Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Gefeliciteerd Freddy, opa en oma zijn is leuk want ze gaan weer met papa en/of mama mee naar huis. 😂
Veel plezier met deze kleine dame.

Vrgr,
Wilko
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Hoi Freddy,
Hartelijk gefeliciteerd met het grootouderschap. En zoals al eerder opgemerkt het grote voordeel daarvan is dat de kleine altijd weer met de ouders vertrekt. Behalve wanneer ze bij je inwonen en zelfs dat heeft zijn voordelen. Heeft deze overgrootvader reeds ervaren. Zodra je die titel mag dragen begin je echt oud te worden, maar daar ben jij nog ver vandaan.
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
gefeliciteerd met je kleindochter;

mvg,
Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Citaat van: Silverrails1921 op maandag 06 maart 2023, 20:21:50hallo Freddy,
ook hier vanuit Lummen,
hartelijk gefeliciteerd met je kleinkind,
geniet elk moment,

Benny,

Een welgemeende Dankjewel,
Het genieten van elk moment gaan we zeker doen. ;)

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 06 maart 2023, 20:22:30Dag Opa Fred!

Welkom bij de club van Grootouders en van harte proficiat met de nieuwe aanwinst, geniet ervan  :thumbup:  :lol:

Groeten en felicitaties,

Erik.

Erik,

Dankjewel voor de felicitaties.
Het is een eer om nu ook in de club van de grootouders te mogen zijn. :thumbup:

Citaat van: Butselboy op maandag 06 maart 2023, 20:36:05Dag Freddy,

Proficiat met je eerste kleinkind! Verwen het maar goed! Je zal merken dat je erdoor een heleboel nieuwe energie zal bijkrijgen. En jawel: kleinkinderen spelen ook graag met treintjes... :)

Jos


Jos,

Een gemeende dankjewel,
Het verwennen van ons eerste kleinkind zal wel geen probleem zijn.
De extra energie kunnen we zeker gebruiken  >:-D
En wie weet, ja ze zal misschien verzot zijn op treintjes.

Citaat van: Dirk59 op maandag 06 maart 2023, 20:38:46Hallo opa en oma Kelderspoorder, gefeliciteerd met jullie kleinkind. Geniet ervan, ze zijn zo groot :D



Dirk,

Dankjewel, ik geef de felicitaties door aan de oma, opa en oma zullen zeker genieten van deze momenten,
we hopen toch dat ze niet te snel groot zijn.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 07 maart 2023, 08:18:52Hoi Opa Freddy, van harte gefeliciteerd met jullie kleindochter.
Leg haar maar lekker in de watten en geniet ervan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Dank voor de felicitatie, opa zal ze zeker in de watten leggen,
en hopelijk zal ze later ook met de treintjes willen rijden. B)

Citaat van: Wico op dinsdag 07 maart 2023, 08:29:45Van harte gefeliciteerd :thumbup:.

Groeten,
Opa Wico

Opa Wico,

Dankjewel,  :favorite:

Citaat van: wimpietje op dinsdag 07 maart 2023, 09:53:40Wel gefeliciteerd met het Opa-zijn , Opa Freddy 👌👌👌🍾

Wim,

Een welgemeende dankjewel,
Het Opa-gevoel zit er al goed in. :)

Citaat van: Janvis op dinsdag 07 maart 2023, 11:41:10Van harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon  :favorite:

Janvis,

Dankjewel voor de felicitatie, maar van een tweede kleinkind (kleinzoon) , heb ik geen weet. >:-D
Je zal waarschijnlijk het wel verkeerd gelezen hebben. 8o

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 07 maart 2023, 12:23:55Dag Freddy,

Ook langs deze weg nog van harte gefeliciteerd met je kleindochter Féline.

Henk

Henk,

Nogmaals dank voor de felicitaties.
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: Even helemaal ander nieuws
Citaat van: Trainspotter op dinsdag 07 maart 2023, 13:12:32Gefeliciteerd Freddy, opa en oma zijn is leuk want ze gaan weer met papa en/of mama mee naar huis. 😂
Veel plezier met deze kleine dame.

Vrgr,
Wilko

Wilko,

Dankjewel voor de felicitaties,
Voorlopig zal ze nog met mama en papa mee naar huis gaan na een bezoekje aan oma en opa,
maar ik denk dat we het ook wel leuk gaan vinden als ze eens op vakantie komt bij oma en pa. :favorite:

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 07 maart 2023, 14:53:12Hoi Freddy,
Hartelijk gefeliciteerd met het grootouderschap. En zoals al eerder opgemerkt het grote voordeel daarvan is dat de kleine altijd weer met de ouders vertrekt. Behalve wanneer ze bij je inwonen en zelfs dat heeft zijn voordelen. Heeft deze overgrootvader reeds ervaren. Zodra je die titel mag dragen begin je echt oud te worden, maar daar ben jij nog ver vandaan.

