Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
In dit topic laat ik zien hoe mijn baanvorderingen plaatsvinden en wat de bedoeling is van mijn baan. Allereerst zal ik wat meer over mijn baan vertellen. Mijn baan betreft een plaat hout van 210 bij 110 cm en hangt (wegens ruimtegebrek) aan de muur. Mijn baan is gelegen in Zuid Duitsland, in de vroege jaren '70. Het station is 3 sporig, de rest van het uitgerekte ovaal is 2 sporig. Bij het station bevinden zich 2 korte kopspoortjes. Bij 1 staat al een loods, bij de ander is nog geen loods aanwezig. Er liggen in totaal in de baan 6 wissels, waarvan 1 drieweg wissel. Bij het station kan aardig gerangeerd worden, dit omdat het stationsplan "speels" is opgezet.

Men begrijpt natuurlijk, dat met een oppervlakte van 210 bij 110 het thema zijlijn is, en er korte treinen rijden, variërend van diesel en stoomtractie. Deze baan zal dienen als opstap, en oefenbaan voor later. Dat de baan deze functie heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet kan rijden, en het niet serieus lijk te nemen. Er kan wel degelijk gereden worden. Er kunnen 2 treinen afzonderlijk van elkaar rijden, de baan heeft momenteel 2 trafo's om de treinen te kunnen rijden. Er is al (moet nog) geïsoleerd. Ik ben echter vergeten of ik alles heb geïsoleerd wat moest, of maar een deel ervan.

Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)

Hoi Marten !

Ik zit er klaar voor, laat maar zien die foto's  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dag Marten.

Met zo'n topictitel  :thumbup: is het natuurlijk logisch dat ik benieuwd ben wat je zoal hebt rijden!  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Ik schaar mij bij de anderen en wacht af wat er komen gaat; ben benieuwd :help:
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Goed. Daar het hier niet lukte om de foto's te posten (bestanden te groot), krijgen jullie van mij een flickr link, waarbij de fotoverslagen te zien zijn!
https://www.flickr.com/photos/treinspotter_marten/sets/72157652116841748

Gegroet!
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Foto's gezien, Marten !

Op die baan kun je je nog lekker uitleven  :P
Zie ik het goed dat je bed er half onder staat ?

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
 >:-D klopt! Ik slaap onder mijn baan! Gaat goed (ondanks dat ik een woest slaper ben). Het is een beetje behelpen, maar het werkt allemaal

Gegroet!
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Af en toe een "oogje dichtknijpen" tijdens jouw "hobby"; zouden meer mensen moeten doen, toch? :-) :-) :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Voor jullie vandaag een kennismaking met het materieel, voor mij een opfrissertje wat ik allemaal heb wat op de modelspoorbaan staat  :D

Foto's staan weer in de gebruikelijke flickr link!
https://www.flickr.com/photos/treinspotter_marten/17488102721/in/album-72157652116841748/

Gegroet!
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)


Mooie smerige V100 Marten  :thumbup:

Enne geen stinkkousen meer naast je bed gooien, die jongens op het perron gaan van de sokken  >:-D

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Ahhh, een ervaringsdeskundige... ;)
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
stinkkousen? Ik gooi altijd alles meteen in de was  :D

Die V100 heb ik overigens zelf geweatherd, eerste keer dat ik zoiets deed, was best zenuwachtig, maar het ging helemaal goed! Nu is ie een stuk "mooier".

Ik heb besloten om het 3 sporige stuk achterin te verkorten naar 2 sporig, omdat mijn plattelandsoverweg niet bij een 3 sporig traject hoort, en zo heb ik iets meer ruimte om huisjes enzo neer te zetten. Wat ik wel jammer vindt is dat ik geen mogelijkheid kan vinden voor een schaduwstation om materieel op te stellen, want nu als er wat treinen op de baan staan, is het gelijk zo vol....  Ik heb wel nog hout genoeg en steuntjes om wat te maken; maar of pleegouders dat nou willen....?!

Naja, misschien zijn ze goed gehumeurd na het eten van mijn verrukkelijke salade  :D . T zou wel mooi zijn om in iedergeval wat opstel sporen neer te leggen met omloop mogelijkheden voor de locs. Wie weet wat ik gedaan krijg....

