Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wakkie's baan in aanbouw

Gestart door wakkie maandag 24 december 2007, 22:29:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Wakkie's baan in aanbouw
Hallo,

Eindelijk begonnen met de baan van de bouw, dus ook maar een verslagje met wat enkele foto's(meer foto's vind je in de gallery).

Als allereerste het gedeelte van het baanplan waar ik nu dus mee bezig ben:



De spiraal rechtsonder in het baanplan. Een stijgingspercentage van 2.5% moet ervoor zorgen dat alles gemakkelijk boven kan komen. De lok is om de hoogte te controleren(met uitstaande pantograaf) en de wagon is om de ruimte tussen de sporen ruim genoeg te houden in verband met het overhangen.



-wordt vervolgd-

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Willie , ga dit met aandacht volgen . Succes .
vrgr Riender en Max
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hoi Willie,

Dat ziet er indrukwekkend uit. 8)
Ben benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Zo, het verslag maar even verder afmaken

Vanuit de railspiraal komen we in het schaduwstation. Dit stukje spoor is een van de weinige stukken waar in twee richtingen gereden kan worden. De wisselstraat zorgt ervoor dat het stukje tweerichtingsspoor weer gescheiden wordt richting 1e schaduwstation en 1e keerlus.



Dan eindelijk in het eerste schaduwstation. Het achterste spoor zal naar de eerste keerlus gaan, onder het tweede schaduwstation helemaal aan de rechterzijde. Dit wordt later aangelegd. Ik loop nog met de gedachte om deze keerlus boven het 1e schaduwstation te leggen(eventueel in combinatie met weer een aantal opstelsporen). De ruimte in hoogte is beschikbaar. Deze plek is de enige plek die heel erg goed bereikbaar zal blijven. Het vervangen van de wissel in de railspiraal voor een kruiswissel en de aansluiting is gemaakt. Ik hoef dan niet rond te gaan.
Op de achtergrond het nodige bouwmateriaal voor de toekomst. Het mobile station is voor het testen. Mocht hij op de grond vallen, dan is er geen man overboord. Dat wil ik mijn IB niet aandoen 8)



Het schaduwstation in volle lengte. Lang genoeg om zo'n beetje elke treinlengte die ik zal hebben ruimschoots te parkeren. Op de foto een E40 met 3 personenrijtuigen en een BR 185 met een zware lastwagon(lengte wagon 72 cm). Deze wagon wil ik op de baan mee laten rijden. Gezien zijn gewicht en lengte(overhanging in bochten) een uitdaging op zich.



Hier kun je de lengte van het schaduwstation goed zien.  Het langste spoor heeft een lengte van 2.71 meter. Het kortste spoor in het schaduwstation meet nog 2.21 meter. Eventueel kan op het langste spoor twee kortere treinstellen geplaatst worden.



Het einde van het 1e schaduwstation. Van hieruit wordt naar de linkerzijde van de baan gereden en splitsen de sporen zich tijdelijk om plaats te maken van de 2e keerlus.
Rechtsachter in de hoek komt nog het spoor richting 1e keerlus.



-wordt vervolgd-

Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie.
Zag het baanplan er al erg goed uit maar nu de bouw is begonnen wordt het meteen al indrukwekkend!
Las ook dat het stijgings percentage 2,5 % bedraagt en zie nu ook gelijk dat je dit gerealiseerd hebt door in je spiraal een aantal rechte rails te plaatsen, zelf nooit aan gedacht maar natuurlijk (nu ik dit gezien heb) heel eenvoudig op te lossen! 8)
Veel succes met de bouw van de baan!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hoi albert-Jan,

Het stijgingspercentage van 2,5% is in de spiraal eigenlijk nog wat te groot. De loc's slippen nog af en toe met de zware lastwagen in de bochten. Dat wordt dus of uitrekken, of een loc erbij :lol:

Waarschijnlijk wordt het de laatste optie, vindt dubbeltractie ook wel weer een uitdaging.

Die optie ga ik binnenkort eens proberen met twee E40'ers. Van zagen en bouwen zal met de kerstdagen wel weinig komen, hoewel ik ook nog wat foto's bij moet maken van het werk van gisteren.

Ik ben nu bezig om de keerslus vanuit het schaduwstation boven dit schaduwstation te leggen in plaats van aan de linkerzijde.

