Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Inderdaad Hans, Frans heeft er een strak stuk werk van gemaakt en kan daar met recht trots op zijn!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

Leuk om te zien dat je onvermoede kwaliteiten in jezelf wakker schudt, Frans  :thumbup:

Grtz Tony

zonder fantasie ook geen creativiteit

Dankjewel Tony, het gaat niet zo snel als dat ik zou willen maar dat heeft ook mede te maken met het gebrek aan technisch inzicht en vaardigheden. Maar dat weerhoudt mij er zeker niet van lekker stug door te gaan. Zo wordt er nu gewerkt aan een op maat gemaakt gefotografeerd landschapsachtergrond. Een foto-impressie van het ontwerp heb ik al gezien. Ik verwacht deze maand die achtergrondpanelen hier te kunnen presenteren. Ik hou het nog even spannend...  ;) 

Vanmorgen rond 09:00 uur een mailtje afkomstig van GLS pakketbezorger: wij komen vanmiddag tussen 14:00-17:00 uur een pakket bij u thuis afleveren.
Ben ik net terug van mijn schoenen brengen bij de schoenmaker, gaat even na 11 uur voordeurbel: een bezorger van GLS staat voor de deur (!), mét een grote doos...

20241016  pakket uit Oostenrijk.jpg

Komende zaterdag volgt de ontknoping.
(to be continued)

Swiss rail .. what else?

Nou lekker dan, pakketje wordt eerder bezorgd en wij moeten dus langer wachten ;). Maar geeft niet hoor, is maar een paar nachtjes slapen ...

Groeten,
Wico

Ach Wico, je moet maar zo denken. Wat in het vat zit...   B)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hangt er helemaal vanaf wat 'wat' is. Alcoholische versnaperingen zoals wijn, cognac en whisky wordt rijper en lekkerder in het vat. Andere dingen verzuren en/of bederven bij te lang in het vat zitten. Vraag maar aan die ouwe Oost-Indië vaarders die weten daar alles van.  :D

Henk, wat dacht je van zuurkool uit het vat? En dan een lekker stuk rookworst met mosterd erbij... (yammieyam)

There is no place like 127.0.0.1

@FransW,

Zolang we hier maar Nederlands praten, want "Jamjam" is letterlijk "kanibaal" in de Turkse taal :-)

groeten,
Kris

Citaat van: sn00zerman op woensdag 16 oktober 2024, 13:01:19want "Jamjam"
Dat kan wel zijn maar frans zegt geen jamjam maar yammieyam. En yam is in de Thaise taal salade, yammieyam is heel veel, heel lekkere salade. En daar is totaal niets mis mee.

En dan nu: eindelijk iets te onthullen! Kort na begin september zat ik te googlen op 'achtergrond modelspoorbaan' en zag ik de algauw de papieren achtergronden van Faller en Auhagen en kwam ik uit op de site https://www.modellbahn-hintergrund.com  Die site heb ik eens goed bekeken, op de site zag ik ook een paar linken naar YouTube-filmpjes en toen contact gezocht met de eigenaar, ene Joachim Wischermann en hem uitgelegd waar ik mee bezig ben en waar ik naar op zoek ben. Er ontspon zich een leuke mailwisseling en er kwamen wat foto's en schetsjes per mail. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een eindontwerp. Ik had aangegeven dat de achtergrond maximaal 10 cm. hoog moet worden maar dat is het niet geworden. Joachim gaf aan dat dit ten koste zou gaan van de detaillering en dieptewerking. En dat is iets wat natuurlijk ook van belang is. Uiteindelijk is de hoogte 30 cm. Nu een maand geleden heb ik het ontwerp besteld en afgelopen woensdagmorgen stond GLS bij mij aan de deur.