Gegroet!
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Goed, vervolg van gisteren. Ik mag inderdaad (na mijn examens welliswaar) een schaduwstation gaan aanleggen. Zoals jullie op de foto's zien, heb ik weinig ruimte ter beschikking. naast mijn bed, dus haaks naast de plaat, bevindt zich een harde muur, waarin niet te boren is. Daar kan ik dus geen schaduwstation bouwen. Onder mijn plaat (op mijn stereo dus), heb ik nog ruimte gevonden voor een schaduwstation. Omdat ik dus vanaf mijn plaat moet dalen naar enkele centimeters er onder (+/- 15cm) zal ik dus een helling moeten maken. Om de hele plaatconstructie niet naar de vernaggels te helpen, kan het geen spiraal worden. De deur moet nog open kunnen, dat is geen probleem. Nu heb ik de vraag als volgt: hoe groot moet mijn boog zijn, om genoeg te kunnen dalen, ZONDER dat een 4 assig rijtuig (max 2 rijtuigen lang) ontspoort en de diepte instort, met nare gevolgen van dien?. Ikzelf bezit de nare variant van dyslexie (dyscalculie = rekenblind), dus ik wil aan jullie vragen, wat zijn de aantal centimeters die ik extra nodig heb en is er een mogelijkheid om het makkelijker te doen?!

Ik ga er vanuit een beetje voldoende informatie te hebben verstrekt!

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Gaaf dat je kan en mag uitbreiden! Als hellingspercentage hanteert men hier 3% maximaal. Je zou dan 5 meter rails nodig hebben om 15cm te zakken en dat wordt waarschijlijk lastig te realiseren... met korte treinen kan het best wat steiler maar het blijft lastig vrees ik. Een andere mogelijkheid kan natuurlijk een -gedeeltelijke- verdieping erop zijn ipv eronder. Zolang je geen bovenleiding hebt kan de hoogte aanzienlijk kleiner worden dan die 15cm hetgeen weer scheelt in de benodigde stijglengte.
Denk er gewoon ff rustig over na, je kan toch pas na je eindexamen beginnen :P veel succes met beide :D
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Zekers! Salade deed goed zijn werk (hehehehehe, geintje). Ik heb berekend dat ik 15 centimeter ruimte over heb, dat is een speling van ongeveer 5 centimeter ruimte tussen de trein en de baanplaat, waar ik mijn armen onder kan steken in geval van nood. Ik rijdt alles diesel / stoom. Best gek eigenlijk voor 1971, maar goed. Een - gedeeltelijke - verdieping heb ik helaas geen ruimte voor, bij mijn eerdere baanplan wel, maar dan staat het zo vol en wordt alles moeilijker bereikbaar. Ik heb misschien wel de mogelijkheid om een gat ergens te zagen en een enkelspoor naar beneden te laten zakken, maar de boogradius zal dan ook erg klein zijn vrees ik....

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Citaat van: The MaSt op maandag 11 mei 2015, 22:32:19
harde muur, waarin niet te boren is.
Heb je niemand in de familie/vrienden kring met een SDS boorhamer? Die moet er toch wel in kunnen komen.
Of een balk van 4x4 cm op de muur lijmen, met de lijm van tegenwoordig gaat dat ook niet meer los. Maar ja, lijmen is vrij resoluut, geeft wat gedoe als de balk er ooit weer af moet. :(

In ieder geval veel suc6 met de examens.

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Ik vrees dat het een dragende muur is, en als die gemold wordt zijn de buurtjes niet blij, de verzekering niet, mijn ouwers niet, m'n pleegouwers ook niet  :O :O Ik denk dat ik een andere oplossing moet bedenken. Het is jammer dat ik geen baanplan programma heb, anders was het makkelijker om naar te kijken

Bedankt voor de suc6 wensingen! Gelukkig geen rekenen of wiskunde, wat hier dan wel weer van pas komt  :?

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Een SDS boorhamer maakt ook gaatjes van bijvoorbeeld 5mm, dat heeft verder geen invloed op de dragende muur.
De naam boorhamer 8o klinkt misschien grof, maar het is gewoon een type boormachine. :)
Maar goed, je bedenkt vast wel een andere goede oplossing.