Groetjes

willie

Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
joostboudewijns
gast

Re: Wakkie's baan in aanbouw
ziet er goed uit willie ga zo door!

groeten joost
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo,

Inmiddels de keerlus verlegd op papier. De keerlus aan de uiterst linkerzijde komt te vervallen en komt nu boven het 1e schaduwstation aan de rechterzijde te liggen. Tevens enkele opstelsporen erbij gemaakt.

Vanuit het 1e schaduwstation kan er gereden worden naar deze keerlus met 3 opstelsporen. Via de kruiswissel kom je dan weer in de railspiraal terecht richting zichtbare station.

De wissel in de railspiraal is dus vervangen door een kruiswissel.



Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hendrik_marklin
gast

Re: Wakkie's baan in aanbouw
Top Willie, het begin is er. Ben benieuwd naar het verdere verloop van de opbouw werkzaamheden.
Ik ga dit draadje dan ook met veel belangstelling volgen.

succes
Re: Wakkie's baan in aanbouw
ha die willie.

een mooi baanplan hoor en leuk he zo een zwaarelast wagen.
even terug op de spiraal.

zelf denk ik als je echt een kleine percentage wilt hebben je toch de grootse bocht radius moet gebruiken zelf zou ik mocht ik de ruimte hebben helaas is dat niet zo kost al gouw 150 breed dus 50 cm breder dan wat ik dat dan doen maar ja.

het klimmen dat kan je nog zelfs vlak doen met de minimaale ruimte er tussen het probleem is dat je de spiraal rail moet kruisen en hoe grooter de rail radius hoe minder steil je dat stukje moet overbrugen.
maar met het rechtje stukje er tussen ben je natuurlijk wel wat grooter en kan je waarschijnlijk net dat stuke winst behaalen.

verder een mooie bouw.

fijne kerst dagen en bas moet gouw eeten het staat klaar.

groetjes
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Zo wat een spoor :shock:
Hier kun je wel lekker op rijden en rangeren.
Was dat ook de opzet van de baan?

Groeten,
Martin Nuij
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hoi Martin,

Alles wat je tot nu toe ziet is straks aan het oog onttrokken. De hoofdmoot is straks een geautomatiseerd rijbedrijf met wat kleine rangeermogelijkheden en wat gefieper bij de locloods. Echt kijken zal ik straks niet veel doen, ik moet wat te doen hebben. Dat is bij de meeste modelbouwers echter zo.

Het hele baanplan vindt je hier.
Hoewel dat inmiddels ook al weer enigszins aangepast is.


Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Wederom een dagje geknutseld:

Het tweede schaduwstation aan de rechterzijde van het baanplan. Hierboven komt het zichtbare station. In totaal 8 opstelsporen(4 voor elke rijrichting) met een lengte tussen 2.83 en 3.51 meter. Hier zal ik dus wel zo'n beetje alles op kwijt kunnen. Het langste spoor zou in tweeën gedeeld kunnen worden. Via bezetmelding kunnen er dan 1 of 2 treinen op geparkeerd worden. Dat zoekt koploper straks wel uit.



Aan de rechterzijde van dit schaduwstation zie je de op en afrit ernaar toe, met de 2e keerlus ertussen in gebouwd.





Ook nu weer het nodige uitgetest met als ultieme testmiddel de zware lastwagon. Het valt nu wel op dat de Br 185 met deze wagon niet echt veel moeite heeft om de helling van het schaduwstation te nemen. In de spiraal ondervindt hij dus meer last van de wrijving in de bochten tijdens het stijgen, dan van het stijgingspercentage zelf.



Het testen heeft in ieder geval wel het volgende geleerd. Er zal nogal wat gepoetst moeten worden aan de rails. De lok's vallen regelmatig stil, vanwege zaagsel, stof en vettigheid.

Tot meers

Groetjes

willie



Re: Wakkie's baan in aanbouw
mooi hoor willie.

ik denk dat ik ook even mijn zware weer op de rails zet zondag.
ik neem aaan dat je dus geen tunnelportalen in de bocht plaatst tezij ze erg breed zijn of het dubbelspoor is en de zware jongen er langs kan.
bij mij gaat die goed over de spiraal alleen ik heb een enkele tunnelingang boven op de spiraal daar kom ik helaas niet door heen plus de binnen bocht van de keerlus daar km ik de bovenleiding tegen.

maar goed leuk om te zien dat je baan al aardig aan het voorderen is

groetjes bas
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Dag Willie,

Is je volgende aanschaf een Lux railstofzuiger en -slijper?

Mooi om de ontwikkelingen te volgen. Wens je veel succes in de tussentijd en ik zal zeker vaker in dit draadje kijken.

