Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Rijshoven - Lingedrecht: tegelstrips snijden (29-05-2025)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

Re: Rijshoven - De NS-1111 (16-01-2022)

trotse M-rail rijder

Mooie aanwinst Frank. Piko heeft er een mooie loc van gemaakt.
Die decoder blijft wel een wereld wonder. Als het rijd is het prima maar als je er nog aan moet/wil gaan rommelen.... levert goede hoofdpijn op :(
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

@citaat Nee hoor, gewoon eruit en een LoPi5 erin.

Inderdaad een fraaie aanwinst! Veel plezier ermee :) :thumbup:
Re: Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Re: Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)
Lang niks geschreven hier, maar we gaan weer verder!
Grote stappen? Neu, dat nog niet, maar er zit weer beweging in het spul.

Na vorig jaar december een best flinke operatie gehad aan de buik gehad te hebben (en me daar stiekem toch best in vergist heb....) èn ik een paar maanden daarna geen stof op zolder mocht maken vanwege een tijdelijk geparkeerde trouwjurk van onze dochter en nog wat andere aangelegenheden die stiekem toch belangrijker waren dan een modeltreinbaan (zoals vakantie en zo), is de zolder inmiddels binnenstebuiten gekeerd en gesopt en gezogen. Ondertussen ook wat oude meuk (denk aan computerkabels van tijdperk kruik en andere zooi) richting gemeente gebracht te hebben, is het nu weer tijd om de draad op te pakken.

Het eerste wat ik gedaan heb, is vorig weekend een analoge 1600 met twee poetswagons de buitencirkel van het schaduwstation een flink aantal rondjes laten rijden. Dit ging met horten en stoten, maar gaandeweg liep de 1631 steeds beter zijn rondjes. En tegelijk daarbij wat boel heringedeeld zodat het voor mij wat logischer is, dan wat het was. Mede omdat ik een doosje met onderdelen van een gestripte lok kwijt was (inmiddels weer boven water), wat uiteraard niet handig is......

Binnenkort meer!
Re: Rijshoven - Nieuwe aanwinst tbv station Lingedrecht (2-12-2024)

Door allerlei oorzaken hier lang, te lang, niets geschreven, maar daar is weer verandering in aan het komen. Onderstaande is dan niet Rijshoven, maar heeft er zijdelings toch zeker mee te maken, dus:

Soms, heel soms, loop je tegen een bijzonder mooi buitenkansje aan. Soms....

En die buitenkans deed zich een paar dagen geleden voor, toen iemand een station aanbood uit een baan die helaas afgebroken moest worden. Het sporenplan van dat station voldeed bijna aan mijn ontwerp voor station Lingedrecht.
Was wel een voorwaarde aan verbonden, want bij voorkeur dezelfde dag ophalen... Ik was voor mijn werk in Hilversum en op weg naar huis kwam ik er zo goed als langs, dus dat sloot voor beide partijen mooi aan.

1. Ruim 2 meter lang, paste ternauwernood in mijn auto. Gelukkig zonder al te veel problemen toch netjes bij mij thuis kunnen krijgen.

2. De wisselstraat van wat meer nabij.

3. Het perron met de overkapping.

4. De bankjes die op het perron staan (waarvan een aantal tijdens vervoer helaas niet helemaal ongeschonden bleven) inspireerden mij gelijk voor gebruik in het in aanbouw zijnde stationnetje Lingedrecht-Polder. Waarvan later in dat draadje verslag.

5. De lengte vanuit een iets lager standpunt.

6. En om even te kijken of dingen passen (en stiekem wat sfeer proeven): een NS-sein geplaatst ....

7. .... en Nederlandse bovenleiding.

8. De volgende dag bij daglicht even gekeken naar de onderkant: Märklin digitaal was toch slechts 2 draadjes aansluiten?

9. Het perron in daglicht. Het blijkt het ICE perron van Faller te zijn.

10. Tijdens het vervoer (en eenmaal thuis) bleek deze naad toch wat te lijden gehad te hebben van het vervoer, dus met een drietal (waarvan twee in beeld) plaatjes verstevigd.

