Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Citaat van: frenkievee op woensdag 13 september 2017, 11:15:43
@Ad, dankjewel! Geen idee waar die containers voor dienen. Ik was zaterdag al verbaasd dat die op het fietspad waren neergezet en gisteren nog verbaasder dat ze weer van elkaar losgekoppeld waren en blijkbaar met zijn allen verplaatst gaan worden. Mogelijk voor voetgangers als een soort van afscherming van het bouwterrein wat er redelijk dichtbij ligt. Maar dat is gewoon een wilde gok.

Als ik het zo zie zijn de containers waarschijnlijk voor de bescherming van fietsers en/of voetgangers. Bij meer en meer (civieltechnische) projecten wordt dit gebruikt. De veiligheidseisen met betrekking tot het in het bereik komen van kranen worden met het jaar strenger (VCA en andere veiligheidseisen). Daarom kiezen steeds meer aannemers voor deze oplossing. Goedkoper om met containers een veilig pad te maken dan iedere keer met een een tig aantal verkeersregelaars het verkeer tegen te houden als er weer eens een kraan met de giek in de buurt van het trottoir / fietspad komt.

Citaat van: frenkievee op woensdag 13 september 2017, 11:15:43
@Jørg, mogelijk heb je dan een inschatting van de kostprijs die de ambtenaren bedacht hebben, maar zonder de problemen die men in dan daarna in de praktijk tegen gekomen is.... Zoals hier liggen heel veel buizen en kabels onder de grond. Dat is iets wat duidelijk van tevoren bekend is, en waar dus rekening mee gehouden wordt.
Ik las gisteren op Facebook een berichtje dat in het Westland bij de aanleg van een rotonde die informatie niet bekend was, en men veel problemen had met verplaatsing van kabels e.d. waardoor een en ander veel langer heeft geduurd. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Jep, dat is het mooie van de civiele techniek. Bij een gebouwtje neerzetten is 9 van de 10 keer de grond "schoon" van alle kabels en leidingen :) Zodra je de grond in gaat bij wegenbouw projecten kan je altijd nog iets tegen komen :) Met alle gevolgen van dien... Tot vergunningstrajecten van 1 jaar om überhaupt een schop in de grond te zetten. Werkzaamheden nuts? Minimaal 15 week voorbereidingstijd na opdracht.  Dat drijft de kosten wel omhoog :) :)

Groet Ronald.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Helaas voor alle slopers, bouwers en onze fotograaf was het wel kxxweer (censuur voor de jonge lezertjes) afgelopen week.
Desondanks weer mooie platen in deze rubriek, dus hulde dat je de elementen trotseerde Frank.
Jammer dat Frank zich zelf niet in 2en kan delen want tussen Zoetermeer en Gouda en bij Boskoop en Waddinxveen verrijzen maar liefst 3 nieuwe stations.

Het station bij Zoetermeer gaat Lansingerland-Zoetermeer heten, de geplande opening is eind 2018, wordt tevens een overstappunt voor Randstadrail en bussen.
Waddinxveen Triangel: de geplande opening is voorjaar 2018.
Boskoop Snijdelwijk tenslotte is einde dit jaar al gereed.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 12 sep 2017
Even weinig op t forum geweest afgelopen week maar dit topic blijft smullen.
Thanks for sharing Frank.

Gr. Dennis
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (1/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (1/4)
@Leon, het weer kon inderdaad beter. Daarom ben ik er dan ook niet op uitgetrokken. Weinig trek om mezelf flink nat te laten regenen. Helaas kan ik inderdaad niet op alle plekken tegelijk zijn. Er staan nog wel wat locaties in mijn planning, maar of dat allemaal gaat lukken.....

@Dennis, dankjewel!!

Het was na de dagen van flinke regenbuien vandaag weer eens mooi weer, dus een goede gelegenheid om er op uit te trekken. Eens kijken of men al zover was als ik gedacht zou hebben.

1. Aan de westkant van de brug wordt de spoordijk met rasse schreden verwijderd en weer aangevuld met zand.


2. Beetje ingezoomd op het zandbed wat neergelegd wordt op de plek waar het spoor ooit gelegen heeft.


3. Ook net na de brug wordt de oude ballast verwijderd.


4. Het stopsein heeft de moed maar opgegeven en is omgevallen. Want ja... waar valt hier nu nog voor te waarschuwen??


5. Inmiddels is er naast één van de betonnen remwerken een ponton geplaatst met wat zwaar materieel erop.


6.


7. Het betere hak- en breekwerk. Als deze er ook al zo'n 60 jaar staat, dan zal dat best stevig zijn.


8. Naast de grote schuit ligt nu deze vriend afgemeerd. Een duwbootje zo te zien.


9. En daarom dus 'vriend' :D.


10. Aan de oostkant van de brug is naast het oude fietspad een bord neergezet.


11. Met daarop deze tekst. Gezien mijn woonplaats in combinatie met de vele storingen die de nieuwe Botlekbrug al op zijn conto heeft staan, ben ik allang ingeschreven voor deze SMS-dienst. Die soms nog wel eens verzuimd om storingen te melden  :?