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)

Hoi Marten,

Die kousen dacht ik aan door de scheve poppetjes op het perron, zodoende.
Maar ff serieus nu weer; je kunt natuurlijk ook een lat of plaat tegen de muur zetten, waaraan je wat vast maakt.
Als alles met elkaar verbonden is, wordt dat ook stevig genoeg.

Wel zou het handig zijn, wanneer je foto's hier post en een tekening met maten erbij zet.
Dan is het makkelijker om mee te denken.

Ook een mogelijkheid is, om omhoog te werken, je bestaande baan als schaduwstation en dan de lucht in.

Grtz Tony

Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Hallo Marten,

Als je aan de rechterzijde een wissel plaatst en dan langs de zijkant, achterkant en linker zijkant een hellingbaan maakt, heb je voldoende hoogte gewonnen om boven de huidige plaat een nieuwe plaat te monteren. De onderste kun je dan als schaduwstation inrichten, de bovenste als je eigenlijke modelbaan. De bovenste plaat is dan 5 cm minder breed vanwege de hellingbaan.

Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
@DJ: Wat ironisch dat een boorhamer zo'n onschuldig ding blijkt te zijn... vraag me af wie dat bedacht heeft 
@Roel: waar exact?!
@Tony: :D Ik ben geen plakker, alles viel nogal om, dus beetje slordig. Ach geeft de indruk dat het hard waait...

Ik ben foto's wezen maken, link naar Flickr staat hieronder

https://www.flickr.com/photos/treinspotter_marten/17369743760/in/dateposted-public/

Gegroet;
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Hoi Marten,

Kijk even op mijn draadje >> HIER KLIKKEN <<.
De bovenste foto is het schaduwstation, onder en rechts en bovenaan gaat de hellingbaan naar boven. Op de tweede foto zie je het bovenste niveau. De plaat is even lang maar 5 cm smaller dan de onderste plaat.

Succes,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dag Roel.

Wat 1 zeer mooie baan heeft u daar! Ik zie dat de afmetingen ongeveer gelijk zijn aan mijn baan, klopt dat?
Ik ga kijken of ik met de gegevens van uw baan zelf iets verder kan komen.

Hartelijk dank voor het meedenken iedereen!

Gegroet;
Marten

PS: M-rails, schitterende treinen EN analoog: oooooooohhhhh!!!! (oooooooohhhhhh factor)  :D
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
De onderste plaat is 2,50 x 1,10 m en de bovenste is 2,50 x 1,00 m. Omdat ik te maken heb met een schuine wand is van de onderste plaat een strook van 5 cm eigenlijk niet te gebruiken. Dus effectief is deze plaat 2,50 x 1,05 m.

Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)

Hoi Marten,

Roel bedoelt omhoog gaan waar op de foto's je blauwe trafo staat; langs de wanden kun je dan klimmen.
Maar zo te zien is je baan takelbaar, dat maakt het wat ingewikkelder.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Ik snap het nu wel. De baan is inderdaad takelbaar, zodat hij rechtop tegen de muur komt te hangen...
Ik ga hier even over dokteren, jullie horen nog!

Gegroet;
TheMast
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Inmiddels begint mijn locomotievenpark aardig uit te breiden. Donderdag komt voor voorlopig de laatste loc binnen en daarna stop ik echt even met aanschaffen. Echter, omdat mijn locomotievenpark te "groot" aan het worden is, wil ik vast gaan digitaliseren om in de toekomst (over enige jaren) alleen nog maar gedigitaliseerde locs aan te schaffen. Momenteel bezit ik 5 analoge wisselstroom locomotieven voor de baan, waarvan er donderdag dus nog 1 bij komt en ik bezit 2 gelijkstroom locomotieven die ik wel op de baan in wil gaan zetten (maar nog moet ombouwen). Totaal dus 8 locomotieven na donderdag. Momenteel kan ik na wat isoleren met 2 treinen rondrijden, ik bestuur mijn gehele baan momenteel met 2 - 3 trafo's maar het is te onoverzichtelijk aan het raken, omdat je heel snel moet reageren in noodsituaties.

Wat is voor mij nu verstandig om te doen? Nog even analoog blijven (= goedkoper, maar bijna niet meer haalbaar, of digitaliseren (= heel duur, maar wel makkelijker te besturen).
Wat zou ik voor geldbedrag moeten reserveren om locs om te bouwen (niet allemaal in 1x) en een besturingssysteem aan te schaffen?!

