Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 15 augustus 2021, 16:19:25
Dat ziet er zeer fraai uit. Nu mag je met een gerust hart zeggen, "experiment geslaagd".

Henk,

Dank voor deze complimenten,
voor een eerste test ben ik er zeker blij mee, op naar de volgende.

Citaat van: Wico op zondag 15 augustus 2021, 16:40:37
Als eerste resultaat zeker niet verkeerd :thumbup:. Persoonlijk zou ik alleen de volgorde omdraaien: eerst schuimvlokken aanbrengen en daarop het loof (blaadjes) strooien.

Misschien bij een volgende boom eens proberen?

Groeten,
Wico

Wico,

Dankjewel voor deze duim,
Als eerst had ik loof aangebracht, maar vond het veel te weinig om als bladerdek te kunnen fungeren, vandaar dat ik er nog schuimvlokken had over gedaan, maar dat was dan eigenlijk weer veel te veel.
Bij een volgende wil ik het weer anders aanpakken.
Jou tip neem ik mee. :thumbup: en dan met veel minder schuimvlokken om te beginnen.

Citaat van: Trainhenk op zondag 15 augustus 2021, 17:01:50
Mooi hoor Freddy!

Goed resultaat!


Henk,

Voor een eerste boom is het zeker niet slecht hoor, in het verleden heb ik het eens geprobeerd met filterwatten, maar dat zag er helemaal niet uit. leek zelfs niet op een boom. 8o

Citaat van: ramdani op zondag 15 augustus 2021, 17:05:39
mooi resultaat Freddy,


mvg,
Michel

Michel,

Dankjewel,
Het is dan ook mijn eerste boom die al op een boom lijkt. :O

Citaat van: ronaldk op zondag 15 augustus 2021, 17:27:07
Voor een eerste boom niet gek  :thumbup:  :thumbup: Wat voor een soort groen voor de bladeren heb je gebruikt? Het lijkt wel iets van schuimachtig spul.

Groet Ronald.

Ronald,

Het is zo als je zegt, voor een eerste boom is het niet gek, ik heb hier gebruik gemaakt van de structuurvlokken van Noch Lentegroen 5mm. Het is idd iets schuimachtigs.
Maar achteraf gezien vind ik het toch minder ideaal voor een bladerdek van een boom.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 15 augustus 2021, 17:37:17
Beter lange en voorts korte vezels gebruiken en dan loof, dat schuim vult veel te veel en doet de vezels teniet. Oftewel: ik vind het niet zo heel erg geslaagd.  ;)

Gr, Ben.

Ben,

Bij mijn volgende boom ga ik eerst al eens de basis iets meer voorzien van takken en kleinere takjes zodat de langere grasvezels al eens meer hechtingspunten krijgen, en dan zal ik verder gaan met kortere vezels, en als laatst blaadjes aanbrengen, dus geen schuimvlokken.
Ik vind het zeker goed dat er ook reacties komen van dat het er eigenlijk niet zo goed uit ziet. Nu weet ik ook dat het beter kan.

Citaat van: h0_miessie op zondag 15 augustus 2021, 17:45:31
Freddy,

Het eerste resultaat ziet er niet verkeerd uit. :thumbup:
Ik doe het je zeker niet na.
Succes met de volgende bomen die zeker na de tip(s) van Wico nog mooier zullen worden.

Groet Michel


Michel,

Dank voor je reactie, voor een eerste boom is het zeker niet verkeerd.
Maar jij kan dit ook wel, en misschien zelfs veel beter als mij. Het is gewoon een kwestie van durven aangaan.
Als je hier nog eens op bezoek bent, gaan we er samen eens aan knutselen, en wie weet zijn jou resultaten meer dan verbluffend.
Verder ga ik zeker nog blijven oefenen om het telkens beter te willen doen.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 15 augustus 2021, 17:50:05
Dag Freddy.

Bij mijn eerste zelfgemaakte bomen had ik hetzelfde:
een mooie basis voor de stam en de takken gemaakt
naar alle tevredenheid om vervolgens dit teniet te doen
door een overvloed aan foliage ...
Zoals Ben al aangeeft zijn die vlokken overkill.

Groeten,

Erik.

Erik,

Al doende leert men zeggen ze, en ja die vlokken ik denk dat dat een verkeerde keuze was.
Maar ja soms moet je je behelpen met wat je in huis hebt. Er is zoveel aan strooimateriaal, zodat je het  bos niet meer door de bomen ziet.
Maar ik ga verder met oefenen, ooit zal er wel de perfecte boom op mijn tafel staan zeker. >:-D

Citaat van: PaT op zondag 15 augustus 2021, 18:45:26
Ik vind de stam te dik ten opzichte van de hoogte van de boom, die zou ik dunner maken.
Daarnaast is een luchtigere blaadjesdrager beter.
Je kan daarvoor Wooly gebruiken of bijvoorbeeld het plantje Zeeschuim. Die hebben een wat fijnere structuur. Wooly dan wel in een bruinig tint nemen.

