Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De eerste stapjes in de modelboomkwekerij

Gestart door PaT dinsdag 01 december 2015, 21:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Een tijdje geleden plaatste ik een aantal video's van Ulrike Strauch. Een vriendelijke Berlijnse dame die bijzonder begaafd is in het maken van scenery. Ondertussen heb ik de halve 3rail module club aangestoken met haar vaardigheden en dan kan je uiteraard zelf dus niet achter blijven.

Ik heb nog nooit zelf een boom in elkaar gedraaid. Het leek mij nou echter niet iets waar je een raketgeleerde voor moest zijn, dus de gang naar de lokale kunstenaarswinkel was zo gemaakt. Wat verfjes, rolletjes bloemistendraad en bij de stoffenzaak nog wat wattine en ik moest een heel eind zijn om Ulrike na te doen.

Dit draadje zal waarschijnlijk bol komen te staan van de beginnersfouten en ergens is dat precies mijn bedoeling. Niet iedereen is al 40 jaar of langer bezig met modelspoor, dus zal ik heus niet de enige zijn waar de ervaring ontbreekt. In dit draadje dus mijn pogingen om zelf scenery te maken.

Poging numero uno is dus een boom. Mevrouw Strauch heeft daar onderstaand filmpje voor gemaakt:



Belangrijkste punten uit dit filmpje zijn:

  • Koop bloemistendraad dat zo dun mogelijk is. Ulrike gebruikt 0,35 mm en ik zal zo uitleggen waarom (ja, daar komt beginnersfout nummer 1 al om de hoek, het gaat snel!). Ze gebruikt een rolletje van (volgens mij 35 meter) wat ze rond een plaat van een centimeter of 50 draait. Zo krijg je een idee hoeveel draad ze gebruikt.
  • Span het draad rond een stuk hout zodat het strak en recht is.
  • Let vervolgens goed op het filmpje en draai je een ongeluk.
De techniek is echt niet zo moeilijk. Het belangrijkste is dat je zo dun mogelijk bloembinddraad gebruikt. Uiteraard kan je ook iets anders gebruiken als skelet, zoals electro/tweelingdraad. Voordeel daarvan is dat het nog veel flexibeler is en je het dus nog eenvoudiger in vorm kan draaien. Nadeel vind ik dat je het moet fixeren met soldeer.

Zoals gezegd was ik in de veronderstelling dat ik 2 rolletjes van 0,35mm bloemistendraad had gekocht. Dat stond immers op de wikkels, dus dan is dat zo :) Het ene draad was bruin en dat leek mij wel zo makkelijk, heb je gelijk een redelijk goede kleur als achtergrond. Als je de volgende filmpjes bekijkt zal je zien dat dat geen ene fluit uitmaakt, maar dat komt later.
In het filmpje zie je dat Ulrike het draad heel soepel in elkaar draait. Bij mijn eigen poging ging dat stukken minder soepel en toen had ik al zo iets van "hier klopt iets niet". Uiteraard geven we niet snel op en draaien we ons een ongeluk totdat onze vingers bijna open liggen. Wat daarnaast opviel is dat zij met de toegepaste techniek veel meer takken gedraaid kreeg dan ik. Dat was hint nummer 2, maar ondanks dat, draaiden we vrolijk verder. Het eindresultaat is lastig op de foto te krijgen zo laat op de avond, maar dit is het geworden:



In de verte lijkt het wel wat op het werk van Ulrike, maar het mist de fijne vertakking. Wat is nou de reden van deze ellende? Het draad bleek geen 0,35mm te zijn, maar eerder bijna het dubbele. Dat verklaart natuurlijk dat alles zo stug draaide, dat je veel minder strengen heb en dus ook veel minder vertakkingen kan maken.

Gelukkig lijkt het andere rolletje dat ik gekocht heb wel netjes het 0,35 mm draad te zijn dat op de wikkel staat, dus binnenkort poging nummer 2 om een geraamte te maken voor een mooie grote modelboom.
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Voor een "numero uno" is dit toch niet echt verkeerd.
Ben benieuwd naar het vervolg, sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Dag Patrick.