De totale achtergrond is gerealiseerd op 3mm dikke zijdeglans (lichtmat) witte kunststofplaten die ook in de tentoonstellingsbouw voor handelsbeursen worden toegepast. De digitale kleurendruk is in matte coating uitgevoerd. Vanmorgen de doos uitgepakt en de platen even zo los tegen de houten valbescherming geplaatst. In dit is het geworden. Prijstechnisch (inclusief verpakking en verzekerde verzending van Oostenrijk) viel het mij alleszins mee, ik had eigenlijk het dubbele verwacht van wat het zou moeten kosten.

achtergrond linkerschot.jpg   
achtergrond valbescherming linksvoor

achtergrond achterzijde links.jpg
achtergrond valbescherming linksachter

achtergrond achterzijde rechts.jpg
achtergrond valbescherming rechtsachter

achtergrond rechterschot.jpg
achtergrond valbescherming rechtsvoor   

Dat benne mooie plaatjes Frans, Dat benne heule mooie plaatjes. Dat geeft cachet aan je baantje.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Frans.

Gefeliciteerd met deze fraaie nieuwe aanwinst  :thumbup:
Een unieke achtergrond die jouw baan gaat sieren!  :cool:
Het bepaalt het 'uitzicht' voor de komende jaren.  :wink:

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

B) Erg mooi en het lijkt me dat die 30 cm hoogte prima is. :thumbup:
En je kan ook mooi je boompjes formaat afstemmen op de foto boompjes, dat zijn best flinke bomen, maar toch wel realistisch denk ik als er bebouwing voorstaat.

Dankjewel Henk, Erik, Dirk-Jan en Wico, ik ben er zelf ook heel erg blij mee. Mijn echtgenote vindt ze ook erg mooi en toen zij mij vroeg: "Quanta costa?" en ik haar de rekening liet zien (nog geen € 250,00 alles bij elkaar), vond ze het zeker geen slechte aanschaf.

Maar ik zit nu wel even met een klein probleempje. En er is natuurlijk geen probleem zonder dat er een oplossing voor is. De platen kan ik met een flexibele magneetband van 1,5 mm dik bevestigen aan de 10 cm. hoge valbescherming. Probleem doet zich denk ik voor dat als je er langs loopt en de platen aanraakt ze kunnen beschadigen. Eigenlijk zou ik de houten valbescherming willen verhogen zodat de kunststof beplating goed beschermd is.
Voor nu kan ik 2 mogelijkheden bedenken:
1. de totale zij- en achterbeplating verwijderen van de 5 bokken en een nieuwe houten beplating bevestigen die hoog genoeg is om de kunststof platen over de volle hoogte te beschermen;
2. op de huidige valbescherming een aantal houten balken bevestigen, zodat op de huidige valbescherming een verhoogde valbescherming kan worden gemonteerd met een hoogte van 20 cm. Dan kom ik uit op een totale hoogte van de valbescherming van 30 cm., hoog genoeg om de kunststoffen beplating goed beschermd te bevestigen tegen de valbescherming.

Iemand met ervaring in houtbewerking [ @Bert1955 ] misschien een idee? 

Swiss rail .. what else?

Dat ziet er echt super mooi uit en die 30 cm hoogte is uitstekend. Dat worden in de toekomst fraaie foto's als daar de treinen aan voorbij rijden.

Groeten,
Wico

Inmidddels heb ik de kunststoffen beplating verwijderd en netjes in de noppenfolie verpakt. Ze liggen nu op een vlakke ondergrond in een brede kast om beschadiging tegen te gaan en vrouwlief heeft al aangeboden te zijner tijd een bescherming te maken over de treintafel zodat de kleuren door de zon niet aangetast kunnen worden. Zodra ik de houten valbescherming heb aangepast en ik zover ben dat de rails gelegd kunnen worden, komt de achtergrond weer tevoorschijn.
Voor nu wil ik me even gaan bezighouden met blokbeveiliging door middel van armseinen. Hoe dat technisch aan te pakken weet ik nog niet maar ga mij binnenkort oriënteren wat de mogelijkheden zijn.
Mooie achtergronden Frans :)

Dankjewel Bas.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie achtergrond Frans, dat is een wereld van verschil  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

@citaat Dat kun je wel zeggen Peter. En het leuke is: steeds ontdek je weer nieuwe dingen op die platen. Maar wat ik vooral geslaagd vind, is dat de ontwerper precies heeft gemaakt naar hoe ik het ook wilde hebben qua landschap, qua type woningen. Wat dat betreft, heb ik het beslist getroffen!

