Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Hallo allemaal,

Dirk-Jan, Patrick, Henk, Tom, Ben, Wim, Martin, Wico, Barry, Tony en Bas bedankt voor jullie reacties.

Het is / was niet de bedoeling om de bezorgers in een kwaad daglicht te zetten maar aan te geven dat dit niet de manier is om een pakketje af te leveren.
Nu zat er relatief een kleine waarde in en was het goed verpakt en is er geen schade aan de geleverde producten, dat had natuurlijk anders kunnen zijn of het pakketje was in andere handen gekomen.

@ Ben, ik heb geprobeerd om de vervoerder per chat te benaderen maar na een halfuur te hebben gewacht heb ik de pijp aan Maarten gegeven.

De leverancier ( die hier niets aan kan doen ) heb ik op de hoogte gebracht.
Ik ga er verder geen energie meer in steken.

Ik vond het gewoon raar dat een pakketje zomaar tussen de kliko's lag, het was wel co2 neutraal bezorgd  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 februari 2023, 12:48:20@ Ben, ik heb geprobeerd om de vervoerder per chat te benaderen maar na een halfuur te hebben gewacht heb ik de pijp aan Maarten gegeven.


Mailtje sturen volstaat, de chat is slecht een bot om een vraag te stellen.
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
@citaat

Duidelijk Ben, mocht het weer voorkomen zal ik een mailtje sturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
DHL heeft liever dat je het via de verzender doet:

Citaat van: DHLWil je een klacht indienen? Dat is vervelend om te horen. Je kunt een klacht het beste eerst indienen bij de afzender van je pakket, bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je je bestelling hebt gedaan. Die zorgt dan dat er bij ons een onderzoek wordt ingesteld.
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Klopt, de verzender is de opdrachtgever aan het verzendbedrijf; formeel is hij dan ook degene die de klacht moet indienen.
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Ik heb er zojuist nog even een mailtje aan gewaagd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
 @citaat Ok, dan maar weer verder met de hobby.
Hoe gaat het met de bouw van de perrons, zit daar al een beetje vooruitgang in.
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Natte doos.
@citaat
Ik ben lekker aan het rijden Tom, de perrons missen nog de randen om mee te testen, die komen bij Ronald vandaan en die heeft het erg druk.
De komende tijd is mijn hobby tijd beperkt door andere zaken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Hallo allemaal,

In een vorige video kwam mijn rollende landstrasse voorbij rijden en kreeg ik de opmerking dat deze best wat langer mocht zijn.
U vraagt  en wij draaien  :D

Ook de twee vrachtwagens die van de week binnen kwamen komen zich voorstellen.



Vandaag de treinen eens goed aan het werk gezet, ze hebben meer dan 2400 km. probleemloos gereden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Zo'n mooie sleep verdient natuurlijk een langer filmpje :P.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Mooi filmpje, zie dat DHL alweer onderweg is :D
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Fraai 🚛
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Zo das een beste sleep.
Maar het is wel een heel klein stukje van je totale baan.
Zou toch mooier zijn om zo'n sleep over de vele sporen te zien rijden.
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat @citaat
Hoi Wico, 
Een langere film komt er echt wel eens, dit was even een snelle blik op de gehele stam.


@citaat @citaat @citaat
Hoi Bert,
Ja DHL is weer onderweg maar niet naar mij toe, het zal trouwens lastig worden om een trailer hier in de straat te krijgen.
Al hoop ik wel dat ooit de postcodeloterij met hun trailer hier voor de deur staat  :D


@citaat @citaat
Hoi Barry,
Dank u  :)


@citaat
Hoi Tom,
Ik ga echt nog wel een keer een lange video maken waarbij de gehele baan in beeld komt, op dit moment mist eigenlijk een goede camera om dit te realiseren.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Hoi Peter,

Waar laat je de chauffeurs (Preisertjes) tijdens de rit van hun truck per spoor?
Heb je wel een rijtuig waarmee dat bij het grote voorbeeld ook werd toegepast?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Ik mis het begeleidings rijtuig voor de chauffeurs. Daarnaast mag het best wat langer zijn... 😝
Maar die van jou rijdt tenminste. De 50 stuks die ik heb zitten nog steeds in doos... ☹️
In het echie rijden ze met 20 wagens en een rijtuig.