Patrick,

Daar heb eigenlijk wel gelijk in, de boom had eigenlijk wat groter moeten geweest zijn,dan was de verhouding van de stam en de hoogte goed geweest.
Weer een tip voor mijn volgende boom. :thumbup:
Zoals ik hoger al schreef, de vlokken is dan toch niet zo een geschikte basis voor de bladeren.
Op naar de volgende en beter...

Citaat van: RocnetHans op zondag 15 augustus 2021, 21:47:35
Het valt zeker niet mee om overtuigende begroening te maken. Het zal meerdere pogingen vergen om tot een acceptabel resultaat te komen.
ik zou overigens zeker wat kleiner foliage gebruiken, dit sluit de boom geheel af en is te grof.

Een elektrostaat is handig bij struikgewas en dennenbomen met de vezels voor de fijne takken, maar bij loofbomen voldoet het vaak niet.
Er is een fijnere vertakking nodig op het basis draadmodel, vezels direct op de draadboom geven knoedels met vezels.
Hou het ook luchtig, zodat je door het takkenstelsel heen kunt kijken.

Een methode hiervoor is zeeschuim takjes te verlijmen op de uiteinden van de draadboom. De boom groeit er fors door in volume,
het heeft een fijne vertakking en wordt luchtig. Daarna spaarzaam met foliage een bladerdek vormen. (zonder elektrostaat, gewoon strooien)

Afijn, dat is zoals ik het wel doe, maar ieder heeft zo zijn eigen methoden die wellicht betere resultaten geven.

Veel oefenen en succes met je experimenten Freddy.  :)


Hans,

Het lijkt soms allemaal zo eenvoudig als je de filmpjes ziet op tjoeptjoep, maar eenmaal er zelf aan begonnen valt het niet mee.
Ik heb al opgemerkt dat de vertakking meer en fijner moet zijn, zodat er meer hechtingspunten zijn voor de grasvezels met daarop de kleine blaadjes.
De tip van er doorheen kunnen kijken, die heb ik al meer gekregen. Dus daar ga ik zeker op letten bij een volgende oefening.
Het idee van het zeeschuim, lijkt mij wel een hele goeie te zijn, alleen hoe bevestig je het zeeschuim op een goede manier aan de draadtakken? welke lijm gebruik je hiervoor?
Dank voor deze tip met het zeeschuim, dit heb ik in huis dus kan ik zeker ook proberen.


Nog een algemene vraag,
Welk materiaal (merk en art.nr.) gebruiken jullie voor het bladerdek?

Grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 16 augustus 2021, 08:20:44
Welk materiaal (merk en art.nr.) gebruiken jullie voor het bladerdek?
Noch, w.o. lindenblad nr 08020.
Zie ook (b.v.) ===> klik
Zoek maar in b.v. Google op "Noch laub".
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
hoi,

Citaat van: Kelderspoorder op maandag 16 augustus 2021, 08:20:44
Welk materiaal (merk en art.nr.) gebruiken jullie voor het bladerdek?

In ieder geval niet het schuim. Dat kan je beter niet gebruiken als bladerdek. Dat geeft een jaren 60 tot 80 stijl van bomen. Je kan beter gaan voor "laub" dat kan van Noch, Anita Decor (slecht te krijgen). Er is ook nog wel een Amerikaanse leverancier maar dat is heel slecht te verkrijgen. Een beetje mixen van de verschillende kleuren. Bomen zijn meestal niet helemaal egaal dezelfde kleur.

Groet Ronald.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Freddy, ik vind de bomen meer dan geslaagd. Als ik die van mij later ook zo mooi rijg zal i zeer trots zijn, dus nu mag jij trots zijn op jouw creaties.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
CiteerHet idee van het zeeschuim, lijkt mij wel een hele goeie te zijn, alleen hoe bevestig je het zeeschuim op een goede manier aan de draadtakken? welke lijm gebruik je hiervoor?

ik gebruik Pattex contact-Tix (van de Action)
je wilt een lijm die kleverig is waarop het zeeschuim takje gelijk blijft hangen.
deze lijm doet dat, neem de gel-versie dan trek je geen draden.

het takje een klein stukje overlappend met de draadboom goed vol verlijmen.

CiteerWelk materiaal (merk en art.nr.) gebruiken jullie voor het bladerdek?

alle producten van Noch, Heki of Woodland Scenics voldoen wel.
Als je echt voor profi wilt gaan is onderstaand aan te bevelen, maar dan wel eerst de basics goed onder de knie hebben.

https://modellbahn-schildhauer.de/landschaft/blaetter/
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Dag Freddy.