Ik wil mijn treinen wel zonder sound doen, anders moet ik noodgedwongen op het dak verder gaan ivm geluidsoverlast  :D :D

Ik hoor graag op wat voor manier jullie mij adviseren en wat handig is om te doen voor een kleine portemonnee-eigenaar

Gegroet!
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Citaat van: The MaSt op maandag 11 mei 2015, 23:19:40
15 centimeter ruimte over heb Ik rijdt alles diesel / stoom.
Voor diesel en stoom is 9cm toch al genoeg? (afstand onder brug of in spiraal, niet in schaduwstation).

Je twijfelt tussen digitaal/duur en analoog/goedkoop.
Daartussen in zit analoog-doe-het-zelf (DHZ) en digitaal-koploper.

DHZ werkt met reedcontacten (< 1 euro per stuk, vroeger 5 ct), magneten (< 1 euro per stuk per trein), electronische relais (van 1-2 euro per stuk), diodes (van 0,27 ct per stuk), en wat condensators en weerstandjes die je ook de kop niet kosten.

-Analoog moet je elke trein een herkenbaar id geven (een of meer magneten), digtaal heeft een lok een eigen id.
-Analoog bouw je schakel-modules die niet of slecht herbruikbaar zijn, omdat ze concreet bedoeld zijn voor een bepaald soort situatie. Digitaal koop je meer abstracte modules die steeds herbruikbaar zijn.
- Analoog stel je vooraf vast welk baanverloop treinen volgen, en maakt daarvoor een schakeling. Digitaal stel je vast waar een trein zich bevindt, en in de computer (centrale) geef je aan wat hij mag als hij daar is.

De sprong van analoog naar digitaal maak je dus als je je niet van te voren vast wilt (moeten) leggen, of als je je op termijn niet wilt vermoeien met die logica. Programma's zoals iTrain en Koploper profiteren van jarenlange ervaringen met (de nadelen van) analoog rijden. Alle wensen zijn geprogrammeerd. Daar kun je je voordeel mee willen doen.

De groei van je lok-park maakt niet uit voor de keus tussen de ene weg of de andere weg.
Wat wel uitmaakt is waar je de meeste tijd aan kwijt wil zijn: aan de techniek, aan het rijden, aan het landschap, aan de ontwerpfase?

Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Citaat van: The MaSt op maandag 18 mei 2015, 17:32:51
... omdat je heel snel moet reageren in noodsituaties.

Noodstop-druknop? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Voor stoom en diesel moet de vrije doorrijdhoogte 7 cm zijn, dus de afstand tussen de bovenkant van de rails en de onderkant van het latwerk of de rails, die er over heen gaat.

Een tip voor noodgevallen: gebruik een stekkerdoos met een schakelaar om al je trafo's op aan te sluiten. Gebeurt er iets onverwachts, dan hoef je alleen die schakelaar met je hand of met je voet uit te drukken en alles vals spqnningloos.

Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
@ Jan22: Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar is dat ook zo, of lijkt dat zo omdat er een hoop namen van onderdelen staan die je moet inbouwen? Interessant klinkt het in ieder geval! En het verder uitzoeken hiervan is ook waarschijnlijk weinig moeite lijkt mij.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 18 mei 2015, 20:12:20
Citaat van: The MaSt op maandag 18 mei 2015, 17:32:51
... omdat je heel snel moet reageren in noodsituaties.

Noodstop-druknop? :roll:


Die.... ehm... ja... heb ik dus niet  :?

Citaat van: RoelMarklin op maandag 18 mei 2015, 20:46:51
Voor stoom en diesel moet de vrije doorrijdhoogte 7 cm zijn, dus de afstand tussen de bovenkant van de rails en de onderkant van het latwerk of de rails, die er over heen gaat.

