Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Start eigen modelbaan in Schwarzwald - dec 2020 update
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - dec 2020 update  (gelezen 5996 keer)

Silco_88

• Toffe Gast
  • *
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
« Reactie #50 Gepost op: maandag 06 augustus 2018, 12:20:18 »

Dank voor de tips Tom, om foliage te minderen en de stam wat dunner te maken. Dit zijn gewoon oude bomen die zijn uitgedijd  :P!

Het zijn ook mijn eerste probeersels, zodra het minder warm wordt ga ik zeker nog wat pogingen wagen en met mijn thema Schwarzwald kan ik zeker nog wel wat bomen gebruiken, de minder mooie zet ik wel achteraan als opvulling. Zoals Tom zegt doe je dat niet 1 2 3 en is het best een tijdrovende klus, maar het geeft veel voldoening.

Een hobby mag zeker geld kosten, maar zoals sommige zaken geprijsd zijn wil ik zelf wel een poging wagen (bomen zijn daar één van).

@peterke33: gewoon proberen, is het niks dan gooi je het weg en de overgebleven spulletjes kan je ongetwijfeld ergens kwijt op de baan :). Lopen en fietsen hebben we immers ook geleerd met vallen en opstaan :D.

Groeten,
Silco

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
« Reactie #51 Gepost op: maandag 06 augustus 2018, 18:16:34 »

@Peterke33 / Peter:
Inderdaad en daarom zit de twijfel er erg in om er zelf aan te beginnen, het is mooi een zelf gemaakte boom.  En zoals je zegt het is niet 1 2 3 en klaar, dus ik koop ze wel kost me wat euro's maar dan heb ik al die misserie niet.

Je kan ook eens wat proberen met "zeeschuim" om bomen te maken. Dat heb ik op mijn baan al een paar keer gedaan: Poggendam: Struikbomen maken en Poggendam: Bomen, bomen en nog eens bomen. Dat is niet zo hele moeilijke methode. Je kan voor 10 - 15 euro een doos "Zeeschuim" kopen. Als je wat groene vingers hebt: Zelf kweken van zeeschuim. Dan wat "laub" gekocht van Noch (om te testen kan je de "laub-set" met 5 kleuren van 10 euro aanschaffen) of een ander merk. Wat spuitbussen (verf, lijm en haarlak) van de Action en je kan aan de gang  :D  De gehele investering: iets van 40 euro en je kan daar wel tig bomen van maken.

Het zijn ook mijn eerste probeersels, zodra het minder warm wordt ga ik zeker nog wat pogingen wagen en met mijn thema Schwarzwald kan ik zeker nog wel wat bomen gebruiken, de minder mooie zet ik wel achteraan als opvulling. Zoals Tom zegt doe je dat niet 1 2 3 en is het best een tijdrovende klus, maar het geeft veel voldoening.

De achtergrond heeft ook vulling nodig ;)

Een hobby mag zeker geld kosten, maar zoals sommige zaken geprijsd zijn wil ik zelf wel een poging wagen (bomen zijn daar één van).

Jep, dat is het mooie van de hobby. Gewoon proberen en nog eens proberen dan komt het meestal wel goed :)

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Silco_88

• Toffe Gast
  • *
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
« Reactie #52 Gepost op: zondag 08 november 2020, 19:39:29 »

Mijn laatste update dateerde van ergens medio 2018 zie ik  :eek:. Tijd voor een nieuwe update, want sinds die tijd heb ik zeker niet stilgezeten. Ik heb niet overal foto's van sinds die tijd, dus zijn het foto's van de laatste 2 weken.

Ik ben sinds die tijd flink aan het bouwen geweest heb meerdere kleine projectjes lopen (en afgerond)! Zo heeft mij inmiddels 5 delige ICE (37701 incl 1 extra rijtuig) een MFX decoder en is alles voorzien van LED verlichting. Heb ik veel nieuw materieel aangeschaft waaronder wat Zwitsers, want bij nader inzien vind ik dat misschien wel mooier dan de DB AG   :D.

