Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
@citaat
Altijd een leuke beurs om naar toe te gaan Patrick, hij staat hier voor morgen op de agenda.

Ik heb de speedtest gedaan en de ping is 2
Download latency is 2
Upload latency is 25


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagje.
Citaat van: PaT op woensdag 15 maart 2023, 07:35:26En nog aanvullend, een beetje netwerk is minstens 100mbit/s en vaak 1000mbit/s.
En het leuke is dat de snelheid van de Ecos 10mbit/s bedraagt, die snelheid kom je nauwelijks meer tegen, maar is echt meer dan voldoende voor het verkeer wat er naar een Ecos gaat.
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagstuk opgelost, het rijd weer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Netwerk vraagstuk opgelost, het rijd weer.
Hallo allemaal,

Gisteren hebben de treinen probleemloos hun rondjes kunnen rijden, in een kleine 4 uur zijn er bijna 2000 schaalkilometers gereden  :)
Door jullie inbreng ben ik weer een stuk wijzer geworden in de wereld die netwerk heet, bedankt daarvoor  :thumbup: :thumbup:


@citaat
Ook dat wist ik niet Bas, maar zoals je schrijft is het voldoende om de gehele modelbaan aan te sturen  :)


Straks naar Ontraxs in het spoorwegmuseum lekker genieten van de opgestelde banen en eens kijken of ik een souveniertje kan vinden.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag naar Ontraxs geweest, het was even zoeken om de auto kwijt te raken maar dat is gelukt  >:-D
Met kaarten van de vriendenloterij konden we zo naar binnen, het valt mij altijd op dat je het eerste gedeelte van het spoorwegmuseum zo kunt bezoeken want de kaarten worden pas in de hal achter de eerste sporen gescand.

Het was erg druk, kijken bij de banen was wat lastig maar we hebben leuke dingen gezien, als NL rijder had ik gehoopt op een of meerdere Nederlandse baan maar helaas.

Verder een leuk gesprek gehad op de stand van Martin Domburg over de OC32.

Na het eten van een patatje op het terras nog even lans de laatste banen gelopen en weer opweg naar huis, er is geen souveniertje mee naar huis gegaan.
Volgende maand naar de Intermodelbouw dus een nieuwe kans nieuwe ronde  :)

Al met al een leuke dag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Peter: Er hoeven ook niet altijd souveniertjes meegenomen te worden. Er kunnen ook ideeen opgedaan worden, kontakt hebben met medebouwers, etc. etc. En soms is dat meer waard als een souveniers.

En je had gehoopt op Nederlandse banen, maar hoeveel medespoorders bouwen er Nederlanse banen afgezien van het feit dat ze dan ook nog op een beurs staan?
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zondag 19 maart 2023, 09:36:44het valt mij altijd op dat je het eerste gedeelte van het spoorwegmuseum zo kunt bezoeken want de kaarten worden pas in de hal achter de eerste sporen gescand.
Dat kan volgens ook als je het museum bezoekt.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
@citaat @citaat
Hoi Freek, 
Ik vind het altijd leuk als ik iets vind om mee naar huis te nemen, dat lukt niet altijd dat blijkt maar  :)
Nederlandse banen zijn natuurlijk in de minderheid maar ze zijn er wel, en soms kom je ze op beurzen tegen.


@citaat
Hoi Bas,
Ik denk dat je gelijk hebt, het rare is dat de controle voor mijn gevoel onder de maat is, als je net voor de hal naar rechts loopt richting de opgestelde treinen kom je uiteindelijk bij de draaischijf terecht en ben je binnen.

Als je met de trein komt sta je midden in het museum, das ook een beetje raar  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zondag 19 maart 2023, 20:36:43Als je met de trein komt sta je midden in het museum, das ook een beetje raar  >:-D
Met de auto zou raarder zijn :D  :D
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Het leven is vol compromissen.....Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Hallo allemaal,

Na een lange levertijd is de Roco 76451 van LogServ binnen gereden, deze past mooi naast zijn broer die voor Enercon rijd.
Een kleine wagon maar het plezier is er niet minder om, ik ben erg blij met deze nieuwe aanwinst.

De foto's zijn gemaakt in het schaduwstation.







Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Prachtig Peter  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Fraaie kar(ren), Peter  :thumbup:
En varianten die ik nog niet kende.
Perfect formaat voor vooral wat kleinere banen met wat krappere bochten.

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Hoi Peter.
Dat zijn hele fraaie en, zeker ook, bijzondere wagons! :thumbup:
Ik had deze nog niet gezien maar dit zijn hele mooie nieuwe aanwinsten.

Veel plezier en succes met baanbouw en nieuwe aanwinsten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Mooie aanwinst Peter.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat @citaat
Hoi Wim,
Ik ben het helemaal met je eens  :D het zijn prachtige wagons voor ook nog eens een redelijke prijs.


@citaat @citaat @citaat
Hoi Tony,
Voor de kleinere banen zeker een aanrader, maar ook op een iets grotere baan komen deze wagons goed tot hun recht.
Ik heb ook een trein rond rijden met rode wagons van dit type die ingezet worden voor staal transport, in deze stam zitten ook de laatst uitgebrachte Wascosa wagons.


@citaat @citaat
Hoi AlbertJan,
Deze wagon is voor mijn gevoel zo'n twee jaar geleden aangekondigd en is er een klein aantal uitgeleverd, daarna zouden snel weer geproduceerd worden maar dat werd steeds uitgesteld.
Ik heb er zo'n beetje anderhalf jaar op gewacht, maar dan heb je ook wat  :)
Met het plezier gaat het goedkomen, bouwen aan de baan gaat nog even duren, het is zo druk op mijn werk dat ik iedere dag gesloopt thuis kom en dan is het lampje uit.
In het weekend ben ik aan het rijden en het instellen van koploper, het rijd al super maar steeds komt er een puntje op de i bij.
Ook ben ik andere mensen aan het helpen met koploper.


@citaat
Hoi Freek,
Dank je wel, hij rijd al lekker mee met de dienstregeling en is al een paar keer door het station gereden.



Allemaal bedankt voor de reacties en waarderingen   :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Fijne zondag, en vergeet de klokken niet een uur vooruit te zetten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Kleine wagons passen al prima op een kleine baan, maar op een grote baan minstens zo goed want dan kun je er een heleboel achter elkaar zetten. En ik hou wel van lange treinen. :)
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
 @citaat Ook dat is zeker waar, Rob  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
@citaat @citaat
Hoi Rob,

Ik ben ook liefhebber van lange treinen, maar dat zijn over het algemeen hebben die bij mij wat langere wagons.
Op de baan staan op dit moment 10 treinen met een lengte tussen de 440 en 475 cm.  :favorite:


@citaat
Daar ben ik het ook mee eens Tony  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Nou Peter, dat zijn nogal lengtes zeg, bij mij max 2m.... 8o
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
 @citaat en 2m is toch ook mooi  :D  althans m'n baantje is ook best lang, maar de max treinlengte wordt toch 2,3m (de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation).
Daarnaast worden de perrons ook steeds langer   :O

gr. Ruud
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Het lijkt een beetje op "Wie heeft de langste"  :roll:
Ik vind lange treinen al snel een beetje saai, komt geen end aan en halverwege raak je soms ook nog de tel kwijt en zie je de Loc ook soms helemaal niet meer.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Hallo allemaal.

@citaat @citaat @citaat
Hoi Wim,
Het ligt natuurlijk ook aan de baan / ruimte die je tot je beschikking hebt, lange treinen hebben altijd mijn voorkeur gehad.
Deze treinen bestaan uitsluitend uit goederen vervoer.


@citaat @citaat
Hoi Ruud,
2 meter is zeker een mooie lengte, en een groot aantal van mijn treinen zit Rond de 2 meter, de blokken in mijn schaduwstation zijn ongeveer 230cm.
Voor de langere treinen worden twee blokken achter elkaar gebruikt.

@citaat
Hoi Tom,
Wel een beetje een zure reactie, het gaat er niet om wie de langste heeft, we hadden het over lange treinen waarop ik reageerde wat er hier rond rijd, wat is daar mis mee?
Ik ben een liefhebber van lange treinen, dat mag toch, maar ook korte treinen kunnen mij bekoren, de kortste trein is een BR89 waar slechts een wagon achter hangt en daar kan ik ook van genieten.

