Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rijshoven - PERSBERICHT - nieuwe aanwinst (13-12-2024)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

Re: Rijshoven - De NS-1111 (16-01-2022)

trotse M-rail rijder

Mooie aanwinst Frank. Piko heeft er een mooie loc van gemaakt.
Die decoder blijft wel een wereld wonder. Als het rijd is het prima maar als je er nog aan moet/wil gaan rommelen.... levert goede hoofdpijn op :(
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

@citaat Nee hoor, gewoon eruit en een LoPi5 erin.

Inderdaad een fraaie aanwinst! Veel plezier ermee :) :thumbup:
Re: Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Re: Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)
Lang niks geschreven hier, maar we gaan weer verder!
Grote stappen? Neu, dat nog niet, maar er zit weer beweging in het spul.

Na vorig jaar december een best flinke operatie gehad aan de buik gehad te hebben (en me daar stiekem toch best in vergist heb....) èn ik een paar maanden daarna geen stof op zolder mocht maken vanwege een tijdelijk geparkeerde trouwjurk van onze dochter en nog wat andere aangelegenheden die stiekem toch belangrijker waren dan een modeltreinbaan (zoals vakantie en zo), is de zolder inmiddels binnenstebuiten gekeerd en gesopt en gezogen. Ondertussen ook wat oude meuk (denk aan computerkabels van tijdperk kruik en andere zooi) richting gemeente gebracht te hebben, is het nu weer tijd om de draad op te pakken.

Het eerste wat ik gedaan heb, is vorig weekend een analoge 1600 met twee poetswagons de buitencirkel van het schaduwstation een flink aantal rondjes laten rijden. Dit ging met horten en stoten, maar gaandeweg liep de 1631 steeds beter zijn rondjes. En tegelijk daarbij wat boel heringedeeld zodat het voor mij wat logischer is, dan wat het was. Mede omdat ik een doosje met onderdelen van een gestripte lok kwijt was (inmiddels weer boven water), wat uiteraard niet handig is......

Binnenkort meer!
Re: Rijshoven - Nieuwe aanwinst tbv station Lingedrecht (2-12-2024)

Door allerlei oorzaken hier lang, te lang, niets geschreven, maar daar is weer verandering in aan het komen. Onderstaande is dan niet Rijshoven, maar heeft er zijdelings toch zeker mee te maken, dus:

Soms, heel soms, loop je tegen een bijzonder mooi buitenkansje aan. Soms....

En die buitenkans deed zich een paar dagen geleden voor, toen iemand een station aanbood uit een baan die helaas afgebroken moest worden. Het sporenplan van dat station voldeed bijna aan mijn ontwerp voor station Lingedrecht.
Was wel een voorwaarde aan verbonden, want bij voorkeur dezelfde dag ophalen... Ik was voor mijn werk in Hilversum en op weg naar huis kwam ik er zo goed als langs, dus dat sloot voor beide partijen mooi aan.

1. Ruim 2 meter lang, paste ternauwernood in mijn auto. Gelukkig zonder al te veel problemen toch netjes bij mij thuis kunnen krijgen.

2. De wisselstraat van wat meer nabij.

3. Het perron met de overkapping.

4. De bankjes die op het perron staan (waarvan een aantal tijdens vervoer helaas niet helemaal ongeschonden bleven) inspireerden mij gelijk voor gebruik in het in aanbouw zijnde stationnetje Lingedrecht-Polder. Waarvan later in dat draadje verslag.

5. De lengte vanuit een iets lager standpunt.

6. En om even te kijken of dingen passen (en stiekem wat sfeer proeven): een NS-sein geplaatst ....

7. .... en Nederlandse bovenleiding.

8. De volgende dag bij daglicht even gekeken naar de onderkant: Märklin digitaal was toch slechts 2 draadjes aansluiten?

9. Het perron in daglicht. Het blijkt het ICE perron van Faller te zijn.

10. Tijdens het vervoer (en eenmaal thuis) bleek deze naad toch wat te lijden gehad te hebben van het vervoer, dus met een drietal (waarvan twee in beeld) plaatjes verstevigd.

11. En een drietal foto's met als figurant een Lima IRM treinstel.

12.

13. Het vierdelige stel past prima langs dit perron.

Mooie aanwinst dat lange perron Frank stast erg goed. :thumbup:
Ja soms / mag moet je wel eens mazzeltje hebben. :)

Groet Michel
Mooie aanwinst Frank  :)  :D

Erg leuk om te zien dat hij goed terecht komt!

