Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Het begint klein...

Gestart door speeltmettreintjes donderdag 01 maart 2018, 18:39:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
 @citaat Het wegvallen van de geluidsfuncties is sporadisch wel eens gebeurd, maar ik kan me niet herinneren bij welke locs dat was. Het is zeker niet structureel, maar ik zal er voortaan op gaan letten.

De V 100 valt wel eens stil als hij heel langzaam rijdt. Dat hebben andere locs echter ook wel, dus denk ik niet dat hij gevoeliger is dan andere. Railgum heb ik niet. Af en toe een (droge) doek erover en stofzuigen, dat is alles wat ik tot nu toe heb gedaan om de rails schoon te maken. Bij een slecht contact heb ik trouwens ook wel eens een extra draadje van de rails naar de ringleiding aangelegd.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2010

offline
Re: Het begint klein...
 @citaat Bedankt voor je reactie Rob. En ik zal het wegvallen van geluid (wat mij bij andere locs nooit is opgevallen) en stilvallen van de loc ook wat structureler gaan bijhouden. En het grootste deel van mijn C-rails is bijna 10 jaar oud en heeft 8 jaar liggen verstoffen. Daar wilde geen loc meer over rijden. Met een railgum haal ik heel gemakkelijk de doffe laag er af en is er niets meer aan de hand. Maar als je je rails iedere dag vertroeteld, heb je daar een stuk minder last van denk ik ;)

Mvrgr,
Rob.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Veel rijden is nog steeds de beste schoonmaak , maar bij mij gebeurt het ook dat er weken niet wordt gereden en dan haperen de locs nogal. Ik gebruik eerst de rail-gum , dan een soort poets schuim , dan met doek erover ( je schrikt hoe vuil die dan is, dit komt ook omdat ik in dezelfde ruimte zaag, soldeer, plak, verf etc ) en ze rijden weer. Voor de plaatsen waar ik minder goed bij kan heb ik de Lux - poets wagons
Dus: veel laten rijden is de boodschap
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2010

offline
Re: Het begint klein...
Met veel rijden heb ik geen enkel probleem Wim :D :thumbup:
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 03 februari 2020, 22:14:29(...) De derde deels: aan de rechterkant vind ik de aftakking mooi geworden, links vind ik het nog wel wat 'hoekig'. Zou dat niet mooier zijn met een slanke wissel?

Jawel, dat is mooier. Of, beter gezegd, dat wordt mooier.

Eerst probeerde ik iets te ontwerpen met een slanke wissel 24711 dan wel 24712, maar dat kwam niet zo goed uit voor het centrale rangeerterrein. Het paste wel, maar ik was niet tevreden met wat ik ervan wist te maken. De bochten waren te krap of niet vloeiend en bovendien had ik soms vrij veel passtukjes nodig. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een meegebogen slanke wissel, net als bij de aftakking aan de andere kant. Dankzij wat ruime bochten sluit de linker blauwe keerlus weer netjes aan.

Nu ik toch bezig was, heb ik het centrale rangeerterrein meteen maar wat verbeterd. Het langste zijspoor gebruikte ik heel weinig, daarom heb ik dat doorgetrokken. En er zijn nog weer wat meer slanke wissels: bijna alle gewone wissels zijn nu voor zijsporen. Als er nou nog eens een slanke driewegwissel en engelsman zouden zijn...
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
De ombouw is in volle gang: rails neerleggen, wissels aansluiten en de ringleidingen aanpassen. Hard werk hoor, spoor bouwen. Je zou het er gewoon warm van krijgen! Of nee, dat is het toch niet, het ís gewoon warm vandaag. Effe afkoelen dan maar en straks wat ramen tegen elkaar open zetten.