Voor loof-materiaal kun je ook bij Jaap en Jarno Vriend terecht - ook leden van het 3rail forum.
Ze hebben o.a. gevriesdroogd eendenkroos wat ik ook al eens als loof heb toegepast.
Zie een voorbeeld ervan in deze bijdrage van Tom : klik

Groeten,

Erik.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 16 augustus 2021, 08:20:44

Wico,

......... en dan met veel minder schuimvlokken om te beginnen.

Ben,

........  dus geen schuimvlokken.


Goed zo, vooral iedereen te vriend houden.  :D :D

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Ben,

Dat heet voortschrijdend inzicht ;).

Groeten,
Wico
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
 :D
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Ik heb interessante websites zien voorbij komen, als we straks terug zijn van de zee ga ik eens verder kijken op de pc is iets handiger dan het kleine scherm van mijn telefoon.
Alvast dank voor wie mij tips heeft gegeven.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Hallo Freddy,

Je bent lekker bezig, het ziet er al goed uit. :thumbup:

Op jouw vraag van welk loof "we" gebruiken twee linkjes naar de soorten die ik heb getest. De nummers van de fabrikanten staan in de eerste link. (van de struiken) Deze soorten heb ik ook in de tweede link gebruikt voor de bomen.

1: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg1376452#msg1376452
2: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg1380596#msg1380596

Succes met oefenen!

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Citaat van: narwal op woensdag 18 augustus 2021, 10:33:50
Hallo Freddy,

Je bent lekker bezig, het ziet er al goed uit. :thumbup:

Op jouw vraag van welk loof "we" gebruiken twee linkjes naar de soorten die ik heb getest. De nummers van de fabrikanten staan in de eerste link. (van de struiken) Deze soorten heb ik ook in de tweede link gebruikt voor de bomen.

1: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg1376452#msg1376452
2: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg1380596#msg1380596

Succes met oefenen!

Marcel,  @citaat @citaat

Super dankjewel,   :favorite: :favorite:

Al had ik deze eerder al zien voorbijkomen in jou topic, had ik dit dus blijkbaar niet opgeslagen en wist ik natuurlijk niet meer waar en bij wie ik deze duidelijke en overzichtelijke voorbeelden had gezien.
Ik heb deze nu dus wel opgeslagen, en heb de foto's  en de lijst met artikelnrs. zelfs afgedrukt zodat ik ze ten allen tijden bij de hand heb.
Ik ga nu maar eens een leverancier zoeken die deze loofsoorten in hun gamma hebben zodat ik ze snel kan bestellen.:thumbup: :thumbup:

Dikke merci.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Ik heb de linkjes van Marcel ook opgeslagen.
Dank je wel!
(en de notificatie aangezet).
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofboom van groen voorzien"
Citaat van: narwal op woensdag 18 augustus 2021, 10:33:50
Hallo Freddy,

Je bent lekker bezig, het ziet er al goed uit. :thumbup:

Op jouw vraag van welk loof "we" gebruiken twee linkjes naar de soorten die ik heb getest. De nummers van de fabrikanten staan in de eerste link. (van de struiken) Deze soorten heb ik ook in de tweede link gebruikt voor de bomen.

1: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg1376452#msg1376452
2: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg1380596#msg1380596

Succes met oefenen!

Marcel,

Nog even een vraagje, Welke hoogte hebben jou struikjes?


Citaat van: Trainhenk op donderdag 19 augustus 2021, 21:58:14
Ik heb de linkjes van Marcel ook opgeslagen.
Dank je wel!
(en de notificatie aangezet).


Henk,

Goed idee, zo kan je ze ook zelf snel terugvinden als jij aan de struikjes of bomen wil gaan beginnen.
De notificatie staat hier al veel eerder aan. Maar ja soms zie je op vele plaatsen mooie en interessante ideeën voorbijkomen,  en dan is dikwijls de vraag waar en bij wie was het al weer. Vandaar dat ik de foto's en het bijhorende lijstje apart heb opgeslagen zodat ik het snel bij de hand heb, en niet meer moet zoeken.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Vandaag nog een extra uitstapje gemaakt.
Nl. naar Train World geweest in Brussel

Was een gezellige en interessante uitstap.
hierbij enkele foto's



























































Grts Freddy

 
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Hallo Freddy,

De struikjes zijn zo rond de drie centimeter. Dat is "straks" als ze op de baan moeten veelal te groot, al kunnen ze aan bosranden natuurlijk in verhouding deze hoogte wel krijgen. Als ik dus weer struikjes moet maken moet ik dat wel een beetje in verhouding gaan produceren. En ik kan ze natuurlijk ook inkorten door af te knippen.

De struikjes op de foto zijn gemaakt met Noch 07142/07152 Loof Licht Groen en Noch 07144/07154 Loof Middel Groen.

Busch 7321 Micro Flocken Mei Groen en Busch 7322 Micro Flocken Middel Groen, net als Heki 3398 Loof Reben (Druif), ga ik niet gebruiken voor struiken en bomen, dat vind ik er niet realistisch uitzien. Voor bodembedekking kan dit wel prima worden gebruikt.