Henk,

Welgemeend dankjewel voor jou felicitaties,
Ze wonen (gelukkig) niet meer bij ons in. de titel overgrootvader wil ik pas over een 25-30j krijgen. en ja daar ben ik nog ver van vandaan.

Citaat van: ramdani op dinsdag 07 maart 2023, 18:37:22gefeliciteerd met je kleindochter;

mvg,
Michel

Michel,

Dankjewel voor de felicitaties.

Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Zoals jullie al hebben kunnen lezen op het topic van iTom.
"Wie is (De Mol) koper van de baan van iTom".

Het is bekend, "ik" ben de persoon die de prachtbaan van Tom nu in het bezit heeft.
De nodige foto's en filmpjes zullen met de tijd hier wel weer verschijnen.
Al zal er eerst nog heel wat moeten gebeuren om de baan van Tom een plaats te geven.
Er zijn momenteel 2 opties die ik heb.
Wat wel zeker is : mijn huidige baan gaat eveneens op de schop. 8o  8o

De baan van Tom wordt opgenomen in mijn nieuwe baan.
Al blijft het een aparte baan wat betreft de rails. Want het gaat om een 2-railbaan en een 3-railbaan.

Optie 1: De nieuwe baan komt terug in de kelder. In een heel andere opstelling.
Optie 2: De nieuwe baan komt in een ander gebouw (Momenteel een ruimte die dienst maakt voor de hobby van mijn vrouw)
         we zouden dan een switch maken. heeft een opp van 5.5m x 7.5m

Over optie 2 wordt er nog onderhandeld. >:-D

Wie zin heeft mag een nieuw plan uitwerken. Laat maar weten. Ik zal de grondplannen met afmetingen hier nog plaatsen van de kelder en de nieuwe locatie.
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Dat zijn geen kleine plannen! Succes én plezier met de uitvoering. Ben benieuwd en ga 't volgen :) !
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Klinkt interessant, kelder is meestal vrij constant in temperatuur, andere ruimte is waarschijnlijk groter, wel een flinke hobby-ruimte. 2 modelspoorbanen combineren heb ik ook wel 's gedaan, moet je alleen opletten dat er geen 3-rail rijtuigen op de 2-rail baan verdwalen.
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Dag Freddy.

Van harte proficiat met de nieuwe aanwinst!
Een prachtige baan met bijbehorende scenery van meester zelf: dat moet toch geweldig inspererend werken tijdens de bouw van jouw eigen modelbaan :thumbup:

Groeten en felicitaties,

Erik.
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Gefeliciteerd Freddy. BTW combineren kan prima zijn gewoon 2 verschillende spoorwegmaatschappijen.
Dan zijn er twee opties. De 3rail goederen wagens hebben natuurlijk geen geisoleerde assen dus moeten goederen overgeslagen worden.
Andere optie is om de 3rail goederenwagens te voorzien van geisoleerde assen. Hoe je het ook doet we zien wel hoe je het gaat intergreren.
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Hallo Freddy,

Bij de opmerking van Tom had ik toen al het gevoel dat jij de onbekende koper was!  B) Uiteraard nergens op gebaseerd maar toch gelijk gehad.

Je hebt een mooi stukje modelspoor er bij kunnen krijgen en je hebt behoorlijk ingrijpende ideeen over jouw nieuwe baan. Dat vraagt uiteraard t.z.t. over mooie reportages van de bouw en integratie van de industriebaan van Tom in jouw nieuwe creatie!

Succes, we gaan het vast een keer zien! :thumbup:



Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Ambitieuze plannen Freddy.
Ja ik was al op de hoogte van je plannen.
Het zal toch een lastige keuze worden maar samen komen jullie daar wel uit denk ik.
Kijk al uit naar de vorderingen, succes.
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Hoi Freddy,

Leuk dat de baan van Tom, bij jou terecht is gekomen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Veel plezier ermee Freddy, dat wordt weer plannen en bouwen 🤗
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 11 juni 2023, 12:49:12Wie zin heeft mag een nieuw plan uitwerken. Laat maar weten. Ik zal de grondplannen met afmetingen hier nog plaatsen van de kelder en de nieuwe locatie.

Kom maar op met die grondplaten en afmetingen.

Ik denk dat je, zeker gezien de huidige temperaturen, beter in je kelder kunt blijven zitten.