Re: Het begint klein...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Het begint klein...
Ziet er goed uit! Alleen nu nog propere connectoren tussen de diverse stukken ringleiding. En natuurlijk beeld van het geheel als het af is!
Re: Het begint klein... (allemaal draadjes)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein... (allemaal draadjes)
Voor de ringleidingen gebruik ik Wago lasklemmen (222-413 en 222-415). Daar ben ik best tevreden over, daarmee kan ik de ringleiding gemakkelijk aanpassen. Wat wél een hoop werk is, zijn de honderden draadjes van de lasklemmen naar de rails. Misschien ben ik iets doorgeschoten, het zijn er nogal veel voor een vloerbaantje. Meestal draai ik een stuk of zes van die draadjes in elkaar en dan stop ik ze samen in één ingang van zo'n lasklem. Past prima, wel wat priegelen om te zorgen dat ze allemaal goed vast zitten. Bij het veranderen van de baan moet ik dat dus ook steeds wat aanpassen. Omdat het, afgezien van het middendeel, bijna hetzelfde blijft, valt het deze keer wel mee.

Er zijn trouwens drie ringleidingen want de baan is in twee afzonderlijke stroomkringen verdeeld: bruin voor de gemeenschappelijke massa, rode en oranje ringleidingen voor de baanstroom van de afzonderlijke stroomkringen. Die kleuren gelden ook voor de draadjes naar de rails, om te vermijden dat ik per ongeluk de beide stroomkringen weer doorverbind. Voor het aantal draadjes naar de rails maakt het allemaal niet uit.

Naast Wago lasklemmen gebruik ik ook nog wat Märklin stekertjes. Sommige wissels hebben inbouwdecoders, de rest ligt bijna allemaal dicht bij een decoder. Om de draadjes van wisselaandrijvingen en ontkoppelrails die toch nog te ver van hun decoder liggen te verlengen, gebruik ik die stekertjes. Voor een vaste baan zou ik draadjes solderen aan die te korte draadjes van de magneetartikelen maar bij een vloerbaan vind ik dat minder handig; met stekertjes kan ik gemakkelijk iets veranderen. De laatste verandering van de baan betekent vijf extra wissels, die heb ik inmiddels allemaal aangesloten.

Morgen wil ik de laatste draadjes van de ringleidingen aansluiten, daarna zal ik wat foto's maken. Dat wil zeggen, eerst rijden, dan foto's.

De nieuwe baan heb ik ondertussen al vast in de centrale gezet, het resultaat staat hier onder. Het blijft omslachtig, ik ben er een paar uur mee bezig geweest om vijf wissels toe te voegen en wat adressen aan te passen. Gelukkig hoef ik dit niet zo vaak te doen. Ik zie hier nog veel ruimte voor verbetering van de software van de CS 3.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Impressionant Rob!!!! Petje af hoor. Wat betreft wijzigingen in het seinpaneel aanbrengen bij de CS3 heb ik dezelfde ervaring: een hoop werk en daar is inderdaad nog plaats voor verbetering
Nog veel plezier met je , imposante en , zeker, wel doordachte, baan .
Re: Het begint klein...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Het begint klein...
Honderden? Dan denk ik dat je wel wat doorgeschoten bent ja.
Heb je in de kruisingen ook de middenleider doorgelust, naast de rail waarvoor je er altijd een draadje bij krijgt?
Re: Het begint klein... (foto's)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein... (foto's)
Alle draadjes zijn aangesloten en zowaar in één keer alles goed. Geen kortsluiting, geen wissels die afslaan in plaats van rechtdoor gaan en omgekeerd. Bij het rijden heb ik de nieuwe wissels meteen maar uitgebreid getest. Eén van m'n locs heeft af en toe wat moeite met het afslaan op een nieuwe meegebogen slanke wissel - dan hapert de loc even - maar vaak rijdt 'ie er moeiteloos overheen, net als de andere locs. Van die ene loc weet ik dat hij soms wat kuren heeft, die is aan een inspectie toe. De andere nieuwe wissels doen het prima.