Citaat van: FransW op zaterdag 19 oktober 2024, 16:00:44Wat dat betreft, heb ik het beslist getroffen!
Dat mag je wel zeggen ja. Iemand die goed naar de wensen van de klanten luistert en ze weet om te zetten in daden. Kom je niet iedere dag tegen.

Wat is de dikte van die plaat valbescherming en hoe hoog is deze aan de buitenzijde? Het mooist en stevig is volgens mij een strook multiplex van 8mm aan de buitenzijde schroeven of lijmen. Zodanig dat deze minstens 10cm en maximaal 20cm boven de valbescherming uitsteekt. Daartegen kun je dan aan de binnenzijde eenn strook van 20cm met de dikte van de valbescherming monteren.

@citaat
@Lobomotion69 / Henk, de valbescherming aan alle drie de zijden hebben een totale hoogte van 45 cm. Het is gemaakt uit 9 mm. dik multiplex van populierenhout. Deze houtsoort is licht van gewicht. De zijschotten links en rechts hebben aan de onderzijde bij de voorkant een afgeronde hoek. De valbescherming aan de achterzijde heeft geen afgeronde hoeken van onderen. Onderstaande foto is van de valbescherming links. Wanneer de twee platen waarop het railplan komt te liggen, op de bokken liggen, hou ik aan de binnenzijde een hoogte van 10 cm. over. Er moet dus nog zo'n 20 cm. erbij.
Conclusie: een nieuwe valbescherming moet dan aan de buitenzijde een totale hoogte krijgen van 45 + 20 = 65 cm.

valbescherming linkerschot.jpg

Als het maar Zwitsers is.

De achtergronden mogen er wezen Frans. :thumbup:
Zal een fraai gezicht zijn als je baan rijklaar is en de eerste treinen langs de mooie platen rijden.

Groet Michel

Citaat van: FransW op zaterdag 19 oktober 2024, 16:58:37Conclusie: een nieuwe valbescherming moet dan aan de buitenzijde een totale hoogte krijgen van 45 + 20 = 65 cm.
Nee, dat hoeft niet . Voor de stevigheid is een steunplaat van 20 plus 20 = 40cm voldoende. Dan aan de binnenzijde een strook van 20cm om die uit te vlakken. Je hebt dan aan de buitenzijde een diepteverschil in de beplating. Indien je dat niet mooi vindt kun je altijd nog de hele buitenzijde (65cm) bekleden. Dat is dan alleen voor de optiek. Dat alles kun je met hetzelfde materiaal maken, 9mm populieren multiplex. Alleen lijmen zou voldoende moeten zijn. Maar voor de zekerheid kun je er een paar schroeven 16x3,5 VK (verzonken kop) inzetten.

@citaat  Hallo Henk, met wat jij voorstelt kan ik mij een goede voorstelling van maken. De totale valbescherming hoeft aan de buitenzijde inderdaad niet van boven naar onder helemaal vlak te lopen. En de hoekranden die op de huidige valbescherming zijn aangebracht, kan ik met de verhoging wel met een wat groter hoekprofiel overbruggen. Heel hartelijk dank voor jouw suggestie, hier kan ik wat mee. Wordt wel een klus voor droog weer buiten want ik moet de binnenzijde van die strook van 20 cm. hoog goed glad schuren en lakken voor het aanbrengen van die magnetische tape. Vrouwlief neemt het mij niet in dank af wanneer ik binnen aan de slag ga met de schuurmachine. Mettertijd zal het eindresultaat weer in dit draadje te zien zijn.

if we don't try we will never know

Heel erg mooi je achtergronden Frans. Levert de firma Jowi deze achtergronden uitsluitend op de kunststoffen beplating of ook op b.v. fotopapier alleen? Denk je dat het echt nodig is om de achtergronden tegen daglicht invloeden te beschermen?

