Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Module "Unter der Strecke"
Voor mijn module wil ik mij gaan laten inspireren voor de Hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg in Duitsland. Doordat de module een beperkte ruimte heeft zitten grote kronkelsporen er niet in. Een recht stuk rails of met een lichte boog, zoals bij mijn collega bouwers, is het enige wat je zou kunnen doen. Daarnaast ben ik als herintreder voorlopig nog wel even zoet met alles te ontdekken.

Voor deze module wil ik flink aan de slag gaan met het bouwen van scenery en dan met name bomen, planten en dat soort natuurlijke zaken. Op een later tijdstip kan ik dan verder met het bouwen van meer stedelijke omgevingen. Zo kan ik een natuurlijk groeiproces doorlopen in deze schitterende hobby. Als hoogste doel heb ik alles zo natuurlijk mogelijk na te gaan maken.

Waarom de SFS Hannover - Würzburg?
Waarom zou je je in hemelsnaam richten op de Schnellfahstrecke Hannover - Würzburg? Ik heb er niet in de buurt gewoond, sterker nog ik heb er nog nooit gereden, hooguit zien liggen als ik er langs reed over de A7 richting wintersport. Voor de reden moeten we terug naar rond halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw. Als net tiener had ik een flinke collectie Marklin spullen gekregen. Die waren van opa via een oom bij mijn vader terecht gekomen, maar geen van allen deden er iets actief mee. Daar moest dus verandering in komen! Er werd een baan gebouw op een plaat van 244x122, die werd later verlengd naar een kleine 4 meter en ik leefde mij compleet uit. In de collectie zat een model van de Zwitserse krokodil, ik vermoed de 3015. Dit model was toen al geliefd en een buurman die een indrukwekkende collectie Marklin treinen had bood aan om dit model te ruilen tegen de toen behoorlijk nieuwe IC Experimental (Marklin 3371). Als puber waar snel nog niet snel genoeg is was dit summum van spoorwegsnelheid niet te versmaden. tel daarbij op dat de krokodil notoir uit de bochten liep en de deai was snel gemaakt.

Pubers worden groot, gaan op zichzelf wonen, krijgen kinderen en slaan in de tussentijd hun Marklin spullen op in een doos op zolder. bij mij ging het niet anders en zo kwam het dat de ICE en al mijn andere Marklin modellen pas recent weer van de ouderlijke zolder afgehaald werden. Het model van de IC Experimental blijft mij boeien. De 2 Faulhaber motoren in beide koppen, de behoorlijk realistische (maar o zo kwetsbare) koppeling van de treinkoppen en wagons, het model deed het gewoon voor mij.

Maar echt veel wist ik eigenlijk niet over deze probeer-versie van alle Duitse hogesnelheidstreinen. Wikipedia bleek een fantastische bron van informatie en daaruit bleek dus ook dat deze trein met name op het traject Hannover - Würzburg zijn testritjes heeft gemaakt, waaronder de recordrit in 1988, waarbij ruim 406 kilometer per uur werd gehaald.

We hebben dus een historisch correcte plek gevonden om de 3371 zijn meters te laten maken, maar dit traject is geen exclusieve hogesnelheidslijn zoals we dat in Nederland kennen. In de nacht rijden goederentreinen net zo goed over dit traject en dat maakte het wat mij betreft interessanter om eens wat meer onderzoek te gaan doen.

De plannen
(Onderstaande afbeeldingen zijn afkomstig van Wikipedia)

Bij het nalezen over de SFS Ha-Wu bleek dat dit traject door zowel stedelijk gebied als grote stukken natuur gaat. Mooie combi wat mij betreft. In de zoektocht kwam ik 3 beelden tegen waar ik volgens mij wel wat mee kan.

Plan 1
Het plaatje dat mij direct aansprak is in de basis vrij eenvoudig. een natuurlijk plaatje met niet tot nauwelijks bebouwing. Mooi dus om mijn kunsten van het bomen maken in model onder de knie te krijgen.


Het is een stuk van het traject bij het Hildesheimer Wald. Ik stel mij zo voor dat de module een iets verdiept trace kan laten zien met op de achtergrond een glooiende heuvel begroeid met bomen.

Plan 2
En dan blader je wat door op Wikipedia en kom je dit plaatje tegen.


een wat meer stedelijk plaatje, maar toch nog met aardig wat natuur.  Het traject is weer lekker recht en ook de naastgelegen Autobahn kan het volgens mij wel leuk doen op een module.

