Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rijshoven - Lingedrecht: Oei... bijna fout ..... (20-04-2026)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

Re: Rijshoven - Lingedrecht: onderdoorgang: de plek en verlichting (09-03-2025)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

@citaat
Kan ook zomaar Martin. Maar ergens wilde ik toch wat proberen....
Lukt het niet, dan is er altijd nog zoiets als plan B.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Net weer helemaal bijgelegen Frank, de onderdoorgangen zijn erg mooi geworden net als de rest overigens  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - Lingedrecht: onderdoorgang: tegels bakken! (12-03-2025)

In de meeste onderdoorgangen op stations zijn tegels gebruikt op de wanden, zo ook dus in Lingedrecht.

92. Even wat tegels gemaakt in een open office bestandje. De cellen daarvan kun je mooi smal en minder hoog maken. Een achtergrondkleurtje erin en in elke cel een punt (.) gezet en die dezelfde kleur gegeven. Het resultaat op een gewoon papiertje (samen met een testje voor naamborden op de perrons van drie verschillende stations).

93. Een stukje van het papier grofweg op maat gesneden en los in de onderdoorgang gelegd.

94. En samen met het tijdelijke kartonnen perron van bovenaf gefotografeerd.

95. Het doorkijkje vanuit de tunnel, al zul je dat niet meer zien, nadat de boel gemonteerd is.
Nu wachten op een pakketje met daarin vinyl stickervellen en na ontvangst er eentje door een printer heen jagen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Lekker bezig, Frank :cool:
Erg mooi tegelwandje zo! :thumbup:

Groeten,

Erik.
nou dit is gewoon heel goed gedaan , zeker de laatste foto is prachtig  :thumbup:
Strakke werk van de ingehuurde tegelzetters Frank. :thumbup:

Groet Michel

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat .... en ook mooi gevoegd.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Naamborden knippen en verlichting plakken (14-03-2025)
Dank voor de leuke reacties! Dat geeft de burger moed om gewoon lekker verder te gaan en de resultaten, tussenstappen en dat-wat-fout-gaat te delen. Zoals vandaag bij het knippen van een en ander: dan is het niet verstandig om daar in de buurt een kop koffie om te stoten.... Geen man overboord en gelukkig geen onherstelbare dingen kapot of zo.

96. Op foto 92 waren ze al even zichtbaar: naamborden voor drie stations die ik ontworpen had in Word en op papier uitgeprint had. De stickervellen waren woensdagmiddag netjes door PostNL door de brievenbus gegooid en eentje daarvan voorzien van de tegels (hier ga ik zeker nog mee aan de slag, maar moet eerst wat verdere details aan de onderdoorgangen afmaken) en een tweede van de genoemde naamborden in vier varianten: Rijshoven, Lingedrecht, Lingedrecht-Polder en blauwe-zonder-naam.
Een stuk plastic in maat A4 gepakt, zo'n stuk plastic wat je ook wel vindt als schutblad voor een handleiding of zo. Redelijk stevig, toch flexibel. Daar een stuk af afgeknipt en een deel van het stickervel op geplakt.
Let op zo bleek: want vast is vast en los wil het niet gemakkelijk.... goed om rekening mee te houden bij het plakken van de tegels.

97. Eerst met een mesje aan de gang, dat bleek echter meer mishandeling te zijn, dan mooi resultaat op te leveren (zie het rechtse rijtje). Daarom een goede scherpe schaar gepakt en daarmee de rest geknipt, zie het linkerrijtje wat er een stuk strakker uit ziet.

98. En de hele verzameling geknipten bij elkaar. Het hadden er dus best meer kunnen zijn, maar ja: het genoemde ongelukje met de koffie gooide roet in het eten.

99. Een testje met een 0405 ledje en een 3volt batterijtje leverde op wat ik eigenlijk wilde: een verlicht bord!!

100. Vanmiddag bij daglicht nog wat leds in diverse plafonds voor de onderdoorgang gelijmd. Dat zijn dus een paar van die details, die nog moeten voor het 'tegelen'.