Dus dat wil eigenlijk zeggen dat ik die 15 centimeter best in 2en mag delen. Maar, ik heb een eenvoudiger oplossing gevonden. Ik heb nog bovenin het sporenplan een dooie hoek. Nu heb ik daar tijdelijk een dood spoortje van gemaakt, met het idee om daar een soort zand/grint overslag te bouwen. Nu zat ik te berekenen dat ik daar best wel een spoortje van kan maken dat lijd naar een opstelspoor boven mijn bed. Dat betekend dus dat ik met zo'n onschuldig murenwapen van DJ aan de slag moet  :D (stiekum wel benieuwd naar de reactie van m'n ouweluitjes als ik de naam noem)

In ieder geval, jullie hebben me weer een hoop stof tot nadenken gegeven, dit zal allemaal gerealiseerd worden, als mijn examens zometeen klaar zijn. (nog 2 te gaan!!) En ik heb toch zat vrije tijd over zometeen, dus dat komt goed!

Gegroet!
TheMaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Gisteren is er een V200 met 3 rijtuigen binnen gekomen! Schitterend en wat een zware loc(kap)! Helemaal metaal! Moet even een machinistje in gezet worden, in de rijtuigen moet een interieurtje en de loc moet even nagekeken worden want hij rijdt maar 1 kant uit. Verder moet ik even kijken waarom mijn rijtuigen vonken bij het rijden... wellicht even schoonmaken?!
Verder zat er bij de zeer mooie kist waar alles in zat 1 sleper, dat betekend dat ik ook kan koekeloeren of mijn BR17 gedrie-railt kan worden! Want voor mijn V100 heb ik al een sleper (maar waar....)

Ook is het tijd om mijn 3weg wissel te repareren, verder te werken aan de scenery (er moet opnieuw begrast worden) en er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren wat ik vergeet te vermelden, maar nog 1 examen te gaan en dan 3 maanden vakantie, dus ik kan me voorlopig lekker uitleven!

Ik hoop dus ook binnenkort een filmpje van mijn baan te leveren.

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan - een opstap voor later - Update uitbreiding
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan - een opstap voor later - Update uitbreiding
Inmiddels zijn bij mij de examens voorbij! Het wachten is nu op de uitslag ervan.
Zoals ik had verteld, mag ik gaan uitbreiden met mijn baan, om mijn treinen kwijt te kunnen. Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen. De optie een schaduwstation tegen de muur waar ook mijn bed langs staat, vervalt, daar er dan helemaal geen slaapruimte over is!  :D Of dat zou inhouden, bed verplaatsen, maar dat is niet handig ivm secretaire en bergruimte achter mijn kamer.
De optie die overblijft is, is boven mijn huidige baan een plaat te bouwen (arme ouders, alweer zo'n zware klus) of nog even verder denken hoe en wat... Mijn ruimtelijk inzicht is niet groot, maar met behulp van jullie ga ik er toch vanuit dat het gaat lukken om mijn baan uit te breiden. Zelf zal ik natuurlijk komende tijd denken, puzzelen, ploeteren en zuchten, maar jullie als ervaren bouwers zullen vast genoeg dingen zien om te verbeteren, waar ik weer van kan leren!  ;)

In ieder geval: de uitbreiding komt er. De vraag is: op wat voor manier?! Wat wel zo is, is dat ik nog een plaat hout met blokjes heb, waarvan ik wel eens nette rechte blokjes van moet maken...  :D

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Inmiddels zijn we weer en dag verder, en ik ben zelf ook weer wat verder! Ik ben tot de conclusie gekomen, dat ik het beste een verdieping op mijn baan kan bouwen en een schaduwstation op de onderste plaat bouw. Dit zal wel betekenen dat ik een kopstation moet fabriceren en dat er (waarschijnlijk) kortere treinen gaan rijden dan hedendaags, omdat ik dan vrees met een stationslengte te zitten die niet haalbaar is op de beschikbare ruimte. Verder kan ik bij mijn schaduwstation 2 korte (parade)sporen zichtbaar aanleggen, waar een stationnetje komt te liggen. Dit alles zal gaan betekenen dat het baanplan weer op de schop gaat en dat ik weer een nieuw baanplan ga maken. Dit doe ik zonder Wintrack of wat dan ook, daar we dat niet kunnen downloaden  :(

Het stationsplan, zoals het er nu ligt, blijft liggen, alleen wordt het een kopstation. Het schaduwstation zal ik baseren op het plan van MarklinRoel. Helaas moet ik nu wel mijn aangebrachte scenery gaan slopen.....

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dag Marten.