12. De tijdelijke fietsbrug aan de oostkant is nu ook klaar en aangesloten op het stenen fietspad. Al is hij nog niet open.


13. Inmiddels zijn alle containers een plekje opgeschoven en weer netjes aan elkaar vastgemaakt. Je kunt er niet doorheen lopen en/of fietsen. Het fietspad ligt er dan ook (van hier gezien) links naast.


14. En van de andere kant.


15. Het zandbed voor het toekomstige spoor is mooi glad.

Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (2/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (2/4)
16. Een stukje doorgelopen naar de overweg bij de Vondelingenweg. Hier is goed te zien dat er afgelopen dagen veel water is gevallen en niet echt weg kan.


17. Beetje ingezoomd richting het dwergsein.


18. De twee zware jongens die ervoor moeten zorgen dat de boel onderheid gaat zijn. Op het eerste (en ook tweede ;)) gezicht is daar nog niet veel aan gedaan.


19. Een blik terug richting het oosten. Zomaar voor de gein :D


20. Het waterballet vanaf de kant van de overweg gezien.


21. En de camera heel laag boven de linkerspoorstaaf gehouden. Ik vind dit zelf wel wat hebben zo.


22. Ja... en daar lig je dan, als regelkastje, helemaal onder water.....


23. Voorlopig moeten de "Brom(fietsers)" :O :? nog via de oude Botlekbrug. De beletteraar heeft het niet helemaal begrepen geloof ik..... :D


24. En een stukje verder wandelend, richting de Botlekbrug over het oude fietspad, dus al een flink stuk na de splitsing met het nieuwe fietspad naar de tijdelijke fietsbrug, staat opeens dit bord. Lijkt mij ook niet de meest handige plek.....


25. Inmiddels is op het langzaamverkeer gedeelte van de nieuwe brug de reling zo goed als klaar.


26.


27. Het ponton nog even van de andere kant.


28. Terug bij de auto. Ik heb nog gekeken of er mogelijkheden waren om de andere kant van de ontmanteling vast te kunnen leggen. Maar daar staat een brug in de weg....
Wel heb ik de constructie even vastgelegd waarop de zuidelijke rijbaan (Europoort -> Rotterdam) van de nieuwe Botlekbrug overheen gelegd is. Aan weerszijden van de bestaande tunnelbak zijn grote betonnen palen gemaakt en daar deze liggers op gelegd. Daarop steunt dan weer de brug.


29. Deze gebouwen zie je vanuit de auto als je de tunnel in rijdt.

Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (3/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (3/4)
Een stukje doorgereden over de Oude Maasweg en de auto geparkeerd bij één van de bedrijven vlakbij het Hartelkruis. Dit onder het motto of het toch mogelijk is om van het stuk spoor tussen de Botlekbruggen en grofweg het Hartelkruis (afslag Spijkenisse) wat foto's te maken.

30. Er loopt redelijk vlak langs het spoor een fietspad, dus met enige creativiteit op het fietspad terecht gekomen en begonnen met het spoortje wat loopt naar Aluchemie. Gezien de staat van het spoor is dat echter al een flinke poos niet meer gebruikt.


31. Ingezoomd op de aansluiting verderop. Het spoor wat naar links wegdraait gaat naar de Oude Maasweg, waar ik al eerder foto's gemaakt heb. Op het kaartje wat al eerder geplaatst is, staat dat als nummer 6.


32. En flink ingezoomd op het voormalige spoor richting de Botlekbrug.


33. Omgedraaid en zo ziet het spoortje naar Aluchemie eruit in het fietspad. Niet echt alsof het gisteren gebruikt is.


34. De instructie voor de machinist: eerst stoppen en dan doen wat op het onderbord staat: "Stel HAVIO in werking. Als Witte Lamp constant brandt oprijden."


35. Beetje lastig te zien, maar het eerste portaal na de westelijke tunneluitgang van de Botlekspoortunnel. Hier zitten ook allerlei aansluitingen voor de stroomtoevoer voor de bovenleiding.


36. De tunneluitgang zelf met wat masten die horen bij het spoor wat naar de brug gaat.


37. De tunneluitgang zelf. Misschien volgende keer toch maar een huishoudtrap in de auto gooien?  :o)


38. Hier liggen drie sporen naast elkaar. Alleen de voorste is nog in dienst (want richting de Oude Maasweg). De twee anderen zijn buiten dienst gesteld, want die leidden naar de brug.


39. En de blokkades nog wat beter in beeld van de zijkant.


40. Sein 304 is een dwergsein, maar heeft naast de drie gewone lampen ook nog een witte toegevoegd gekregen. Als het witte licht brandt, dan heeft dit sein als betekenis: "Door een bedieningshandeling uitgeschakeld sein dat geen opdracht, toestemming of beveiligingsgarantie geeft."
Misschien wat lastig te zien, maar hier toont het sein rood licht.


