Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
Dank voor jullie leuke reacties!

@Peter. Ja, die imitatie van de TL-verlichting vond ik ook wel heel gaaf om te zien.

@Mark en Alex: er zitten twee ESU V4 decoders in. Een Lopi en een functiedecoder. Daar is bewust voor gekozen om niet in beide bakken te hoeven snijden voor een meerpolige stroomgeleidende koppeling te plaatsen.

@Henk, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!!

@Tim, het tweede stel is nog even uit logeren, maar dat komt vanzelf wel goed.

@Fred, dat vond ik dus ook.

Verder met vandaag. Een beetje aan het schaduwstation van Rijshoven gewerkt en met de onderplaat voor het station zelf.

1. De schakelkastjes voor de wissels heb ik voorlopig even zo vastgeschroefd. Misschien dat ik nog een lade ga maken, maar dat weet ik nog niet. Wel laat ik de bedrading lang genoeg om dat nog te kunnen doen, zonder in de problemen te komen.


2. Uiteraard even een trafo om de boel te kunnen testen. Gelukkig werkt het allemaal!


3. Ik heb hout gekocht en het plan van Rijshoven op een plaat van 1x1 meter gelegd. Ik heb wel het idee dat het allemaal gaat passen. Er komt nog een plaat van 1x1 meter bij en eentje van 1 meter diep en 60 cm breed.


4. Een kijkje in het verlengde van het station. Van links naar rechts:
- NS Station: kopspoor Spoor 3 voor NS Sprinters en Plan-V stellen.
- NS Station: voorheen doorgaand Spoor 1 voor de langere treinen, zoals bijv. een Koploper of de DDAR Set met Delta LLoyd reclame
- Museum: voorheen doorgaand Spoor 2 voor langere binnenkomende en vertrekkende museumtreinen. Van spoor 2 naar spoor 1 een stel wissels om de (stoom)lok om te kunnen laten lopen.
- Museum: geen nummer, maar rechts van spoor 2 ligt een perron en aan de andere kant van dat perron komt ook een perronspoor voor wat kortere treinen, zoals bijv. het DB BR515/815 accustel.

Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
Je bent lekker bezig, Frank!
Zo te zien aan de eerste foto voelt de Plan V zich weer helemaal tevreden op de bekende sporen (in het schaduwstation) van Rijshoven. :)
Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
Frank

Dat ziet er heel mooi uit je station, en je schakelkastjes hangen mooi zo.
Ik zoals je al gemerkt hebt hier ze ook zo ook hangen, schakelt mooi en goed en neemt geen plaats in.
Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
Frank,

Leuke update van de bouw van Rijshoven. :)


Groet Michel
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Een hele poos geleden al begonnen met dit projectje (en ja: ik weet, er liggen er nog meer van me, die hier opvolging behoeven....) en ik wilde dit toch alvast een beetje delen met jullie.

1. Men neme: één grijs bakwagentje uit een beginset (dit mag ook een gele, blauwe of gewoon een bruine zijn natuurlijk :D )


2. Gewoon zo'n standaard dingetje waar niet veel aan te slopen valt, zou je denken.


3. De onderkant is van metaal en de kunststof opbouw zit daarop vastgesmolten, zodanig dat je dat niet meer los kunt krijgen.


4. Ik heb de wielen verwijderd omdat ik de (Märklin) koppelingen niet meer nodig heb, dus die konden eraf. Ook dit gaat niet zonder een en ander voor altijd kapot te maken.


5. Zoals hier duidelijk te zien is. Ook goed te zien is hoe vies die dingen kunnen worden als ze jaren in een doos/la liggen.


6. De volgende stap was met de tandenborstel en afwasmiddel richting de warme kraan om hem vetvrij te maken.


7. Deze twee jongens uit de voorraad gehaald, met uiteraard een stel kwasten ....


8. .... en een eerste laagje bruin op de bodem gekwast.


9. Daarna lekker buiten in de schaduw het groen erop zitten kwasten en vanhet resultaat daarvan in het avondzonnetje een foto geproduceerd.


10. De boel een nachtje laten drogen en dan onder het genot van een bakje koffie hier en daar wat zwart aangezet. Best bijzonder hoe een andere aanblik zo'n simpel wagentje dan opeens kan hebben.


Binnenkort maar eens door met de rest van dit projectje. Al moet ik daarvoor nog wel een en ander aanschaffen. Wat mij gelijk de vraag doet stellen: waar kan ik imitatie koppelingen en luchtslangen krijgen?
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Ziet er leuk uit frank.
Voor imitatie koppelingen, is dan de rivarossi ri8053 niet wat voor je?
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)

Leuk gepimpt, Frank  :thumbup:

Maar waarom de koppelingen eraf ?