Er zijn meerdere banen op dit forum te bewonderen waar dit soort lengtes geen uitzondering zijn, ieder zijn ding.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Citaat van: iTom op maandag 27 maart 2023, 15:26:57Het lijkt een beetje op "Wie heeft de langste"  :roll:
Het blijft toch overwegend een mannenhobby ;)
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Wat is lang ................. Als je op een kleine baan 10 korte wagons achter elkaar hangt lijkt dat lang. Als je dat op een grote baan en zeker op een lang stuk spoor zou zien is het al gauw een "kort" treintje.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Helemaal juist Freek, alles is betrekkelijk. Het moet passen in het geheel. Wat absoluut niet mooi is is een lange trein op een baan waarbij deze trein nooit in zijn geheel te zien is. Dat is dan buiten proportioneel. Bijvoorbeeld de meeste modelspoorders zijn blij met een baan van ca 4 meter lang. Daar moet je dan geen trein van +4 meter op willen zetten. Dat past gewoon niet.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 27 maart 2023, 19:36:27@citaat
Hoi Tom,
Wel een beetje een zure reactie, het gaat er niet om wie de langste heeft, we hadden het over lange treinen waarop ik reageerde wat er hier rond rijd, wat is daar mis mee?
Ik ben een liefhebber van lange treinen, dat mag toch, maar ook korte treinen kunnen mij bekoren, de kortste trein is een BR89 waar slechts een wagon achter hangt en daar kan ik ook van genieten.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter, is niets zuurs aan hoor. Gewoon mijn idee over lange treinen.
Net as jij een filmpje met muziek niets vind omdat je liever het geluid hoort van de rijdende rechter treinen natuurlijk.
Of een filmpje te lang vind omdat je daar geen tijd voor hebt.

Ieder zijn ding en ieder geniet op zijn eigen manier van de hobby.
Daar is niks mis mee hoor.
Alleen voel ik op het forum steeds meer dat men geen eigen mening mag/kan hebben en dat is jammer want daar lijkt me nu juist het forum de juiste plaats voor mits we elkaar wel blijven respecteren.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
@citaat
Hallo Tom,

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben en we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
Het gevoel dat je niets meer kan / mag zeggen ervaar ik dus ook, jou reactie ( Het lijkt wel een beetje op wie heeft de langste ) gaf mij dat gevoel.

Jij kent mij lang genoeg om te weten dat ik iedereen zijn eigen mening respecteer, en het maakt mij niet uit of de baan 1 of 10 meter breed is, het gaat erom dat iedereen plezier aan de hobby beleeft op zijn eigen manier.
Dat heeft voor mij altijd als een paal boven water gestaan.

Mijn plezier in de hobby is er nog steeds, al deel ik steeds minder waar ik mee bezig ben want dat plezier is wel beduidend minder aan het worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Peter,

Eerlijk ik kan je gevoelens begrijpen maar begrijp je het zelf ook helemaal? Het is zo nu en dan heel goed voor een mens om eens voor de spiegel te gaan zitten en een diepgaande discussie te houden met je innere ik.

Je zegt dat je steeds minder deelt met waar je mee bezig bent. Is dat wel de juiste reactie? Mijn mening is dat je kieskeuriger moet zijn met wat je deelt. Hetgeen je deelt dient een boodschap, een diepgang te hebben. De interesse van de lezers op te wekken. Mijn mening hoor maar denk er maar eens over na.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
@citaat
Henk,
Ik sta achter mijn voorgaande bericht.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Dus je merkt het wel Peter dat er op dit forum een gezapige rust heerst met posten van diverse mensen.
Ik hoor het op beurzen en van onderlingen contacten, bij enkele is een beetje de fut weg om te posten.

Citaat van iTom,

Alleen voel ik op het forum steeds meer dat men geen eigen mening mag/kan hebben en dat is jammer want daar lijkt me nu juist het forum de juiste plaats voor mits we elkaar wel blijven respecteren.


