Om eens bij het begin te beginnen: heel vroeger had ik een M-railbaan, zoals zovelen. Ik was jong en dom dus wist van toeten noch blazen. Ik had geen flauw idee van railgeometrie, combineerde wissels van verschillende radia en had alleen 5100 (en zelfs 5120

) bochten. Ook had ik een klein beetje K-rails, en een paar overgangsrailzen. Dat gebruikte ik allemaal door elkaar. Ook qua materieel had ik allerlei dingen die niet bij elkaar hoorden. De locs werden natuurlijk aardig mishandeld.
Zo'n 10 jaar geleden begon het door een toevalligheid weer te kriebelen. Intussen was ik slim en rijk geworden, dus kocht ik meteen zo'n prachtige ICE-V die in de 1991 catalogus 1100 gulden kostte. Toen was er geen houden meer aan. Ik woonde in een appartementje, en dat ging 'm niet worden. Dus heb ik een huis gekocht met een extra kamer.
In dat huis ben ik gaan bouwen aan een baan, en kocht intussen alles wat los en vast zit qua materieel. Later heb ik dat weer wat gesaneerd.
Met mijn oude illegale WinTrack versie had ik een schaduwstation ontworpen, want dat is het onderste niveau. In eerste instantie had ik dat met M-rails gedaan, waar ik een hele berg extra van had aangeschaft. Dat schaduwstation heb ik daadwerkelijk met M-rails gebouwd, maar toen het af was, was ik er meteen klaar mee. De herrie, het gehobbel, contactproblemen, ontsporingen, allemaal door die ouwe troep. Dus gewoon radicaal geweest: alle M-rails verpatst en gloednieuwe K-rails besteld. Behalve de wissels, ontkoppelrailzen en contactrailzen. Die vond ik wat te duur om in grote hoeveelheden nieuw te kopen.
Toen het hele schaduwstation opnieuw ontworpen, dat kwam er zo uit te zien:
k-rail schaduwstation by
Harm Bremer, on Flickr
Zoals te zien, is de praktijk niet overal hetzelfde als het ontwerp. In het echt sloot alles netjes op elkaar aan. Het lusje rechts had ik speciaal gemaakt om in elk geval lekker rondjes te kunnen rijden. Later heb ik met contactrails nog bezetmelders gemaakt, mijn eerste stapjes op dat vlak. Het CS2 liet in de layout mooi zien welk spoor bezet was. Het digitaal aansturen van wissels was toen nieuw voor me.
In het echt zag het er zo uit:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Met een heel paneel voor de wisseldecoders:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Zo lag het een paar jaar, zonder echte vooruitgang. Nog wel wat proberen te ontwerpen in WinTrack, maar ik ben gewoon niet heel creatief. Ook liep ik een beetje vast op het aansluiten van dat schaduwstation op een mooie baan erboven. Impasse dus. Intussen verloor ik de interesse weer een beetje...
In december 2020 had ik ineens weer de geest gekregen. Ik besloot dat ik het meer bescheiden aan moest gaan doen en gewoon helemaal opnieuw moest beginnen, zonder dat schaduwstation dat me dwars zat. Als eerste goede voornemen maar eens WinTrack officieel aangeschaft.
Zowaar kreeg ik een redelijk goed ontwerp gefabriekt, gebaseerd op een heel oud plan in een oude catalogus. Maar uiteindelijk lijkt het daar amper nog op. Volgende stap: heel het schaduwstation afbreken, netjes opruimen en een hertelling doen van de rails die ik had (had ik natuurlijk in een Excel staan maar extra controle is altijd goed).
Toen kon ik met een schone lei beginnen:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Met WinTrack dus een nieuw plan gemaakt. Dit keer de baan wat minder vlak langs het raam gepland, met het oog op eventuele kozijnvervanging die misschien een keer moet komen. Zo ziet het er van boven uit:
nieuwebaan by
Harm Bremer, on Flickr
Het buitenste kader is de kamer, met rechtsonder een hapje eruit waar de deur opent. Bovenaan de tekening zit het raam. In 3D ziet het er zo uit:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Er zitten dus twee grote gaten in om te kunnen staan, wellicht dat ik daar iets uitneembaars maak. Ook heb ik links langs de muur wat ruimte gelaten om er nog bij te kunnen.
Eigenlijk is het dus een lange dubbelspoors baan met wat uitwijksporen en een extra ovaaltje. In dat ovaaltje zit mijn overweg die ik vroeger al had.
Intussen heb ik "hout op maat" besteld bij de Karwei, om de grondplaten met mooie rechte randjes te hebben. Ook is er een flinke levering van rails, seinen en decoders binnengekomen. Met seinen had ik nog nooit iets gedaan. Dus heb ik een testbaantje gemaakt met 4 blokken, bezetmelders en een decoder M84. Nu kan ik dus twee treinen op hetzelfde rondje laten rijden zonder dat ze elkaar ooit raken:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Het wachten is nu even op die houten platen, maar er zit duidelijk schot in de zaak!