Citaat van: Dirk59 op zondag 22 augustus 2021, 23:43:39
Deze zien er al niet verkeerd uit Freddy 
Dirk,
Al is het nog niet het beoogde resultaat, ze zullen steeds wel beter worden.
En deze exemplaren komen dan wel achteraan op de baan te staan, in een groepje dan valt het ook niet op als ze wat dichter begroeid zijn.
Citaat van: Hero op maandag 23 augustus 2021, 01:44:21
Freddy,
De 3e foto laat rechtsonder zien hoe t wordt met nog minder loof.
Een tak met bosjes groen aan de uiteinden.
Krijg het hele gevaarte zo en je hebt een prachtboom.
Het help ook ontzettend om je skelet uit de knoop te trekken. De takjes zitten meestal in elkaar klem.
Beetje kammen met een pincet geeft opener bladerdek.
Mvg een zeeschuimkweker.
Hero,
De resultaten zijn nog niet wat het moet zijn, maar wie maakte zijn eerste bomen al tot een topresultaat?
Die heb ik nog niet gehoord of gezien.

Ik zie nu wat je bedoeld op foto 3. Dank voor deze opmerking. Een volgende reeks boompjes zullen er weer beter gaan worden.
De tip van het pincet, ga ik meenemen. Dit had ik dus ook nog niet gedaan.
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 23 augustus 2021, 08:21:22
Wil je met zeeschuim aan de gang ga dan twee methoden combineren: draadboom maken voor een nette stam met dikke takken en twijgen van zeeschuim. De verhoudingen worden dan veel beter. Dat is je eerder ook door Hans aangeraden.
Citaat van: RocnetHans op zondag 15 augustus 2021, 21:47:35
Een methode hiervoor is zeeschuim takjes te verlijmen op de uiteinden van de draadboom. De boom groeit er fors door in volume,
het heeft een fijne vertakking en wordt luchtig.
Vergelijk jou resultaat met dit....

.... wat overigens een exemplaar van een Canadese populier is van MBR. Ik vind namelijk dat dit soort bomen maken nauwelijks loont versus de prijs van een koopboom.
Gr, Ben.
Ben,
De tip van Hans ben ik zeker niet vergeten, daar ga ik zeker uitvoerig mee aan de slag.
Het werken nu met zeeschuim was ook als een test, het zou nog meer zonde van het werk zijn geweest als ik dit had gedaan op een draadboom.
Nogmaals, Ben, ken jij iemand die zijn eerste boombouwkunsten er uitzien zoals jou foto? Ik denk het niet.
Ik ben dan ook nog maar een beginneling in het maken van modelbouwboompjes.
En ik weet er zijn er altijd die het beter kennen en kunnen. Maar daar heb ik niets aan. Ik probeer ook maar om op termijn mooie boompjes te creëren.
Wat de prijzen van zulke koopbomen zijn in verhouding misschien relatief. 15-20 €/st, en ja ook goed voor iemand die een baantje heeft van 2m² is dit een haalbare zaak daar ben je met 10-15 boompjes al een heel end weg. Maar in mijn geval, mag ik er 100 op mijn baan neerzetten, en je ziet ze nog niet eens staan.
Wat is dan een haalbare zaak, ze kopen of zelf maken.
Of ga jij me sponsoren, dan stop ik meteen met ze zelf te maken.
Citaat van: Hanzi op maandag 23 augustus 2021, 14:52:47
't is maar net hoe hoog je je eigen uurloon mee berekend (als je dat al doet).
Hans,
Dat zullen we maar niet meerekenen, Het is ook maar een hobby.

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 23 augustus 2021, 19:14:04
Het gaat niet om geld natuurlijk maar om het werk. De hobby is veelzijdig en doorgaans kom je tijd te kort.
Ben,
Het gaat dan misschien niet om geld, maar reken zelf maar even, 100 boompjes van 15€ = 1500€ en daarmee heb ik nog maar een klein stukje van mijn baan voorzien van bomen. Daar moet ik dan toch geen tekeningetje bij maken.
Dat de hobby veelzijdig is, dat is geweten, maar voor zo'n bedrag daar kan ik toch heel wat tijd voor spenderen om zelf boompjes te maken.
Grts Freddy