Sta ik helemaal achter deze uitspraak ,vervelend is het cancelen/ban van forumleden. ( doordenkertje)

Groetjes, Jan

Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Sommige mensen houden van een grote baan, sommigen hebben daar de ruimte niet voor. Sommige mensen houden van lange treinen, andere van korte treinen. Sommige mensen rijden digitaal anderen analoog. Sommige banen zijn Tijdperk I andere zijn tijdperk V. Maar we zijn wel allemaal met het zelfde bezig.
En nu de praktijk. De railbus was destijds de redding van vele lijntjes in Duitsland. Afgezien dat het goederenvervoer op dat soort lijntje niet veel voorstelde. Maar is het daarom minder als zoiets uitgebeeld wordt in deze of gene modelspoor schaal? Is daarom zo'n baan "maar niets"? Dat het iemand minder aanspreekt dat mag, smaken verschillen. Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar kleine banen (en dus ook korte treinen) een minorie bijvoorbeeld, of het baantje van Tom. Maar dat wil niet zeggen dat ik een grote baan niet kan waarderen. Iedereen mag een mening hebben, we leven gelukkig in een democratisch land. Maar behoudt wel het respect voor elkaar.

Kortom iedereen heeft (hopelijk) plezier in zijn spoorbedrijf, laat dat zo blijven.


@ Peter blijf lekker posten want ik neem nog steeds aan dat er genoeg mensen zijn die je bijdrages waarderen. Ik in elk geval wel!
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
 @citaat Freek zegt precies hoe ik er over denk. Heb er dus niets aan toe te voegen. Het is een hobby, en waartoe dient een hobby? (bedoeld als een rhetorische vraag).
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Oké, iedereen heeft op zijn manier gelijk O:-D .
Nu weer lekker terug ontopic graag.

Mooie wagons Peter :thumbup: . Ik heb er ook een paar maar dan van Märklin. Rijden superlicht en probleemloos, maar dat is eigenlijk altijd wel zo met die korte 4-assers zoals bv de ertswagons en de grijze oliekarren.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
Peter,
Je hebt een hele mooie nieuwe wagon binnen, wat ik mij afvraag, deze kunnen / worden toch ook voor staalrollen vervoer gebruikt? Dus kunnen eventueel ook gecombineerd worden met de langere 6assige  Sahimms ? Of ben ik mis..

Op de wagon staat dacht ik shimmns ?
Maar de tekst is niet goed leesbaar voor mij.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuw binnen gereden.
De h in Shimmns geeft al aan dat er staal coils mee kunnen worden vervoerd. Bij de Sahimms geeft de a aan dat de wagon 6 assen heeft. Er is geen verschil in het materiaal wat ze vervoeren, dus Barry je hebt gelijk ze passen bij elkaar.
Overigen zijn er ook Sh wagons met een "schaubedach" maar uit kosten en productie is men overgestapt naar de huif.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Na een tijdje niet actief op het forum te zijn geweest even reageren op de reacties.


Citaat van: 44er op dinsdag 28 maart 2023, 18:21:04Dus je merkt het wel Peter dat er op dit forum een gezapige rust heerst met posten van diverse mensen.
Ik hoor het op beurzen en van onderlingen contacten, bij enkele is een beetje de fut weg om te posten.

Citaat van iTom,

Alleen voel ik op het forum steeds meer dat men geen eigen mening mag/kan hebben en dat is jammer want daar lijkt me nu juist het forum de juiste plaats voor mits we elkaar wel blijven respecteren.


Sta ik helemaal achter deze uitspraak ,vervelend is het cancelen/ban van forumleden. ( doordenkertje)

Groetjes, Jan


Hallo Jan,
Het forum is aan het veranderen net als de wereld waarin we leven, ook ik spreek veel mensen waar de fut er een beetje uit is en dat is hier niet anders.

Dat er groepen mensen zijn die gecanceld worden is duidelijk, als je regelmatig hier aanwezig bent zie je snel genoeg hoe bepaalde lijnen lopen.
Als er iemand een ban krijgt heeft hij of zij het erg bont gemaakt en is door het forumbeheer op de vingers getikt ( vaak meerdere malen ), als hij of zij zich niet beter gaat gedragen wordt er door het forumbeheer ingegrepen.