Het eerste draadmodel ziet er toch zeker niet verkeerd uit en is als zodanig toch herkenbaar als een boom! :thumbup:
Met wat boomschorspasta er op lijkt het al heel anders, bovendien is in de natuur ook niet iedere boom gelijk.
Zelf gebruik ik hiervoor geen bloembind-draad maar koperdraad, gewoon van een stuk tweelingsnoer.
Na het draaien van de stam, takken en wortels fixeer ik dit dan met soldeer.
Hierna is het draadmodel nog prima te verbuigen om de boom naar wens te krijgen.
Toch ben ik benieuwd naar jouw tweede poging met 0,35mm draad :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Heb je mooi gemaakt  :thumbup: :thumbup: ben ook benieuwd naar nummer twee


Groeten

Peter
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Dat ziet er niet verkeerd uit.  :thumbup: Toch de notificatie maar aangezet!
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Hoi Patrick,

Ziet er goed uit, en zoals al gezegd geen boom is het zelfde.  :thumbup:
Ben ook benieuwd naar je ervaringen met het dunne materiaal.
Heb het zelf ook al klaar liggen maar moet nog beginnen. ;-)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de model boomkwekerij
Mannen, bedankt voor de vriendelijke en opbeurende woorden, je zou er bijna verlegen van worden!

Zodra het puntje van mijn vinger weer normaal voelt (verdorie wat was dat draad stug) ga ik aan de slag met poging nummer 2, die ik uiteraard hier ook weer zal laten zien. Als die lukt gaan we verder naar stap 2, schorspasta maken van muurvuller met verf (en een onderlaag van houtlijm met zand).
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Patrick,

Dat ziet er al heel goed uit. :thumbup:
Ik blijf je vorderingen volgen. :P

Gr.
René
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik snap niet waarom jij ons ( 3railforummodulebaanclub, 3x woordwaarde ) op een cursus van Jaap Vriend wil hebben.
Je kunt dit beter zelf verzorgen. Samen met Ragoem voor die kleine struikjes, komt helemaal goed ! :D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
 :D :D :D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hahaha Alphons... grote grapjas ;)

Volgens mij moet het lastigste deel, het bestrooien/begrassen van de boom nog komen. Uitgerekend daarvan heeft Ulrike geen filmpje gemaakt :( Eens kijken of ik daar de 19e wat over kan leren bij Martin.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Partick,

Dat is volgens mij voor loofbomen hetzelfde als voor struiken.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ongetwijfeld, ik zal eens een struikenfilmpje van die dame gaan bekijken.

Sowieso moet ik minstens tot de 19e wachten tot ik een Greenkeeper heb, dus mooi de tijd om dat te doen

Enne, succes morgen he?!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank je.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
bij draad moet je goed kijken of ze praten over een dikte van 0,35 mm of over 0,35 mm2 dit is namelijk een heel groot verschil!
maar naar mijn mening is ijzerdraad beter geschikt dan koperdraad aangezien koper veel soepeler is!
maar ik ga liever een uurtje beunen en koop het,dan dat ik 2 uur aan het hobbyen ben(misschien voor mensen die tijd overhebben maar ik kom chronisch tijd tekort)werken is wel leuk maar het kost zo veel vrije tijd!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik ben van mening dat mijn module niet morgen af hoeft te zijn, dus ik maak gewoon af en toe tijd voor dit soort dingen.  Met een gezin en drukke baan kom ik nou ook niet bepaald om in de vrije tijd.  Kopen kan altijd nog,  eerst uitproberen of ik het zelf kan!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,
Natuurlijk kan jij het ook maar het is van groot belang dat je met goed materiaal begin.
De duitse dame doet het op het filmpje zeker met 100 zo niet meer draden.
Dan zul je begrijpen dat je veel te kort kom om mooie fijne vertakkingen te maken..
Mijn bomen zijn van koperdraad en daar krijg ik geen zere vingers van, ook op de manier zoals ik ze maak komt geen soldeer aan te pas.
Ook het gebruik van een greenkeper voor loofbomen gebruik ik niet allen voor naaldbomen.
Dus ga op zoek naar dun draad en leef je uit.
Groeten jaap
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Jaap,