11. En een drietal foto's met als figurant een Lima IRM treinstel.

12.

13. Het vierdelige stel past prima langs dit perron.

Mooie aanwinst dat lange perron Frank stast erg goed. :thumbup:
Ja soms / mag moet je wel eens mazzeltje hebben. :)

Groet Michel
Mooie aanwinst Frank  :)  :D

Erg leuk om te zien dat hij goed terecht komt!

Koen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja er zijn van die dagen waarvan je dan denkt dat zou vaker moeten gebeuren.
Ook een leuke puzzel trouwens die bedrading. Veel succes ermee.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Mooie aanwinst hoor!

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Fijn dat dit op je pad voorbij kwam Frank, de eerste treinen voelen zich al helemaal thuis op dit nieuwe gedeelte  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Zo, gezien alle ontwikkelingen de duim weer een zetje gegeven en het verhaal over Rijshoven, Lingedrecht-Polder en Lingedrecht uitgebreid met van alles en nog wat....

Inclusief een (niet complete) materieelopsomming van de STMR, het museum wat ik naast het station van Rijshoven gepland heb....
Re: Rijshoven - PERSBERICHT - nieuwe aanwinst (13-12-2024)

P E R S B E R I C H T
13 december 2024

Het bestuur en de vrijwilligers van de Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven) delen met trots mee dat zij een lang gekoesterde wens in vervulling hebben zien gaan.
Het rijtuigenbestand is uitgebreid met een eerste klasse rijtuig van de befaamde Ovaal-ramers. Het betreft hier rijtuig A 7204. Hier een foto op station Lingedrecht.

Dit rijtuig zal samen met de reeds in bezit zijnde Plan-D (rijtuig nr B 7818) en stalen D (nr. 6072) ritten verzorgen vanaf het museumterrein naar Lingedrecht.

Indien nodig kan deze stam uitgebreid worden met een in bezit zijnd vier-assige Umbaurijtuig type B4yg. Deze wordt op dit moment gerestaureerd, hiervan is derhalve geen foto beschikbaar.
Als trekkracht kan onder meer de BR86 dienen. Voor privé ritten kan deze trein ook in geheel Nederland (en met onze BR78 desgewenst op een beperkt aantal trajecten in Duitsland) ingezet worden.

De STMR is eind jaren '80 opgericht om het goederenemplacement van Rijshoven voor de sloop te behoeden. Sinds 1993 heeft de stichting haar museum naast het NS-station Rijshoven. Het museum van STMR beschikt over een aantal stoomlocs: een  klein stoomlokje gebruikt op lokaalspoorlijnen, een BR86, een BR78 en een tweetal BR89 van de DB. Daarnaast heeft de stichting een accurijtuig BR515 met stuurstand BR815. Het museum beschikt over diverse personenrijtuigen en goederenwagons.

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. Daarmee zullen de stoomritten ven de STMR nog meer cachet krijgen.
Maar even een andere vraag; welke BR89's heeft de STMR in bezit? Onder dat typenummer zijn nogal wat verschillende loks samengebracht.

Als het maar Zwitsers is.

Schitterende aanwinst Frank voor de Stichting STMR (Stoom en Trein Museum Rijshoven). :thumbup:
Deze prachtige aanwinst zal veel bezoekers aantrekken op de eerst volgende opendag van de stichting.

Groet Michel
Forum Moderator

Mooie rijtuig Frank  :thumbup: :thumbup:
Met het forum hebben we nog eens een tochtje gedaan met zo'n ovaal-ramer erg leuk was dat.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Stichtingsbestuur en vrijwilligers STMR van harte gefeliciteerd met hun nieuwste aanwinst. Erg mooi rijtuig, moest er nog veel aan gebeuren om het rijvaardig te krijgen? Nog vele jaren rijplezier gewenst!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Van harte proficiat met de nieuwe aanwinsten, Frank  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 13 december 2024, 14:07:10Maar even een andere vraag; welke BR89's heeft de STMR in bezit? Onder dat typenummer zijn nogal wat verschillende loks samengebracht.
Ik heb hier de onderstaande loks: 3 keer Märklin 3000 en 1 keer Märklin 30000.
De lok linksboven heb ik gepimpt en al ooit eens mogen krijgen van een gewaardeerd forumlid. Samen met een Broeder-controleur van het Rechte Spoor. En voor die lok heb ik een poosje terug een originele verpakking op de kop weten te tikken.