Duidelijk is dat je het ontwerp van jouw sporenplan
wilt wijzigen om meer opstelruimte te creëren.
Jouw vraagstelling en de nu door jouw aangedragen
oplossing, zou een stuk duidelijker voor de geïnteresseerden
zijn met een afbeelding van het huidige sporenplan ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dag Nieuwenhuis,

Ik zal hier even een foto plaatsen  van het huidige sporenplan  ;)

][url=https://flic.kr/p/sj1i4S]Sölbëringen Bahn by marten_steenman, on Flickr/url]

Het "open" spoor aan de achterkant is inmiddels wel aangesloten

Ik hoop dat men hier iets mee kan!

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Citaat van: The MaSt op woensdag 27 mei 2015, 12:26:16
Het stationsplan, zoals het er nu ligt, blijft liggen, alleen wordt het een kopstation. Het schaduwstation zal ik baseren op het plan van MarklinRoel. Helaas moet ik nu wel mijn aangebrachte scenery gaan slopen.....

Hallo Marten,

Ik voel me zeer vereerd 😄😄😄😄.
Succes met het bouwen en hopend op een goede uitslag van je examen!

Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Mooizo! Leuk. Nu moet ik alleen bedenken wat ik met mijn scenery ga doen, want ik vindt het best jammer om het weer te slopen...

Jullie horen het nog  ;)

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan - een opstap voor later - dagje stoom
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan - een opstap voor later - dagje stoom
Vandaag (4 juni 1970) bestaat de oudste locomotief (BR17) 50 jaar! De loc kwam op 4 juni 1920 uit de fabriek gerold en trok vele goederen en passagierstreinen. Nu grote delen van Duitsland allemaal zijn geëlektrificeerd of bereden worden met moderne diesels mag deze oude dame het rustig aan doen op De Sölbëringenbahn met enkel nog sneltreindiensten achter haar heeft ze een rustiger leven gekregen. Ter ere van het 50 jarige bestaan van deze BR17 kwamen alle 5 de locomotieven bij elkaar voor een spectaculaire line-up en stoomdampen in het kleine station. Hierbij de foto's:









Gegroet!
TheMaSt

PS: Klik op de foto's voor de teksten  ;)
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dat is een mooie line-up bij het station The Mast. :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dank! Moet nog wel 3 van de 5 locs ombouwen voor ze echt kunnen rijden......  :O
En mijn V100....  :O
Duur grapje wordt dat! Naja, 1 voor 1 dan maar en met flink wat tussenpozen!

Gegroet!
TheMaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)

Verrassend mooi laatste plaatje, Marten  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Dag Marten.

Heerlijk Old Skool Marklin! :thumbup:
Bedankt voor de fijne foto's! :thumbup:
En een enorm leuke 'line-up'!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Bedankt jongens!
Ja Nieuwenhuis, alles is hier nog analoog en met oude treinen (ja de oudste is bijna 35 jaar en scheurt nog steeds!!) en ook analoog  B)
Ik ben een apart geval wat betreft mijn jeugdige omgeving en ook binnen de modelspoorwereld, alles analoog, old skool M-rails, bijna ALLES tweedehands, overgenomen van derden....
Slechts enkele huisjes (momenteel alleen het station op de baan) is nieuw en dus door mij zelf gebouwd (ook nog een ander station is door mij gebouwd, maar staat niet op de baan). Deze week, wellicht vandaag, krijg ik er nog zo'n kleine 30 huissies bij! Stapeldurp bauwûh!!  :D :D

Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
WARNING  :offtopic:

Het heeft niks met treinen te maken, maar ik wil het jullie toch even mededelen, zodat ik daarna weer dingen kan doen die wél met treinen te maken hebben:

Nu ik geslaagd ben, houdt dat natuurlijk in - dat ik serieus aan de slag mag gaan met mijn uitbreiding voor opstelsporen van mijn modelspoorbaan!  ;) ;)

Ik ben geslaagd met Hamer en Sikkel!!
Ik bedoel natuurlijk met spoorstaaf & spoorbiels!


Gegroet!
The MaSt
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Gefeliciteerd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,
Roel
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Proficiat  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
bedankt! Nu nog effetjes slagen voor de modelspoorbaan, maar ook dat komt wel goed  ;)
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Gefeliciteerd  :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan -- een opstap voor later ;-)
Maar dat exaam zal wel lastiger zijn >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D