@Wim: Dank je. Nu het allemaal weer werkt, kan ik me voorlopig weer uitleven met het laten rijden van de treinen :-).

Citaat van: Laurent op zondag 02 augustus 2020, 12:30:57Honderden? Dan denk ik dat je wel wat doorgeschoten bent ja.
Inderdaad, honderden. Exact weet ik het niet, maar gemiddeld komt het neer op aansluitingen elke meter. Eén van de redenen is dat bijna elk blok minstens één aansluiting voor massa en één voor baanstroom heeft, zelfs korte blokken. Lange hebben er natuurlijk meerdere. Ik zei al, misschien ben ik een beetje doorgeschoten.

Citaat van: Laurent op zondag 02 augustus 2020, 12:30:57Heb je in de kruisingen ook de middenleider doorgelust, naast de rail waarvoor je er altijd een draadje bij krijgt?
Die draadjes zijn toch voor de massa? Daar heb ik ze althans voor gebruikt. Er liggen trouwens maar drie kruisingen, gewoon omdat er maar drie verschillende zijn en ik ze wel eens wilde proberen. Dat de middenleiders onder de kruisingen niet doorverbonden zijn, maakt niet uit. Er liggen overal toch al ruim voldoende aansluitingen voor baanstroom, ook in de blokken dicht bij de kruisingen.


Tenslotte de beloofde foto's:
Re: Het begint klein...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Het begint klein...
Iedere meter is wel heel veel hoor. Wij zitten met tischbahning op 4 tot 8 meter. Bij wisselstraten voer ik het nog wel eens korter uit, omdat daar veel piekvermogen gevraagd wordt, maar verder? Ik heb nu een klein baantje liggen, meter of 10 rond, dubbelspoor, zitten 2 aansluitingen op, naast elkaar, omdat mijn kabelsetje toevallig 2 aansluitingen heeft. Dat werkt voldoende om alles te voeden. Goed, liggen ook maar 12 wissels, maar wel op 3-5 meter van de aansluiting.

De draad die je bij de kruisingen krijgt is volgens mij inderdaad voor de massa. Ik heb er nog eentje bijgemaakt en die op de middenleider gezet. De engelsmannen lus ik sowieso door.
Re: Het begint klein...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het begint klein...
Goed bezig Rob  :thumbup: :thumbup:

Ook op mijn eigen baan heb ik veel stroom aansluitingen en net zoals bij jou zo'n beetje iedere meter een aansluiting.
Kwaad kan het niet en misschien slaan we door  :D
Maar ik weet nu zeker dat de aanvoer naar de baan in orde is.

De gebruikte lasklemmen zitten er hier ook tussen, netjes weggewerkt in Obo A8 doosjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het begint klein... The Ultimate Christmas movie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein... The Ultimate Christmas movie
Even een zijstapje: Mijn zus had een klein kerstboompje meegenomen, dus moest ik daar natuurlijk wel een baantje omheen leggen. Met alle R2 bochten die ik toch niet gebruik en nog een klein beetje extra is het een hondebot geworden.

Re: Het begint klein...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Het begint klein...
 :) Het is inderdaad en klein boompje, bijna op schaal met de treinen. :D
Gezellig om een treintje in de huiskamer te hebben. :thumbup: B)

Dirk-Jan
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Ik vind die vloerbaan super hoor, geweldig. Ik zou het niet kunnen met mijn knie-protese...
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
HI Rob, je bent zo druk bezig met andere hun baanplannen, geen tijd meer voor je eigen baan?
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Zeker wel, maar de rijmogelijkheden bevallen prima en er is dan ook niet veel veranderd. Hieronder zie je het plan van de baan zoals 'ie er nu ligt.

Rechtsachter is er een vijfde opstelspoor bijgekomen. Dat was mogelijk door de bocht in het paarse spoor iets aan te passen. Verder kon ik in het voorjaar van een forumgenoot een aantal wissels overnemen. De meeste daarvan zijn bijna aan het eind van die vijf opstelsporen gekomen. Zolang het niet helemaal vol staat, kan een loc met telex er nu een lange sleep naartoe trekken, afkoppelen en dan zelf weer wegrijden.