Mvg,
Marcel.
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 06 februari 2023, 21:51:52Hoi Peter,

Waar laat je de chauffeurs (Preisertjes) tijdens de rit van hun truck per spoor?
Heb je wel een rijtuig waarmee dat bij het grote voorbeeld ook werd toegepast?

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans,
Dat rijtuig heb ik en reed ook mee toen er nog minder wagons met trailers achter hingen.
Het valt mij op dat deze wagons redelijk zwaar rollen en hierdoor wordt het rijtuig in de spiraal uit de rails getrokken.
De twee loc's moeten erg hard werken om de boel boven te krijgen.

Ik ben benieuwd of meerdere gebruikers van deze wagons dezelfde ervaring hebben met het zwaar rollen, er zitten per wagons 8 kleine assen onder, misschien moeten die er allemaal eens onderuit en de boel in het vet zetten.



Citaat van: loc1200 op dinsdag 07 februari 2023, 07:57:24Ik mis het begeleidings rijtuig voor de chauffeurs. Daarnaast mag het best wat langer zijn... 😝
Maar die van jou rijdt tenminste. De 50 stuks die ik heb zitten nog steeds in doos... ☹️
In het echie rijden ze met 20 wagens en een rijtuig.

Mvg,
Marcel.
Hoi Marcel,
Zoals je hierboven vast gelezen hebt bezit ik het rijtuig maar wordt deze tijdens het klimmen uit de rails getrokken, de stam rolt erg zwaar, als jij nu eens snel die 50 stuks op de baan zet en mij laat weten wat jou ervaring hier mee is.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
t'is gewoon een knoepert van een lange sleep en wel een mooie sleep
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Peter,

Bij mij geen enkel probleem. Valt me juist op hoe licht de (individuele) wagens rollen ondanks de hoeveelheid assen. Wel twee zwaardere locs er voor om ze soepel door de spiraal (R2/R3) te krijgen.

Zie bij het grootspoor incidenteel ook RoLa's voorbij komen waarbij het rijtuig achteraan de sleep gekoppeld is. Dat is ook een oplossing :idea:.

Bij voorbaat excuses voor de lengte van de video. Was zo gefilmd om een totaalindruk van de baan te geven :).


Update: ik vond nog een ouder filmpje met bewegend beeld in de spiraal.


Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Dat is al een oud filmpje Wico en je weet; "resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst". Dus of dat nu nog zo mooi rijdt is maar de vraag. Maar genoeg gebazeld, feiten!

De sleep van Wico telt 16 wagens en die van Peter slechts 12. Dat is dus al een stukkie minder. Maar ik heb wel gezien waar het aan ligt Peter. Bij jouw staat er een tussen met een Marklin truck erop. Dat is natuurlijk zwaar spul hé. Probeer eens een Red Bull truck. "Die verleiht Flügel".   >:-D

Maar gewoon die pitbak achteraan hangen lost het probleem ook op.
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 07 februari 2023, 20:45:24Het valt mij op dat deze wagons redelijk zwaar rollen en hierdoor wordt het rijtuig in de spiraal uit de rails getrokken.
De twee loc's moeten erg hard werken om de boel boven te krijgen.

Ik ben benieuwd of meerdere gebruikers van deze wagons dezelfde ervaring hebben met het zwaar rollen, er zitten per wagons 8 kleine assen onder, misschien moeten die er allemaal eens onderuit en de boel in het vet zetten.

Rolt iedere wagon zwaar, of zitten er verschillen tussen? Ik vraag het, omdat ik zelf meermalen heb meegemaakt dat een loc het nogal moeilijk had om een bepaalde sleep zelfs maar in beweging te krijgen en bij nader onderzoek bleek dat dan meestal aan slechts één van de wagons te liggen. Een wielstel dat klemde bijvoorbeeld, waardoor het niet kon draaien maar gewoon over de rails schoof en dat remt nogal. Kleine moeite om te repareren en daarna liep het veel lichter. Overigens heb ik het dan niet over dezelfde wagens, 8-assers heb ik niet.
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 08 februari 2023, 14:48:22Maar gewoon die pitbak achteraan hangen lost het probleem ook op.