Daarnaast ontstaat er nog een ander probleem.
Je zult je forumnaam dan moeten wijzigen.
Kelderspoorder kan dan niet meer.  >:-D

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
 @citaat  henk:  :D  :D  :D
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Heel erg leuk dat die prachtige haven nu een goed onderkomen krijgt :thumbup:  :thumbup:
Mvgr Egidius
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan

Ook hier is de beslissing gevallen van waar de nieuwe baan zal gebouwd worden.
Hij zal terug gebouwd worden in de kelder, blijft toch de meest voor de hand liggende plaats.
En kost me minder tijd om opnieuw te beginnen met een nieuwe baan.

Inmiddels staat de baan van iTom op een tijdelijke plaats. Ook wel in de kelder, maar in een ander deel van de kelder.
De baan ga ik wel volledig operationeel maken alvorens ik mijn baan ga afbreken, kwestie om toch treintjes te kunnen laten rijden tijdens de verbouwing. ;)


Niet alles staat exact op zijn plaats, zal er eerst een filmpje van Tom moeten raadplegen om alles exact op zijn plaats te zetten.

Voor aleer Tom's baantje zijn definitieve plaats zal krijgen, zal mijn eigen baan volledig worden afgebroken en dan pas kan de baan van Tom op zijn definitieve plaats worden gezet.
Deze baan gaat straks geïntegreerd worden in mijn nieuwe baan.
Al zullen het wel 2 aparte banen blijven, enkel de scenery zal in elkaar overgaan.

Komende dagen zal ik de ruimte volledig opmeten en de plaats van Tom zijn baan intekenen zodat zichtbaar gaat worden welke ruimte er over blijft voor de bouw van mijn nieuwe baan.


 
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
en zoals je zegt als iTom's baantje geïntegreerd is in het grote geheel, dan is het ook dan het einde van iTom's aandeel en een nieuwe begin voor jou in je baan.
elk einde heeft een nieuwe begin of andersom  :D

gr. Ruud
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De ontknoping van Wie is de (Mol) koper van iTom's baan
 @citaat En zo is het en zo moet het ook.

Grote plannen dus ben benieuwd waar dit naar toe gaat en hoe het er uit gaat zien.
Voorlopig kan je met de treintjes van de Weiiseckbaan rijden en er wellicht wat van leren.

Je hebt nu alles wat nodig is dus kom maar op met die rijdende en rangerende treintjes.
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Dag Spoorvrienden,

Inmiddels heb ik eens wat op papier kunnen zetten van hoe ik mijn nieuwe baan wil gaan bouwen.
De tafel zou er als volgt gaan uitzien.



Nu er een mooi sporenplan op zien te krijgen.
Voor het schaduwstation is de vorm van de tafel identiek. Hierin wil ik opstelsporen van ongeveer 1.5 a 2 m. Deze kunnen deels achter elkaar liggen zodat als de eerste trein vertrekt, de volgende door kan schuiven naar het volgende blok.
Nu heb ik in mijn schaduwstations ongeveer voor 40 treinen opstelplaats, dus dit wil ik wel terug hebben.

Het maaiveld heb ik in gedachte als volgt.
1ste deel voor de industrie met veel rangeermogelijkheid.
2de deel voor het doorgansstation. Dat zou ik deels op een hoger niveau willen zodat er 2 á 4 sporen hoger liggen (±10-12 cm) en 2 á 4 sporen op niveau +0
Het hoger gelegen stations spoor zou dan naarst het industrie gedeelte rijden en zo via het klimspiraal dalen naar het schaduwstation.
Ook de ander stations sporen komen dan langs de andere zijde van het industriegedeelte via de klimspiraal naar het schaduwstation, en of blijft op het maaiveld en draait dan naar de BW of stadskern, en kan dan daar via de spiraal naar het schaduwstation.

Later zal er ook nog achter de baan van Tom een enkel spoor leiden naar een steengroeve die op de vierkante ruimte naast het groene deel komt te liggen.

Zo dat is een beetje mijn verwachting van de nieuwe baan.
PS de tafel moet nog gebouwd worden, dus er kan indien nodig aan de vorm gespijkerd worden.

Als er iemand interesse heeft om mee te brainstormen, heel graag.

 
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Zet m op Freddie  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Mooie plannen Freddy. :thumbup:
Uiteraard blijf ik de vorderingen met veel plezier volgen.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Dat zijn mooie plannen Freddy, er komt vast een mooi baanplan voor jou ruimte.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Blij dat het mooie baantje van Tom een plaats heeft gevonden . Heb de bouw ervan gevolgd op Faceboek
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
En ?, hoe bevalt het opa en oma zijn ? Het antwoord kan alleen maar zijn: geweldig !!. Alsnog gfeliciteerd met jullie kleindochter.  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Timelord,

Je zegt het zelf al " Geweldig ".
Dankjewel voor de felicitaties.