Aha, dacht ik wel dat het om de 3000 ging. Aardig weetje betreffende dit model. Daar zijn er in totaal vier van gebouwd in de twintiger, dertiger jaren en alle vier hebben ze hun hele leven in de omgeving van Leipzig doorgebracht. Het zijn dus DRG / DR loks. Geen enkele heeft ooit het DB logo gehad of is zelfs maar bij de DB geregistreerd geweest. Een puur Märklin fantasietje dus.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: aanpassingen aan het frame (26-12-2024)

Verder met het nieuw verworven stationsemplacement. Eerst moeten er aan de onderkant de nodige zaken veranderd worden, voordat ik verder kan met de opbouw naar zoals ik het zou willen hebben.

14. Er bleken veel draden en kroonstenen op geplaatst te zijn, die geen verbinding (meer) hadden met iets. Dus op dit moment geen toegevoegde waarde hebben. Daarom die eraf gehaald voor eventueel later gebruik.

15. En diezelfde onderkant zonder al die draden. Ook de klos hout die je ziet is er inmiddels af.

16. Aan de onderkant zaten ook nog de nodige restanten van het frame waarop een en ander gemonteerd was. Ook dat moest er allemaal af.

17. Zat allemaal flink stevig vast.... te zien zijn ook wat naden van stukken plaat (12 mm multiplex) die niet  met elkaar verbonden waren. Dat bracht bij de demontage nog wel wat uitdagingen met zich mee.... Vooral omdat bij het loshalen een en ander toch wat bewoog.

18. Ook kom je met de zaag nog wel wat verrassingen tegen, zoals precies op een schroef terechtkomen....

19. En een flink uurtje verder lag dit allemaal op de grond.

20. Aan de onderkant van de plaat staken na het verwijderen van het hout nog een 14-tal best scherpe schroeven uit. Deze waren vanuit de bovenkant erin geschroefd om het 12 mm multiplex aan de balken vast te schroeven. Daaroverheen zijn de rails en ballast geplaatst. Dus geen optie om die er ook aan de bovenkant er weer uit te halen.....
Hier zie je ook mijn oplossing om in ieder geval de losse stukken multiplex aan elkaar te laten zitten. Links steekt aan de zijkant van de plaat een schroef uit. Ook die heb ik er tijdelijk in gezet om een en ander netjes uitgelijnd te laten zitten. De sporen aan de andere kant zitten er nog op, al heeft de ballast hier en daar wel wat te lijden gehad van mijn gerommel.

21. De scherpe schroefjes waren uiteraard geen partij voor de Dremel.

Lekker klusje zo :)
stationsemplacement 2.0 zullen we maar zeggen Frank. ;)
Lekker bezig geweest en lekker veel eraf gehaald wat alleen maar nutteloos was.

Groet Michel
Goed bezig!

Helaas voor je was de originele bouwer van dit emplacement niet zuinig met schroeven én lijm...

Koen

@citaat
Dankjewel Koen.

Ja, daar was ik inmiddels ook achter. Gelukkig voor mij zat er nauwelijks lijm tussen de draagbalken en de platen waarop de rails gemonteerd is.
Wel flink tussen de diverse balken en latten die ondersteunden ....
Maar met een zaag, een (botte) beitel en een kleine klauwhamer is het allemaal netjes los gekomen.

Op naar het vastzetten van een en ander.
Citaat van: frenkievee op vrijdag 27 december 2024, 11:43:46Op naar het vastzetten van een en ander.
Flink wat lijm gebruiken :)

@citaat
Yep, maar eerst het houtwerk dus daar komen ook de nodige schroeven aan te pas.