Ik zie vanzelf jouw groene kunsten op het forum verschijnen, ik ben benieuwd!

Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Mooie foto's van Train World Freddy.  :thumbup:

Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Dag Freddy.
Bedankt voor het plaatsen en mee laten genieten van dit prachtige uitstapje! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Interessante foto's van het museum. Leuk om te zien.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 21 augustus 2021, 11:21:11
Mooie foto's van Train World Freddy.  :thumbup:

Henk,

Dit is een greep uit de foto's die ik heb gemaakt.  :)
Zo kan je ook meteen zien hoe het er vroeger aan toe ging in en op de trein.
Er was vroeger zelfs een weegschaal voor de mensen die de trein op gingen.
Vond ik wel vreemd. Iemand een idee waarom dat dat werd gedaan?






Citaat van: AlbertJan op zaterdag 21 augustus 2021, 12:01:34
Dag Freddy.
Bedankt voor het plaatsen en mee laten genieten van dit prachtige uitstapje! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

AlbertJan,

Dit is graag gedaan, zo kan iedereen toch een beetje meegenieten toch...

Citaat van: pab op zaterdag 21 augustus 2021, 13:14:36
Interessante foto's van het museum. Leuk om te zien.

Piet,

Dank voor het tonen van je interesse, Het is een greep uit de vele foto's die ik heb gemaakt,
het is enkel jammer dat de zaal waar de loks en rijtuigen staan opgesteld nogal donker zijn, is voor foto's te maken iets minder. Maar kijk er zitten toch mooie foto's bij.
Het is eigenlijk best wel een aanrader om het museum eens te bezoeken. Ik had deze nu cadeau gekregen van mijn zoon.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Je zag vroeger wel vaker personenweegschalen op openbare lokaties zoals bv een station. Hadden verder niks met het railvervoer te maken verwacht ik. Niet iedereen had een weegschaal thuis en zo kon je je na inworp van een dubbeltje toch wegen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Citaat van: narwal op zaterdag 21 augustus 2021, 10:14:52
Hallo Freddy,

De struikjes zijn zo rond de drie centimeter. Dat is "straks" als ze op de baan moeten veelal te groot, al kunnen ze aan bosranden natuurlijk in verhouding deze hoogte wel krijgen. Als ik dus weer struikjes moet maken moet ik dat wel een beetje in verhouding gaan produceren. En ik kan ze natuurlijk ook inkorten door af te knippen.

De struikjes op de foto zijn gemaakt met Noch 07142/07152 Loof Licht Groen en Noch 07144/07154 Loof Middel Groen.

Busch 7321 Micro Flocken Mei Groen en Busch 7322 Micro Flocken Middel Groen, net als Heki 3398 Loof Reben (Druif), ga ik niet gebruiken voor struiken en bomen, dat vind ik er niet realistisch uitzien. Voor bodembedekking kan dit wel prima worden gebruikt.

Ik zie vanzelf jouw groene kunsten op het forum verschijnen, ik ben benieuwd!

Marcel,

Dank voor de info weer.

Ik heb inmiddels al heel wat groenvoorziening binnen,









Dus ik kan al eens beginnen, al zal ik eerst mijn struikjes wat moeten bijknippen, heb ze eens opgemeten en die zijn nu nog 4-4.5 cm hoog en dat is dus veel te hoog. >:-D

Andere merken van foliage zijn nog in bestelling.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 21 augustus 2021, 21:58:48
Je zag vroeger wel vaker personenweegschalen op openbare lokaties zoals bv een station. Hadden verder niks met het railvervoer te maken verwacht ik. Niet iedereen had een weegschaal thuis en zo kon je je na inworp van een dubbeltje toch wegen.

Hans,

Het lijkt me vreemd dat het louter voor eigen gebruik zou zijn, en niet voor het treinverkeer. Men kreeg zelfs een ticket na het wegen, waar zou dit dan voor gebruikt worden? Ik zou eerder denken aan een totaalgewicht persoon met bagage die op de trein stappen. Maar dat is mijn gedachte erover, er zijn misschien oudere leden hier die het zich misschien nog herinneren van vroeger als ze met de trein reisde samen met hun ouders.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Dag uitstapje naar Train World"
Volgens mij werden mensen nooit verplicht gewogen om mee te mogen met de trein. Het was eerder een soort vermaak. Op internet zoekend, vond ik wat artikeltjes uit India waar de Britten ze neer hebben gezet, ooit. Er zijn moderne versies gemaakt, naar het schijnt, die niet alleen een kaartje met datum en gewicht uitgaven maar op de achterkant stond een leuk plaatje van filmsterren of een soort 'Fortune cookie' tekst.
Het was een vermaak dat velen vandaag met enige afschuw vervult, althans de mensen die gefixeerd zijn op hun slanke lijn en hun gezondheid.