groet, Wim

Wim, het antwoord op je eerste vraag kan je beter stellen aan Joachim Wischermann. Wat je tweede vraag betreft: ja. UV-straling zit ook in daglicht. Ik ben bijna 20 jaar collectiebeheerder geweest bij een OV-museum en het nodige gezien m.b.t. aantasting van kleurechtheid. Op een zolder zal er minder daglicht van buitenaf komen maar vergeet ook de invloed van kunstlicht niet. Zal misschien niet zo snel gaan, maar het gebeurt wel.
Citaat van: FransW op zondag 20 oktober 2024, 20:06:53Op een zolder zal er minder daglicht van buitenaf komen maar vergeet ook de invloed van kunstlicht niet. Zal misschien niet zo snel gaan, maar het gebeurt wel.
Hangt af van de gebruikte lampen. TL is notoir op dat punt. In een tabelletje in deze link staat nadere informatie.
 :offtopic:
@citaat Tenzij ik het verkeerd interpreteer, zit een gloeilamp in dezelfde grootte orde als de TL lampen...
Gaat het hier over de klassieke gloeilamp of de meer recentere?

Om andere redenen hebben wij hier in huis geen TL lampen meer. ;)
Citaat van: hermanvk op zondag 20 oktober 2024, 22:57:57Gaat het hier over de klassieke gloeilamp of de meer recentere?
Gloeilampen mogen in Nederland niet meer verkocht worden. Zover ik weet bestaan er geen oude of nieuwe versies, tenzij je halogeen bedoelt. Dat zijn een speciaal soort gloeilampen die op een hogere temperatuur werken en daarom een andere kleurtemperatuur hebben.
De zogeheten "bespaarlampen" zijn in feite opgevouwen tl-buizen.
Tegenwoordig zijn de LED's gemeengoed. Die verstoken ruwweg 10% de prik van een klassieke gloeilamp bij gelijke lichtopbrengst en gaan significant langer mee (als het goed is).

@citaat Dat is een heel interessant artikel. Ik denk dat ik de gordijnen in mijn treinenkamer in het vervolg maar dicht laat. :D
Citaat van: ermindewinkel op zondag 20 oktober 2024, 23:40:40
Citaat van: hermanvk op zondag 20 oktober 2024, 22:57:57Gaat het hier over de klassieke gloeilamp of de meer recentere?
De zogeheten "bespaarlampen" zijn in feite opgevouwen tl-buizen.
Tegenwoordig zijn de LED's gemeengoed. Die verstoken ruwweg 10% de prik van een klassieke gloeilamp bij gelijke lichtopbrengst en gaan significant langer mee (als het goed is).
En ik die dacht dat er geen TL buizen meer in huis waren. :roll:
En zo leer ik steeds meer bij...
Citaat van: WimFPU op zondag 20 oktober 2024, 23:45:07Ik denk dat ik de gordijnen in mijn treinenkamer in het vervolg maar dicht laat. :D
Als je een museumbaantje hebt is het artikel in ieder geval toepasselijk.  :D

Heren, leuke gedachtenwisseling over licht en verlichting maar ik wil dat graag laten voor wat het is. Valt tenslotte niet in de context van dit draadje. Maar het staat jullie natuurlijk vrij om daar een eigen draadje over te beginnen in dit forum. :idea:

Misschien heb ik er overheen gelezen Frans maar wat is de totale lengte van je achtergrond. Je schrijft dat je met Joachim tot dit ontwerp bent gekomen. Kon je ook de positionering van het stadje zelf bepalen en past dit dan ook bij de scenery die jij voor je baan in gedachten hebt?

groet, Wim

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hele mooie achtergronden, Frans.
Dit zijn achtergronden, dus de gebouwen op je baan zullen groter moeten zijn dan soortgelijke gebouwen op je achtergrond en die zijn best groot (te groot?) volgens mij; dat worden dus in ieder geval geen WOSA 1:100 huisjes... Geldt ook voor de bomen en dan met name die twee links op je achtergrond; tegelijkertijd: bomen heb je in alle maten.
Of heb ik een vertekend beeld voor ogen?