41. Naast het spoor wat richting de Oude Maasweg leidt, staat dit bord. Dit heeft als betekenis: "Aanduiding van het begin van een niet door seinen beveiligd gebied." De pijl eronder geeft aan dat het geldt voor het spoor rechts van het bord. Dit omdat het aan de linkerkant staat, waar het normaliter rechts van een spoor staat.


42. Een stukje verder gelopen en kijkend vanaf het fietspad van het Hartelkruis naar de Botlekbruggen.

Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (4/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017 (4/4)
43. Het spoor gaat (of beter: de sporen gaan) onder het Hartelkruis door. Dit is ook gelijk het begin van het opstel- en rangeerterrein Botlek.


44. Ingezoomd op de sluitplaten die op de laatste wagon geplaatst zijn.


45.


46. Een stukje het Hartelkruis opgelopen en de eerder getoonde wagons van boven gefotografeerd.


47. Ingezoomd over de wagons heen richting de sporen, die naar de Oude Maasweg en de brug gaan.


48. Beetje naar rechts gelopen om dit nog duidelijker in beeld te krijgen. Van links naar rechts gaan drie sporen:
de meest linkse is nog in bedrijf, de twee anderen zijn afgesloten middels een sluitsein en dwarsliggers die er kruislings op gelegd zijn. Ook is er nog een heel kort spoortje, wat m.i. gebruikt zou worden als ontspoor-spoortje. Achter het stootjuk is een bord: "Einde bovenleiding" met onderbord te zien. Hierop staat dat bij linksleidend wissel er geen bovenleiding is.


49. Helemaal naar de andere kant van het viaduct gelopen. Links van de lantaarnpaal in het midden zie je de ingang van de Botlekspoortunnel. Rechts verdwijnt de rijstrook van de snelweg, die van de (nieuwe) Botlekbrug afkomt en richting Rozenburg en Europoort gaat.


50. En flink ingezoomd op de ingang van de tunnel.


51. Met 25.000 volt op de draden lijkt mij dat niet handig inderdaad.


52. Tja....


53. De wagons die staan in de 'opening' van het Hartelkruis. Links het viaduct waar je vanaf de snelweg richting Botlek kan, rechts het viaduct om vanaf de Botlek de snelweg naar Rozenburg te rijden. Je kunt hier vandaan niet meer naar Spijkenisse, dus moet ik altijd omrijden om bij de verkeerslichten aan de andere kant te kunnen komen. De enige uitzondering zijn de streekbussen van lijn 105 (Rozenburg-Spijkenisse) en uiteraard de hulpdiensten.


54. Nog even een blikje verder naar het westen.


55. Sterk ingezoomd naar de Botlekbruggen. Hier is duidelijk het einde te zien van de beide sporen die naar de brug voerden. Links ook nog het spoor wat naar de Oude Maasweg gaat.


56. Zo her en der staan deze knipperlichten. Deze gaan aan als de oude Botlekbrug open gaat en geeft de chauffeur de keuze om zijn route te wijzigen.

Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017
-Frank:
Weer genoten van je zeer uitgebreide fotoupdate,  :thumbup:
Dank voor het plaatsen.
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017
Blijft mooi en interessant topic om te volgen. Ga vooral zo door, Frank. :thumbup:

Edit: Op verzoek reactie verplaatst.
Re: Botlekbruggen: Oude Botlekbrug + Emplacement Botlek op 17 sep 2017
Hai Frank,

Weer even bijgelezen/gekeken.
Je blijft mooie reportages maken, top. :thumbup:

Het is anders wel een blok beton hè, als je foto 26 bekijkt.
Daar zitten wat kubieke meters in.

Bedankt weer,

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
@Jørg, Gerrit, Wil,
Dank jullie wel!!
Wil, heel die nieuwe Botlekbrug is één grote "klomp" beton. Daar zijn inderdaad de nodige vrachtwagens voor op pad geweest.

Vandaag een kleine update, omdat er (ogenschijnlijk) niet veel gebeurd lijkt te zijn. Al zal er voor mij niet zichtbaar best het een en ander gedaan zijn.

1. Als eerste viel mij dit bord op, wat boven het oude terrein van de A15-lanes terrein aan de oude Botlekbrug hangt.


2. Vanaf de brug gezien is dat terrein inmiddels zo goed als leeg gehaald.


3. Het remwerk is inmiddels verwijderd en er is inmiddels meer beton en staal verwijderd.


4. De damwanden zijn niet waterdicht :)


5. En wat meer van dichtbij.


6. Op het ponton wordt beton en staal gelijk gescheiden. De kraan van meneer Vlasman zit met vier stevige ankers goed vastgemaakt.