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Vandaag mijn eerste experimentjes met takjes zeeschuim.
Al was ik nog bij het eerste boompje een beetje te veelvuldig geweest met het aanbrengen van het strooisel.
Zijn de volgende toch al wat luchtiger geworden.








Hier zijn de boompjes al beter.

De volgende zullen wel nog beter worden, tenminste dat hoop ik toch. >:-D

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Deze zien er al niet verkeerd uit Freddy  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Freddy,

De 3e foto laat rechtsonder zien hoe t wordt met nog minder loof.
Een tak met bosjes groen aan de uiteinden.
Krijg het hele gevaarte zo en je hebt een prachtboom.

Het help ook ontzettend om je skelet uit de knoop te trekken. De takjes zitten meestal in elkaar klem.
Beetje kammen met een pincet geeft opener bladerdek.


Mvg een zeeschuimkweker.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
't is maar net hoe hoog je je eigen uurloon meeberekend (als je dat al doet).
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
 @citaat Het gaat niet om geld natuurlijk maar om het werk. De hobby is veelzijdig en doorgaans kom je tijd te kort.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Citaat van: Dirk59 op zondag 22 augustus 2021, 23:43:39
Deze zien er al niet verkeerd uit Freddy  :thumbup:

Dirk,

Al is het nog niet het beoogde resultaat, ze zullen steeds wel beter worden.
En deze exemplaren komen dan wel achteraan op de baan te staan, in een groepje dan valt het ook niet op als ze wat dichter begroeid zijn.

Citaat van: Hero op maandag 23 augustus 2021, 01:44:21
Freddy,

De 3e foto laat rechtsonder zien hoe t wordt met nog minder loof.
Een tak met bosjes groen aan de uiteinden.
Krijg het hele gevaarte zo en je hebt een prachtboom.

Het help ook ontzettend om je skelet uit de knoop te trekken. De takjes zitten meestal in elkaar klem.
Beetje kammen met een pincet geeft opener bladerdek.


Mvg een zeeschuimkweker.

Hero,

De resultaten zijn nog niet wat het moet zijn, maar wie maakte zijn eerste bomen al tot een topresultaat?
Die heb ik nog niet gehoord of gezien. >:-D
Ik zie nu wat je bedoeld op foto 3. Dank voor deze opmerking. Een volgende reeks boompjes zullen er weer beter gaan worden.
De tip van het pincet, ga ik meenemen. Dit had ik dus ook nog niet gedaan.

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 23 augustus 2021, 08:21:22
Wil je met zeeschuim aan de gang ga dan twee methoden combineren: draadboom maken voor een nette stam met dikke takken en twijgen van zeeschuim. De verhoudingen worden dan veel beter. Dat is je eerder ook door Hans aangeraden.

Citaat van: RocnetHans op zondag 15 augustus 2021, 21:47:35

Een methode hiervoor is zeeschuim takjes te verlijmen op de uiteinden van de draadboom. De boom groeit er fors door in volume,
het heeft een fijne vertakking en wordt luchtig.


Vergelijk jou resultaat met dit....



.... wat overigens een exemplaar van een Canadese populier is van MBR. Ik vind namelijk dat dit soort bomen maken nauwelijks loont versus de prijs van een koopboom.

Gr, Ben.

Ben,

De tip van Hans ben ik zeker niet vergeten, daar ga ik zeker uitvoerig mee aan de slag.
Het werken nu met zeeschuim was ook als een test, het zou nog meer zonde van het werk zijn geweest als ik dit had gedaan op een draadboom.
Nogmaals, Ben, ken jij iemand die zijn eerste boombouwkunsten er uitzien zoals jou foto? Ik denk het niet.
Ik ben dan ook nog maar een beginneling in het maken van modelbouwboompjes.
En ik weet er zijn er altijd die het beter kennen en kunnen. Maar daar heb ik niets aan. Ik probeer ook maar om op termijn mooie boompjes te creëren.
Wat de prijzen van zulke koopbomen zijn in verhouding misschien relatief. 15-20 €/st, en ja ook goed voor iemand die een baantje heeft van 2m² is dit een haalbare zaak daar ben je met 10-15 boompjes al een heel end weg. Maar in mijn geval, mag ik er 100 op mijn baan neerzetten, en je ziet ze nog niet eens staan.
Wat is dan een haalbare zaak, ze kopen of zelf maken.
Of ga jij me sponsoren, dan stop ik meteen met ze zelf te maken.

Citaat van: Hanzi op maandag 23 augustus 2021, 14:52:47
't is maar net hoe hoog je je eigen uurloon mee berekend (als je dat al doet).

Hans,

Dat zullen we maar niet meerekenen, Het is ook maar een hobby. ;)

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 23 augustus 2021, 19:14:04
@citaat Het gaat niet om geld natuurlijk maar om het werk. De hobby is veelzijdig en doorgaans kom je tijd te kort.