Mwah, valt allemaal wel mee hoor. even snel een inschatting maken en een vlugge berekening leert het volgende. Da achtergrond is 30cm hoog, het voorste huis met drie etages plus dak van de bebouwing is hiervan circa de helft = 15cm. een vergelijkend gebouw bijvoorbeeld Auhagen 11463 (1:87) is 183mm hoog en Faller 10709 (1:100) is 152mm hoog.
Afgaande op deze gegevens zou ik daarom uitsluitend gebouwen in 1:87 kiezen. Dan maar geen WOSA punten. Daar wordt je toch niets wijzer van.
Is er een reden waarom je gekozen hebt voor 90° hoeken achteraan? Ik stel mij altijd voor dat afgeronde hoeken mooier zijn, of kan dat niet met de platen waar de achtergronden op geprint worden?

@WimFPU: afmetingen van de zijschotten links en rechts zijn ieder 129,5 cm. De achterzijde bestaat uit 2 panelen van gelijke breedte; de totale breedte is 219,5 cm.
Van bovenaf moet het er zo uit komen te zien. Ik had van te voren mijn railplan naar hem gestuurd en aangegeven wat voor scenery ik mettertijd wil maken (klein stationnetje met eilandperron (die heb ik gesitueerd ongeveer op de helft van het paneel linksachter, zodat de bebouwde kom ernaast wel zichtbaar blijft), in het rechterdeel een Saksische boerenhofstede (grappig genoeg zie je op de plaat van het zijschot rechts een soortgelijk model), een baanwachterswoning halverwege het diagonale spoor tussen wissel 5 en wissel 6 en halverwege de wissels 5 en 2 heb ik een seinhuisje gepland. Maar die zou ook geheel links vooraan kunnen, naast het stootblok van het kopspoor. Toeval was dat Wischermann al bezig was met een ander ontwerp voor een DB-modelspoor tijdperk III; hij stuurde mij een plaatje daarvan om te kijken of het misschien aansloot op mijn wensen.
Het enige wat mij niet echt voorkomt als bebouwing uit de jaren 10/20 van de vorige eeuw zijn die twee hoge gebouwen helemaal rechts op het paneel rechtsachter. Lijken mij meer naoorlogse flatgebouwen, van die woonkazernes. Maar op die plek kan ik daarvoor wat geboomte plaatsen zodat die flatgebouwen niet of nauwelijks zichtbaar zijn.

20240916 - Wellner - Drucklängen Entwurf 3.jpg

@Hanzi: ik had eigenlijk verwacht dat de dimensies wat kleiner afgebeeld zouden worden, zodat optisch de bebouwing wat meer als een horizon overkomt. Nu ligt het visueel op ca. 100 meter afstand van waar het stationnetje komt. Ik zie nu ook dat er aan de wolkenpartij iets veranderd is rondom de kerktoren maar dat vind ik allerminst storend; wolken zijn wolken. De boerenhofstede is hoog genoeg maar voor het seinhuisje en de baanwachterswoning zullen de afmetingen nietig overkomen ten opzichte van de achtergrond. Het is mijn idee om die bouwsels niet gelijk op de houten plaat te leggen maar eronder een verhoging, zodat (en dat is natuurlijk voor de functie van die bouwsels zeker van belang!) men vanaf het baanwachterswoning en het seinhuis goed zicht heeft op de in de verte aanstormende treinen. Dus op die manier probeer ik ook wat meer perspectief te maken en daardoor de horizon te versterken.

En ondertussen zie ik ook een reactie van @Lobomotion69 binnenkomen: Henk, ik heb gekozen voor Haltepunkt Borsdorf (Auhagen Art.nr. 11407) en de baanwachterswoning is van Faller (Art.nr. B-132) in de allereerste versie.

@code100: de platen zijn 3 mm. dik. Dat wordt lastig buigen in de hoeken. Als ik dat had gewild, had ik moeten kiezen voor een dikte van 1 mm. Maar of het daardoor mooier op wordt waag ik te betwijfelen.

