Hallootjes allemaal,
Ik ben er even een tijdje 'tussenuit' geweest; laptop ging van de zomer kapot, telefoon moest vervangen worden en er waren ineens heel veel dingen tegelijkertijd die gingen gebeuren. Inmiddels ben ik weer uit de spreekwoordelijke wildwaterbaan gezwommen naar rustiger wateren. Al staat de hobby nog op een laag pitje omdat ik bezig ben met het plannen om zélf een film te maken!! Jajaja! En tóch heb ik de afgelopen maanden tussendoor een beetje gehobbyd. Wat heb ik gedaan? Een DDR tramdepot diorama gemaakt ter grootte van een A5. Ik zou eigenlijk komend weekend naar de modelspoorbeurs in Zutphen gaan, maar ik moet twee dagen aanwezig zijn; alleen ik kan niet op de zaterdag, dan heb ik al een eindejaaractiviteit. Plus ik zit al enige dagen thuis met flinke spit, dus het is wel even welletjes wat dat betreft.
Ik zal in ieder geval de beelden van mijn tramdiorama laten zien. We beginnen natuurlijk bij het allereerste begin toen ik nog mee wilde doen aan de A5 diorama.
Natuurlijk heb ik een hele hoop huizen, gebouwen, loodsen en andere dingetjes; maar een A5 formaat diorama kan je niet de dingen doen in H0 die ik hád willen doen. Nou wil het redelijke toeval zo zijn, dat ik ook modeltrams verzamel. Een deel is GVB / NZH materieel, maar ik heb geen Nederlandse panden, dus een stukkie Mokum stamp je niet zomaar uit de grond. Verder kijken dus..... Hey ik verzamel ook DDR trams, van Tatra's tot Reko's en Grosser Hechts..... dat klinkt interessant. Een passend loodsje was snel gevonden, eveneens een stukje rails...... Oh kijk, dat past op het stuk styrodur wat ik als ondergrond gebruik. Wel even de boel een paar graden scheef zetten, dat is interessanter.
Wat hoort er verder nog bij een tramremise? Een muur, een boom, gras, wat kleine gebouwtjes voor werklui en onderdelen, parkeerplaats, een bewakingshuisje; een overweg met beveiliging.... een overweg met beveiliging? Jazeker. De tramremise stond er voor 1949 namelijk nog niet; het stuk grond was toen onderdeel van een grotere locaalspoorbaan; maar in 1945 is dat zodanig beschadigd geraakt door allerhande oorlogshandelingen, dat dat van de hand is gedaan. Daarvoor kwam in de plaats een kleine tramremise. Het was goedkoper om de bestaande overweginstallatie te laten staan, dus dat is dan ook gebeurd. Ik heb een héle hoop foto's, meer dan 100 - dus dit word een lekker lange update uitgesmeerd over enkele weken!
N.B. Er zullen soms symbolen (zoals hamers en sikkels, rode sterren en DDR vlaggen) te zien zijn; deze zijn onderdeel van het diorama en niet bedoeld om enige politieke discussie dan ook te starten. Maar mocht ik van het beheer nou een PB'tje krijgen met het verzoek om deze beelden toch liever níét te plaatsen, dan zal ik dat niet doen...... Enfin, we beginnen maar eens bij het allereerste begin, ik hoop dat jullie er zin in hebben
Einde deel 1, ik gooi meteen een deel 2 erachteraan om de lange stilte goed te maken