En even alle vrachtwagens omdraaien :o).


Maar zonder dollen, even de assen goed nakijken en/of smeren zal helpen!

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Ik ken het verschijnsel 'rollende landstrasse' niet maar vind het wel bijzonder dat er ook een rijtuig met de chauffeurs in zo'n trein meerijdt. Een transportbedrijf zou er ook voor kunnen kiezen dat er op de eindbestemming van de trein een andere chauffeur klaar staat om de vrachtwagen weer verder te rijden.
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Dan heb je de kosten van twee chauffeurs. Dan moet er een op de eindbestemming van de trein klaarstaan - hoe komt die daar? - en de andere chauffeur moet terug.
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de reacties  :thumbup: :thumbup:

Ik zal iedere wagon los onder de loep moeten nemen en zoeken naar zwaar lopende wagons.
Het rijtuig aan het einde van de stam zetten is natuurlijk een optie, als vind ik hem aan het begin net na de loc's het mooiste.

Je ziet tijdens het klimmen dat er erg veel spanning op de koppelingen staat, de rolweerstand moet dus echt omlaag gebracht worden.

In het tweede filmpje zie je de stam in omgekeerde volgorde rijden, dan hoef ik alleen de loc's maar aan de andere kant te zetten  :)

Als het soepel gaat rijden ( hoop ik ) dan is het wellicht mogelijk om de stam nog iets langer te maken, deze lange goederen treinen hebben hun eigen vaste plek in het schaduwstation en dat blok heeft nog ruimte over.

De langste trein op de baan is 4,75 meter  :favorite:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Peter, 4,75 m.....😳.... dat is een flinke lengte zeg...
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rollende landstrasse verlengt ( video ).
@citaat
Hoi Wim,

Ja dat is een heerlijke sleep als die voorbij komt rijden, dit is wel het maximale wat er op de baan kan rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Hallo allemaal,

Het is alweer een maand geleden dat ik hier mijn laatste reactie plaatste, de afgelopen maand hebben we andere leuke dingen gedaan en stond de modelspoor hobby uit  8o

Nu begint het weer te kriebelen en heb ik de zolder weer bezocht, na het opstarten van de pc gebeurde er iets geks geen internet?
De netwerkverbinding leek wel een knipperlicht, in de rest van het huis werkt alles zoals het hoort dus op zoek gegaan naar de oorzaak.
Er zit boven een switch tussen en na het spanningsloos maken en opnieuw aanzetten deed hij het weer voor 10 minuten, dit nog een keer herhaald met het zelfde resultaat.

Ik had nog een switch liggen en deze gewisseld, het probleem bleef???
Toen de pc aangesloten op de aanvoer lijn die normaal gesproken in de switch zit, toen bleef het stabiel, schiet mij maar lek.
Switch er weer tussen en na een tijdje ging het weer de mist in.

Ik heb uiteindelijk de KPN gebeld en uitgelegd wat er aan de hand is, zij keken op afstand naar de experia box en kwamen tot de conclusie dat die zijn beste tijd gehad heeft.
Er is nu een nieuwe onderweg en hopelijk is dat de oplossing zodat ik de treinbaan weer eens kan aanslingeren.

Ben benieuwd of alles na een maand stilstand gelijk weer goed rijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Ik miste je al..
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Hoi Peter, hopelijk is met de nieuwe router het probleem opgelost.
Heb je trouwens glasvezel of nog koper?
Want KPN is bezig met het uitfaseren van de koperen lijn, het signaal gaat er volgend jaar Februari in stappen vanaf.
Moet je weer een nieuwe router.  :D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Dat is werderzijds Martin.