101. Ik gebruik hiervoor Diamond Painting sealer. Dat droogt hard en helder op, vergelijk het maar een beetje met Kristal Klear. En aangezien ik het toch in huis heb, is het gemakkelijk pakken. De versie die ik heb is een heldere, wat lobbige vloeistof die minimaal twee uur nodig heeft om uit te harden. Ook eens kijken of ik het kan gebruiken om raampjes te maken. Jan laat een versie zien, die ik al eerder gebruikt heb bij het plaatsen van leds in het plafond van het seinhuis.

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Naamborden knippen en verlichting plakken (14-03-2025)
Het begint er echt mooi uit te zien Frank.  :thumbup:
De geknipte naamborden zien er inderdaad geknipt beter uit Frank. :thumbup:
Weer een mooi detail wat je station meer tot leven gaat brengen.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Schilderen en tegelen (18-03-2025)

Een update!

102. De diamond painting sealer is uitgehard en de led zit meer dan prima vast. Je ziet er niks van en dat is dus precies ook de bedoeling van het spul. Want je moet dus wel de diamond painting kunnen zien en niet het spul zelf.

103. Eén van de twee trappen in de eerste laag grijze verf. Uiteraard afgeplakt want ik ken mezelf in de buurt van een kwast.  :P

104. Ook de plekken waar leds zitten worden behandeld, dit keer met zwarte verf tegen (mogelijk) doorschijnen.

105. Het eindresultaat (weliswaar nog met afplaktape).

106. Alle onderdelen voor de onderdoorgang bij elkaar. Bovenop komt nog het perron zelf, dus eigenlijk zie je er niet zo veel meer van.

107. En vanavond begonnen met tegelen. Netjes het stickervel op maat geknipt en met wat geruzie ermee het op de juiste plek weten te krijgen. Het heeft toch wel een wat eigen willetje.

108. En zoals een Preiser het ziet als hij vanuit de tunnel bij de trap aankomt.

Mocht je 31 maart in de buurt van Capelle aan den IJssel zijn: dan is er weer stamtafel Rotterdam en kun je een en ander in het echt bekijken!
Leuk gedaan, ziet er ook netjes uit, veel werk.

Ik zou het geduld er niet voor hebben en zou het met een 3D printer maken. 

Maar petje af hoor.

@citaat
Dankjewel Martin.
En zo heeft iedereen zijn eigen invulling van de hobby!
mooi werk  :favorite:;

had je niet beter alles eerst (volledig) zwart geverfd tegen het doorschijnen?

mvg,
Michel

@citaat
Misschien wel, maar er komt nog van alles en nog wat overheen. En anders kwasten we nog wat zwart er tegenaan.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Gaten maken en zo (21-03-2025)

Verder op zolder met de onderdoorgang. Een en ander moet natuurlijk wel een definitieve plek kunnen krijgen. En dat is in station Lingedrecht!

109. Meten om te weten! En dat uiteraard twee keer: eerste keer voor een gat in de onderplaat, tweede keer voor zo'n zelfde gat in het perrondeel wat op die onderplaat komt.

110. Het eerste begin!

111. Op zolder voorzichtig met een accuboormachine, handzagen en beitel aan de gang. Een decoupeerzaag geeft herrie (niet zo erg) en rommel... want het gat voor het perrondeel (het lichte multiplex) heb in de tuin uitgezaagd.

112. Niet alles is tot boven aan toe betegeld, want daar komt nog een soort van dak in met verlichting. Op dat dak wordt dan weer 'gewoon' getegeld met 30x30 betonnen tegels. Maar zover ben ik nog niet.

113. Als de overkapping er eenmaal op zit, is dit zo niet meer zichtbaar.

114. Meneer Reitsma had lang geleden dit soort transfers uitgebracht. En ongeveer net zo lang geleden had ik die ook gekocht.

115. En nog meer in kleiner formaat. Deze zullen ongetwijfeld een mooi plekje kunnen vinden.

Aangezien ze niet meer te koop zijn.
Kun je die velletjes pictogrammen eerst scannen ? En die afbeelding hier voor ons plaatsen ,liefst beetje high pixel versie.