Dat dunne draad ligt al te wachten,  dus dat gaat helemaal goed komen ;)  maar volgens mij gebruikt ze een rolletje van 35 meter bloemendraad,  of ze daar dan 'meer dan 100' draadjes voor gebruikt durf ik te betwijfelen.  Ze knipt in het begin eea op maat.  Als dat er meer dan 50 zijn zou het mij verbazen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Kijk ook eens naar deze link:

of deze:

en ook deze:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,

ik vind je eerste boom al geslaagd, ik kijk al uit naar nummer 2.

groet

Wim
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Vandaag aan de slag gegaan met het bloembinddraad van 0,35 millimeter. Dit draad draait stukken makkelijker, maar je krijgt er ook veel meer takken voor terug. Ik heb denk ik net iets te veel draad gebruikt, maar ondanks dat ben ik best tevreden met het resultaat.





De volgende stap wordt zelf schorspasta maken.
Ook zit ik nog te denken om de wortels iets minder prominent aanwezig te maken. Uiteraard moet een boom wortels hebben, maar die van mijn bomen groeien dan maar wat rechter de grond in ;)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Super creatie, zeer realistisch uitgevoerd, kijk uit naar het vervolg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ziet er goed uit!
Wortels kan je natuurlijk ook bedekken met wat grondmateriaal, zoals in het echt.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank jullie wel.

En dat is zeker een optie Ragoem.

Ik heb nog wat restmateriaal en ik denk dat ik daar maar eens een wat kleiner boompje van ga draaien. Deze twee creaties zijn heuse reuzen van tegen de 30 meter hoog in het echt. Het volgende projectje is dan ook een boom van ongeveer de helft van die lengte. Die zie je denk ik vaker dan de echte woudreuzen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

Een goed geslaagde basis voor een mooie boom! :thumbup:

Tip voor de boomschorspasta:
ik heb om dit te maken en te bewaren een klein plastic flesje gebruikt.
(doorzichtig flesje met metalen schroefdop van hotel shampoo)
Voor gebruik flink schudden en na gebruik fatsoenlijk af te sluiten!
Zeker drie jaar geleden aangemaakt en nog steeds goed bruikbaar :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dat is een handige tip, dank je wel!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Vandaag ben ik maar weer eens verder gegaan met de "Ulricke Strauch bomenmethode". In haar filmpje slaat ze een tussenstap min of meer over. Tussen neus en lippen meldt ze dat ze het bloembinddraad frame heeft ingesmeerd met een mengsel van houtlijm, verf en vogelzand.

Die laag zal ze waarschijnlijk aanbrengen om zo een betere hechting te krijgen voor de schorslaag, die zij van muurvuller en verf maakt.
Goed, aan de slag dus met deze grondstoffen:



Omdat ze er verder niets over verteld, had ik geen idee hoe dik ik het papje moest maken. Op goed geluk heb ik maar een mengseltje gemaakt:



Ik begon met een relatief dikke massa. Dat is prima geschikt voor grotere vlakken zoals de stam, maar hoe fijner het takje wordt, hoe dunner je het papje moet maken. Ik heb dat tussentijds dus wat aangelengd met water. Doe je dat niet, dan komen er allemaal druppelvormige klontjes aan de uiteinden van de takjes te hangen (dat zie je hier nog goed aan de linkerzijde van de boom). Die wrijf je er na droging zo af, maar dat is toch nog een aardige klus met al die kleine takjes!

Dus aan de slag, met halverwege dit resultaat:


Na een uurtje prutsen hebben beide bomen dan een ruw jasje waar de schorspasta op aangebracht kan worden. Na het nemen van de foto heb ik her en der nog wat bij moeten werken, maar ondertussen zijn beide bomen compleet bedekt en zonder klontjes aan de uiteinden.