Grtz Tony
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Dankjewel Tim. Ik ga eens op jacht!

Dankjewel Tony, en de koppelingen omdat die voor wat dit wagonnetje gaat worden niet meer nodig zijn. Van de week ga ik hiermee verder.
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Verder met het wagonnetje:

11. Een hele poos geleden al dit doosje bij de lokale treinenboer vandaan weten te plukken.


12. En daar deze onderdeeltjes uit weten te destilleren.


13. Met wat lijm deze samengebouwd tot deze twee objectjes.


14. En een proefpassing gedaan op een ander wagonnetje met dezelfde maten. En gelukkig past het allemaal mooi, zoals ik dat voor ogen had en heb.


15. Maar uiteraard is dit veel te plastic-achtig ....


16. .... maar na een behandeling met zwart en black-green van Vallejo zit dat er opeens toch heel anders uit.


17. Vergelijk de twee kleuren groen. :)


18. En de wielen weer onder het gepimpte wagonnetje gezet en ook hier weer even ge-proef-past.


19. Beetje leeg nog, maar dat wordt opgevuld met een lading kolen. En als ik hem kan vinden: een Preiser met een bats/schop in zijn handen om de kolen op de transportband te scheppen.


20. Een mooie manier om kolen in een tenderlok te krijgen, zo vond ik zelf. Het idee komt trouwens van een spoorwegmuseum in Losheim am See waar ik in 2014 deze oplossing zag staan.


21. Ik was al begonnen met ondervloer op maat maken en twee laagjes op elkaar te lijmen. Maar proefondervindelijk vastgesteld dat de lijm van Faller dat spul "opeet".....  8o Dus thuis maar met witte houtlijm aan de gang.  :D

Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Frank

Dat heb je mooi gedaan, en de kleur ja die is gelijk anders mss nog wat zwart aanbrengen van het kolenstof.  :)
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Vanaf ongeveer 16:30 zie je de band in bedrijf:

Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Dat is mooi geworden frank. Leuk zo'n wagentje.
Ik ken geen scheppende preiser maar weet dat in het setje artitec 10.306 een scheppend stokertje zit (en nog 5 andere stoomloc werkers). Is dat misschien wat je zoekt?
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Leuk gedaan. In de Noch tuinset 15617 zitten twee onbeschilderde figuren met een schep. Eentje schept, de ander staat met een schep.
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
Hallo allemaal,

Leuk gemaakt :thumbup: :thumbup:, deze kon ik nog niet. Maar op het filmpje van Ben, zit er wel een koppeling aan de wagon.

M.vr.gr. Erwin
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
@Peter, dat gaat zeker nog gebeuren!

@Ben, dank voor het filmpje. Dit maakt het wel duidelijker in ieder geval en bevestigt mijn vermoeden.

Citaat van: marklintim op vrijdag 15 juni 2018, 09:41:59
Ik ken geen scheppende preiser maar weet dat in het setje artitec 10.306 een scheppend stokertje zit
Dankjewel Tim, ik ga zoeken!

Dankjewel Jasper, zo te zien heeft dat mannetje een vork vast en geen schep. Tip van Tim ziet er toch beter uit.

Dank Erwin. Hij wordt bij mij statisch op een kopspoortje opgesteld. Dus komt in principe niet meer van zijn plek af.

Tussen alle bedrijven door wat tijd vrijgemaakt en klein beetje geknutseld.

22. Zoals aangegeven in de laatste bijdrage was lijmen met Faller lijm geen handig idee geweest. Dus nu met houtlijm twee laagjes op elkaar en dat alvast wat vorm gegeven.


23. Even passen voor de zekerheid.


24. En het stukje een likje zwarte verf gegeven om eventuele doorschijn te voorkomen.


25. En dat ook even in de wagon gelegd. Nu nog imitatie koppelingen erop (nog halen) en slangen en zo. Kolen en stof en de scheppende man moeten het plaatje compleet maken.

Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
 :thumbup:
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
Leuk stukje scenery..    :thumbup:

groet
Harald
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
Verder met het wagonnetje.

26. Van een betrokken forumlid inmiddels een paar scheppende figuurtjes mogen ontvangen. Dat vind ik ook één van de krachten van dit forum. Je geeft zelf iets weg en de volgende dag komt het bericht dat een ander weer iets voor je heeft. Helemaal top!!