22. Daarom vanuit een stuk multiplex van 8 mm een strook van 10 cm breed gezaagd en die met lijm en best wat schroeven aan de onderkant vast gezet. De diverse delen van de voormalige grondplaatjes blijven nu in ieder geval aan elkaar zitten.

23. Al heeft de ballast best te lijden gehad van het hele gedoe.... Maar goed. Dat komt nog wel.

Märklin fahren-ärger sparen

Effe werk, maar dan heppie ook wat, Frank  ;)

Nou maak je met je baan wel meteen een flinke stap  :thumbup:
En hopelijk laten de vervolgstappen niet al te lang op zich wachten.

Grtz en knutsel ze,
Tony
Citaat van: frenkievee op zondag 29 december 2024, 15:08:39Al heeft de ballast best te lijden gehad van het hele gedoe....
Dat is een kwestie van opvullen. Komt wel goed :)

@citaat
Daar ben ik ook niet echt bang voor.
Eerst maar zorgen dat het grove werk klaar is, voordat ik me aan het herstel van de ballast ga wagen.
Dat is wel de juiste werkwijze :)
Re: Rijshoven - Lingedrecht: verder met de aanpassingen aan het frame (03-01-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: verder met de aanpassingen aan het frame (03-01-2025)
Verder met de aanpassingen aan het frame. Aangezien het voor het mooi te smal is om bovenleidingsmasten en seinen e.d. te plaatsen, moet een en ander verbreed worden.

24. Daarvoor uit 8 mm multiplex een plaatje van 10 cm gezaagd als steun onder de huidige en de nieuw te plaatsen plaat (van 12 mm) en op mijn gemak de boel goed uitgemeten. Want op sommige plaatsen komen draadjes uit de plaat en die moeten natuurlijk wel gewoon bereikbaar blijven.

25. Uiteraard een flink aantal stappen overgeslagen, maar hier zijn langs de perronsporen de uitbreidingen van ca 7 cm breed al compleet vast gezet.

26. De draadjes aan de onderkant hebben natuurlijk in de rails ergens een verbinding. Voor massadetectie en massa-aansluiting zitten in de rails hier en daar van die massa-aansluitpuntjes. Die heb ik hier van een blauw cirkeltje voorzien.

27. En uiteraard moet de boel wel (voor mezelf) gedocumenteerd worden, waar welk draadje waarvoor dient.

Netjes gedaan Frank die uitbreiding aan beide kanten. :thumbup:
Ja documentatie is altijd handig zeker bij eventuele storingen.
Vergeet je niet om de rails recht te maken onderaan waar hij ietsjes verbogen is ?

Groet Michel
Forum Moderator

Die bekabeling zit netjes aangesloten op de rails Frank, door de ballast vallen die helemaal niet op  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik doe de massa-aansluitingen op dezelfde manier. Ik gebruik de massa-aansluiting 7500 van Märklin waar ik het dikke deel van afknip en zo blijft er een dunne platte koperstrip over die ik tussen de rail schuif. Het koper laat zich dan makkelijk solderen. Is wel een relatief dure oplossing want zo'n massa-aansluiting van Märklin is niet goedkoop. en je hebt er op een baan als de mijne meer dan 1000 nodig.

Veel succes en plezier nog met de baan Frank

Luc

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 04 januari 2025, 06:32:46Vergeet je niet om de rails recht te maken onderaan waar hij ietsjes verbogen is ?
Zeker niet Michel! Ik had dat uiteraard ook al gezien.

Eerst zorgen dat de onderbouw lekker stevig is en de verbreding ervan naar mijn zin is.
De volgende stappen zijn me bezig houden met aanpassingen in de wisselstraat en dan verder met de rest van de aankleding.

@citaat  @citaat  en  @citaat
Peter en Luc: die vallen inderdaad nauwelijks op. Ik had het nog niet zo gezien, maar het is wel een handig idee om dit zo te doen.

Lekker bezig Frank!

(Voor de geïnteresseerden: ik heb nog een hoop van die 7500 te koop. Staat in het verkoophoekje)

Koen

Dankjewel Koen!