Koen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja er zijn van die dagen waarvan je dan denkt dat zou vaker moeten gebeuren.
Ook een leuke puzzel trouwens die bedrading. Veel succes ermee.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Mooie aanwinst hoor!

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Fijn dat dit op je pad voorbij kwam Frank, de eerste treinen voelen zich al helemaal thuis op dit nieuwe gedeelte  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Zo, gezien alle ontwikkelingen de duim weer een zetje gegeven en het verhaal over Rijshoven, Lingedrecht-Polder en Lingedrecht uitgebreid met van alles en nog wat....

Inclusief een (niet complete) materieelopsomming van de STMR, het museum wat ik naast het station van Rijshoven gepland heb....
Re: Rijshoven - PERSBERICHT - nieuwe aanwinst (13-12-2024)

P E R S B E R I C H T
13 december 2024

Het bestuur en de vrijwilligers van de Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven) delen met trots mee dat zij een lang gekoesterde wens in vervulling hebben zien gaan.
Het rijtuigenbestand is uitgebreid met een eerste klasse rijtuig van de befaamde Ovaal-ramers. Het betreft hier rijtuig A 7204. Hier een foto op station Lingedrecht.

Dit rijtuig zal samen met de reeds in bezit zijnde Plan-D (rijtuig nr B 7818) en stalen D (nr. 6072) ritten verzorgen vanaf het museumterrein naar Lingedrecht.

Indien nodig kan deze stam uitgebreid worden met een in bezit zijnd vier-assige Umbaurijtuig type B4yg. Deze wordt op dit moment gerestaureerd, hiervan is derhalve geen foto beschikbaar.
Als trekkracht kan onder meer de BR86 dienen. Voor privé ritten kan deze trein ook in geheel Nederland (en met onze BR78 desgewenst op een beperkt aantal trajecten in Duitsland) ingezet worden.

De STMR is eind jaren '80 opgericht om het goederenemplacement van Rijshoven voor de sloop te behoeden. Sinds 1993 heeft de stichting haar museum naast het NS-station Rijshoven. Het museum van STMR beschikt over een aantal stoomlocs: een  klein stoomlokje gebruikt op lokaalspoorlijnen, een BR86, een BR78 en een tweetal BR89 van de DB. Daarnaast heeft de stichting een accurijtuig BR515 met stuurstand BR815. Het museum beschikt over diverse personenrijtuigen en goederenwagons.

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. Daarmee zullen de stoomritten ven de STMR nog meer cachet krijgen.
Maar even een andere vraag; welke BR89's heeft de STMR in bezit? Onder dat typenummer zijn nogal wat verschillende loks samengebracht.

Als het maar Zwitsers is.

Schitterende aanwinst Frank voor de Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven). :thumbup:
Deze prachtige aanwinst zal veel bezoekers aantrekken op de eerst volgende opendag van de stichting.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie rijtuig Frank  :thumbup: :thumbup:
Met het forum hebben we nog eens een tochtje gedaan met zo'n ovaal-ramer erg leuk was dat.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Stichtingsbestuur en vrijwilligers STMR van harte gefeliciteerd met hun nieuwste aanwinst. Erg mooi rijtuig, moest er nog veel aan gebeuren om het rijvaardig te krijgen? Nog vele jaren rijplezier gewenst!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Van harte proficiat met de nieuwe aanwinsten, Frank  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 13 december 2024, 14:07:10Maar even een andere vraag; welke BR89's heeft de STMR in bezit? Onder dat typenummer zijn nogal wat verschillende loks samengebracht.
Ik heb hier de onderstaande loks: 3 keer Märklin 3000 en 1 keer Märklin 30000.
De lok linksboven heb ik gepimpt en al ooit eens mogen krijgen van een gewaardeerd forumlid. Samen met een Broeder-controleur van het Rechte Spoor. En voor die lok heb ik een poosje terug een originele verpakking op de kop weten te tikken.

Aha, dacht ik wel dat het om de 3000 ging. Aardig weetje betreffende dit model. Daar zijn er in totaal vier van gebouwd in de twintiger, dertiger jaren en alle vier hebben ze hun hele leven in de omgeving van Leipzig doorgebracht. Het zijn dus DRG / DR loks. Geen enkele heeft ooit het DB logo gehad of is zelfs maar bij de DB geregistreerd geweest. Een puur Märklin fantasietje dus.