@citaat
Wij hebben al een een jaar of 8 glasvezel van KPN Dirk Jan en tot nu toe nooit gekke dingen gehad.
Als het goed is ligt hij vanmiddag klaar op een afhaal punt, en kan ik hem gelijk daarna installeren.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - een maand niets met treinen gedaan.
Hallo allemaal,

Gisterenmiddag de nieuwe experia box opgehaald en geïnstalleerd, een snelle test geeft aan dat de vaste pc nu weer een stabiele verbinding heeft, dit heb ik een half uurtje kunnen testen door veel pagina open te zetten en filmpjes te starten.

De treinbaan is nog niet aangestuurd dat gaat vandaag gebeuren, ik vermoed dat alles weer werkt zoals het bedoeld is.
Straks naar zolder en hopelijk kunnen de treinen een aantal uren hun rondjes rijden.

Wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Hallo allemaal,

Ik zou nog even terug komen op de bevindingen van vandaag, de treinen hebben zonder problemen uren gereden en het netwerk heeft geen problemen meer gegeven.
Toch wil ik iets gaan aanpassen in mijn netwerk en daar heb ik een beetje hulp bij nodig.

Mijn pc heeft uiteraard een netwerkaansluiting, die loopt via een switch op zolder naar de router beneden in de meterkast, ook de ECoS is aangesloten op deze switch.

Nu loopt de communicatie dus via de router en daar zou ik graag vanaf willen, ik had een tijdje geleden een USB naar netwerk adapter gekocht en deze aangesloten op een USB aansluiting van de pc.
De netwerk aansluiting op deze adapter liep rechtstreeks naar de ECoS, op deze manier ga ik dus rechtstreeks van de pc naar de ECoS.
Dat werkte in eerste instantie goed, echter nadat de pc opnieuw opgestart was wilde de pc het internet signaal via de USB adapter hebben i.p.v. zijn eigen vaste netwerk aansluiting.

Op de een of andere manier moet ik dus instellen dat alle netwerk zaken via de vaste aansluiting van de pc lopen en alleen de ECoS via de USB naar netwerk adapter lopen.

Wie weer raad.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Dag Peter,

Windows en twee netwerk kaarten tegelijkertijd is altijd een probleem geweest.

Ik vermoed dat je voor de ecos een statisch adres hebt gegeven in de range 192.168.1.* en daar ook de gateway op hebt ingesteld, best een andere range dan wat je krijgt op je vaste verbinding als de router is ingesteld als dhcp dan is dat waarschijnlijk ook in de range 192.168.1.*. En ook de USB netwerk kaart in die range. De andere gebruikt dan DHCP en de router als gateway.

In essentie krijgt 1 kaart altijd het voordeel van de twijfel als er twee kaarten zijn. En dat is meestal de snelste. en bij gelijke snelheid wordt het een beetje random. 

Windows beslist aan de hand van de network metric welke kaart de voorrang krijgt.

Zie hier hoe je dat kan veranderen.

https://vuyisile.com/how-to-connect-and-use-two-different-networks-simultaneously-on-windows/

Met vriendelijke groeten.

Chris.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Hoi Chris,

Beiden netwerk aansluitingen zitten in de range 192.168.2.xxx
De ECoS heeft een vast ip adres en de pc staat op DHCP.

De link die je meestuurt moet ik goed op mij in laten werken, dat komt omdat het in het Engels geschreven is.

Maar begrijp ik het goed dat bv de ECoS en de USB netwerk adapter beter in de range 192.168.1.xxx gezet kunnen worden?


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Peter,

Het werkt het beste als zowel de USB/LAN en de ECOS een statisch adres hebben in de range 192.168.2.x

Maar ook via de switch hoef je niet bang te zijn dat de pakketjes een omweg (via de router) maken.
Als het goed is heeft een switch voldoende intelligentie aan boord om de pakketjes rechtstreeks naar de met de switch verbonden ip-adressen te sturen.

Lang geleden, toen een switch nog HUB heette, ging het alles via de router.

Dus zogezegd 2 opties, waarbij je vooral de adressering scherp in de gaten moet houden.

En in het geval van de USB-LAN toepassing kan je geen DHCP gebruiken, want je hebt dan een "uitgiftepunt van ip-adressen" nodig en dat doet o.a. de router. En die heb je er in deze optie tussen uit gehaald. Dus vandaar de statische adressering in dat geval.