Morgen is er de Babyborrel... en zondag is de doop van onze kleindochter, dus dat wordt weer een weekendje feesten. :favorite:  :favorite:
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Hoi Freddy,

Je hebt het op dit moment evente druk met de babyborrel maar ik wil toch even op je idee voor je nieuwe baanplan reageren.

Op zich ziet het er goed uit maar ik zou alleen de loopruimte tussen de "poten" ruimer maken.
60 cem loopruimte is echt te weinig.
Zelf heb ik 80 cem loopruimte en dat vindt ik soms nog te krap.

Kijk eens naar de loopruimte die je bij Tom's baan ingetekend hebt.
Dat is veel realistischer.

Groeten,

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Dat hangt natuurlijk ook af van je eigen (lichaams)bouwwijze. Ik ken mensen die hebben aan een meter nauwelijks voldoende ruimte en er zijn anderen die presteren het in 40cm. Dus de keuze is reuze.
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
 @citaat

Maar wat nu als er visite komt?  8o
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 15 juli 2023, 20:20:29@citaat

Maar wat nu als er visite komt?  8o

Hahahaha, dan moet jij gewoon aan de zijkant blijven staan Henk.
Voor mij zou 60cm ook voldoende zijn hoor.
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
De ruimte die je hebt, is echt geweldig. Maar ik betwijfel of je er zo goed gebruik van maakt. Ook de bereikbaarheid lijkt me een issue: een 60 cm gangpad is erg smal, ook al ben je graatmager. Je hebt ook ellebogen. Het zo makkelijk om daarmee, achter je, iets om te stoten.
Verder is een E-vorm lastig. Je gaat heel veel bochten krijgen van 90 graden en misschien 180 graden. Dat vreet ruimte. Het kan een railspaghetti-achtbaan worden!
Kun je niet beter langs de wanden van de ruimte blijven, in een grote U?
Of eventueel een middentalel in de lengte en twee smalle 'planken' langs de wanden voor paradesporen naar een keerlus? En dan heb je ook geen spiralen nodig als je de lengte gebruikt voor stijgen en dalen.
Ik zou in elk geval juist de lengte van de ruimte benutten, niet de breedte, zeker als je met langere slepen wilt rijden.


Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Wat ik zo zie worden de "poten" juist gebruikt om niet rond te rijden maar meer om in te rijden.

ik vind het voor zowel het BW  als  het industrie terrein een mooie oplossing, zorg er alleen voor dat je bij het industrie terrein je wagons er achteruit op kan rijden zonder het hoofd spoor te blokkeren

ik ben heel benieuwd naar de uitwerking


gr Ed
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Tom,

Citaat van: iTom op zondag 16 juli 2023, 01:58:17Hahahaha, dan moet jij gewoon aan de zijkant blijven staan Henk.
Voor mij zou 60cm ook voldoende zijn hoor.

Peter (Blikken Tinus) heeft wel een goed argument:

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 16 juli 2023, 08:15:19Ook de bereikbaarheid lijkt me een issue: een 60 cm gangpad is erg smal, ook al ben je graatmager. Je hebt ook ellebogen. Het zo makkelijk om daarmee, achter je, iets om te stoten.

En laat ik nou iemand zijn die graag met z'n ellebogen werkt.  :P

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
je slaat of douwt iets om  :( maar je leert wel gelijk om dat de volgende keer te voorkomen...dus je leert eigenlijk hoe te lopen en te bewegen in een gangpad van 60 cm.
Althans dat is mijn ervaring  :D

gr. Ruud
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
@citaat Hopelijk is het te leren, Ruud, maar...
Gaandeweg komt alles steeds voller te staan, met kwetsbare scenery. En daar zit veel tijd in. Zoals ik op een treinen beurs zag staan bij een mooie Engelse baan: 'hours to make, seconds to break'.
Maar ieder heeft recht op zijn eigen ongeluk(jes)!

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
 @citaat klopt maar dat is juist wat ik probeerde te zeggen   :P
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 15 juli 2023, 19:21:37Hoi Freddy,

60 cem loopruimte is echt te weinig.
Zelf heb ik 80 cem loopruimte en dat vindt ik soms nog te krap.

Kijk eens naar de loopruimte die je bij Tom's baan ingetekend hebt.
Dat is veel realistischer.