Of weet iemand iets te koop ? Ik zoek ook nog zoiets.

@citaat
Dat scannen was stiekem ook mijn eerste idee....
Die Reitsma transfers zijn wel oude pictogrammen.
Op de website van Spoorbeeld staat een pdf 'Handboek Bewegwijzering'. Daarin staan ook de afbeeldingen van de borden. Als je een beetje handig bent kan je ze uit de pdf halen en ze zelf op de juiste maat op een pagina zetten en uitprinten.
En bij de stations.nl heb je nog de pdf 'Toolkit RSB Routing Signing & Branding'.

@citaat
Dank Johan. En dat is mij bekend, maar mijn stations spelen in de jaren '90 en je weet: met modelbouw heb je voldoende artistieke vrijheid om te kunnen spelen met dit soort dingen.
En ik wil dus juist deze pictogrammen gebruiken. En daarom heb ik juist ook de naamborden gemaakt zoals die in foto's 96 en 99 te zien zijn:

En ja, beetje handig ben ik wel (koester ik dan zelf de illusie dan maar  :P  ;) ).
Forum Moderator

Dat ziet er super uit Frank, die laatste tegels erop en dat gedeelte van weer van je todo lijstje af  :thumbup: :thumbup:

Met de pictogrammen heb je mij wel weer op een idee gebracht  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
De trapleuning niet vergeten!

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Slim die oplossing voor de tegels. :idea:  :thumbup:  Daar zou ik zelf niet zijn opgekomen.
Dat vraagt om navolging.

@citaat  @citaat  @citaat
Peter, alles tegels zitten er nu op, verder met het stukje wat niet meer zichtbaar is strakjes, op een klein stukje daarvan weer na. Maar dat laat ik later wel zien, da's gemakkelijker om dat nu proberen uit te leggen

@citaat  @citaat
Zeker ben ik de trapleuning niet vergeten, Jos! Ik heb een mooi stukje messing in huis, maar moet nog een manier verzinnen om daar iets moois van te maken.

@citaat
Martin: daarvan heb ik ook maar ergens de kunst afgekeken en bedacht dat dat op die manier wel kon. Had niks met een treinenforum te maken, maar wel iemand die ook vinyl stickervel gebruikt had. En toen ging mij een lampje branden. Net als voor de borden met de stationsnamen: ook die zijn op een dergelijk stickervel geprint en daarna op doorzichtig plastic geplakt en uitgeknipt. En het viel mij zelf niets tegen hoe mooi dat gelukt is.

Als het maar Zwitsers is.

Het blijft altijd een plezier om de vorderingen te volgen Frank. :thumbup:
De ingegraven trap richting mooi betegelde tunnel ziet er strak en goed uit net als de naam en perron informatie.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Diverse dingetjes .... (23-03-2025)

Even een kleine opsomming van een paar dingetjes van de afgelopen paar dagen. 

116. De kopse, zichtbare kant van het te plaatsen dak is nu in vorm gevijld.

117. En (los) geplaatst op zijn juiste plek. Volgende wat hiermee moet gebeuren, is een laagje grondverf en een kleurtje.

118. De onderbouw voor de perrons op 9 cm breed gezaagd. Dit is 12mm dik multiplex wat ik ook gebruikt heb om de plaat te verbreden.

119. En je legt een perron en gelijk bezoek van de Intercity naar Schiphol....  8o

120. De afstanden voor de steunen voor de overkapping uitgezet. Ik hou een afstand van 8 meter aan. De onderlinge afstanden van dit soort steunen verschillende per perron. Ik heb er van 7,50 meter gezien, maar ook van 9,70 meter. Dan is 8 meter denk ik een prima maat.

121. Een van de steunen met twee staanders iets losgehaald, want die was voor het mooi iets te smal. Na correctie is dat weer mooi!

122. Als laatste de maat bepalen voor de hoogte, maar het blijkt dat dat toch snel 11 a 12 mm diep moet zijn, dus dan maar gaten door-en-door maken, waarin de steunen komen te staan.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Gaat goed Frank.

