Wat tijd vrij kunnen maken tussen werken, gezinsleven, zorgen voor en wat dies meer zij.
En heb in plaats van klussen in de toekomstige logeerkamer een van mijn loks onderhanden genomen. Die had ik een poos terug al uit elkaar gehaald en na het bekende wasbenzine badje een nieuwe motor gegeven.
Nu de stoute schoenen maar verder aangetrokken, want met weinig ervaring in het ombouwen van loks moet je toch een bepaalde drempel over. Maar mijn 1139 (de Marklin 3324) heeft nu een digitaal hart in plaats van een analoog. Tijdens het typen van dit berichtje staat hij dan ook enthousiast in te lopen op de rollenbank.

Er zit nu een contrastekker in (met de kleurcodering van Uhlenbrock) en voorlopig een ESU V1. Die heb ik er bewust in gezet, want goedkoop over kunnen nemen en mocht ik iets fout gedaan hebben, dan blaas ik liever een wat goedkopere decoder naar de eeuwige decodervelden, dan een dure nieuwe.

Indachtig de diverse tips en waarschuwingen die ik heb mogen vinden op het forum (en elders) heb ik de linker ontstoorspoel voorzien van een extra stukje krimpkous om eventuele problemen met kortsluiting voor te kunnen zijn.
Wel heb ik een paar hindernissen ondervonden, maar die waren redelijk gemakkelijk te overwinnen:
kortsluiting in een lamphouder, omdat de ene draad na het inschroeven van het lampje naar achteren geduwd was, afgebroken pennetje aan de contrastekker, uiteraard nadat alles mooi vast zat in de lok.....
en last but not least: de schakelaar voor bovenleidingsbedrijf (die ik voorlopig laat zitten) gaf de stroom niet netjes door. Enig gepoets daarop gaf wel het gewenste resultaat.
Volgende dingetjes die ik hier nog aan wil doen zijn: LED verlichting. Eventueel sluitlichten, maar dat is geen must. En de originele Märklin pantografen vervangen door nieuwe Sommerfeldts.