Qua bouw heb ik alle sporen op MDF gelegd die op stroken zijn uitgezaagd. Alle open gaten leg ik vervolgens dicht met XPS platen op maat, daarna gaat er sculptamold overheen. Ik ben bergstukken gaan maken van mallen en ben voornamelijk aan de voorkant bezig geweest. Daarnaast gestart met het maken van portalen en muren ook van XPS. Ik heb ballast van Minitec en heb de railstaven daarna met de airbrush roest-oranje gemaakt (er moeten nog wat plekjes roest-bruin bij). Ook heb ik een gebiedje klaar liggen voor een wijnboerderij vol met ranken, dit is voorzien van sculptamold.
De bouw van boompjes staat even stil, ik heb me nu op struiken en statisch gras toegespitst. Zie hieronder verschillende resultaten.
« Laatst bewerkt op: zondag 08 november 2020, 20:08:21 door Silco_88 »
Groeten,
Silco

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #53 Gepost op: maandag 09 november 2020, 10:26:55 »

:thumbup:  die ballast past goed bij de c-rail, je herkent ze niet meer;

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Maarten Marklin

• Stamgast
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
« Reactie #54 Gepost op: maandag 09 november 2020, 11:54:46 »

De C-rail is heel mooi weggewerkt en het roest ziet er realistisch uit. Mooi gedaan allemaal. :thumbup:
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

narwal

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #55 Gepost op: maandag 09 november 2020, 16:26:28 »

Hallo Silco,

Dat ziet er goed uit! Het lijkt wel een beetje simultaan bouwen met mijn baan. (al heb ik er behoorlijk wat meer tijd voor nodig :?) Ook de struikjes komen mij heel bekend voor....

Wat voor zand heb jij tussen de sporen gebruikt? Mooi kleurtje ook, of is dat airbrush werk?

Succes met kliederen met Sculptamold, dat is leuk werk!
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Silco_88

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #56 Gepost op: maandag 09 november 2020, 21:01:35 »

@Michel en Maarten
Ja, de soort ballet ben ik erg tevreden over! Het merk minitec is zeker een aanrader. Ben ik eens tegenaan gelopen op een beurs in Zutphen. Ze heten Unique Scenery productschap en komen uit Coevorden.

@narwal
Het zand komt uit de lokale speeltuin. Ik heb net zo lang gezocht tot ik een wat meer donkere kleur vond. Is goed te combineren met mijn zoon van 3 die graag in speeltuintjes speelt  :D. Het zand heb ik daarna gezeefd met een bolzeef van de Blokker, de grove gebruik ik later als steentjes en het fijne als zand. Vooraf de ondergrond bruin verven, dan een laagje Noch Grass Glue, vervolgens sprayen met isopropanol gemengd met water en daarna verdunde houtlijm erover spuiten. Luke Towan (YouTube)was hiervoor mijn inspiratiebron.
Ja de struikjes zag ik bij BDS ook al voorbij komen haha, vanuit jouw post ben ik verder gaan zoeken maar de handelingen zijn inderdaad hetzelfde  ;)
Groeten,
Silco

ACTS.zuid

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 10 november 2020, 08:03:06 »

@citaat Over je struiken: je kunt ze met minder takken nog iets luchtiger maken en als tussenstap ook nog 2mm grasvezels er op schieten met je Nochstok., Dan met de knikkerbus op kleur spuiten.

Zoiets als dit....

....waarbij je het teveel nog weg kunt knippen.

Gr, Ben.

Silco_88

• Toffe Gast
  • *
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - dec 2020 update
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 30 december 2020, 13:13:01 »

Dank voor de tips! Ik zal dat eind januari op gaan pakken  :thumbup:.

In december ben ik bezig geweest met zowel zaken onder de baan als boven de baan. Hetgeen onder de baan is gelukkig nog maar beperkt; 2 ontkoppelrails en daarna nog 1 wissel, dan is dat allemaal gereed op de nodige verlichting na natuurlijk  :D.

De zaken bovenop vind ik heel leuk om te doen en haal er veel energie uit. Zeker als het samen komt met de rest geeft dat een voldaan gevoel.
Zo heb ik een proefstukje gemaakt met balsa hout van 2cm hoog met daar doorheen zwart garen, dit worden de steun met draad voor wijnranken. Ik heb wat bomen gemaakt, 3D geprinte bankjes, stoeltjes en schagen geairbrushed. En ook nog wat aan de ondergrond van de wijngaard gedaan.
De kerstman is ook langsgeweest met de nodige spulletjes om de wijngaard verder gestalte te geven!

Fijne jaarwisseling!
Pagina's: 1 [2]   Omhoog