Henk
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Er komt vorm in het eerste deel (26-03-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Er komt vorm in het eerste deel (26-03-2025)
Even een korte update.

123. Nog even de 1631 en (een proefpassing van) het uitrijsein van spoor 2. Er is voldoende ruimte om een sein tussen spoor 1 en 2 te plaatsen, waarbij het ook buiten profiel blijft.

124. Hoe ziet het eruit met tegels? Daarom tegelplaat er los opgelegd. En dat is dus alleszins hebbelijk.

125. De tegels weggehaald en van alles en nog wat als dak op de steunen gelegd. Even voor het beeld zeg maar. Het feitelijke dak worden twee lagen styreen die op een paar mm van elkaar komen te liggen.

126. Het perron met de steunen van bovenaf ....

127. .... en in de lengterichting gezien.

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Bovenleidingsmast en stoeptegels (01-04-2025)

Afgelopen paar dagen druk met andere dingen geweest, zoals een avondje uit (de film The Gladiator in Concert, met live orkest en koor in Ahoy! Echt een aanrader!), verjaardag van onze jongste kleindochter helpen vieren en praktische dingen, zoals boodschappen doen, caravan uit de stalling halen en meer. Echt zo'n weekend, wat met twee keer met je ogen knipperen voorbij is.

Daarom een korte update deze keer.

128. Aan de kopse kant van het korte stukje plaat een vierkant gaatje gemaakt (en een grote gat eronder) om een Sommerfeldt bovenleidingsmast te kunnen plaatsen.

129. En de mast even geplaatst voor het controleren of het past. Nu zo'n zelfde constructie aan de andere plaat.

130. Op veel, of beter: alle, perrons in Nederland liggen over het algemeen de bekende 30x30 cm stoeptegels. Ik ga daar de stoeptegelplaatjes van Auhagen voor gebruiken samen met een Evergreen strip van 1,5x1,5 mm om de rand te imiteren. In de jaren '90 was er tussen de rand en de rij witte tegels 30 cm vrij gehouden (tegenwoordig is dat 60 cm). Dat zie je hier.

131. De Auhagen plaat zelf heeft een naad in het midden, dus ben je eigenlijk verplicht om hem op die naad door te snijden en dan iets verzinnen om de boel netjes aansluitend te krijgen. Aangezien het perron wat ik ga bouwen smaller is dat zo'n plaatje, moeten er wat tegels vanaf. En dat ziet er na het grove werk zo uit. Dit past nog niet netjes in elkaar, dus de volgende stap is om een en ander netjes te vijlen, zodat dat wel het geval is.

Zoals altijd: wordt weer vervolgd.
Forum Moderator

Bekend gepriegel met de perron platen Frank, ik heb de naad voor lief genomen en werkt het straks wel ergens mee weg  :)
Op deze manier is het wel erg mooi, ben benieuwd naar het vervolg, zelf moet ik ook weer eens aan de slag met de perrons.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Frank.

Bedenk dat alles wat op het perron staat z'n eigen betonsokkel heeft, daartussen ligt het tegelwerk :idea:
En vergeet niet dat er ook nog putdeksels in komen: zowel voor kabeltrekputten als riolering  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: draden, seinen en spoornummers (02-04-2025)

@citaat  @citaat
Gewoon lekker invullen hoe jij het wilt hebben Peter. Iedereen maakt per slot de dingen op zijn/haar eigen manier.

@citaat
Dat weet ik Erik, al zijn er veel bovenleidingsmasten die ik gezien heb, waarvan op de perrons de sokkels niet zichtbaar zijn en er gewoon netjes om de mast heen getegeld is. Een voorbeeldje daarvan zie je in mijn verslag over de Hoekse Lijn (wat dit jaar ook alweer 10 jaar geleden is, dat ik die gemaakt heb  8o ).
En wees niet bang voor verdere aankleding van een en ander.

Verder met station Lingedrecht en de onzichtbare plekken ervan.