27. Deze man zal de kolen gaan scheppen, al moet ik nog wel even met wat kleur langsheen....


28. Een beetje houtlijm verdund en dat uitgesmeerd en ....


29. .... dat rijkelijk voorzien van kolen. De tip om zelf een kooltje te pletten was te laat en het was nooit in mij opgekomen om dat te doen....


30. En uiteraard ook de loopband voorzien van het eerste stukje. Hier wil ik hier en daar nog wel wat meer toevoegen.

Re: Rijshoven - Even wat anders doen (18 augustus)
Hoi Frank

Je bent weer een stukje verder, zo zie je maar hoe wij elkaar helpen op het forum.

Ik ben ook altijd bereid om iemand te helpen, heb je al een idee van kleuren voor de kolenschepper.
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
Het was de afgelopen tijd van mijn kant met betrekking tot mijn eigen projectjes en dergelijke toch wel een beetje te stil.... Helaas diverse tijdverslindende zaken die daaraan ten grondslag liggen, zoals bijv. mantelzorg en zo... :(
Vandaag maar eens wat stoute schoenen opgezocht en die aangetrokken en eens kijken of het plan, zoals ik dat in mijn hoofd had en al op papier had gezet ook daadwerkelijk past binnen de plaats van 2,60 x 1,00 meter.

98. Het station bekeken vanuit de positie, zoals deze tegen de muur komt te liggen. Het spoor gaat na het laatste wissel in de verte (waar alles samen komt) verder richting Lingedrecht (lees: het schaduwstation)


99. Recht van boven, zoals ik het getekend had en nu op twee platen van 1x1 m heb uitgelegd. Rechts een papiertje wat het formaat van het stations gebouw weergeeft. Dit is een model van station Arkel. Op het korte spoortje rechts (spoor 3) staat een Sprinter (van Fleischmann) opgesteld.
Links ligt een wit papiertje van 21 cm onder een spoor: dit is de plek voor een toekomstige locloods. Gezien de lengte van de BR78 die op het spoor staat, zal die iets langer moeten worden.


100. Na wat discussie in het team kwam naar voren dat van het linkerspoor met alle wissels er toch wel veel aftakt en het toch wel een lang recht stuk is. Daarom eerst dit idee (onder de strenge controle van Bella, al vindt die hier de kartonnen doos toch wel interessanter).


101. Eén van de beide opstelsporen weggehaald en voor het zicht wat papier neergelegd om een idee te geven hoe de perrons komen te liggen.


102. Op spoor 2 staat een drietal Plan-W's alvast klaar en wachten op tractie richting Lingedrecht.


Volgende stappen zijn de boel netjes aftekenen en dan de plaat naar boven hijsen.
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
Nostalgie vervuilt me bij het zien van deze foto: :favorite: :thumbup: :favorite:


Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
 @citaat Daar sluit ik me bij aan. ;)
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
 @citaat

Daar zijn de meeste mee begonnen, in kunsstof of metalen uitvoering  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
P E R S B E R I C H T

Het bestuur en de vrijwilligers van de Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven) delen met trots mee dat zij onlangs een nieuwe stoomlocomotief aan de collectie hebben kunnen toevoegen. Het betreft hier een locomotief van de BR81 en wel de 81 001. Deze locomotief is in 1928 door Hanomag aan de toenmalige Deutschen Reichsbahn geleverd. Deze locomotieven werden ingezet in de rangeerdienst als vervanging van veel ouder materieel.
De serie 81 bestond bij de eerste levering uit 10 locomotieven en door de Reichsbahn werden nog 60 van deze machines besteld, welke door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nooit meer gebouwd zijn.

De 81 001 is een 4-assige lok van 11,08 meter lang, 4,16 meter hoog en 52 ton zwaar (leeggewicht). Het dienstgewicht is 67,5 ton. De maximumsnelheid is ca 45 km/h. Hierdoor zal de BR81 bij de STMR alleen op het museumterrein ingezet worden en op niet op de gedeelde NS-sporen naar Lingedrecht.
De locomotief kan 8 m³ water en 3 ton kolen meenemen. Hiermee kan ca. 3 uur gereden worden, zonder nieuwe voorraad in te slaan.

De STMR heeft de lok overgenomen van een klein museum in Duitsland welke de BR81 001 geheel heeft gerestaureerd en vanwege financiele problemen niet verder voor het onderhoud zorg kon dragen.