Kan je het nog volgen?

Groet,
Erik
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
In je netwerkinstellingen zie je normaal twee kaarten. 1 is de vaste die op DHCP staat bij IPV4 de ander is de usb die je best statisch instelt op een andere range.
De ecos moet dan ook een statisch adres krijgen in dezelfde range. 192.16.1.2 voor de ecos en 192.168.1.3 voor de US netwerk kaart. dizelfde netwerk kaart geef je dan een interface metric van bv 100 dit vindt je bij de advanced settings voor de IPV4 settings. Voor de vaste netwerk kaart stel je die in op 10. Windows gaat eerst het verkeer sturen naar de netwerk kaart met laagste getal in het gaval van internet verkeer is dat de gatewe voor die kaart.

Voor het verkeer naar de ecos zit je dan op een andere range en gaat er geen probleem meer zijn.

lenafoot.png

de ranges in 192.168.*.* zijn intern en worden dus zowiezo niet extern gerouteerd. En je dhcp deelt alleen adressen uit in de range 192.18.1.*

Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Het bovenstaande klopt helemaal hoor, maar ik ben vooral benieuwd waarom je dit zo wilt? Wil je de Ecos om een bepaalde reden van de rest van je netwerk gescheiden houden? Om veiligheidsredenen of zorgde het voor storingen elders?

Het lijkt mij een hoop gedoe met relatief weinig resultaat.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
 Eensch met Patrick...

Groet, Arie
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Hallo allemaal,

Bedankt voor de uitleg Chris, na mijn werk ga ik hiermee aan de slag.

@ Patrick en Arie, op deze manier hoef ik niet door de router en lange netwerk kabels heen, gevoelsmatig zou dit een verbetering kunnen zijn?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Ik zou het lekker zo laten. Dat het verkeer misschien via lange kabels gaat is echt totaal geen probleem.
Het configureren van meerdere netwerk kaarten op 1 pc is een grotere bron voor problemen.

Zoals Erik al aangaf is een switch zelf zo slim om verkeer goed door te sturen naar aangesloten apparaten. Dus het gaat al niet naar je router.

Als je nu geen problemen ervaart zou ik niet problemen en gedoe gaan opzoeken.

Koen
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Als je twee netwerken (netwerkadapters) in Windows wilt gebruiken, moet je goed nadenken over de subnetten.  Daar komt het subnetmasker namelijk in het spel.  Een netwerk van adressen die beginnen met 192.168 is een zogenaamd class C of /16 netwerk.  Je subnet masker is dan 255.255.0.0, en het verkeer wordt ook niet naar buiten gerouteerd.

De eenvoudigste manier om twee prive-netwerken te maken, is het andere netwerk (je USB adapter) een eigen range te geven in het 10 netwerk (subnet 255.0.0.0).

In jouw geval zou ik overigens niet met twee adapters aan de gang gaan, maar gewoon alles lekker op één netwerk houden.  Veel eenvoudiger, en de switch zorgt er inderdaad ook al voor dat het verkeer lokaal blijft.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Ik heb niet alles doorgelezen maar lees dat je struggelt met je netwerk.

Zelf heb ik een netwerkkabel welke van de meterkast naar zolder loopt, op zolder heb ik een ethernetswitch waarop zowel de PC als de Ecos is aangesloten en op die manier functioneert alles gewoon met elkaar, dus geen aparte netwerk adapters nodig en geen bijzondere instellingen vereist.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Hallo allemaal,

Allereerst mijn excuses aan Erik ( gansep ) ik heb jou berichtje over het hoofd gezien  8o

@ Koen, Erik ( W ) en Jan Willem en Remco via pb jullie ook bedankt voor jullie bijdragen.