En verder!

28. De uitbreidingen zitten er inmiddels op. Van de onderkant ....

29. .... en van de bovenkant.

30. En ter hoogte van de wisselstraat.

31. Misschien was het al opgevallen in de foto's hiervoor, maar ik heb eerder al was stukjes spoor verwijderd. Het Engels wissel wat hier zat vervang ik door een normaal wissel.

32. In totaal is het Engels wissel verwijderd en twee stukken rails. Na goed schoonmaken wordt dit uiteraard weer voorzien van rails en ballast.

Re: Rijshoven - Lingedrecht: aanpassingen in de wisselstraat (09-01-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: aanpassingen in de wisselstraat (09-01-2025)
Nu het frame verstevigd en uitgebreid is, kan ik verder met de geplande wijzigingen in de wisselstraat.

33. Waar ik al rekening mee gehouden had, is dat de geometrie van het K-rail Engels wissel niet helemaal goed is, als je die combineert met de normale slanke wissels.
Je houdt een gat over van zo'n 2,5 a 3 mm. Dat is lang geleden al uitgebreid besproken in een uitgebreid draadje van Eric-Paul. En ook bij mij klopt die constatering nog steeds....

34. Dus ook dit stukje van 90 mm (de 2201) moet eruit en wordt te zijner tijd vervangen door een stukje van 92,5 mm (ongeveer).

35. Inmiddels zijn er twee wissels en een aantal stukken rails verwijderd. Zaak is nu de boel goed schoonmaken, nog verder ballast verwijderen waar nodig om wisselaandrijvingen te kunnen plaatsen.

Re: Rijshoven - Lingedrecht: nog meer aanpassingen in de wisselstraat (12-01-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: nog meer aanpassingen in de wisselstraat (12-01-2025)
36. Het stuk rails van 90 mm (K-rail 2201) is eruit en vervangen door eentje ca 93 mm.

37. En zoals meester Preiser dit stuk dan ziet. Zoals je ziet ligt het niet 100% recht, maar hiermee kan ik zeker leven.

38. Verder aan de andere kant van het Engels wissel. Ook hier hetzelfde probleem, want een gat van ca 3 mm. En dat is te kort om een fatsoenlijk stukje rails te kunnen plaatsen.

39. Dus met een dremel het wissel onder handen genomen en er ca 16 mm vanaf gehaald.

40. ... evenals een stukje rechte rail, waarvan ca 20 mm. als donatie gebruikt werd om het grotere gat op te vullen. Het is nog niet klaar, want dit stukje rails moet nog voorzien worden van railverbinders en een stukje draad voor de stroomtoevoer zodat deze er definitief tussen geplaatst kan worden.

Re: Rijshoven - Lingedrecht: uitdaging in de wisselstraat (15-01-2025)

En toen struikelde ik tegen een probleem aan. Hetzelfde probleem als ook door Menno (Madmenno) in zijn draadje over het maken van een kruiswissel al benoemd werd. Namelijk:

41. De rails van het wissel is na de aftakking onderling doorverbonden, wel zodanig dat de railstaven aan weerszijden elektrisch gescheiden zijn.
In de foto zichtbaar gemaakt met gele en rode verbindingen. In de betreffende bielsen loopt een metalen strip, die vastzit aan de rails middels een puntlas. Dit zit stevig vast en zorgt nu bij mij ervoor dat een railverbinder bij de onderste rode cirkel niet ver genoeg doorgeschoven kan worden om genoeg grip te krijgen en het stukje rails van 20 mm vast te houden. Dat wordt dus nog even een tekentafelmomentje.
Misschien dat ik er voor kies om het resterende stuk tot aan het puntstuk ook eruit te halen en er dan een stukje rails van 37 mm tussen te zetten. Voordeel daarvan is dat ik dan een stukje rail van 45 mm (2202) of 41,3 mm (2293) kan kannibaliseren. Dat zal misschien steviger zijn dan de nu gekozen oplossing. Stof tot nadenken in ieder geval.