De STMR is eind jaren '80 opgericht om het goederenemplacement van Rijshoven voor de sloop te behoeden. Sinds 1993 heeft de stichting haar museum naast het NS-station Rijshoven. Het museum van STMR beschikt over een aantal stoomlocs: een  klein stoomlokje gebruikt op lokaalspoorlijnen, een BR86, een BR78 en een drietal BR89 van de DB. Daarnaast heeft de stichting een accurijtuig BR515 met stuurstand BR815. Het museum beschikt over diverse personenrijtuigen en goederenwagons.
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Frank,

De Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven) heeft er een fraaie aanwinst bij gekregen. :) :thumbup:
Mooi dat de aanwinst nog gerestaureerd is door de vorige eigenaar. :P
Heel veel rijplezier toegewenst met de nieuwe aanwinst.

Groet Michel
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Frank

Zo daar kan leuk met gerangeerd worden  :D :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Dat is een mooie aanwinst voor de stmr frank. Daar zullen ze vast blij mee zijn. Een mooie 4 assige tenderloc welke zeer geschikt is voor museumlijnen en rangeerwerk vanwege de lage snelheid.
De gsm hier heeft er ook 1 uit deze serie welke al een tijdje naar volle tevredenheid dienst doet en daarbij ook nog erg geschikt is bij het helpen met opstoken van de oliegestookte 01. ;)

Veel plezier met deze aanwinst. Dat ze maar vele kilometers mag maken bij de stmr
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Prima loc voor jouw doel, Frank  :thumbup:

Ga je er nog raampjes in maken ?

Grtz Tony
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Mooie loc  :thumbup:
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Ga je er nog ruiten in maken, Frank?
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Afgelopen donderdag de nieuwe aanwinst van de STMR al even van dichtbij mogen bekijken. En dan weet ik dat er op Rijshoven ook nog een renovatie van de Plan W is gestart. Daar heb ik hier nog niets van gezien ;-) of moet ik naar een ander draadje?

Was leuk om even te praten afgelopen donderdag Frank, dank voor je enthousiasme. Tot de volgende!
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
En graag stel ik jullie nog een nieuwe aanwinst voor! De Märklin 48117 Museumwagon 2017.
Zomaar wat foto's met mijn telefoon gemaakt bij kunstlicht, dus de kwaliteit kon beter. ;-)






















Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Mooie wagon.
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Die zijn schaars Frank.
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
 :) De kwaliteit  8) van de zomaar foto's is best mooi, de wagon is heel errug mooi. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Fraaie aanwinst Frank. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 23 oktober 2019, 20:28:07
... de wagon is heel errug mooi. B) :thumbup:

De wagon zeker, de belading daar in tegen ziet er niet uit, met name de lasercut-items:
waarschijnlijk vanwege de stevigheid, maar het materiaal is te dik waardoor bijvoorbeeld
de vloer te hoog komt te liggen en de rest veel te fors overkomt ... mijn bescheiden mening :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Dank allen!

@Erik,
Sterker nog: onder het (echte!) houten plaatje wat je in de wagon legt, zit ook nog een stalen/metalen plaatje. Dat verhoogt de boel ook nog enigszins.
De belading is gemaakt van echt hout en dat is inderdaad best dik. Maar ik vind het een mooie wagon met mooie belading!
En dat jij een andere mening daarover hebt: let's agree to disagree on that!
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Kbvin em eigenlijk ook erg mooi en zelfs de doos mag er wezen  :P
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Rijshoven - persbericht nieuwe aanwinst (15 oktober 2019)
Citaat van: frenkievee op dinsdag 15 oktober 2019, 17:18:15

Het bestuur en de vrijwilligers van de Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven) delen met trots mee dat zij onlangs een nieuwe stoomlocomotief aan de collectie hebben kunnen toevoegen. Het betreft hier een locomotief van de BR81 en wel de BR81 001.

Toevallig gekocht bij Het Winkeltje in Dordt, Frank?!  :P

Gegroet, Marten
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - nieuwe aanwinst (23 oktober 2019)
Hoi Marten,

Nope. Ergens anders ;-)
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Veel te lang hier al niet meer iets geschreven wat betreft het ontwerp en de bouw van het station Rijshoven. Allerlei oorzaken liggen daaraan ten grondslag, al zijn een hernia operatie bij mijn vrouw (en dus alles wat daarbij komt kijken) en mijn nieuwe baan (als in: werkkring) de meest belangrijke daarin. En als je na een lange dag weer thuis bent, dan ben je blij dat je gewoon even lekker op de bank kan bank-hangen.....