Plan 3
Mocht ik echt de smaak te pakken krijgen, dan heeft dit traject nog een leuke inspiratiebron. Het vertalen naar een module zal wat meer energie kosten, maar moet niet onmogelijk zijn. Daarnaast is dat een verre toekomst.

(bron: Bahnbilder.de)


Maar goed, first thing first, het uitwerken van plan 1. Het traject heeft zijn kenmerkende tunnelingangen waar we zeker wat mee kunnen.



En de natuur is ook wel goed te vertalen naar een module. Hier is de ICE gekiekt in zijn langste samenstelling ooit. Meer dan 3 rijtuigen heeft deze experimentele versie nooit gehad. 2 rijtuigen om de stoelopstelling te testen en 1 meetrijtuig. Mijn 3371 heeft dan ook een extra wagon (4171) zodat ook dit historisch gezien klopt.


Binnenkort ga ik een beetje schetsen hoe ik deze module vorm wil gaan geven en zal ik mij hier weer gaan melden.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Grootse plannen Patrick. Ik ben benieuwd naar de uitwerking !
Je praat over een iets verdiept tracé; hoe stel je je dat voor ?
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Het tracé zelf kunnen we uiteraard niet verdiepen Alphons. Ik zit er dan ook aan te denken om de kijkerskant iets hoger te maken (een soort dijkje) dan de bodem van de module. Dat heb ik bij andere modules ook wel eens gezien. Zo wek je de illusie dat de baan zelf wat verdiept ligt.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Patrick,

Het tracé ( het spoor an sich ) is misschien niet te verdiepen, maar wel de module. Mijn hoekmodule is ook 10 cm lager dan de rest met een verhoogd spoor.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Patrick,

persoonlijk vind ik plan 3 het leukst.
Ik ben benieuwd.

Wim
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Dit gaat helemaal goed komen want je hebt ideeën zat Patrick. :thumbup:
Plan 2 en 3 zijn erg interessant wat het ook wordt ik blijf het volgen. :)
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Uiteraard zijn plan 2 en 3 interessanter, maar technisch ook veel lastiger om te realiseren. Zoals Alphons al zegt, het zijn vrij ambitieuze plannen. Daarnaast moet ik een heleboel technieken nog goed onder de knie krijgen. Om die reden begin ik met plan 1. Dan mag ik mooi gaan stoeien met een helling bouwen, ballasten en boompjes/gras maken enz. Ook wil ik eens goed gaan kijken naar die bovenleiding. Die kom er uiteraard voor de sier, maar voegen wel veel toe.

Dus ondanks de simpele lay-out zitten er nog meer dan genoeg uitdagingen voor mij in plan 1.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Dat zijn zeer interessante plannen voor de module(s). :thumbup:
Succes met de bouw en ik ben zeer benieuwd na de verdere uitwerking. :)

Gr.
René
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Hallo Patrick,

Hier nog iemand die benieuwd is  :P

Volger erbij en succes met de uitvoering van de plannen !

grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Drie hele leuke voorstellen om te maken.
Optie 1 biedt zeker ook al genoeg uitdagingen om te realiseren.
Succes bij het maken van de keuze!

Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ben benieuwd naar de uitwerking van jou ideeen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Mooie plannen, om te gaan volgen. Sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Patrick,

ik blijf dit ook een boeiend traject vinden. In mijn Youtube favorieten heb ik nog dit filmpje staan, dat precies onderschrijft wat jij al post:
Citaat van: PaT op maandag 11 mei 2015, 08:27:23
We hebben dus een historisch correcte plek gevonden om de 3371 zijn meters te laten maken, maar dit traject is geen exclusieve hogesnelheidslijn zoals we dat in Nederland kennen. In de nacht rijden goederentreinen net zo goed over dit traject en dat maakte het wat mij betreft interessanter om eens wat meer onderzoek te gaan doen.
Uit de beschrijving van het filmpje haal ik dat dit tussen 4 en half 6 in de ochtend gemaakt is.

http://www.youtube.com/watch?v=U90p_wg7WqI

En wat recenter filmpje van dezelfde uploader:


Die SFS's worden trouwens wel meer door cargoverkeer gebruikt. Regulier tussen de ICE's door, bij stremmingen, losse locs, alles.




Wat je voor je module wellicht kan doen, is alvast rekening houden met een vervolg en dan het eerste stuk lekker landelijk maken en het eventuele tweede stuk een stukje snelweg in opnemen, bijvoorbeeld bij een kruising. Is uiteindelijk ook wel mooi, dan heb je gewoon een mooi lang traject waarop een ICE helemaal te zien zou zijn.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Laurent,

Wat jij beschrijft over het "koppelen" van de modules had ik ook al bedacht. Zodat ze uiteindelijk 1 module kunnen vormen. Hoe ik dat precies ga doen ga ik maar eens met mijn collega bouwers bespreken, maar dat is inderdaad wel ook het plan wat ik heb.