Hier en daar zijn nog wel wat andere minimale wijzigingen, maar die moet je met een vergrootglas zoeken. Alles bij elkaar vond ik het niet de moeite waard om er iets over te posten, maar bij deze dan alsnog.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2021

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: wimpietje op woensdag 06 oktober 2021, 12:02:02
HI Rob, je bent zo druk bezig met andere hun baanplannen, geen tijd meer voor je eigen baan?

En de hulp wordt zeer op prijs gesteld!!!  :D :D :D

Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Prachtig jouw inspiratie
Heb ook locs met telex maar weet niet goed goe dat werkt met m'n cs3+ 😅
Re: Het begint klein...
 @citaat Gewoon op de touchscreen drukken bij het icoontje ;)
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Oeps, dus zo simpel...😬
Dank je wel basjuh1981 👌
Re: Het begint klein... Gelukkig nieuwjaar!
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein... Gelukkig nieuwjaar!
Vorig jaar had ik met de feestdagen een klein baantje in de woonkamer gelegd. Dat was goed bevallen, dus dit jaar nog een keer. Het is weer een hondebot, maar nu met inhaalspoor, met alle rails die niet in m'n vloerbaan ligt, behalve bochten R1.

Op oudjaarsdag kwam nog een pakketje met een aantal wagens binnen. Die doen allemaal mee: een sneltreinset (42269), een paar platte wagens met kolensintels (46076) en een donderbus (00792-12). Aan die laatste heb ik nog een paar extra donderbussen gehangen, want eentje vond ik wat weinig.

Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het begint klein...
Lekker Rob.

Vrgr,
Wilko
Re: Het begint klein... een pakje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein... een pakje
Vandaag werd er een pakje bezorgd. Wat zou daar nou in zitten?
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
We zijn benieuwd.... :P
Re: Het begint klein...
ACTS.zuid
gast

Re: Het begint klein...
 @citaat @citaat Meer C-rail, what else.......
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Het begint klein...
Een Big Boy of een Challenger?
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Het begint klein...
Een koelkast?  ;)
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Het begint klein...
Kerstboom!
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

offline
Re: Het begint klein...
We komen het niet te weten, het is een pakketje voor de buren.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Het begint klein...
Barbecue 😅
Re: Het begint klein...
Breedbeeld tv?
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Het begint klein...
Speeltje van Easy Toys ?

Groet Michel
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Ben begrijpt me: meer rails.

Er is zoveel moois, ik kan het niet laten om zo af en toe weer een loc of wat wagons te kopen en die wil ik toch het liefst op de baan kunnen parkeren zonder een doorgaand spoor te blokkeren. Daarom komt er een extra opstel- annex inhaalspoor bij. Het tweede plaatje toont alvast de aanzet. Over het vervolg heb ik diverse ideeën, maar ben er nog niet helemaal uit wat me het beste bevalt. Afijn, dat komt wel goed.

Overigens schiet ik m'n doel meteen weer voorbij, want behalve rails zat nog wat meer in de doos. Geen Big Boy of Challenger, maar het rijdt wel. Zodra ik klaar ben de foto's, komt dat in Show je nieuwste modelspoor aanwinsten -2022. Daarmee staat het extra spoor alweer voor een deel vol.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 13 mei 2022, 18:58:44Zodra ik klaar ben de foto's, komt dat in Show je nieuwste modelspoor aanwinsten -2022. Daarmee staat het extra spoor alweer voor een deel vol.

Het extra spoor is nog niet aangelegd, maar het is al wel weer wat voller geworden op m'n baan. Deze zat ook in het pakketje:



Voor wat meer foto's zie hier of de wiki want daar heb er een heleboel in gezet.