Dan had je al heel snel een planning van wat waar zou komen. Zover ben ik nog lang niet en was ik bij de bouw van mijn vorige baan ook niet. Daar ontstonden de ideeën en dus ook de scenery tijdens de bouw.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat gaat bij Frans ook nog wel gebeuren verwacht ik. Je kan nog zoveel plannen, maar uiteindelijk gaat het erom dat het er geloofwaardig uitziet. En dat bereik je meestal pas na een hoop schuiven en verplaatsen. Frans heeft in ieder geval wel een visie waar hij met zijn baantje naartoe wil :thumbup: .

Märklin fahren-ärger sparen

Weer bijgelezen, Frans en ik moet je feliciteren met je fraaie achtergrond  :thumbup:
Hoe het eindeffect samen met de scenery eruit ziet, is altijd maar de vraag en afwachten.
De preisers die later binnen zitten (of staan) hebben in ieder geval een schitterend Duits uitzicht, dus dat zit zeker wel snor.

We gaan het vanzelf meemaken  :P

Grtz Tony

Hallo Tony,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, hoe het eindresultaat er uit zal zien, is inderdaad afwachten en voor een ieder weer heel verschillend.

Heb ik de laatste tijd nog wat gedaan? Vrij weinig. Veel nagedacht en een aantal keren op de vrije woensdagavond ook veel gekeken bij www.digimrc.nl in 'de mauie stad achtâh de dùine', het onderkomen van de 3-rail Stamtafel Den Haag-Westland. Daar mocht ik ook enkele locs (M*3303 en M*37951) op de baan laten rijden waarvan de drum collector motoren enkele maanden geleden zijn vervangen door mooi langzaam rijdende en bovenal stillere motoren en ook voorzien van ESU Lokpilot-decoders door sb modellbau in het mooie Bayern. Een heel verschil met de motoren die oorspronkelijk in deze modellen zaten.
De baan bij DigiMRC is volledig digitaal en wordt bestuurd met iTrain-software en een ESU ECos Command Station. Vraag mij niet welke, heb ik geen verstand van. De locmodellen zijn ingeregeld in iTrain zodat wanneer ik ze meeneem en daar laat rijden, de software ze ook herkend. Ik begin dus wat meer warm te lopen voor het digitaal rijden en daarom in september eerst maar eens naar Ermelo getogen waar een Digitale Infodag werd gehouden. Daar werd ik eerlijk gezegd weinig wijzer, vond het meer een verkoopmarkt van allerlei digitale producten. In oktober heb ik een tweede bezoek gebracht aan Martin Domburg van DTS en in november naar Houten Digitaal geweest, daar ook mijn licht opgestoken.

Voor mijn bezoek aan DTS had ik mij voorbereid door tekeningen en foto's mee te nemen. De suggestie die Martin deed door de twee brede planken van 65 x 220 te vervangen door twee rechthoekige planken van 130 x 110 (naast elkaar liggend) en die dan door een soort van scharnier-constructie schuin omhoog te brengen is misschien een betere optie dan wat ik had bedacht. Want als ik die twee planken van 220 breed naar voren moet schuiven om bij de bedrading etc. te komen, is best wel lastig. Ik was niet op het idee gekomen, op dergelijke momenten merk je hoe weinig/geen technisch inzicht je dan hebt. Maar hoe dit uit te voeren? Martin raadde mij aan contact op te nemen met Daniël Schoeren van https://www.daarkunjemeebouwen.nl Daar heb ik contact mee opgenomen tijdens Houten Digitaal en hopelijk heeft hij in januari/februari 2025 tijd om te beoordelen hoe dit uitgevoerd kan worden.

Tot zover de stand van zaken.

Ter afsluiting van deze posting wens ik bestuur en moderatoren van Stichting 3rail Forum en alle forumleden waar dan ook op deze aardbol een Zalig Kerstfeest en een mooie jaarwisseling toe in gezondheid, geluk, veiligheid en natuurlijk veel modelspoorplezier in 2025.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Frans,

Weer een nieuwe kijk op je baan dus, ik kijk al uit naar jou aanpassingen.

Jullie ook fijne dagen en een goed en gezond 2025.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Frans,

Ook voor jou en je dierbaren hele fijne feestdagen en een voorspoedig 2025 gewenst. Dat het maar weer een mooi hobbyjaar mag worden :).

Groeten,
Wico