Ben,

Het gaat dan misschien niet om geld, maar reken zelf maar even, 100 boompjes van 15€ = 1500€ en daarmee heb ik nog maar een klein stukje van mijn baan voorzien van bomen. Daar moet ik dan toch geen tekeningetje bij maken.
Dat de hobby veelzijdig is, dat is geweten, maar voor zo'n bedrag daar kan ik toch heel wat tijd voor spenderen om zelf boompjes te maken.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
 @citaat De foto van de boom is als voorbeeld bedoeld, niet om een discussie over geld te starten. Je vroeg om feedback over je resultaten tot nu toe.....
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
"De resultaten zijn nog niet wat het moet zijn"
Je zegt t zelf.Ik gaf expres geen mening over je pogingen tot nu toe.

Misschien helpt het om een kleiner deel tegelijk van groen te voorzien.
Bij mij blijft er ook altijd teveel lijm aan het boomskelet zitten met veel te veel loof als resultaat.
Het ziet er dus bekend uit.   :D Ook het nog kleiner krummelen van loof helpt..

Gewoon door experimenteren. het wordt vanzelf wat je wil.
Een beetje van een andere kleur loof door het mengel brengt ook wat meer diepte in het geheel.

Mvg Robin
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Hoi,

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 22 augustus 2021, 18:23:31
Vandaag mijn eerste experimentjes met takjes zeeschuim.

Kijk eens hoe ik het gedaan heb: Maken van struikbomen. Gebruik eens echt Laub van Noch of andere fabrikant. Niet dat andere schuim. Spuit ook eens eerst de tak zwart of erg donkergroen (ik doe meestal nat in nat spuiten). Haal de blaadjes eruit. Bomen zijn nooit echt zo licht "bruin". Kijk maar eens in het echt. Het resultaat: mini-update: Bomen... bomen.... Laub kan je met een spuitlijm (geen goedkope zooi van de Action gebruiken. Die laat snel los) en eventueel na spuiten met haarlak om wat extra te fixeren. Op een stuk van 120cm staan wel een stuk of 20 tot 30 struikbomen. Je kan ze goed gebruiken als "achtergrond".

Voor op de voorgrond kan je een paar mooie bomen van bijvoorbeeld MBR of een ander goede fabrikant kiezen. :)

Groet Ronald.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Freddy,

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 22 augustus 2021, 18:23:31
De volgende zullen wel nog beter worden, tenminste dat hoop ik toch. >:-D

Jij wordt nog eens een expert en professional.  :thumbup:
Kom ik lekker bij je langs om te leren.  :D

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste loofbomen van zeeschuim"
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 23 augustus 2021, 19:51:25
@citaat De foto van de boom is als voorbeeld bedoeld, niet om een discussie over geld te starten. Je vroeg om feedback over je resultaten tot nu toe.....

Ben,

Mijn excuses voor mijn reactie, het is idd als een voorbeeld bedoeld als feedback.

Citaat van: Hero op maandag 23 augustus 2021, 20:31:27
"De resultaten zijn nog niet wat het moet zijn"
Je zegt t zelf.Ik gaf expres geen mening over je pogingen tot nu toe.

Misschien helpt het om een kleiner deel tegelijk van groen te voorzien.
Bij mij blijft er ook altijd teveel lijm aan het boomskelet zitten met veel te veel loof als resultaat.
Het ziet er dus bekend uit.   :D Ook het nog kleiner krummelen van loof helpt..

Gewoon door experimenteren. het wordt vanzelf wat je wil.
Een beetje van een andere kleur loof door het mengel brengt ook wat meer diepte in het geheel.

Mvg Robin

Robin,

Ik ga deze tips ook weer eens uitproberen, door als eerst minder lijm toe te passen.
Het experimenteren gaat gewoon verder, ooit komt het wel goed. >:-D

Citaat van: ronaldk op maandag 23 augustus 2021, 20:39:54
Hoi,

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 22 augustus 2021, 18:23:31
Vandaag mijn eerste experimentjes met takjes zeeschuim.

Kijk eens hoe ik het gedaan heb: Maken van struikbomen. Gebruik eens echt Laub van Noch of andere fabrikant. Niet dat andere schuim. Spuit ook eens eerst de tak zwart of erg donkergroen (ik doe meestal nat in nat spuiten). Haal de blaadjes eruit. Bomen zijn nooit echt zo licht "bruin". Kijk maar eens in het echt. Het resultaat: mini-update: Bomen... bomen.... Laub kan je met een spuitlijm (geen goedkope zooi van de Action gebruiken. Die laat snel los) en eventueel na spuiten met haarlak om wat extra te fixeren. Op een stuk van 120cm staan wel een stuk of 20 tot 30 struikbomen. Je kan ze goed gebruiken als "achtergrond".

Voor op de voorgrond kan je een paar mooie bomen van bijvoorbeeld MBR of een ander goede fabrikant kiezen. :)

Groet Ronald.

