Hallo allemaal,
Een modelbaan zonder scenery is ( volgens sommige ) geen modelbaan, vandaag begonnen met de perrons ( 2e versie ).
Op dit moment zijn de perrons gemaakt uit XPS plaat en volgens de gevorderde bouwers kan ik het beter van hout maken.
Om zeker te zijn dat alles straks goed gaat ben ik bezig met een test stukje.
Het wachten was eigenlijk op de perron randen en daarvan heb ik nu een proefstukje liggen.
Het idee is om 20mm hout te gebruiken, dit ligt niet zo kant en klaar in de winkel, ik heb twee platen op elkaar gelijmd om deze hoogte te krijgen.
Hier de 20mm plaat met daar los op het gelaserde stukje perronrand.

Op de perronrand komt een stripje styreen van 1 x 1,5mm, dit moet de overhang van het perron worden, omdat dit van beton is moet ik nog op de juiste maat kleine zaagsnede's maken.

Dit is een lastig klusje, ik gebruik een soort verstekbakje ( ooit gemaakt om C-rails te zagen ) om de inkepingen in het styreen te maken.

Dit ging niet naar mijn zin, als alternatief een roerhoutje het de juiste afmetingen getekend ( dacht ik ) helaas verliep dit al snel.

Bovenstaande werkte voor geen meter

terug naar de tekentafel.
We gooien het over een andere boeg, het stripje wordt eerst op de perronrand gelijmd, hiervoor heb ik een soort houten bankschoefje gemaakt, een roerhoutje zit vastgeschroefd op een plaatje hout.

Hierna het ik het stripje met een kwastje dun ingesmeerd met houtlijm ( of dat dit de juiste keuze is weet ik nog niet het staat nog te drogen ) stripje tegen het houten latje gelegd en hierna de perronrand er tegen aan.
Een tweede houten stripje klemt het geheel tegen elkaar aan.

Dit staat nu even te drogen. het idee is om straks dit geheel in een betonkleur te schilderen en daarna pas de inkepingen in het stripje styreen te maken.
Ik ben alleen bang dat bij het schilderen de inkepingen van de perronrand zelf dicht geschilderd worden, dat gaan we dus zien.
Scenery is niet echt mijn ding dus probeer ik op deze manier er iets van de maken

Wordt vervolgd.
Mvg,
Peter Degeluidsman