Citaat van: Freek op dinsdag 28 maart 2023, 18:27:21Sommige mensen houden van een grote baan, sommigen hebben daar de ruimte niet voor. Sommige mensen houden van lange treinen, andere van korte treinen. Sommige mensen rijden digitaal anderen analoog. Sommige banen zijn Tijdperk I andere zijn tijdperk V. Maar we zijn wel allemaal met het zelfde bezig.
En nu de praktijk. De railbus was destijds de redding van vele lijntjes in Duitsland. Afgezien dat het goederenvervoer op dat soort lijntje niet veel voorstelde. Maar is het daarom minder als zoiets uitgebeeld wordt in deze of gene modelspoor schaal? Is daarom zo'n baan "maar niets"? Dat het iemand minder aanspreekt dat mag, smaken verschillen. Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar kleine banen (en dus ook korte treinen) een minorie bijvoorbeeld, of het baantje van Tom. Maar dat wil niet zeggen dat ik een grote baan niet kan waarderen. Iedereen mag een mening hebben, we leven gelukkig in een democratisch land. Maar behoudt wel het respect voor elkaar.

Kortom iedereen heeft (hopelijk) plezier in zijn spoorbedrijf, laat dat zo blijven.


@ Peter blijf lekker posten want ik neem nog steeds aan dat er genoeg mensen zijn die je bijdrages waarderen. Ik in elk geval wel!

Hallo Freek,
Ik ben het helemaal met je eens  :thumbup: het gaat om de hobby en niet wie de grootste of kleinste ( baan ) heeft.
Zelf vind ik eigenlijk alles leuk en kan genieten van andermans kunsten en beleving.

Ik zal zeker blijven posten maar de frequentie zal minder zijn, fijn dat je mijn bijdragen waardeert, dat waardeer ik  :thumbup:



Citaat van: FransW op dinsdag 28 maart 2023, 18:38:59@citaat Freek zegt precies hoe ik er over denk. Heb er dus niets aan toe te voegen. Het is een hobby, en waartoe dient een hobby? (bedoeld als een rhetorische vraag).
Hallo Frans,
Zo denk ik er dus ook over.



Citaat van: Hanzi op dinsdag 28 maart 2023, 19:35:05Oké, iedereen heeft op zijn manier gelijk O:-D .
Nu weer lekker terug ontopic graag.

Mooie wagons Peter :thumbup: . Ik heb er ook een paar maar dan van Märklin. Rijden superlicht en probleemloos, maar dat is eigenlijk altijd wel zo met die korte 4-assers zoals bv de ertswagons en de grijze oliekarren.
Hoi Hans,
Ja laten we het weer over de hobby hebben  :thumbup:
Dit soort wagons rijden altijd probleemloos is mijn ervaring, ik heb zowel de Marklin als Roco versies hier rondrijden en daar merk ik geen verschil tussen.



Citaat van: Barry1972 op woensdag 29 maart 2023, 17:45:52Peter,
Je hebt een hele mooie nieuwe wagon binnen, wat ik mij afvraag, deze kunnen / worden toch ook voor staalrollen vervoer gebruikt? Dus kunnen eventueel ook gecombineerd worden met de langere 6assige  Sahimms ? Of ben ik mis..

Op de wagon staat dacht ik shimmns ?
Maar de tekst is niet goed leesbaar voor mij.
Hoi Barrry,
Ik had geen idee maar gelukkig heeft Freek het antwoord gegeven  :thumbup: lekker combineren dus  :)




Re: De baan van een geluidsman -
Lekker bezig Peter, soms zitten er reacties tussen waarvan je denkt moet dat nou? Ik negeer deze meestal en hou de eer gewoon aan mijzelf. Die treinlengtes bij jou kan ik alleen maar van dromen maar dit gaat zeker gebeuren wanneer ik de beschikking heb over de complete zolder. Blijf gewoon lekker posten, bij jou reageren er tenminste mensen in je topic :D
Re: De baan van een geluidsman - uit de oude doos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - uit de oude doos
@citaat
Hallo Sander en alle anderen.