132. Vanavond een hele poos op zolder gezeten om nou precies te achterhalen waar al die draadjes nou precies voor nodig zijn. Een groot deel, naar wat bleek overbodig, had ik al weggehaald, maar er blijven er nog genoeg achter waar ik iets mee moet. De vorige eigenaar blijkt redelijk de Märklin kleuren logica gevolgd te hebben, dus daar gelukkig geen puzzels.
Alle rode draden gaan hier naar een aansluiting voor de middenrail, de bruine naar de linkerspoorstaaf (gezien naar de wisselstraat toe), waardoor de blauwe overblijven: deze gaan naar aansluitingen in de rechterspoorstaaf, die als detectierail gebruikt wordt.

133. Bij het Engels wissel (welke er nu als enige ligt) is het nog eenvoudiger: de bekende twee blauwe en één gele draad voor de wisselmotor en dat dan uiteraard twee keer. Daarnaast de zwarte draden voor de toekomstige polarisatie van het wissel die ik zelf had toegevoegd.

134. Uiteraard moeten de diverse sporen ook voorzien worden van seinen. Daarvoor heb ik inmiddels 4 rechtse seinen, 3 linkse seinen, 1 rechts sein met cijferbak en een beste hoeveelheid dwergseinen in huis. Hier heb ik voor de lol even een Digikeijs dwergsein neergezet en daar een Sik voor gezet die staat te wachten op dingen die komen gaan.

135. Het dwergsein staat hier wel op de verkeerde plek (bij de pijl), want dat is doorgaand spoor 2 van het station. De toekomstige plek wordt in de cirkel, bij spoor 21.

136. De verzameling uitrijseinen en dwergseinen. Ik heb aan deze kant van het station in totaal 4 hoofdseinen nodig en 3 dwergseinen. Ik heb ook (als gezegd) een hoofdsein met cijferbak liggen: kan die ook als uitrijsein gebruikt worden? Of is dat dan beter als inrijsein, waarbij dan de maximum snelheid in het stationsgebied beperkt wordt tot bijv. 60 km/h (waarbij ik de baanvaksnelheid in het station op 100 km/h wil houden, tenzij dat niet realistisch is).

137. En dan als laatste (nog) een meedenkertje gevraagd: is de nummering van de sporen naar Nederlands voorbeeld zo realistisch? De sporen 1 t/m 3 zijn perronsporen, spoor 4 een doorgaand spoor, dus dat moet zomaar kunnen. Het gaat mij om de kopspoortjes: kan het zomaar zijn dat die 21, 22 en 41 kunnen zijn?

Frank,

Ik heb een vraag over de laatste foto met de sporen.

Moet er ook rechts voorbij de wissel van spoor 1 naar spoor 4 of omgekeerd gereden kunnen worden?
Zit er dan, buiten beeld, een overloopwissel?

Henk

@citaat
Henk, dat is zeker de bedoeling.
Ik heb nu (eindelijk) boekbinderslijm in huis om de rails die ik uit de wisselstraat gehaald had, weer terug te kunnen plaatsen.
Zoals eerder al gezegd, wil ik een gewoon wissel vervangen door een Engels wissel om de wisselstraat te verbeteren. Daar hoort dan (voor nu nog buiten de plaat) een overloop wissel bij om van inderdaad spoor 4 naar spoor 1 te kunnen komen.

Spelen met pixels.....

8) Ziet er netjes uit. :thumbup:
Je zou nog kunnen overwegen om voor de 3 regels onder "Reconstructie Station Lingedrecht" een streepje te zetten of de 3 regels te beginnen met een hoofdletter.

( :o) eigenlijk hoeft het bord er helemaal niet te komen, het was in de vorige eeuw al klaar :D )

Dank je! Het is nog wat spielerei.
Ik heb een boekwerkje gevonden met normbladen van de NS uit 1968 t/m eind jaren '70 en daar stond ook een bord van dit soort in.
En was toch aan het prutsen met GIMP om spoornummerbordjes te maken, dus gelijk maar deze in elkaar geflanst.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 04 april 2025, 20:43:26eigenlijk hoeft het bord er helemaal niet te komen, het was in de vorige eeuw al klaar
Dat weten jij en ik (en de rest van het forum), maar dat weten de Preisers in Lingedrecht niet.....
Laat ze lekker in de waan dat de boel nog gereconstrueerd gaat worden  :P
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Pictogrammen, borden en zo (05-04-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Pictogrammen, borden en zo (05-04-2025)
Druk met nog meer pixels om te toveren in herkenbare dingen!
Onder meer bestaande pictogrammen vanaf 't internet (diverse bronnen) allemaal hetzelfde kleurtje gegeven.