Na het lezen van jullie reacties kom ik tot de conclusie dat de huidige situatie toch de beste is.
Dus de PC en ECoS lopen via de switch op zolder en die is op zijn beurt aangesloten op de router in de meterkast.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Ik lees in bovenstaande reacties vrij veel zaken die in de buurt komen maar nét niet kloppen (ik doe iets met netwerken voor m'n beroep ;-) ). Je uiteindelijke conclusie ben ik het helemaal mee eens. :) Het jezelf vooral niet te moeilijk maken en niet meerdere IP reeksen gaan gebruiken. De switch op zolder aan de router beneden aansluiten is prima. De Ecos en PC gewoon aan de switch aansluiten zoals je nu hebt. Ik gebruik zelf TP-Link switches van 3 tientjes en voor thuisgebruik meer dan voldoende en ik kan probleemloos gigabit verkeer verstouwen tussen PC's in huis (zelfs met meerdere switches er tussen).

Verkeer tussen je PC en de Ecos verlaat de switch op zolder niet en gaat daarom ook niet via de router, dit is namelijk de hele kracht van een switch. Elke netwerkkaart heeft een zogenaamd "MAC" adres, dit is het hardware matige adres van je netwerkkaart (deze is uniek voor elke bestaande kaart). Een switch leert achter welk poortje een MAC adres zit om zo systemen rechtstreeks met elkaar te kunnen laten communiceren (switches werken op basis van MAC adres, en routers met IP adressen). Zodra de Ecos tegen het netwerk praat, leert de switch het MAC adres van de Ecos en slaat deze op in een interne tabel, idem met als de PC van zich laat horen. Stel de PC stuurt nu verkeer naar de Ecos, dan weet de switch al op welk poortje de Ecos is aangesloten en stuurt rechtstreeks het verkeer van de PC naar dit poortje, en de reactie terug van de ecos naar de pc gaat rechtstreeks naar de poort waar de switch heeft geleerd dat de PC achter zit. De router beneden komt hier volledig niet aan te pas.

De router is alleen van belang als verkeer naar een ander netwerk gaat dan het netwerk waar het systeem in zit. Dus in dit geval voor alles wat geen 192.168.2.x adres heeft, b.v. Internet verkeer. Ik kan nog verder gaan met dat in je router stiekem ook een switch zit, en hoe het naar Internet dan werkt maar bovenstaande gaat misschien al wat ver. Samengevat hoef je je zeker geen zorgen te maken over hoe je het nu hebt aangesloten, dat is de optimale situatie. :)
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
 @citaat
Hoi Alex,

Fijn dat je het in Jip en Janneke taal uitlegt hoe het werkt.
Ik dacht altijd dat een switch een dom apparaat was, maar niets is minder waar.

Conclusie alles laten zoals het is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
 @citaat  @citaat

Duidelijk verhaal Alex.
Dank je wel.
Toen ik mijn 5 poorts 100 Mbit switches wilde/moest vervangen ben ik overgestapt naar Gigabit switches met 8 poorten.
En daar heb ik nog geen spijt van.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
En nog aanvullend, een beetje netwerk is minstens 100mbit/s en vaak 1000mbit/s. De pakketjes die je pc en EcoS versturen zijn zo klein dat je in luttele miliseconden moet denken voor de overdracht, misschien nog wel minder.

Dat kan je goed zien als je een speedtest doet. Dan krijg je ook de 'ping' te zien. Die is hier vaak 4 miliseconde op de bedraade pc's. In die tijd is er dus een datapakketje naar ergens vele kilometers verderop gestuurd en de 'ontvangstbevestiging' weer teruggestuurd.

Eind goed, al goed. Peter een hoop instelwerk bespaard en wij kunnen weer gaan genieten van zijn schitterende baan.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
@citaat @citaat

Ook hier staat een Gigabit switch met 8 poorten van Netgear Henk  :)
Kost niet veel maar werkt super.



@citaat
Die Speedtest ga ik uitvoeren Patrick, ben benieuwd wat daar uitkomt ( laat ik nog even weten ).
Ik geniet zeker weer van de hobby, het weekend komt er aan dus tijd om lekker te rijden en even langs Ontraxs te gaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
OntraXS staat hier ook in de planning. Ik heb er zin in. Vaak mooie banen die je weer kunnen inspireren om zelf wat moois te maken.