Ronald,

Dank voor deze feedback. :thumbup:
De voorbeelden zijn heel duidelijk, minder groen geeft toch een mooiere boom.
Op naar de volgende reeks boompjes.

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 24 augustus 2021, 22:12:52
Freddy,

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 22 augustus 2021, 18:23:31
De volgende zullen wel nog beter worden, tenminste dat hoop ik toch. >:-D

Jij wordt nog eens een expert en professional.  :thumbup:
Kom ik lekker bij je langs om te leren.  :D

Henk

Henk,

Alvorens ik een expert ben, dan is er nog veel water naar de zee gevloeid. >:-D >:-D
Maar als het zover is en eigenlijk ook al vroeger mag je altijd langskomen, is het niet voor boompjes te maken, dan is het voor gezellig kletsen over treintjes en treintjes zien rijden. B)

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Intussen is de RTS 
ofwel de  BR 185 van Mitsui Rail Capital Europe binnengekomen bij Kelderspoorder.





Enkel een probleempje, hij heeft standaard adres 24, en ik krijg dit niet gewijzigd.

Normaal gesproken kan je dit met de MS2 doen door de lok alleen op de baan te zetten, dus zonder andere loks. En dan de lok laten herkennen door de MS2.
Doch hier wringt het schoentje, deze functie staat bij mij doorstreept en kan dus niet



Iemand de tip om dit alsnog te kunnen wijzigen.

Alvast dank

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Staat hij in dit lijstje ?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
 @citaat

Ja Jan,

Het is de 36891.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 29 augustus 2021, 16:22:30

Iemand de tip om dit alsnog te kunnen wijzigen.

Als het goed is, staat in dit menu niet alleen "Handmatig invoeren" en "Herkennen", maar ook "Uit databank". Bij mij staat dat direct boven "Handmatig invoeren". Met de loc als enige op de baan selecteer je dan uit de databank de 36891. Zie ook pagina's 8 en 9 van de handleiding. Daarna kun je testen of het adres nog hetzelfde is als af fabriek want dan moet hij reageren op de commando's van de MS 2. Tenslotte pas je het adres aan naar wat je maar wilt.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Weer eens wat tijd gevonden om verder te gaan met de adreswijziging.

Rob,
Zoals je kan zien staat de 36891 niet in de database, en kan ik deze dan ook niet selecteren


Kan ik op de een of andere manier de database upgraden?
Of een lok toevoegen? Dit is mij onbekend of het kan of niet.
En zo ja , is er iemand die weet hoe ik dit dan moet doen?

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Bij mijn CS 3 staat 'ie er gewoon in, maar, heel apart, bij mijn MS 2 ook niet! Er heeft zeker iemand zitten slapen bij Märklin.

Vervolgens heb ik gekeken wat precies het verschil tussen de 36891 en 36893 is, en het blijkt dat alleen de afbeelding wat anders is. Die wordt op de MS 2 niet gebruikt, die zie je alleen op de CS 3. Je kunt dus gewoon jouw RTS 36891 op de baan zetten en uit de databank 36893 kiezen.

Het adres af-fabriek is 24. Als dat niet is gewijzigd, moet hij nu reageren op de commando's van de MS 2. Zo niet, dan kun je een decoder reset doen (met de loc als enige op de baan, zie ook pagina 19 van de handleiding), daarmee wordt (ook) het adres weer op 24 gezet. Als hij (meteen of pas na een reset) reageert kun je het adres veranderen via 'loc bewerken' (nog steeds met de loc als enige op de baan). Hoe dat moet, staat op pagina 14 van de handleiding.

Als hij zelfs na een loc reset niet reageert op commando's van de MS 2, wordt het tijd om er mee naar de winkel te gaan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Intussen binnengereden RTS Conrad"
 @citaat @citaat

Rob,

Dank voor je feedback, :thumbup: :thumbup:

Ik tracht in de loop van de week op een avond wat tijd te vinden om het allemaal eens uit te vogelen.
Zelf had ik idd ook de 36893 wel al terug gevonden in de CS3, dus dat kan ik dan wel als alternatief gebruiken. Het resultaat zal je hier weer kunnen terug lezen. Hopelijk gaat het wel lukken, anders is er maar een optie en dat is er mee naar mijn treinenwinkel toestappen.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat jullie nog wat van me gehoord hebben.
Maar de laatste tijd is er maar weinig tijd voor de hobby, door de verbouwingswerken aan het huis van onze oudste dochter.
Wel zijn er nog heel wat spullen binnengekomen voor de hobby.
Later komen er nog wel foto's van.
Nu ben ik als er wat tijd is bezig om mijn verzameling van rollend materiaal op te nemen in een database.
Nu heb ik een aantal wagons waarvan ik geen OVP meer heb. en dus ook niet de fabrieksnummer heb van deze wagons.
kan er mij misschien iemand hiermee helpen?
Het zijn beide van Märklin.