En voor de sporen 1 t/m 10 en dat ook voor de a en b delen ervan geheel nieuwe gemaakt evenals twee borden met pijlen.
De kleuren voor een en ander heb ik kunnen terug vinden op de website van Somda in hun Railwiki en die komen dan weer overeen met de transfers van Reitsma (zie foto's 114 en 115 in deze draad), die ik hier al lang heb liggen.

Voor wie het flauw vindt dat er een watermerk overheen ligt: dat heb ik bewust gedaan, omdat een en ander nog niet klaar is.
Vond het wel te leuk om te delen. Ik wil eerst een en ander testen op papier om te zien hoe het overkomt.
Mocht er interesse voor zijn als een en ander er een beetje netjes uit ziet, dan hoor ik dat wel  ;)
Re: Rijshoven - Lingedrecht: CTA voor spoor 2 op Lingedrecht (08-04-2025)

Een onderdoorgang moet natuurlijk minimaal twee trappen hebben, inclusief de gaten daarvoor. Dus in het weekend me even kwaad gemaakt met een stanleymes en zaag om dat tweede gat naast spoor 1 te maken.

138. En dat tweede gat ziet er dan zo uit (op de voorgrond).

139. Nogmaals met de perronhoogte bezig geweest, nu met een DDAR dubbeldekker stuurstand.

Als laatste: op een beetje perron staan natuurlijk CTA's (Centraal bediende Trein Aanwijzers), in welke vorm dan ook. Vroeger met draaiende banden, waarop tijden, treinsoorten (stoptrein, intercity, etc.) vermeld stonden. Later vervangen door valbladen of paletten, met dezelfde informatie. Als derde de digitale schermen die tegenwoordig overal te vinden zijn.
Lingedrecht gaat CTA's met paletten krijgen, dus ik ben bezig geweest om daar iets op te verzinnen. Uiteraard moet dit nog verkleind worden zodat het ook schaal H0 is.
De perronhoogte lijkt mij niet verkeerd Frank mooie foto trouwens met die DDAR dubbeldekker stuurstand als proefmodel. :thumbup:

Groet Michel
Speciaal kaartje. ,was dat niet reservering verplicht ?

@citaat
Voor de stoomtreinen van de STMR (Stoom- en Trein Museum Rijshoven, ook wel SToMeR) zijn natuurlijk speciale kaartjes die in het museum of in de trein gekocht zijn nodig. Net als bij de ZLSM, Goes, VSM, en zo.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Vraagstukje..... (13-04-2025)

Voordat ik de rails vast ga lijmen, kwam ik toch nog even een dubio-momentje tegen. Je kent ze wel: zal ik dit? Of toch dat?

140. In de oude situatie was er een Engels wissel 2260 (standaard K-rail wissel). Ik had in eerste instantie bedacht om daar een rechts wissel 2263 voor in de plaats te leggen. Dat is het wissel boven in de foto. Echter: dat zou dan de enige niet-slanke wissel zijn in dat stukje wisselstraat.

141. Dus bedacht om daar dan een slank wissel 2273 neer te leggen, met een bochtje 2234 eraan vast ...

142. .... omdat in de rechter witte cirkel er al eentje gemonteerd zit. Om nu alles weg te halen tot aan die kruising is ook zo wat....
Dus er komt dan een stukje 2234 extra bij om weer in de geometrie van de slanke wissels uit te komen.