Laten we het maar weer over treinen en aanverwante hebben, ik heb zelf jaren gedroomd van een baan op zolder, ik had het allerkleinste kamertje van het huis en wilde ook graag uitbreiden, iets waar meer mensen van dromen  :)
Maar ook op het kleine kamertje had ik een leuke testbaan gebouwd die volledig automatisch reed met koploper en waar we onze eerste scenery projectjes deden.
Ik kijk nog wel eens terug naar de foto's van die baan dat is erg leuk om te zien.

Vond ook nog een filmpje van mijn oude baan waar een te lange sleep op reed  :D



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Leuke herinnering welke je moet koesteren. Verder met de hobby waar een ieder op zijn/haar van moet genieten want dat is het belangrijkste. En wat een ander er van vind ....... trek je er niks van aan. Soms hebben we weleens een andere gedachte ergens over en dan blijft de aarde gewoon rond draaien. ;)
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Zo'n filmpje zegt meer als 100 woorden. Mooie sleep Peter.
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Hoi Peter,

Oude doos of niet maar de lange sleep had een  :favorite: mooie samenstelling!
Op jouw andere baan zal die ook mooi rijden, en ook goed tot zijn recht komen.
De ervaring die je hebt opgedaan van de oude baan, kan je goed gebruiken om de andere baan van houtvlakte tot landschap transformeren.
Kan gelukkig bij Stomm ook wel van lange treinen genieten, al denk ik zelf vaak aan kortere treinen.
Zou ik de ruimte hebben dan werden de treinen ook wel langer, maar aangezien ik dat niet heb, kijk ik naar wat er wel mogelijk is ;)

Mvg,

Hans V200.0
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Prachtig en zo'n mooie lange sleep  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
 B) Peter, erg leuk om te zien. :thumbup:
En het was helemaal geen te lange sleep, als het past past het. O:-D
 :o) Pas als de lok aanhaakt bij de laatste wagon word het tijd om te verhuizen. >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
@citaat waarom dan? een trek-duwtrein is toch helemaal niets geks?
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Uit de oude doos
Hallo allemaal,

@citaat  @citaat @citaat @citaat @citaat @citaat
Hallo Tom,
Dit koester ik zeker, ik kan nog steeds genieten van deze oude beelden, wat het ander betreft zand erover  :thumbup:


@citaat @citaat @citaat @citaat @citaat
Hallo Freek,
Zo is het maar net, de sleep rijd op de nieuwe baan nog steeds rond alleen staan er nu twee Ludmilla loc's voor.


@citaat @citaat @citaat @citaat
Hallo Hans,
Om deze sleep samen te stellen kocht ik op de beurs steeds een of twee van deze wagons, die lagen er altijd ( dacht ik ) maar op een gegeven moment was het toch lastiger om eraan te komen.
Ik geloof dat ik er nu iets meer dan 30 heb en dat is meer dan voldoende, ondanks dat deze wagons niet echt groot zijn wegen ze behoorlijk veel en moeten de twee Ludmilla's hun best doen om ze te laten rijden.
Van zowel lange als korte treinen kan ik erg genieten, als het goed is komt er hier binnenkort een korte trein bij ( tja welke zou dat zijn  :)  )
Ruimte is altijd iets waar de meeste modelspoorders te kort aan hebben, ik zou de zolder van de buren er ook wel bij willen hebben, maar daar denken zij anders over  :D


@citaat @citaat @citaat
Hallo Wim,
Dankjewel, lange slepen hebben mij altijd getriggerd dat blijkt wel dat op mijn oude baan al even gereden moest worden met deze sleep  :D
Ik moest dit wel met de hand bedienen want eigenlijk paste dit niet op de baan maar het plezier was er niet minder om.


@citaat @citaat
Hallo Dirk-Jan,
Passen deed het wel maar zoals hierboven beschreven was het wel handwerk om de trein over de baan te laten rijden.
Als ik op de huidige baan een loc zou laten aansluiten achter de laatste wagon zit de sleep boven de 25 meter uitkomen en of dat nog rijd zonder de wagons uit de bocht te trekken geen idee dat ga ik ook maar niet proberen.
Met de huidige slepen ben ik erg tevreden, ze moeten ook nog door de spiraal naar boven en beneden te rijden zijn.
Verhuizen  8o mot er niet aan denken  :)


@citaat
Hallo Hans,
Tja nu laat je mij toch weer twijfelen om nog langer te gaan rijden  :)  nee hoor het is prima zo.
Ik ben met koploper bezig om deze lange treinen zonder dat ze stoppen over de baan te laten rijden, in het schaduwstation hebben ze hun eigen plek en ze rijden een vaste route.