7. Een sfeerbeeldje vanaf de trap voor de voetgangers aan de oostzijde, dus kijkend naar het westen.


Dit was het voor dit weekend.
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
-Frank:
Dat zijn weer schitterende plaatjes van de bouwvorderingen van de brug,  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Frank,

Bedankt voor deze prachtige fotoreportage.
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Weer mooie foto's, Frank. :thumbup:

Ik denk dat de voorschriften na "Alphen" aangescherpt zijn of op zijn minst denkt meneer Vlasman beter over "verankering" na.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Dank voor de mooie fotoseries Frank  :thumbup:

En zo zie je langzaamaan een stukje nostalgie verdwijnen.  8o
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Ja en nee Wouter,

Ja, vooral voor de spoorliefhebbers, van zo dichtbij zag je de treinen niet veel en natuurlijk een schitterend gezicht het diverse materieel rijdend over de Botlekbrug.
Nee, want het was voor weg, rail en scheepvaartverkeer een verschrikkelijke bottleneck. Capaciteitsbeperkend voor alle 3 genoemde soorten verkeer dus wat dit betreft een noodzakelijke verbetering.

Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Citaat van: Baanloos op dinsdag 26 september 2017, 22:29:47
een verschrikkelijke bottleneck.
Van die naam.... :D
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
@Jørg, Michel
dank mannen!

@Wil, dat zou zomaar kunnen en het zou me ook niks verbazen als dat aangescherpt zou zijn. En misschien heeft meneer Vlasman er inderdaad wel lering uit getrokken. Wie zal het zeggen?

@Wouter, dank! En verder wat Leon zegt.

@Leon, Ik denk dat op de nieuwe Botlekbrug de afstand ook niet echt heel groot zal zijn. Maar ik ben daar nog niet op geweest, dus dat kan ik pas beoordelen als ik daar kan kijken (en dus foto's maken, zodat jullie dat met mij mee kunnen beoordelen ;) ).

@Ad, en dat bewijst het ding vandaag dus gewoon weer. Sinds 13:10 uur is het ding in storing voor zowel weg- als scheepvaart en bij het typen (om 20:16) is dat nog NIET opgelost, wat dus rond Rotterdam een meer dan grote chaos op de (snel)wegen veroorzaakte. Twee ongelukken in de Botlektunnel (eentje richting Rotterdam en eentje richting Botlek) helpen natuurlijk ook niet, evenmin als de wisselstrook op de Spijkenisserbrug die al drie dagen het niet doet. Dat vermindert de capaciteit natuurlijk ook gewoon met de helft (van twee naar één rijstrook).
Dit was trouwens storing nummer 99 sinds de opening van het ding ruim twee jaar terug.....
Dus de naam Bottleneck-brug heeft hij inmiddels al meer dan verdiend :(
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: kleine update van 24 september 2017
Frank,

Ben ik effe blij dat ik daar niet woon, of werk...alhoewel het hier niet veel beter is...wel minder bruggen... ;)
Re: Botlekbruggen: 100e storing op 29 september 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: 100e storing op 29 september 2017
De 99e storing was gisterenavond om 20:53 uur opgelost (althans: toen kwam het SMSje). Dat was dus een storing van bijna 8 uur.....  8o

En vanmorgen heel stilletjes om 05:47 uur meldde storing 100 zich. Die was voor het wegverkeer om 07:55 uur opgelost, maar voor het scheepvaartverkeer nog niet.....
Re: Botlekbruggen: 100e storing op 29 september 2017
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Botlekbruggen: 100e storing op 29 september 2017
Ik hoorde dat de file Spijkenisse uit tot de DC Berkel in Groenewoud stond! De Spijkenissers hebben dit heuglijke feit dus massaal gevierd.
Re: Botlekbruggen: 100e storing op 29 september 2017
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Botlekbruggen: 100e storing op 29 september 2017
Voor alle gebruikers van de Bottleneck brug , van harte met dit niet heugelijke feit.

Sterkte en op naar de 200ste  :D :D

Gr. Jan
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017 (1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017 (1/2)
@Patrick, verbaast me niks. Zeker nu de Spijkenisserbrug ook maar op halve kracht draait.....
Dus effectief twee rijstroken Spijkenisse uit vanmorgen...... Eentje via de Spijkenisserbrug en eentje via de Hartelbrug naar de Botlektunnel.

@Jan, gezien de reacties van zowel Rijkswaterstaat als minister Schultz zal die best eraan zitten te komen.

De 100e storing heeft trouwens voor het scheepvaartverkeer nog tot vanavond 21:04 uur geduurd (vanaf vanmorgen 05:47).....
Vanavond was er door de lokale politieke partij Nissewaard Lokaal een klein "feestje" georganiseerd om het 'heugelijke' feit te herdenken. Dit heb ik gelijk beetgepakt om een kleine update te maken. Althans, dat was de planning. Het werd een grotere update. Maar kijk en geniet!

1. Bij aankomst de auto aan de westkant geparkeerd. De oude Botlekbrug bleek geheven, dus dat kan twee dingen betekenen: of er is een schip wat niet onder de oude brug door kan, maar wel onder de nieuwe, of de tijdelijke fietsbrug is in gebruik genomen.


2. De trap naar de oude brug was nog gewoon open, dus naar boven. Daar bleek dat er al het nodige spoor verwijderd te zijn.


3. Op een klein stukje na dan.


4. De boel ligt verzameld op de oude spoordijk.


5. Een blik richting de entree van de tijdelijke fietsbrug leerde dat deze inderdaad open is en ik dus nu feitelijk achter het hek liep.