Het tussenstukje met 3 bielzen lijkt aan de linkerkant ook niet helemaal lekker te passen.
En de meeste linkse biels van de 3 lijkt onderaan klem te liggen tegen de biels van het aftakkende spoor, ook niet helemaal lekker passend.
Misschien een stukje van die biels afhalen, misschien heb je dan net wat meer ruimte om het passend te maken.
Hoewel ik dat ook niet helemaal als oplossing zie, misschien toch maar een ander rail en dan de wissel deels inkorten.
Suc6 met rommelen. O:-D

Citaat van: frenkievee op woensdag 15 januari 2025, 19:31:55dat een railverbinder bij de onderste rode cirkel niet ver genoeg doorgeschoven kan worden om genoeg grip te krijgen
Is het een optie om die raillas te solderen? Dat zou mijn oplossing zijn.
Kun je die rode biels niet doorzagen en vervangen door een normale ?

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 15 januari 2025, 20:44:15Het tussenstukje met 3 bielzen lijkt aan de linkerkant ook niet helemaal lekker te passen.
Dat klopt: het stukje ligt hier ook los. Rechtsboven van dat stukje heb ik de twee bielsen rechts wel ingekort om het passend te krijgen.
En dat rommelen gaat wel lukken!

@citaat  @citaat
Henk: aan K-rail rails is het lastig solderen heb ik me laten vertellen. En ik ben wat terughoudend daarmee, want ik zie het mezelf helemaal voor elkaar krijgen om de bielsen te laten smelten.....

@citaat
Misschien wel. Eens zien wat ik ermee kan doen.
Citaat van: frenkievee op donderdag 16 januari 2025, 11:33:08Henk: aan K-rail rails is het lastig solderen heb ik me laten vertellen.
Met S39 RVS is het prima te doen. Puntje van een tandenstoker gebruiken om het aan te brengen. Soldeer er op. Eventueel schoonmaken met wasbenzine.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: opgeloste uitdaging in de wisselstraat (16-01-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: opgeloste uitdaging in de wisselstraat (16-01-2025)
Vandaag na een best drukke dag toch me even lekker op zolder terug getrokken en verder met het stukje wisselstraat.

42. Toch besloten om nog een stukje van het wissel af te dremelen en wel tot aan het puntstuk.

43. Daarnaast een stukje van een 2202 (45 mm K-rail) afgehaald en aan één kant een viertal bielsen vakkundig korter gemaakt. Niet zo heel ingewikkeld: scherp mes en je bent er al bijna.
Het grote voordeel van dat stuk 2202 wat overblijft is dat deze aan één kant nog de originele aansluitingen heeft, dus zowel voor de puko's als de railverbinders.

44. Aansluiten aan het Engels wissel is dan uiteraard heel eenvoudig. Een en ander ligt hier nog wel los, maar een proefritje met een NS-rijtuig (de 4165) leverde zo 1-2-3 geen problemen op.

45. Van de zijkant ziet het er (ietwat onscherp) zo uit.

@citaat

Ziet er netjes uit Frank  :thumbup:
 @citaat wat ik niet begrijp Frank is dat ik deze problemen niet heb met mijn wisselstraten met slanke wissels in k-rails. Vreemd toch?

Luc

@citaat
Heb je alleen (gewone) wissels of ook Engelse wissels en/of kruisingen gebruikt?

Het gaat namelijk om de foute geometrie van het Engels wissel. Zoals ik al gezegd had: op het forum uitgebreid besproken in een uitgebreid draadje van Eric-Paul.
Met alleen gewone wissels heb ik ook geen probleem.

Ja, indien men het Engelse wissel had gemaakt als twee gewone wissels in één had je ook geen probleem gehad maar om één of andere bizarre reden hebben ze dat niet gedaan. Met dergelijke problemen als resultaat.
Andere fabrikanten hebben het wel goed of een andere oplossing gevonden. Alleen Märklin is het buitenbeentje.
 @citaat ik heb zowel engelse als gewone slanke wissels gebruikt.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.