Hallo Tony,
Bedankt voor je reactie. Inderdaad, hoe het eindresultaat er uit zal zien, is inderdaad afwachten en voor een ieder weer heel verschillend.
Heb ik de laatste tijd nog wat gedaan? Vrij weinig. Veel nagedacht en een aantal keren op de vrije woensdagavond ook veel gekeken bij
www.digimrc.nl in 'de mauie stad achtâh de dùine', het onderkomen van de 3-rail Stamtafel Den Haag-Westland. Daar mocht ik ook enkele locs (M*3303 en M*37951) op de baan laten rijden waarvan de drum collector motoren enkele maanden geleden zijn vervangen door mooi langzaam rijdende en bovenal stillere motoren en ook voorzien van ESU Lokpilot-decoders door sb modellbau in het mooie Bayern. Een heel verschil met de motoren die oorspronkelijk in deze modellen zaten.
De baan bij DigiMRC is volledig digitaal en wordt bestuurd met iTrain-software en een ESU ECos Command Station. Vraag mij niet welke, heb ik geen verstand van. De locmodellen zijn ingeregeld in iTrain zodat wanneer ik ze meeneem en daar laat rijden, de software ze ook herkend. Ik begin dus wat meer warm te lopen voor het digitaal rijden en daarom in september eerst maar eens naar Ermelo getogen waar een Digitale Infodag werd gehouden. Daar werd ik eerlijk gezegd weinig wijzer, vond het meer een verkoopmarkt van allerlei digitale producten. In oktober heb ik een tweede bezoek gebracht aan Martin Domburg van DTS en in november naar Houten Digitaal geweest, daar ook mijn licht opgestoken.
Voor mijn bezoek aan DTS had ik mij voorbereid door tekeningen en foto's mee te nemen. De suggestie die Martin deed door de twee brede planken van 65 x 220 te vervangen door twee rechthoekige planken van 130 x 110 (naast elkaar liggend) en die dan door een soort van scharnier-constructie schuin omhoog te brengen is misschien een betere optie dan wat ik had bedacht. Want als ik die twee planken van 220 breed naar voren moet schuiven om bij de bedrading etc. te komen, is best wel lastig. Ik was niet op het idee gekomen, op dergelijke momenten merk je hoe weinig/geen technisch inzicht je dan hebt. Maar hoe dit uit te voeren? Martin raadde mij aan contact op te nemen met Daniël Schoeren van
https://www.daarkunjemeebouwen.nl Daar heb ik contact mee opgenomen tijdens Houten Digitaal en hopelijk heeft hij in januari/februari 2025 tijd om te beoordelen hoe dit uitgevoerd kan worden.
Tot zover de stand van zaken.
Ter afsluiting van deze posting wens ik bestuur en moderatoren van Stichting 3rail Forum en alle forumleden waar dan ook op deze aardbol een Zalig Kerstfeest en een mooie jaarwisseling toe in gezondheid, geluk, veiligheid en natuurlijk veel modelspoorplezier in 2025.