Vanavond ga ik maar eens aan de slag met een beetje ouderwets schetsen. Gewoon met potlood en wat kleurtjes. Eens zien of daar wat leuks uit voort komt.

En die YouTube filmpjes... Gaaf, dank!
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Black box in een later stadium weglaten of twee kleinere nemen en daar later een stukje tussen frotten. Dat zou wellicht mijn voorkeur zijn, dan kan je zowel in grote als in kleine opstelling draaien. Succes ermee!
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Nou, de module is binnen na een onwijs leerzame modulebaan meeting in Breda. Als je dan zo thuis zit kom je er toch achter dat je op bepaalde punten toch net even wat beter naar je mede modulebouwers had moeten kijken... Dat gaat ongetwijfeld allemaal goed komen.

Ondertussen ben ik ook aan het onderzoeken wat ik in de bak kan gebruiken. Via een ander draadje hier werd ik gewezen op de bovenleidingmasten van Sommerfeldt. Laten die nou net een mast hebben die gebruikt wordt op de hogesnelheidslijnen van Duitsland. Sommerfeldt heeft dus deze mast:


(te krijgen bij modellbahnshop Lippe)

Hij klopt bijna als ik hem vergelijk met de foto's hierboven. Er lijkt 1 extra spankabel te zitten, maar ik denk dat ik daar wel mee kan leven.

Volgende stap qua "research" gaat het type sein worden dat de Duitsers op deze lijnen gebruiken.

Aankomende week ga ik proberen een beetje te schetsen om te kijken of de verhoudingen die ik in gedachte heb ook werken op de module. Als die grote bak ineens op je werkbankje staat is het toch nog een heel oppervlak om te vullen.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Mooie heldere update Patrick. :thumbup:
Prachtige mast die je wil gebruiken ach en 1 spankabel teveel zou mij er ook niet zo druk overmaken. ;)

Kijk uit naar je schetsen van hoe het een beetje gaat worden. :) :)
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Mast ziet er goed uit. B)
De module is toch wel groot hè. :P

Gr.
René
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Citaat van: Lokkie op zaterdag 25 juli 2015, 21:41:17
De module is toch wel groot hè.

Daar denken anderen weer anders over !  :P Klik
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
:D

Gr.
René
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Sander, hartelijk dank voor de hulp! Dat scheelt weer zoeken. Ik had al zo'n vermoeden dat Viesmann die seinen wel zou hebben. Die komen dus ook op het lijstje met aan te schaffen zaken!
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Gisteravond dan ook eindelijk mijn modulebak eens in elkaar geschroefd...



"Dan bouw je toch een module, dan heb je niet zoveel ruimte nodig" zeiden ze....  :P

Daaaaag werkplek!

Zonder gekheid, de zijwanden van de modulebak zitten aan de black boxes vast en die zorgen voor de nodige stabiliteit. Ik denk dat ik twee plaatjes van 60x60 cm maak die ik aan de zijkant bevestig, zodat de black boxes niet nodig zijn voor de stabiliteit. Dat is ook handig tijdens transport als de module wat verder gevorderd is.

Ik heb ook nog een vraag over de seinen. Ik zie dat er een "einfahr" en een "ausfahr" model van de Ks seinen is. Begrijp ik het goed dat de eerste gebruikt wordt VOOR het inrijden van een station en de tweede bij het uitrijden van een station (en/of sectie?). En als dat dan klopt, welke seinen gebruiken ze dan langs de vrije baan?

Edit: Ahh onze eigen wiki heeft natuurlijk het antwoord: http://wiki.3rail.nl/index.php/Seinen_en_Seinbeelden#Het_inrijsein

Maar Viessmann heeft dus geen "bloksein" in het gamma als ik het zo eens bekijk.

Edit2: En nog een leuke link over Ks signalen gevonden: http://www.modellbahnbau-reinhardt.de/mastform_ks-signale.pdf
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Mooie masten!
En ja, wat is groot...  :wink:
De bak neemt in ieder geval minder ruimte in als een klein baantje.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Het stukje in de wiki gaat over het oude seinsysteem van de DB.

Volgens mij kan je de Viessmann 4042 gewoon gebruiken op de vrije baan.
En eventueel een voorsein erbij.