6. En datzelfde hek van de andere kant.


7. Veiligheidshekken in de scherpe bochten van de brug, om te voorkomen dat mocht er iemand de bocht missen deze persoon niet over de reling naar beneden zal vallen.


8. De geheven oude Botlekbrug.


9. Ongeveer halverwege de wandeling op de tijdelijke fietsbrug.


10.


11. De oude brug gezien van de tijdelijke fietsbrug. Duidelijk zijn de sporen en contrarails te zien, die op de (voormalige) spoordijk gelegd zijn.


12. Ingezoomd waarbij duidelijk te zien is, dat er hekken plat neergelegd zijn op de stukken waar het spoor verwijderd is. Waarschijnlijk om te voorkomen dat iemand naar beneden zal vallen.


13. Ingezoomd naar de overkant.


14. Bij het opwandelen van de nieuwe Botlekbrug hingen deze ballonnen er. :D


15. Duidelijk verhaal toch?


16. Uiteraard ook hier de nodige slagbomen en lampen en zo.


17. Op het niet-bewegende deel van de brug ligt het zandbed voor het spoor al klaar.


18. Vlak voor het bewegende deel (nog steeds gezien vanuit het westen) is hier de splitsing te zien in twee spoorbruggen.

Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017 (2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017 (2/2)
19. Geen idee wat dit allemaal moet worden, maar het lijkt op een flink spijkerbed met stompe punten. Er zal ongetwijfeld een bedoeling zitten achter het patroon, maar ik zie het nog niet......


20. Zoals in de vorige post aangehaald: de storing voor het scheepvaartverkeer was nog niet opgelost, dus krijg je dit....


21. En vanuit een iets andere hoek. Inmiddels was bij de Spijkenisserbrug ook het nodige aan verkeer wat lag te wachten.


22. Blik terug naar de brug.


23. En jawel: ze hangen er al!


24. En hier eindigt de ruimte voor twee sporen over de brug. Het linkerspoor zal niet verder kunnen. Het rechterspoor wel.


25. Aan de oostkant op de tijdelijke fietsbrug, kijkend richting de oude Botlekbrug.


26. Ook aan deze kant weer de plat liggende hekken daar waar het spoor verwijderd is. De rode lampen om aan te geven dat de brug open is, branden gewoon.


27. Ingezoomd op het stuk waar de contrarails beginnen.


28. Kijkend de andere kant op.


29. Ingezoomd op de hei-installatie. Een verslag houden jullie in de toekomst hier nog van tegoed.


30. Het voormalige werkterrein is nu helemaal leeg.


31. Ingezoomd blikje op de beide bruggen vanaf de tijdelijke fietsbrug. Daar kwam ik een meneer van Rijkswaterstaat tegen, die zich afvroeg waar ik in vredesnaam vandaan kwam. Ze waren bezig om de brug af te zetten om te testen, zodat het scheepvaartverkeer er ook weer door zou kunnen. Ik mocht echter niet meer terug en het zou wel een paar uur duren. En mijn auto stond dus aan de andere kant van de sloot......  :? :|


32. De fractievoorzitter (Chris) van Nissewaard Lokaal proost hier op de 100e storing met Jip & Janneke champagne met het argument: "het moet niet te duur zijn, net als de brug".


33. Ondertussen op de brug.....


En ik werd door één van de fractieleden netjes weer bij mijn auto afgeleverd, dus hoefde niet te wachten tot 21:04 uur tot de testen voorbij waren. Volgende keer maar niet meer proberen om het lot te tarten denk ik  >:-D
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Hoi Frank,

Mooie platen weer en een leuk verhaal, daar kan je gerust mee thuis komen. :P
De oude spoorbrug begint steeds minder op een spoorbrug te lijken. :D
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Frank,

Wederom weer bedankt voor de mooie foto's en uitleg. :) :thumbup:
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Er is niet alleen geproost op de 100ste storing, maar er is ook al passend liedje over gemaakt. ;) :D

Rob

Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Hoi Frank,

Als ik naar foto 29 kijk, kan ik dan concluderen dat de hele toerit van de spoorbrug nog gebouwd moet worden?
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Kloot Ad, daar liep een collega van mij van de week juist over te mopperen. Prorail heeft maar heel beperkt bodemonderzoek gedaan ter plaatse (en maar naar 1 soort verontreiniging). Dat moet dus beter gedaan worden. Tot die tijd geen oprit.
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
@ Ad, ja, dat was even een kleine misrekening..... en zwemmen in de Oude Maas is vanwege de stroming nou niet echt aan te raden.....

@Michel, graag gedaan!

@Rob,  :-) . Je snapt dat die in de omgeving hier met grote pret is ontvangen.