Groeten,

Henk


Henk, ik begrijp je bezorgdheid.
Nu is er in de gangpad van de bestaande baan ook maar 60 cm en vind dit wel ok.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 16 juli 2023, 08:15:19De ruimte die je hebt, is echt geweldig. Maar ik betwijfel of je er zo goed gebruik van maakt. Ook de bereikbaarheid lijkt me een issue: een 60 cm gangpad is erg smal, ook al ben je graatmager. Je hebt ook ellebogen. Het zo makkelijk om daarmee, achter je, iets om te stoten.
Verder is een E-vorm lastig. Je gaat heel veel bochten krijgen van 90 graden en misschien 180 graden. Dat vreet ruimte. Het kan een railspaghetti-achtbaan worden!
Kun je niet beter langs de wanden van de ruimte blijven, in een grote U?
Of eventueel een middentafel in de lengte en twee smalle 'planken' langs de wanden voor paradesporen naar een keerlus? En dan heb je ook geen spiralen nodig als je de lengte gebruikt voor stijgen en dalen.
Ik zou in elk geval juist de lengte van de ruimte benutten, niet de breedte, zeker als je met langere slepen wilt rijden.


Groet,

Peter


Peter,

Jouw voorstel lijkt me wel iets om te overwegen, al weet ik niet waar je de keerlussen zou plaatsen.
Kan je iets schetsen hoe jij dit ziet.


Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Dat wil ik wel proberen, Freddy, maar ik met even gemist hoe breed de totale ruimte is, 4 meter? De beschikbare lengte is 6.20 meter heb ik gezien.

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Het zijn maar een paar schetsjes, uitgaande van een breedte van 4 meter en een lengte van ruim 6 meter (trouwens wel enorm! ik heb de helft ongeveer). De loopruimte tussen de verschillende delen is 90 cm. En volgens mij kun je zonder spiralen omlaag naar een schaduwstation, maar die spiralen kunnen natuurlijk ook op de plaats waar de keerlussen nu liggen; wel bestaan deze nu uit 2231 bogen (radius ca. 45cm) en als overgangsboog een 2241; ik wilde het zo smal mogelijk houden met een boog waar vrijwel alles doorheen komt, dus geen 36 cm radius! Er is echter ruimte genoeg voor een volle 2241 boog, met 55 cm diameter. Het middengedeelte kan nog wat langer als je echt wilt. En het sporenverloop kan uiteraard minder statisch.
Maar het gaat me hier vooral om een idee en hopelijk heb je er wat aan.kelder1.jpgkelder2.jpg 

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Ziet er eigenlijk wel best goed uit Peter, de beschikbare ruimte in breedte is eigenlijk 3.1m aangezien er naast
de tafel nog een looppad moet blijven naar een andere deel van de kelder. ( al ik heel lang mag blijven leven, en er geld is om een vervolg te maken aan deze baan )  >:-D  >:-D  Is nu nog bergruimte maar wie weet.....Later veel....later... ( is nog eens een ruimte van 3.5x 7 m)  8o  >:-D



Het creëert wel ideeën, als ik het zo zie, lange paradesporen.
Een ideale plaats in een van de keerlussen om een draaischijf te plaatsen, misschien dan dat been iets breder maken, waar dan de BW kan komen te liggen.
Het midden been om industriezone te maken, en het andere been om een mooi doorgangsstation, met in de laatste keerlus de stad te bouwen.
Waar nu de sporen eindigen na de keerlus, daar naar beneden laten gaan naar het schaduwstation. :thumbup:  :thumbup:

Ook het tweede voorbeeld is wel top, om dan ook al wat niveau te hebben door er een spoorbrug te plaatsen. B) Zou al mijn voorkeur hebben.


Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Of met 3,10 m. nog wel een middenpoot te realiseren is, vind ik lastig te zeggen. Ik denk dat je beter uitkomt met een U-vorm.
Beide tussenruimtes zijn nu immers 90 cm breed. Er vervalt er eigenlijk eentje helemaal of je moet de radius van de boog op het middenstuk verder beperken. Ik zou er niet voor opteren. Hooguit past een smalle poot met haventhema, zonder lus. Dat zou wel kunnen. Een paar kadesporen met loodsen kun je op 50 cm breedte best aanleggen.

Het hoogteverschil met de lussen kun je ook realiseren op de twee poten van een U.

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
 @citaat mee eens en maak mooi gebruik van die 6 m1 lengte voor een lang paradespoor. :)

gr. Ruud
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Hey Freddy,

Grootse plannen in jouw kelder...
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel
Dat wel, maar het is ook al 4 maanden stil hier...