143. In vogelvlucht zou het er dan zo (ongeveer) uit moeten zien.

Ook een dwergsein kan op een doorrijspoor staan hoor. In Arnhem had je bv spoor 5a en 5b, een middenspoor, maar gewoon met dwergsein. De plaatselijke snelheid was toen namelijk 40.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eigenlijk zou het zonder die 2234's nóg mooier zijn. Loopt dat spoortje ook mooi parallel. Kan dit, of kom je dan in de knoei met de aandrijving van het Engelse wissel?
Als het past zou ik het nu doen, is wat meer werk maar achteraf ben je er blij(er) mee denk ik.

@citaat  @citaat
Dat weet ik. Ik wil echter in het station een max. snelheid van 80 km/h hanteren. Dus dan vallen dwergseinen af.
En daarnaast vind ik hoofdseinen mooier staan bij het einde van een perron.

@citaat
Aan een kant ben ik het wel met je eens Hans, maar aan de andere kant vind ik dat slingertje in het spoor ook wel leuk.
Ik kom niet in de knoei met de wisselaandrijving, daar heeft Märklin wel over nagedacht.
Wat je eventueel als nadeeltje zou kunnen zien, is dat het vierde spoor dan effectief wat korter wordt. Niet dat dat echt van belang is, maar toch.
Kun geen passtukje met de kromming van het slanke wissel gebruiken?
Je rijd nu over een mooie afwijkende grote radius op de wissel. En dan volgt een soort van correctie in een klein stukje. 
Maak daar een groter stuk van en t valt niet meer op.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Frank,

Al nagedacht om het hele stuk tussen de twee wissel op te vullen met een stuk flexrail?
Dan kun je elke kromming soepeler laten verlopen.

Henk

@citaat  @citaat

@citaat

Dank voor jullie tips. Ik ga er toch nog eens even goed over nadenken....
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Perrontegels en detail overkapping (20-04-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Perrontegels en detail overkapping (20-04-2025)
Ondertussen met andere dingen bezig, waaronder geknutsel aan het perron en de bijbehorende overkapping.

144. Met Auhagen trottoirtegelplaatjes een en ander zodanig op maat gesneden dat het de juiste breedte heeft voor het perron. Uiteraard komen er nog aan weerszijden nog een rand tegels bij plus de perronrand. Dit komt later allemaal nog.

145.

146. Het kleine gat, ter grootte van 1 tegel is bestemd voor een Sommerfeldt bovenleidingsmast. Echter door het maken van een langsligger die tussen de steunen voor de perronoverkapping moet komen, is dit verkeerd berekend. Gelukkig bleef het bij één gat en is het simpel op te lossen door deze twee tegels op te schuiven. Het overgebleven gat kan natuurlijk gemakkelijk met een tegel weer onopvallend gevuld worden.

147. Het snijwerk tot nu toe.

148. Als gezegd: ik ben begonnen met het maken van een langsligger voor de overkapping, zoals deze ook in het echt bestaan. Aan de kopse kant van de overkapping steekt deze iets ui ten opzichte van de staander. Dit is een proefmodel om te zien of wat ik in mijn hoofd had ook werkt. En dat doet 't.

149. Aangezien het staal een ronding heeft, moet dit in model ook. En om nu veel van die plaatjes met de hand af te teken is ook zowat. Gelukkig had ik binnen handbereik nog een gietmal van een afvalcontainer (ooit uit een adventkalender gevist) die nu mooi van pas komt. De bocht komt zo goed als overeen met wat ik nodig heb.

150. Twee profielen in spiegelbeeld uitgesneden uit 0,75 mm dik styreen en dat op een 0,5 mm dik plaatje geplakt voor de stevigheid. Het horizontale stukje bovenin wat overblijft is ca 1,5 mm dus moet daar redelijk voorzichtig mee omspringen.

151. Het pakketje plastic na het lijmen en voor het snijden/vijlen van het 0,5 mm dikke plaatje.

152. En na het snijden en vijlen van de kopse kant. Dit gaat nog voorzien worden van een rand zoals ik die ook rondom de steunen gemaakt heb: 3 mm breed profiel van 0,5 mm dik (gewoon gesneden uit een plaat). Dat zal best nog wel wat extra stevigheid geven.