@Ad, foto 29 nog even teruggehaald: rechts zie je de toerit voor het spoor al liggen. Alleen is die nog niet klaar, want die eindigt zo ongeveer waar de hei-installatie staat. De complete toerit voor de langzaam-verkeerbrug moet wel nog helemaal gebouwd worden. Verder wat Patrick zegt, want dat gaat mijn pet te boven.
Citaat van: frenkievee
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Hartelijk dank voor de uitgebreide reportage. Blijf je volgen want vindt het heel interessant.
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Frank,

Ik vond het wel toepasselijk, blij dat ie goed valt en wou het jullie niet onthouden. >:-D

Rob
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Citaat van: PaT op zaterdag 30 september 2017, 18:09:28
Kloot Ad, daar liep een collega van mij van de week juist over te mopperen. Prorail heeft maar heel beperkt bodemonderzoek gedaan ter plaatse (en maar naar 1 soort verontreiniging). Dat moet dus beter gedaan worden. Tot die tijd geen oprit.
Hoi Patrick, is het bodemonderzoek niet dan in één keer voor de volledige brug uitgevoerd? Betekend dit dat er nog meer bodemonderzoeken gedaan moeten worden, voordat de toeritten gebouwd kunnen worden?

Citaat van: frenkievee op zaterdag 30 september 2017, 21:57:20
@ Ad, ja, dat was even een kleine misrekening..... en zwemmen in de Oude Maas is vanwege de stroming nou niet echt aan te raden.....
Hoi Frank, een misrekening van wie? Je opmerking over het zwemmen kan ik niet goed plaatsen; ik bedoel de betonnen op en toeritten aan land.

Citaat van: frenkievee op zaterdag 30 september 2017, 21:57:20
@Ad, foto 29 nog even teruggehaald: rechts zie je de toerit voor het spoor al liggen. Alleen is die nog niet klaar, want die eindigt zo ongeveer waar de hei-installatie staat. De complete toerit voor de langzaam-verkeerbrug moet wel nog helemaal gebouwd worden.
Frank, zoals je zegt, is het inderdaad de toerit voor het langzaam verkeer. Ik was die even vergeten. Maar ik heb het totaal plaatje/plan van de bouw niet in mijn hoofd zitten. ;)
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Hoi Ad,

Ik zei:
CiteerDaar kwam ik een meneer van Rijkswaterstaat tegen, die zich afvroeg waar ik in vredesnaam vandaan kwam. Ze waren bezig om de brug af te zetten om te testen, zodat het scheepvaartverkeer er ook weer door zou kunnen. Ik mocht echter niet meer terug en het zou wel een paar uur duren. En mijn auto stond dus aan de andere kant van de sloot......  :? :|
Jij reageerde met:
Citaat van: Kappa op zaterdag 30 september 2017, 00:42:34
Mooie platen weer en een leuk verhaal, daar kan je gerust mee thuis komen. :P

Dus ik dacht dat je bedoelde op mijn minder handige actie met het parkeren van de auto....
Vandaar dus die opmerking over het zwemmen. Anders had het een stevige wandeling geweest richting de auto weer terug.....
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
 @citaat Muntje valt Frank, ik had in jouw reactie de link naar mijn bijdrage over de mooie platen niet meer gemaakt.  :D
Volgende keer voor alle zekerheid toch je wetsuit meenemen... :P
Re: Botlekbruggen: feestje en andere dingen op 29 september 2017
Bedankt Frank, weer mooie plaatjes. Zeker die file op het water.
Zoiets heb ik nog nooit gezien op de Maas of de Waterweg.
Ik snap alleen nog steeds niet, waarom er (net als vroeger) niet een brugwachter op die brug zit.
Overschakelen op handbediening en gaan met die banaan brug.
Ook al zal die handbediening waarschijnlijk eerst gebouwd moeten worden.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (1/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (1/3)
@Wil, Dankjewel!
En wat die handbediening betreft: als jij het weet....

Sinds vorige week, toen de 100e storing van de Nieuwe Botlekbrug is gevierd, zijn er alweer twee storingen geweest.....
Maar goed: Op naar vandaag! Deze week werd al aangekondigd dat Rijkswaterstaat zondag 8 oktober (vandaag dus) zou beginnen met de echte ontmanteling van de brug en wel door het uithijsen van het beweegbare deel van de brug. Ook werd aangekondigd dat het publiek dit niet van dichtbij kon volgen, uiteraard vanwege de veiligheid. In hetzelfde bericht werd genoemd dat de Nieuwe Botlekbrug voor alle verkeer afgesloten zou gaan worden en dat verkeer van en naar Hoogvliet over de Spijkenisserbrug gestuurd zou worden. Handig dat in Spijkenisse dan in de doorgaande Groene Kruisweg één van de kruispunten dit weekend geheel afgesloten zou zijn vanwege asfalteringswerkzaamheden. :? Hoezo, handige planning  :|
Maar goed: het was mij gelukt om Spijkenisse veilig te verlaten om de 80e verjaardag van mijn moeder te helpen vieren met (bijna) alle kinderen en kleinkinderen van mijn ouders.

Vanmiddag nadat ik weer thuis was, de camera opgehaald en de batterijen weer flink leeg gekregen en het SD-kaartje weer een stukje voller. Ik hoop dat jullie weer kunnen genieten van de foto's.

1. Bij aankomst op de vaste parkeerstek aan de oostelijke kant, bleek dat de drijvende bok met het hefdeel nog op de Oude Maas in de buurt van de brug voer.