Aanstaande zondag hebben we een workshop bomen maken, waar ongetwijfeld deze stappen ook aan bod komen. (Mocht je interesse hebben in zo'n workshop, volgens mij hebben we nog 1 plekje beschikbaar). Ik ben met name benieuwd hoe het verwerken van het zeeschuim of ander materiaal gedaan moet worden. Deze twee jongens gaan in ieder geval mee om verder bewerkt te worden.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Pat:
Bomen zien er verdraaid goed uit, de kleur zou nog wel wat kunnen donkerder maken, of gaat dit nog gebeuren?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank je Jorg,  maar dit is pas een tussenlaag waar je straks niets meer van ziet.  Puur bedoeld voor de hechting van de echte schorslaag.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

Zelf heb ik deze tussenstap nimmer toegepast.
Zou je kunnen aangeven of er meer toegevoegde
waarde van is of is het enkel t.a.v. de hechting?

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Erik,

Nee, dat kan ik niet, waarschijnlijk pas na de workshop a.s. zondag ;)

Wat ik denk is dat het met name te maken heeft met de bestandsdelen van je toe te passen schorspasta. Ulrike Strauch maakt dat van (Alabastine) muurvuller (Moltofill)  en wat verf. Van andere forumleden heb ik ook wel gehoord dat zo'n pasta gemaakt wordt van houtlijm, wat fijn zaagsel en verf (en een scheutje Dettol tegen het schimmelen). Als je daar voor kiest, is deze tussenlaag in mijn ogen compleet overbodig. In beide gevallen (hechtlaag of schorspasta met houtzaagsel) zorgt de houtlijm wel voor de hechting.

Ik experimenteer graag met technieken en volg nu dus redelijk braaf de techniek van Ulrike. Blijkt na aanstaande zondag dat de boompjes net zo mooi en stevig worden zonder deze tussenlaag, dan ga ik uiteraard daar mee verder omdat het toch weer extra tijd kost om deze hechtlaag aan te brengen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Gisteren ben ik eens verder gegaan met mijn experimenteerboom. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik teveel draden heb gebruikt om de takken te maken, waardoor e.e.a. wat dik geworden is. Ondanks dat waren er nog aardig wat technieken om uit te proberen, dus leek het mij een goed idee om gewoon stug door te gaan.

De eerste vervolgstap na het aanbrengen van de hechtlaag was het aanbrengen van de echte schorslaag. Met wat muurvuller, verf en water werd er een papje gemaakt. Het aanbrengen ging weer vrij soepel, maar vervolgens moest er een schorspatroon worden gemaakt. Met een sateprikker moet je dan ZACHTJES over de pasta strijken zodat er wat lijnen ontstaan. Zachtjes is dus ook echt zachtjes, want voor je het weet trek je je pasta er weer net zo hard vanaf. Wijze les nummer 1 van de dag was dus geleerd.
Toen de pasta uitgehard was kon er met verf wat kleur aangebracht worden. Eerst een laagje donkerbruin en dan met de dry-brush techniek steeds lichtere lagen aanbrengen voor wat highlights. De dry-brush techniek doet zijn naam eer aan want die kwast moet dus echt droog zijn. Al snel had ik toch teveel verf op mijn kwast en dan kan je feitelijk gewoon opnieuw beginnen (of snel wegvegen). Na een tijdje de boom geaaid te hebben met droge kwastjes kreeg ik dit als tussenresultaat (foto is wat donkerder dan in werkelijkheid).



Ik zou de stam eigenlijk nog iets groener willen krijgen. Echte bomen hebben vaak toch een groenige aanslag op zich. Dat wil ik bij een volgende boom wat meer gaan uitproberen.

En toen was het tijd voor de fijne takjes met behulp van zeeschuim. Ik heb eerst nog geprobeerd de takjes te bevestigen met houtlijm, maar dat droogt veel te langzaam. Gelukkig had ik nog een oude bus spuitlijm en dat werkt echt veel beter. Het zeeschuim maskeert ook een beetje de te dikke takken, dus wie weet wordt het nog wel wat. Nu moet alleen het zeeschuim nog afgestrooid worden met begroeningsmateriaal. Daarvoor heb ik een mooie hoeveelheid ingeslagen tijdens de workshop van Jaap Vriend, dus die kunnen we eindelijk gaan gebruiken. Het voorlopige resultaat ziet er in ieder geval zo uit:



Ik ben er best tevreden over, ondanks de genoemde tekortkomingen. Ik ben dan ook benieuwd hoe e.e.a. er uit gaat zien met het begroeningsmateriaal.
Ton (Yeoman) en Alphons (Fonzo999) nemen nog schorspasta van Anita Decor en eigen gemaakte DAS-klei pasta mee. Zo kan ik mooi de verschillen onderzoeken en kijken wat ik het prettigst vind. Ik heb nog een geraamte van een boom staan met aanmerkelijk minder takken en nieuwe rolletjes met bloemendraad van 0,35mm zijn ook al onderweg. Dit gaat dus zeker een vervolg krijgen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Mooi geknutselde boom, zier er volgens mij heel realistisch uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Mooie boom Patrick. :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: PaT op maandag 04 juli 2016, 07:32:54
Ik ben er best tevreden over, ondanks de genoemde tekortkomingen.
:) Dat mag je zeker zijn, de boom ziet er prima uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Er kan het één en ander nog wat beter, maar dat heb je zelf al benoemd.
De volgende boom word ongetwijfeld nog mooier.

Dirk-Jan
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: PaT op maandag 04 juli 2016, 07:32:54
nieuwe rolletjes met bloemendraad van 0,35mm zijn ook al onderweg.


Ik dacht dat je dat minder prettig werken vond ?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Die van 0,65 mm zijn inderdaad niet te doen. Die van 0,35 zijn vrijwel gelijk met het elektrodraad van vriend Vriend Alphons.

@allen, bedankt voor de complimenten.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Oke vriend Patrick.


Breng je 16-07 een rolletje mee ? Kan ik dat eens van dichtbij bekijken !
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Doe ik!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dat ziet nog helemaal niet zo slecht uit voor een eerste keer.

Hartelijke groet,
Ragoem

p.s. neem je hem de 16de mee naar Breda? kunnen we hem live bekijken.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Ragoem, bedankt.

Ik zal hem de 16e meenemen. Met een beetje geluk is nummer 2 dan ook "af". Die heeft aanzienlijk minder takken en zal dus een heel ander effect geven. Of dat een positief effect zal zijn moeten we dan maar afwachten ;)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij




We zullen dezelfde jury opstellen als de vorige keer ter beoordeling.

Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dat is natuurlijk een vanzelfsprekendheid Alphons... Die 3railforum ballotage commissie is ondertussen beroemd en berucht :P

Ik ben net nog even langs de Action geweest voor een mooie opvangbak zodat het begroeningsmateriaal niet mijn hele huis door zal vliegen. Busje spuitlijm erbij en een mooie strooidoos, dus we kunnen vol aan de bak!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik ben vanavond maar gelijk verder gegaan.  Dit is het eindresultaat.


En in de vrije ruimte
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Toppie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Prachtig Patrick. :thumbup: :thumbup:
Ik doe het je niet na hoor. ;)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Zo moeilijk is het uiteindelijk niet.  Ik heb braaf de video's van Ulrike Strauch gevolgd en naar Jaap Vriend geluisterd.  Dan kom je een heel eind.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik ben vanavond verder gegaan met een poging een berk te maken.  Dat betekende de draadjes eerst in een bijna zwarte,  nog net groene onderlaag te zetten en deze vervolgens te bedekken met een gebroken witte barst.

Tijdens de foto was de verf nog nat,  dus hopelijk droogt het iets minder wit op.  Het lijkt echter best op een berk.



Ik twijfel nog of ik de uiteinden van de takken nog wat rooiig moet maken.  Die tip vond ik op een modelbouwsite en er zijn ook wel foto's te vinden van echte berken met roodachtige tipjes.  Maar evenzoveel varianten hebben dat niet,  dus ik twijfel nog wat te doen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Voor mij ziet het er best ok uit, maar ik ben ook geen boomexpert,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hey Patrick,

Wat voor een prachtige bomen laat jij hier groeien !
Echt super geslaagd en een leuk topic om te volgen
als ik binnen enkele jaren ook aan bomen maken toe kom !

Knap !

Geert