Het is een jaartje stil geweest. Andere dingen gedaan. Maar niet aan de baan gewerkt. Voelde niet meer goed. Tot twee maanden geleden ik de boel heb afgebroken om opnieuw te beginnen. Tafel langs de muren gemaakt. Alle rails en toebehoren netjes losgemaakt, opgeborgen en weggezet.
De tafel maken was het probleem niet. Dat ging vrij vlot. Ben nog steeds van plan een schaduwstation in etages te maken.
Toen de tafel klaar was, de ringleiding aangelegd. Daarna een plek bepaald waar de Ecos moest staan en vandaar de bedrading aangesloten op de ringleiding. Een paar meter rails gelegd en ook dat ging goed. Locomotief reed.
Daarna weer begonnen met het leggen van de rails. Links p de foto zit een keerlus. Treinen komen aan via het spoor tegen de muur en dan via de keerlus naar de opstelsporen. En dan ergens verderop via een Helix naar boven en zo verder.
Wissels aangesloten op de decoders en via de Ecos zijn ze alle 16 te bedienen. Hoera!
Vervolgens nog eens goed doorgelezen hoe ik blokken moest maken. Dat was de vorige keer tenslotte ook gelukt. Had 4 S88's aan de Ecos hangen en die deden wat ze moesten doen.
Hoe moeilijk kan het zijn om dat in de herhaling nog een keer te doen?
Dus wel.
Ben nu al meer dan drie dagen bezig en het lukt niet.
Toen maar een proefstukje gemaakt.
Die zie je in video A
Van links naar rechts: Aantal gewone rails, een melder, een aantal geknipte rails, een melder en een aantal gewone rails. Het ligt allemaal onderste boven, zodat je kunt zien hoe ze aan elkaar zitten. Aan de rechterkant zie je de plus en de massa die naar de ringleiding gaan.
In video B zie je dat de S88 is verboden met de massa van de baan en dat de twee groene draden aangesloten zijn op positie 1 en 2. En dat de S88 via een patch kabel verbonden is met de Ecos
In video 3 zie je wat er gebeurt als ik een locomotief van rechts naar links laat rijden. Eerst gaat hij over melder 1 en dan over melder 2. Ik laat hem ook weer terug gaan.
Op de manier zoals ik het heb gedaan, volgens mij net als de vorige keer, zou ik dus op het moment dat de locomotief over melder 1 gaat twee zwarte vierkantjes moeten krijgen. Maar zoals je ziet gebeurt dat niet.
Wat heb ik gedaan om te kijken waar het probleem zat:
Ik heb alles los gemaakt en los gekoppeld.
Daarna heb ik de twee melders en alle geknipte rails op de spoorstaven gemeten op weerstand. Die was er niet
De rails en de melders weer aan elkaar gezet. Wederom op de spoorstaven gemeten. Nog steeds geen weerstand
Daarna alles aan elkaar. Nog steeds geen weerstand waar het ook niet wordt verwacht.
Daarna de groene draden aan de S88. Nog steeds geen weerstand.
Daarna de bruine draad van de ringleiding (massa) aan de S'88. Nog steeds geen weerstand.
Een wagon op de geknipte rails tussen de melders gezet. Ik meet weerstand. Dat is de bedoeling. Wagon weer weggehaald.
Daarna de S88 verbonden met de Ecos. Nu meet ik op de spoorstaven weerstand. Wat ik niet logisch vind, want er staat geen wagon op de geknipte rails die tussen de melders ligt. Maakt de Ecos een verbinding tussen de spoorstaven?
Tenslotte ook nog de S88 module en de patchkabel verwisseld. Maar het maakt allemaal niets uit. Probleem blijft.
Ik zou op dit moment niet meer weten waar ik het probleem moet zoeken.
Graag hulp.