Afgelopen week zijn wij lekker een weekje wezen bijtanken in Duitsland. We zaten vlakbij Losheim am See in het Saarland, waar bleek dat er een museumbaan met bijbehorend museum en dergelijke gevestigd is. Dit is de
Museums-Eisenbahn-Club Losheim die over het spoor van de voormalige Merzig-Büschfelder-Eisenbahn (MBE) 12 rij-dagen per jaar verzorgt.
Uiteraard heb ik, na ontdekking hiervan een paar uurtjes daarvoor vrijgemaakt en de nodige foto's gemaakt. Eerst nog met mijn Olympus 8 megapixel camera en na aanschaf van de nieuwe 16 megapixel Fuji er nog even heen gereden (was toch minder dan 6 km, dus .....

).
Hieronder in diverse posts mijn verslag. Enjoy!
De deur van het pand was open, maar binnen was de kassa gesloten en liep er verder niemand rond. In de grote zaal, waar volgens de diverse brochures en foto's locomotieven en wagons moesten staan, stonden alleen tafels en stoelen opgesteld en waren de sporen gevuld met (betonnen?) vullingen om een gladde vloer te krijgen. Dus onverrichter zake weer weg........
Maar... ondanks dat alles gesloten leek, is het station en de sporen wel gewoon toegankelijk, zij het dat er bordjes staan dat betreden van de spoorbaan niet is toegestaan. Heel vreemd, maar ons Duits was opeens niet toereikend om dat te kunnen lezen.....

Bij de ingang stond een veldbaan/smalspoortreintje opgesteld.

De donderbussen, die in gebruik zijn bij de museumbaan tussen Losheim en Merzig-Ost.

Het logo van de MECL op een van de wagons:

Een paar diesel-locs:

Overzicht van de perrons en de perronsporen. Links staan goederenwagens, die achter de dieselloks gekoppeld staan. Op de achtergrond links een paar rijtuigen van de Deutsche Post, die door de MECL gerestaureerd zijn. Rechts de donderbussen, maar nu van de andere kant.

Een stukje doorgelopen en een kijkje terug naar het station Losheim. Op een kopspoortje staat nog een gele diesel-lok. Gezien de staat, vermoed ik van de serie 'roestbak'......