2. Zoals bij het inzoomen goed is te zien, ligt het drijvende bok best schuin. Oftewel: het brugdeel is niet bepaald een vlieggewichtje.


3. Ietsje uitgezoomd.


4. De nu toch wel wat kale Oude Botlekbrug. Niet alleen het hefdeel is verwijderd, ook de kabels die bovenaan de brug tussen de torens liepen zijn weg.


5. Zoals hier wat beter te zien is. Ziet er toch wel wat apart uit.


6. De Matador voer langzaam over de Oude Maas richting het Scheur (het stuk wat ligt tussen de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg). Ik was daarom een stukje verder gereden om nog wat extra foto's te maken.


7. Zo hangt het brugdeel in de kabels.


8.


9. En zo vaart het steeds een stukje verder langs.


10. Het transport werd begeleid door de politie en een schip van Rijkswaterstaat. De politieboot ging rechts richting Rotterdam, dus in de hoop dat het transport dat ook deed, ben ik de Vondelingenweg uitgereden. Dit gaat over in het Tankhoofd en dan kom je bij het Scheur uit. Daar een poos staan wachten totdat de Matador uit de Oude Maas zou komen en ondertussen even dit gezien (en vastgelegd).


11.


12. Uiteraard is bij een T-splitsing er 50% kans dat je goed gokt. En nadat een en ander netjes op het Scheur terecht gekomen was, bleek dus dat ik verkeerd gegokt had en dat de Matador linksaf ging in de richting van Damen Verolme die daar ergens gevestigd is. Daarom maar even de zoom functie gebruikt.


12. Op de terugweg richting de bruggen kwam ik nog langs dit leuke dingetje.


13. De auto weer even geparkeerd en richting de hei-installatie gewandeld.


14. Inmiddels zijn daar wat gaten geboord, maar dat is niet echt goed zichtbaar.


15. Wel is te zien dat de boorkolom (die ik al eerder heb laten zien) blijkbaar klaar staat om weer een gat te boren.


16. Er liggen diverse van dit soort wapeningen klaar om gebruikt te worden.


17. Langs het traject tussen het einde van de aanbrug voor het spoor en de overweg zijn aan twee kanten damwanden geslagen. Blijkbaar kon dat veilig genoeg zonder de ondergrondse leidingen te verstoren.


18. De beide bruggen, zolang het kan. Zoals zichtbaar is, hangen de contragewichten nog bovenin de torens. Hopelijk goed vastgezet.


19. Bovenop de Oude Brug zijn dit soort rode spoelen neergezet. Vraag me niet wat het zijn, want ik weet het niet.


20. De kabels waarmee het hefdeel vast zat aan de contragewichten.

Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (2/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (2/3)
21. De auto gepakt en omgereden naar de andere kant van de brug. Het zal me niet snel nog een keer gebeuren dat ik aan de ene kant sta en de auto aan de andere kant ...... :D
De voetgangerstrap is nu voorzien van een hek, zodat ik hier niet meer naar boven kan lopen......


22. De bruggen van de andere kant.


23. Ook hier de rode spoelen (?) in beeld.


24. Een raam in de toren van de nieuwe brug, waar de rode omloopwielen zichtbaar zijn.


25. Het nodige aan bebording op het blok beton met het remwerk.


26. Hierboven was al te zien dat de Nieuwe Botlekbrug geheven was. De Alk was hiervoor de reden.


27. Vanaf de tijdelijke fietsbrug.


28. Aan de andere kant van de tijdelijke fietsbrug is te zien dat er hard gewerkt wordt om de nodige heipalen in de grond te laten verdwijnen. Dit uiteraard om de nieuwe bruggen te ondersteunen.


29. En dat is voor jullie beter zichtbaar als ik dat even wat laat inzoomen.


30. En verder naar rechts ook. Links op de foto de nodige heipalen en rechts de veroorzaker daarvan.


31. Nog even een blik op de oude brug. Inmiddels staan er overal de nodige hekken om te voorkomen dat er gekke dingen gebeuren (blijkbaar).


32.


33. Vanaf de brug voor het langzaam verkeer is het beeld dit. Duidelijk zijn de heipalen in het verlengde hiervan te zien.


34. Ingezoomd op de sporen die naar de brug zullen gaan lopen. De vrij strakke bult gras met de hekken is de opening van de Botlekspoortunnel


35. De toekomstige spoorbrug.


36. De nodige stalen platen waarover het werkverkeer kan rijden. Wel liggen er alvast een viertal spoorrails klaar om ooit gebruikt te gaan worden.


37. Zo te zien zijn het er vier. ;)

Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (3/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (3/3)
38. Vanaf de nieuwe brug een kijkje naar beneden naar de oude brug. Duidelijk is hier het hoogteverschil te zien.


39. Van een iets ander standpunt is goed te zien hoe dicht de nieuwe brug op de oude is gebouwd. Dit moest wel, want er was vrij weinig (om niet te zeggen: heel weinig) ruimte beschikbaar tussen de tunnel en de oude brug.