Maar goed: er moet nu toch echt eens wat gaan gebeuren, dus afgelopen periode op basis van foto 101, zie hieronder voor een herkansing daarvan, verder zitten borduren op wat details.

Citaat van: frenkievee op vrijdag 28 september 2018, 20:10:37
101. Eén van de beide opstelsporen weggehaald en voor het zicht wat papier neergelegd om een idee te geven hoe de perrons komen te liggen.

In het museumdeel van het station heb ik het lange rechte stuk met allemaal wissels goeddeels weggehaald en wat aangepast, zodat wat meer 'beweging' in zit. Klik het plaatje voor een grotere versie.


Maar voor mijn gevoel miste ik nu eigenlijk nog wel een opstelspoortje, dat heb ik in het ideetje hieronder toegevoegd:

Zoals je ziet heb ik een gewoon wissel vervangen voor een Engelsman en een spoortje naar het laadperron (dat grijze blok rechtsonder ;) ) ingetekend. Eigenlijk ergens wel logisch om twee van dit soort spoortjes aan weerszijden van een laadperron te hebben (denk ik....). Maar op die manier kan in de toekomst wat wagonnetjes stallen.

Zie de verschillen in de 3D weergaven van SCARM. De wijziging is rechts te zien.




En als laatste de blik die Meester Preiser vanuit zijn cabine ziet, als hij op Spoor 1 staat te wachten op groen licht van het lichtsein (zij het zonder bovenleiding, maar dat kan ik in SCARM niet intekenen). Voor het sein komt een bord met cijfer "8" te staan voor de baanvaksnelheid van 80 km/h. Hetzelfde voor het rechtse lichtsein bij spoor 3. Daarom staat daar geen dwergsein (meer). Het lichtsein in de verte staat ingetekend om rangeerbewegingen van locomotieven mogelijk te maken. Dan blijft ook de beveiliging van dat stuk spoor op orde. Zomaar een wild idee van me..... of het conform de werkelijkheid is, zal best niet, maar ik denk dat een Stop bord niet echt handig is op de hoofdbaan.


Volgende week heb ik avonddienst en mag/kan lekker van thuis uit, dus heb ik 's morgens (hopelijk wat) tijd om mezelf eens met wat houtzaken bezig te houden!
Oftewel in goed Nederlands: "to be continued...."  :D
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Het nut van een extra spoortje begrijp ik, maar kijkend naar de 3D-plaatjes vind ik de slinger in het meest rechtse spoor niet zo mooi. Zou het in grootspoor ook zo gemaakt kunnen zijn? En los van de 3D-plaatjes maar uitgaand van het ontwerp denk ik dat de sporen bij de ingang van het station misschien ook iets vloeiender zouden kunnen.

Hieronder staat een uitwerking van een alternatief. Er liggen evenveel sporen en ik heb rekening gehouden met de bebouwing en parallelafstanden. Eén van de vier stationssporen is 10 cm korter, de drie andere 35, 11 en 11 cm langer. Die extra lengte komt voornamelijk doordat de eerste wissel van het station wat meer naar links ligt. Verder zijn de drie zijspoortjes rechts véél langer; dat komt voornamelijk door de alternatieve wisselstraat.

Aan het bovenstaande ontwerp kon ik niet zien of het om een kopstation of een doorgaand station gaat. In het laatste geval moet er nog ergens op de baan nog 0.57º gevonden of gesmokkeld worden, maar dat zal wel lukken.
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Rob,
Dankjewel voor dit idee! Zeker de langere perronsporen voor de sporen 3 en 1 spreken mij zeker aan.

Om je laatste vraag te beantwoorden: Rijshoven is bedacht als een kopstation, maar (in het door mij verzonnen verhaal) was het vroeger een doorgaand station. De sporen 1 en 2 waren (ook weer in datzelfde zuig-uit-de-duim verhaal) de doorgaande sporen. De overige behoorden bij een rangeergedeelte voor de melkfabriek. En dat is in de loop van de tijd uitgebreid met wat extra spoortjes vanwege het museum. Waarom bij mij een kopstation? Heel simpel: er staat een muurtje in de weg.... :D
De verlenging van de drie zijspoortjes rechts, dus die bij de plek van de lokloods en het laadperron is wel prettig! Dan kan ik beter rangeren, zonder de lok elke keer opgesloten te hebben.

Ik ga dit verder eens uitwerken. Nogmaals dankjewel!

Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Ik heb het verhaal nu helemaal gelezen. Leuke fantasie, zo heb je een prima uitgangspunt voor zowel baanontwerp als scenery. En het museum biedt het perfecte excuus om met allerlei treinen te rijden.

In het ontwerp dat ik had gepost, zit één flexrail, die, als je het perfect wilt laten aansluiten, 3,6 mm ingekort moet worden. Als je dat nalaat, zul je de rails ook wel aan elkaar krijgen, maar nu ik langzamerhand beter bekend raak met K-rails, bedacht ik dat er vast ook wel goed passende combinaties van rechten mogelijk zouden zijn. Hieronder staat er één. De veranderingen ten opzichte van het vorige ontwerp zijn oranje.
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - ontwerp iets aangepast (13 december 2019)
Dankjewel Rob. Die flexrail die je ingetekend had, is voor mij absoluut geen probleem. Ik heb er hier een flink aantal liggen, waarvan zeker een stuk of drie, vier sowieso ingekort moeten worden, omdat de uiteinden te slecht zijn om te gebruiken. Als gezegd: ik ga dit nog wel verder uitwerken!

Om alle hierboven getoonde plannen te kunnen herbergen is er wel een ondergrond nodig. Dus tussen de diverse huishoudelijke klusjes door, heb ik een poosje op zolder doorgebracht daarbij het nodige aan hout zitten verwerken.

103. Aangezien het niet zo heel veel werk is, gewoon de ouderwetse handzaag gepakt en daarmee lekker aan de gang om de latten op maat te maken.


104. Vier latten aan de buitenkant, maar dat is niet helemaal stevig genoeg ....


105. ..... dus een extra in het midden voor de stevigheid.


106. En zo van de andere kant. Uiteraard zitten alle schroefjes netjes verzonken, zodat daar gewoon de nodige scenery overheen gebouwd kan worden.

Re: Rijshoven - finale ontwerp en andere dingen (13 december 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - finale ontwerp en andere dingen (13 december 2019)
Op basis van het door Rob aangedragen idee ben ik tot dit ontwerp gekomen (klik het plaatje voor een grotere):


Ik heb alvast wat extra zaken ingetekend, zoals seinen en snelheidsborden en zo, maar uiteraard zijn dat details voor later zorg.

107. Vanmiddag tussen de bedrijven door onder, boven en naast de treintafel eens flink opgeruimd en schoongemaakt. Aardig wat lege kartonnen dozen en ander spul, wat door diverse gezinsleden (en ja, uiteraard inclusief mezelf :D ) daar zijn neergelegd, liggen nu in de schuur voor verdere verwerking (lees: cadeau doen aan de gemeentewerf).


108. En omdat ik boven dit schaduwstation een en ander wil monteren en daarbij mijn rails heel wil houden, de hele boel gedemonteerd. Geeft me ook een goede kans om de rails allemaal goed schoon te maken voordat ik een en ander weer terug plaats. Daarnaast wil ik kijken ook alvast blokken kan maken, dus ook daarvoor moest een en ander uit elkaar.


Maar eerst komende week een aantal dagen werken (helaas ben ik alleen eerste kerstdag vrij :( ),  maar dit jaar hoop ik nog wel een stapje te kunnen zetten.
Re: Rijshoven - finale ontwerp en andere dingen (13 december 2019)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - finale ontwerp en andere dingen (13 december 2019)
Take your time, Frank !

En de beste wensen voor jullie  :P

Grtz Tony
Re: Rijshoven - finale ontwerp en andere dingen (13 december 2019)
Goed bezig Frank met zowel de baan als het opruimen van de treinenkamer. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Meten is weten zegt men, dus daarom vandaag een paar dingetjes gedaan, zoals meten.
En daarbij tot de ontdekking komen dat een plaat van 60x100 niet in de ruimte past, die ik nog over heb. Een plaat van 59x100 past daar dus wel in, dus dan maar met een zaag aan de gang.

Het sporenplan wat hierboven is uitgetekend, heb ik uitgelegd en dat ziet er prima uit moet ik zeggen! Ik ben er tenminste erg tevreden over, al moeten er natuurlijk bij de definitieve aanleg wel dingen wat strakker neergelegd worden.
Voor nu ook kijken naar de plaatsing van de bovenleidingsmasten om te voorkomen dat ik strakjes op een plek terecht komt, waar niet 9 mm hout zit, maar 54 mm......

Maar ondanks dat het donker was buiten, wilde ik jullie de foto's niet onthouden.