het gaat om deze:



en deze:




Alvast dank

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Hallo Freddy,

Van nummertjes heb ik geen verstand. O:-D

Of misschien toch: Als ik op het internet zoek kom ik uit bij de 3-Rail wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_00757-07_t/m_00757-12

Soms gaan andere klussen voor op de hobby, maar ik ben blij dat we binnenkort weer modelspoornieuws van jou kunnen verwachten! :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Ook ik kan je niet helpen Freddy, het zou fijn zijn als het nummer onder de wagon meegedrukt zou zijn.
Ik heb hier drie rijtuigen staan waarvan ik ook niet weet in welke doos ze thuis horen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Freddy,

Mooie aanwinsten ja mooi rood is niet lelijk.

De 247 0 365-2 komt uit ovp 00757-10

Naar de andere ben ik nog op zoek voor je.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Citaat van: narwal op zondag 21 november 2021, 13:41:32
Hallo Freddy,

Van nummertjes heb ik geen verstand. O:-D

Of misschien toch: Als ik op het internet zoek kom ik uit bij de 3-Rail wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_00757-07_t/m_00757-12

Soms gaan andere klussen voor op de hobby, maar ik ben blij dat we binnenkort weer modelspoornieuws van jou kunnen verwachten! :thumbup:


Marcel,

De klussen in het huis van onze dochter neemt heel wat tijd in beslag, het betreft een huis van uit de jaren '50-'60 en dat ben ik nu helemaal aan het verbouwen, alles moet er uit tot op de ruwbouw.
Nieuw pleisterwerk, elektriciteit, sanitair, vloeren, ramen ( kozijnen), noem maar op.... en vroeger werden de vloeren nog in een zandbed geplaatst, dus al het zand moest er uitgespit worden.
Dus dat gaat nog even duren alvorens alles weer in orde is.
Binnenkort zal ik wel weer wat tijd vrijmaken voor de hobby  ;)


Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 november 2021, 13:49:12
Ook ik kan je niet helpen Freddy, het zou fijn zijn als het nummer onder de wagon meegedrukt zou zijn.
Ik heb hier drie rijtuigen staan waarvan ik ook niet weet in welke doos ze thuis horen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Het zou nog eens een tip kunnen zijn voor de fabrikanten om het artikelnr aan de onderzijde te printen van iedere wagon of lok. :thumbup:

Citaat van: h0_miessie op zondag 21 november 2021, 14:19:00
Freddy,

Mooie aanwinsten ja mooi rood is niet lelijk.

De 247 0 365-2 komt uit ovp 00757-10

Naar de andere ben ik nog op zoek voor je.

Groet Michel

Michel,

Super dat je me al met 1 wagon hebt geholpen. ik kijk er naar uit voor de andere wagon.
Het rood van deze wagons is zeker niet lelijk.
Er is hier namelijk een hele sleep van maar liefst 19 wagons binnengereden. In 3 verschillende modellen van Railion.
Binnenkort zal ik als ik wat meer tijd heb, eens een filmpje en wat foto's plaatsen hier. Als deze lange sleep over mijn baan rijd. >:-D

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 21 november 2021, 14:38:44
Marklin 46907:





Intussen dat ik mijn bericht hier aan het schrijven was, komt er nog een mooi berichtje binnen van Ben,
Hij laat me weten dat de 2de wagon de  46907 van M* is.
Super dank hiervoor Ben  :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Je Hbbins 306 komt uit de toonbank display 00757-11 doos.
Hier zaten 6 nummervarianten in van dit type.
(regiem 21 80 247 0 365-2.)
Het basis model is de 48010.

Mvg
Marcel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Dag Medespoorders,

Mijn nieuwe aanwinsten, de Railion wagons hebben hun eerste rit mogen maken op mijn baan.
Ze worden hier getrokken door mijn  E-loc BR 185 van DB.
Het zijn in totaal 19 nieuwe wagons die hier hun dagen mogen slijten.

Ik heb er natuurlijk een filmpje van gemaakt.
Veel kijkplezier.


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Hoi Freddy,

Een fraai gezicht zo'n mooie lange sleep met railion wagons. Met extra plezier gekeken omdat deze wagons de eerste waren die ik als herintreder in de modelspoor hobby toentertijd heb gekocht :thumbup:. Ze rijden nu bij mij in dubbeltractie met twee BR185's er voor. Misschien nog een idee voor jou :idea:.

Groeten,
Wico
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Aanwinsten"
 @citaat @citaat

Wico,

Daar zat ik ook al aan te denken om in dubbeltractie te rijden, ofwel dat ik de sleep opdeel in 2 stammen die ik beurtelings laat samenvoegen in 1 sleep en dan weer in dubbeltractie doorrijden.

Moet dan wel op zoek naar een tweede Br185 of een andere Railion lok. Zien wat er eerst zich aanbied of vind. ;)

Grts Freddy