op dit moment is het versie 4.2.7
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2015

offline
Re: Er is vooruitgang.
Kabel in de ecos wel op de goede manier erop gezet?
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Er is vooruitgang.
Beste Jurrien,

Een controle: zet je multimeter op DC 20 volt, zet de Ecos aan en meet de spanning tussen één van de contacten op de eerste terugmeldeenheid, een contact wat niet met de rails is verbonden, en een massa contact op die terugmeldeenheid, je moet iets van plus 5 volt meten.

Groet, Anne W
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Er is vooruitgang.
Het enige onderdeel in de keten dat nog niet uitgewisseld is, is het verloopstekkertje tussen de Ecos en de patchkabel. Of heb ik dat verkeerd gelezen.
Uit ervaring weet ik dat dat verloopje ook een echte boosdoener kan zijn (spookmeldingen, knipperende melders etc). Door de plaatsing aan de onderkant van mijn CS2 had het eerste exemplaar kennelijk te lijden gehad, ondanks aanpassingen aan het plankje waar het geval op stond.
Enfin, lang verhaal kort: vervanging van het stekkertje loste alle problemen op.

Groet,

Peter
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Dan moet ik dat eerst maar eens zien los te krijgen. Omdat ik destijds vond dat hij doorhing als de patchkabel er in zat, heb ik hem tegen de onderkant van de Ecos gelijmd.

Zie foto hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=94799.msg1551508#msg1551508
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Citaat van: Anne W op vrijdag 30 augustus 2024, 09:21:09Beste Jurrien,

Een controle: zet je multimeter op DC 20 volt, zet de Ecos aan en meet de spanning tussen één van de contacten op de eerste terugmeldeenheid, een contact wat niet met de rails is verbonden, en een massa contact op die terugmeldeenheid, je moet iets van plus 5 volt meten.

Groet, Anne W

Ga ik doen. Alvast bedankt.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 30 augustus 2024, 09:56:52Het enige onderdeel in de keten dat nog niet uitgewisseld is, is het verloopstekkertje tussen de Ecos en de patchkabel. Of heb ik dat verkeerd gelezen.
Uit ervaring weet ik dat dat verloopje ook een echte boosdoener kan zijn (spookmeldingen, knipperende melders etc). Door de plaatsing aan de onderkant van mijn CS2 had het eerste exemplaar kennelijk te lijden gehad, ondanks aanpassingen aan het plankje waar het geval op stond.
Enfin, lang verhaal kort: vervanging van het stekkertje loste alle problemen op.

Groet,

Peter


Samen met forumlid Ron alles gecontroleerd. S-88's, Patchkabels, rails en ook het stekkertje. Probleem was het stekkertje. Toen dat was vervangen, functioneerde alles zoals het moest. Bedankt iedereen voor het meedenken. En Ron natuurlijk voor de geboden hulp.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Er is vooruitgang.
In de techniek heeft elke fout een logische oorzaak, met mijn methode van meten waren jij en ik op weg naar het vinden van een oorzaak, vraagje: was de fout in het stekkertje?

Groet, Anne W
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: Er is vooruitgang.
Er zat een breuk op het printje.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Er is vooruitgang.
Het kleinste onderdeel in de keten! Gelukkig dat je het hebt opgespoord, Jurriën, en ook nog hebt kunnen vervangen ondanks de lijm.

Achteraf is het misschien wijzer een verloopkabeltje te gebruiken (zeg ik ook tegen mezelf) dat gewoon met een zespolige steker onder het apparaat kan worden geprikt en aan de andere kant van de kabel een netwerk-contrasteker bevat.
Dan kun je het allemaal zo goed mogelijk aansluiten zonder trek- of duwbelasting. Tijdens het aanleggen van een aantal dingen, moest er bij mij wel eens iets verplaatst worden en dat vond de verloopsteker kennelijk niet zo fijn.

Groet,

Peter
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 02 september 2024, 12:55:13Het kleinste onderdeel in de keten! Gelukkig dat je het hebt opgespoord, Jurriën, en ook nog hebt kunnen vervangen ondanks de lijm.

Groet,

Peter


Vervangen heb ik het nog niet. Ron had er één bij zich. Ik ga even kijken of iemand van het forum nog zo'n ding heeft liggen. En anders maar kijken welke leverancier ze heeft.
Re: Er is vooruitgang.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Er is vooruitgang.
Märklin levert een verloopkabeltje, twee bekende leveranciers, Rosoft en Digkeijs zijn er niet meer, wellicht dat DTS ze ook heeft.

Groet, Anne W