Groeten Sander
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Vanavond ben ik eens aan de slag gegaan met AnyRail. Ik had dit programma nog niet gebruikt, maar voor een eerste grove opzet voldoet het wel. Ik laat het oorspronkelijk "1e plan" een klein beetje los door toch wat meer hoogte toe te voegen aan de module. Ik zit er aan te denken om een historisch pendelbaantje (met bijvoorbeeld een railbus of ander klein spul) over het doorgaande traject heen te laten gaan. Zo kan je een mooi viaduct maken.
In eerste opzet ziet dat er dan zo ongeveer uit:


Ik ben nog niet tevreden, dus ik zal de komende tijd gaan schaven aan deze eerste opzet. Zo moet ik gaan bedenken wat ik met de lege ruimte langs het doorgaande traject op niveau 0 wil gaan doen. Ook zit ik nog wat te stoeien met het hoge niveau. Misschien is het toch wel leuk om daar een heel kleine halte te maken. Ook moet ik gaan bekijken hoe ver ik het pendelspoortje zichtbaar laat aan de rechterzijde van het viaduct.

En ach, we zijn toch lekker bezig vanavond, we doen gewoon nog een 2e schetsje, gewoon omdat het kan. Het leuke element hiervan vind ik het water en de scheiding van de bergen hierdoor. Het viaduct lijkt nu wat logischer en rond dat water kan je van alles leuks maken. Misschien een klein haventje of slechts een aanlegsteiger. Een klein bootverhuurdingetje of zo iets.



Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Dat ziet er al veelbelovend uit. B)
Ik vind de tweede schets wel heel erg leuk. :thumbup:

Gr.
René
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi René,

Ja, het is wel een leuke schets, maar na een nachtje slapen blijft het gevoel toch dat ik dichter bij de realiteit wil blijven.

Ik heb net met behulp van Google Maps een deel van het traject af lopen struinen en toen liep ik tegen het Betriebsbahnhof Kirchheim aan (Google maps linkje). Hier staat blijkbaar het eerste elektrische "Stellwerk" van Duitsland. Als ik het zo eens doorgenomen heb is het een overslag stationnetje voor goederen en een inhaalspoor. Er staan 2 of drie gebouwtjes en aan beide uiteinden van het station verdwijnt de SFS in een tunnel. Het betriebsbahnhof ligt ook tegen een mooie glooiing aan. Ik ga dus binnenkort eens kijken of dit met een beetje vrije interpretatie te vertalen is naar de module.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Ik vind de 2e ook leuker, lijnen zijn wat vloeiender en het oogt wat natuurlijker !
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Leuke ontwerpen Patrick. Vooral de tweede met het water is mooi, maar zorgt alleen voor wat minder zichtbare rails van de doorgaande banen. Het pendelbaantje heeft wel wat en is een goed idee.

Succes verder.

Groet,

Ronald
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hallo Patrick,

Het tweede ontwerp zal veel meer diepte en ruimtelijkheid opleveren.
Het eerste werkt nogal gedrongen.

Het ligt er maar aan, in hoeverre je de werkelijkheid, jouw werkelijkheid wilt maken.
Ik zou voor de mooiste werkelijkheid gaan  :P

Grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Weer een totaal andere invulling van de module.
Ook ik zou kiezen voor het tweede ontwerp.
Enige nadeel hiervan is dat je een sein in de tunnel hebt staan...
Eenvoudig stationnetje op de pendelspoor is zeker een realistische aanvulling.

Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ik geloof dat we het allemaal wel eens zijn dat het tweede ontwerp beter geslaagd is dan het eerste :P

Maar ik ken mijzelf, ik zal de komende dagen nog blijven schaven, veranderen, aanpassen en weer opnieuw beginnen. In de tussentijd zal ik mijn hersenspinsels gewoon hier blijven plaatsen.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ik heb even een vraag die net direct met de module zelf te maken heeft, maar wel met wat er mogelijk overheen gaat denderen. Ik wil mijn BR152 voor een sleep containerwagons gaan plaatsen. Nou zoek ik eigenlijk zulke wagons:

klik



Nou heb ik nog nooit van KombiModell gehoord. Is dit merk kwalitatief in orde? En heeft Marklin zelf niet dergelijke wagons in het gamma? Ik kom namelijk wel deze tegen, maar die is volgens mij bedoeld voor het vervoer van vrachtwagens.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Hallo Patrick,

Roco heeft ook van zulke wagens, 47114 en 47110 bijvoorbeeld.
Een goede winkel levert ze ook met wisselstroom-wielen ( worden gratis omgewisseld).


Grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Bedankt voor de tip Tony. Via jouw link kwam ik ook uit op de Duitse variant en nog een. Nu weet ik tenminste een beetje met welke termen ik moet zoeken.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Graag gedaan Patrick  ;)

Ik verzamel zelf ook containerwagens, liefst 2e hands, dan heb je er meer. Hoe langer de sleep, hoe groter de lol  :D
Als je modelbouw Veendam containers googelt, vind je een reusachtig aanbod van leuk geprijsde containers.

Ik zet die met kleine stukjes dubbelzijdig tape op de wagens vast, want er zijn veel verschillende bevestigings-mannieren bij containers en wagens; de een heeft gaatjes , de ander puntjes enz.

Succes met je zoektocht, grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Vanavond heb ik een beetje lopen spelen met het idee om een betriebsbahnhof (inhaalspoor, goederenoverslag) te realiseren. Daar is onderstaande grove schets uit gekomen.



De module is te klein om dit soort ideeën te realiseren, dan moet je echt gaan denken aan minstens een dubbele module. Dat is misschien leuk voor de toekomst, maar nu nog even niet. Daarnaast blijft mijn tweede ontwerp met de pendelbaan mij wel trekken. (en kan ik weer ongegeneerd kennis opdoen over pendelschakelingen bij Lokkie :)

Ik ga dit idee toch maar verder uitwerken, dan maar wat minder realistisch :)
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Citaat van: PaT op dinsdag 04 augustus 2015, 19:01:51
Daarnaast blijft mijn tweede ontwerp met de pendelbaan mij wel trekken. (en kan ik weer ongegeneerd kennis opdoen over pendelschakelingen bij Lokkie :)


Dat zal niet meevallen zonder uitgebreidere centrale of computerprogramma.  Voor zover ik weet zijn er geen schakelingen die digitaal pendelen regelen.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
We kunnen de cs2 van Hans koppelen aan het pendelbaantje.
Wordt die ook een keer gebruikt :D

Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Dat met die CS2 kan natuurlijk ook
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ja, maar als Hans er dan een keer niet bij kan zijn, rijdt mijn pendelbaantje niet....  :(

Zelf een CS2 aanschaffen is voor nu even niet aan de orde (brr wat een prijzen). Ik heb het er met René over gehad, maar voor een dergelijk pendelspoortje is een "ordinair" analoog treintje wel zo handig. Hij gaat zelf een analoog tweerail pendelbaantje laten rijden en misschien is het wel zo verstandig om dat voorbeeld te volgen. Fleischman, Trix of Roco hebben vast wel een leuk analoog 2-rail railbusje in het assortiment gehad.

Maar goed, dat is van latere zorg, eerst de "begane grond" in orde maken. Ik heb met René al even afgestemd of mijn idee over de aansluitingen klopte (en dat was zo, oh wat voelde ik mij stoer ;) hahaha ), dus binnenkort maar eens even inkopen gaan doen en dan kan ik ook aan de slag.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Märklin locs kunnen ook op een analoge (3-rail)baan rijden.
Dan kun je die locs ook op de grote baan laten rijden, als je dat wilt.
Of kun je er bijv mijn railbus ook eens op laten pendelen.

Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Daar heb je helemaal gelijk in Ton.  T.z.t zal ik wel bepalen wat het handigst is.  Die 2 meter rails zijn zo aangepast.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Wat je nog zou kunnen doen, ik weet niet of men dat in Duitsland ook kent, maar tussen Nieuw Vennep en Hoofddorp ligt zo'n onderhoudsemplacementje aan de HSL. 1 Inrijdspoor en een setje sporen waar een onderhoudswagentje staat en nog wat kan staan. Is wel iets langer dan dat je hierop kwijt kan, maar voor de categorie "Vrij inspiratie". hier dus. Sporenplan
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Het wordt best lastig om met aftakkingen te werken. Alleen de wisselstraat kost eigenlijk teveel ruimte voor een standaard module. Daarom hou ik het lekker bij mijn tweede idee en ga dat uitwerken.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ik heb een beetje zitten schetsen om te kijken of de module er in 3D ook nog een beetje uit ziet. Het resultaat daarvan staat hier onder. Het is in "fout perspectief" geschetst, gewoon om een beetje een indruk te krijgen. Ik heb dadelijk 2 plateaus tot mijn beschikking waar ik leuke dingen mee kan doen. Ik heb nu alleen nog geen flauw idee wat :)

Verder gaat het volgens mij wel goed komen.

Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Nou Patrick,

Ziet er goed uit ! :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Helemaal met Alphons eens. B)

Gr.
René
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Mooie dieptewerking zo, Patrick  :thumbup:
Als je het zoals in het onderste plaatje krijgt, mag je zeer tevreden zijn !

Grtz Tony