@Wil, Dankjewel!
En wat die handbediening betreft: als jij het weet....
Sinds vorige week, toen de 100e storing van de Nieuwe Botlekbrug is gevierd, zijn er alweer twee storingen geweest.....
Maar goed: Op naar vandaag! Deze week werd al aangekondigd dat Rijkswaterstaat zondag 8 oktober (vandaag dus) zou beginnen met de echte ontmanteling van de brug en wel door het uithijsen van het beweegbare deel van de brug. Ook werd aangekondigd dat het publiek dit niet van dichtbij kon volgen, uiteraard vanwege de veiligheid. In hetzelfde bericht werd genoemd dat de Nieuwe Botlekbrug voor alle verkeer afgesloten zou gaan worden en dat verkeer van en naar Hoogvliet over de Spijkenisserbrug gestuurd zou worden. Handig dat in Spijkenisse dan in de doorgaande Groene Kruisweg één van de kruispunten dit weekend geheel afgesloten zou zijn vanwege asfalteringswerkzaamheden.
Hoezo, handige planning
Maar goed: het was mij gelukt om Spijkenisse veilig te verlaten om de 80e verjaardag van mijn moeder te helpen vieren met (bijna) alle kinderen en kleinkinderen van mijn ouders.
Vanmiddag nadat ik weer thuis was, de camera opgehaald en de batterijen weer flink leeg gekregen en het SD-kaartje weer een stukje voller. Ik hoop dat jullie weer kunnen genieten van de foto's.
1. Bij aankomst op de vaste parkeerstek aan de oostelijke kant, bleek dat de drijvende bok met het hefdeel nog op de Oude Maas in de buurt van de brug voer.
2. Zoals bij het inzoomen goed is te zien, ligt het drijvende bok best schuin. Oftewel: het brugdeel is niet bepaald een vlieggewichtje.
3. Ietsje uitgezoomd.
4. De nu toch wel wat kale Oude Botlekbrug. Niet alleen het hefdeel is verwijderd, ook de kabels die bovenaan de brug tussen de torens liepen zijn weg.
5. Zoals hier wat beter te zien is. Ziet er toch wel wat apart uit.
6. De Matador voer langzaam over de Oude Maas richting het Scheur (het stuk wat ligt tussen de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg). Ik was daarom een stukje verder gereden om nog wat extra foto's te maken.
7. Zo hangt het brugdeel in de kabels.
8.
9. En zo vaart het steeds een stukje verder langs.
10. Het transport werd begeleid door de politie en een schip van Rijkswaterstaat. De politieboot ging rechts richting Rotterdam, dus in de hoop dat het transport dat ook deed, ben ik de Vondelingenweg uitgereden. Dit gaat over in het Tankhoofd en dan kom je bij het Scheur uit. Daar een poos staan wachten totdat de Matador uit de Oude Maas zou komen en ondertussen even dit gezien (en vastgelegd).
11.
12. Uiteraard is bij een T-splitsing er 50% kans dat je goed gokt. En nadat een en ander netjes op het Scheur terecht gekomen was, bleek dus dat ik verkeerd gegokt had en dat de Matador linksaf ging in de richting van Damen Verolme die daar ergens gevestigd is. Daarom maar even de zoom functie gebruikt.
12. Op de terugweg richting de bruggen kwam ik nog langs dit leuke dingetje.
13. De auto weer even geparkeerd en richting de hei-installatie gewandeld.
14. Inmiddels zijn daar wat gaten geboord, maar dat is niet echt goed zichtbaar.
15. Wel is te zien dat de boorkolom (die ik al eerder heb laten zien) blijkbaar klaar staat om weer een gat te boren.
16. Er liggen diverse van dit soort wapeningen klaar om gebruikt te worden.
17. Langs het traject tussen het einde van de aanbrug voor het spoor en de overweg zijn aan twee kanten damwanden geslagen. Blijkbaar kon dat veilig genoeg zonder de ondergrondse leidingen te verstoren.
18. De beide bruggen, zolang het kan. Zoals zichtbaar is, hangen de contragewichten nog bovenin de torens. Hopelijk goed vastgezet.
19. Bovenop de Oude Brug zijn dit soort rode spoelen neergezet. Vraag me niet wat het zijn, want ik weet het niet.
20. De kabels waarmee het hefdeel vast zat aan de contragewichten.