40. Ook van deze kant de kabels waaraan het hefdeel heeft gehangen.


41. Een soort van piepschuim blokken die blijkbaar gebruikt gaan worden onder het spoor. Denk ik.....


42. Een kijkje recht op de bovenkant van de oude brug.


43. Toch nog wat spuitwerk gevonden. Hoe? Geen idee....


44. De tijdelijke fietsbrug aan de westelijke kant van de brug.


45. Naast de brug voor langzaam verkeer liggen deze mallen. Zo te zien om de poot netjes rond te kunnen maken.


46. Het nodige vlechtwerk is er al klaar voor.


47. Overal zijn inmiddels hekken geplaatst. Zo ongeveer zover als het oog reikt.


48. Inmiddels zijn er van deze jongens nog maar twee over. De derde die er ooit stond, was vorige week al verwijderd.


49. Hoogtewaarschuwing dat het maximaal 4 meter is. Dit zal de langste tijd wel gehad hebben.


50. Voor de liefhebbers nog een paar foto's van wat loks. Helaas wat onhandig geschoten, want vanuit de auto en even snel.


51. Een Siemens lok.


52. Van ELL (European Locomotive Leasing).


53. En als laatste eentje van METRANS. Maar dat was wel duidelijk denk ik :)

Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Hier een bericht op een ander forum waar ik veel zit, met foto's van het wegtakelen van het hefdeel:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=983424#p983424
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Dankjewel Victor! Mooie foto's van Mark inderdaad.

Citaat van: frenkievee
Even aanvullend bij foto 12. Op het wegenforum (zie link van Victor) werd de lengte van het hefdeel besproken. De lengte van het hefdeel van de Oude Botlekbrug is ca 60 meter. Dit als extra informatie om de grootte van het hefdeel ten opzichte van de Matador 3 te tonen.
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
-Frank:
Weer dank voor het delen van de plaatjes,  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Bedankt voor het delen Frank.
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Frank,

Bedankt weer voor deze prachtige foto reportage. :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Frank,

Wederom bedankt voor de prachtige foto's die een duidelijk beeld geven van de werkzaamheden. Vorige week heb ik de brug nog gezien vanaf de A15 en die zag er gewoon gigantisch uit, had echter geen tijd om even te stoppen, maar jou foto's maken dat dan weer goed.

Mvg, Luc
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Hai Frank,

Weer bedankt door deze volger voor de mooie foto's.

Ik las vandaag in de krant dat dat stukje staal "slechts" 850 ton!! weegt.
Bijzonder dat 1 bok dat kan tillen, daarvoor mag tie best een beetje dieper in het water liggen.
En even bedenken, die bok heeft dus ook een extra drijfvermogen van 850.000 liter water.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Wil,

Ik dacht dat de Matador 3 1800 ton hijsvermogen had, hij had dus best nog wat reserve.....


Mvg, Luc
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
@Jørg, Dennis, Michel, Luc: dank!

@Wil, Graag gedaan. En inderdaad: dat las ik vandaag op Facebook ook.
Het uitgehesen brugdeel is inderdaad 850 ton zwaar, 60 meter lang en 23 meter breed.
En als hij dan in de Matador 3 hangt, dan lijkt het net of het een speelgoeddingetje is.......

@Luc, de Matador 3 kan inderdaad 1800 ton tillen, dus ruim voldoende om dit aan de kant te krijgen.
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017
Hartelijk dank voor deze mooie fotosessie Frank! En op de koop toe ook nog een plaatje van de net toegelaten Vectron in Nederland.  :D ;)
Re: Botlekbruggen: uithijsen hefdeel en vorderingen op 8 oktober 2017 (1/3)
Citaat van: frenkievee op zondag 08 oktober 2017, 20:39:44
19. Bovenop de Oude Brug zijn dit soort rode spoelen neergezet. Vraag me niet wat het zijn, want ik weet het niet.


Ik had het gisteren blijkbaar te druk met het linken naar dat andere forum, want deze plaatjes en de bijhorende vraag vielen me vanavond pas op  :D
Ik zou nu opnieuw kunnen linken naar nog een ander forum, maar ik kan ook gewoon uitleggen wat het is en naar bijhorende info linken :)

De spoel valt het meest op, maar die is alleen maar om de staaldraden op te vangen, die het apparaat wat eronder zit gebruikt.
Dat apparaat is een strand jack; een soort hydraulische krik die een bundel staalkabels steeds vastklemt, een stukje omhoog trekt, overpakt, vastklemt en dan weer een stukje omhoog trekt, en zo verder.

Een simpel en duidelijk animatiefilmpje vind je op de Engelse wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Strand_jack
Een vaak gebruikt systeem om zware dingen (eenmalig) te heffen, door bijvoorbeeld Mammoet dus:

dan wel concurrenten:


Hier bij de Botlekbrug dus blijkbaar ook gebruikt, om de brug op een veilige manier het eerste stuk los te heffen en dan de oorspronkelijke hefkabels los te snijden, waarna de Matador het kan overnemen.