Fijn weekend allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Extra lichtsluis toegepast voor snellere vrijgave rotonde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Extra lichtsluis toegepast voor snellere vrijgave rotonde
Hallo allemaal,

Normaal gesproken gebruik ik 2 rail lengtes voor de inrijmelder of langer als het blok maar 2 melders heeft.
In dit geval zitten er 3 melders in het blok.
De vrijgave van de wisselstraat werd gedaan op basis van vrijgave van de eerste melder, in de praktijk kwam het nog wel eens voor dat deze melder bezet bleef terwijl de wissel al vrij was ( stond nog een wagon op de melder ).
In principe kon er al een andere trein gaan rijden via de rotonde ( keerlus ) maar dit gebeurde niet omdat de wisselstraat bezet bleef.

Nu had ik een van de twee railzen los kunnen koppelen van de eerste melder, maar dat zou niet 100% gaan werken, als je een rijtuig rijd kon het zo zijn dat het ene draaistel de melder nog niet was binnen gereden terwijl het andere draaistel de melder al uitgereden was.

Door het toevoegen van een lichtsluis heb ik dit nu opgelost, de rails en de lichtsluis zijn beiden aangesloten op een input van de S88 module, de lichtsluis is aangesloten op een printje waarbij ik via een potmeter kan instellen hoe snel deze afvalt ( maximaal 2 seconden ).

Op deze manier wordt de rijweg via de rotonde sneller vrijgegeven en kunnen de treinen makkelijk in het afslaande blok staan.




Het printje werkt op 12V en schakelt de twee groene draden die op hun beurt op de S88 module zijn aangesloten.

Door deze toevoeging rijd het net weer iets soepeler door op de baan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag begon de Intermodellbau 2023, om 9 uur gingen de deuren weer open van deze beurs.
Sander, Hans en ik stonden al voor de deur  :) Helaas was Aad verhinderd door plezierige omstandigheden.

Ik heb voor jullie een aantal foto's gemaakt, als eerste gingen we naar de stand van Esu, die heeft normaal gesproken een aantal leuke aanbiedingen maar wat ik voor Aad zocht stond er dit keer niet tussen.
Daar tegenover heb je de stand van Marklin, in de vitrine stonden de aangekondigde koplopers.


Ik begreep dat zwarte omkasting van de motor er weer inkomt, op deze foto kijk je nog door beiden kopbakken heen.


Naast Marklin stonden de mannen van Roco.

























Hierna zijn we de hal doorgelopen waar ook diverse banen opgesteld stonden, ik heb een aantal foto gemaakt maar heb geen idee welke foto bij welke baan hoort, ach het gaat om de plaatjes  :)






























Deze Stef wagon moest even op de foto, en er bleken nog meer van deze wagons rond te rijden  :)


































We waren begonnen bij Marklin en hier stoppen we ook weer, het grotere werk  :)



Dat was de laatste foto, ik hoop dat jullie er plezier aan beleeft hebben want het was wel even werk om alle foto's online te krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Hallo Peter,

Bedankt voor de plaatjes, daar zitten wel geweldig mooie stukjes modelspoorbouw tussen! :thumbup:

En het scheelt mij een ritje maar kan ik er toch nog een beetje bij zijn! >:-D

 
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Leuke verslag en plaatjes Peter. Bedankt dat je die hebt gedeeld op dit forum.
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman-Klein verslag Intermodellbau 2023
Sluit mij geheel bij de vorige reaguurders aan. Wel erg jammer dat er niet bij staat bij welke baan die plaatjes horen, dat is net de jus, de kers op de taart, nou ja, je begrijpt het wel. Geintje dus.
Ja, het is ons bekend dat je kleinzoon Stef heet en dat jij daar ook een complete trein van hebt. Leuk man maar wees maar blij dat ze je kleindochter geen Eva genoemd hebben. Dan was het duur geworden.  :P