Groeten, Paul
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie,

Het ziet er allemaal gedegen en professioneel uit, succes met de verdere bouw.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hey willie,

Het wordt wat, je bent goed bezig. Het ziet er keurig uit man :lol:.
Over vettigheid en stof op je baan, heb ik ook last van hoor, je bent niet de enige hahaha
Veel succes verder, word een leuk verslagje om te volgen.

Mvg Chris oftewel keigaaf-treintjes
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie,

Dit ziet er prachtig uit, blijf dit met veel spanning volgen.

Tot de volgende update.

Groeten Piwie.
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Willie,
Bedankt voor het plaatsen van mijn foto (ooit zal ik het zelf kunnen...). Mooi baantje ben jij aan het bouwen, ik zag die transformatot transploft-wagon...haha... die heb ik in de nog oude kleurstelling (langer??) en gezien mijn beperkte ruimte wil ik hem verkopen.

Mooi,mooi, ik volg jouw project.

Willem-Jan
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo,

De laatste update van werkzaamheden verricht in 2007:

Het 2e schaduwstation ligt er (rechterzijde van de baan). Na dit schaduwstation volgt de rijweg van en naar het hoogste(zichtbare) nivo.



De bezetmeldingen worden geplaatst en tevens worden de wissels voorzien van aandrijving. Nu is het nog een fluitje van een cent, straks wordt het meer priegelwerk.
De verdere aansluiting van de bezetmelddraden komt nog wel.
Tevens in het baanplan en op de baan aangegeven waar de bezetmeldisolatie's zich bevinden, welke wissels geëlectrificeerd zijn en waar de isolatie's zitten voor de diverse baanvakken.



Tevens wederom de nodige proefritjes gemaakt. De helling van het 2e schaduwstation is iets te stijl. De BR 185 slipt met de zware transportwagon. Na de aanpassingen(bochten minder steil en rechte stukken wat steiler) blijft het probleem zich voordoen. De E40 met diezelfde wagon trekt hem echter moeiteloos naar boven en ook door de bochten. Of dubbeltractie, of gewoon een andere loc ervoor zetten. Een nieuwe bestemming van de 185 is al gevonden(in mijn hoofd dan). Blijft natuurlijk een periode V loc, die als een vreemde eend in het circus hier zal gaan rondrijden, de nadruk ligt immers op periode 3, begin 4.

Groetjes

willie


Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Willie , ik heb een ander draadje van je gezien over de zware transport wagon , op de foto is duidelijk te zien dat dit niet door de buitenbocht kan ( helt dan over het spoor ernaast ). Of je moet het als "speciaal" transport laten rijden , dus de binnenbocht afsluiten . Welke optie neem je ??

Vrgr Riender en Max
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hoi Riender,

De baan is met bezetmeldpunten (stopsecties) zodanig ingericht, dat een trein niet in de aankomst of vertrekbocht van een schaduwstation zal stilstaan. Hierdoor kan de zware transportwagon elk spoor op de schaduwstations binnenrijden. Weliswaar helt hij over het binnenste spoor, maar dat zou dus geen kwaad moeten kunnen. De lengte van de opstelsporen is dusdanig lang, dat elke treinlengte er ruim op moet kunnen. Als de wagon het binnenspoor neemt, laat hij het ernaast liggende spoor vrij(zoals je op de foto in dit topic kunt zien in antwoord #12).

Mocht in de praktijk blijken dat er toch nog problemen komen, dan kan eventueel een aantal baandelen als verboden worden aangemerkt worden voor dit transport.

Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Willie , duidelijk . Laat als je helemaal klaar bent maar weten wat de uiteindelijke keuze is . Gezien je voorkeur voor automatisch rijden lijkt mij de blokkeer optie het best .
Vrgr Riender en Max
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
ziet er goed uit
complimenten
groet robert
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Beste Willie,

Bedankt dat je mij naar deze baan hebt geloodst. Ik ben best onder de indruk van de omvang en de mogelijkheden die je nog kan benutten in het aankleden van de baan (scenery)
Als er een vervolg op deze topic komt ga ik zeker weer kijken en lezen

Gr. Bert
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Ziet er heel mooi uit Willie en wat een ruimte heb je, wacht met spanning op je volgende update.

Fred
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hai Willie.

Mooi baantje bij jou op de zolder. Ziet er gelikt uit.
Vraagje: jouw schaduw station heeft verschillende lengte's van banen. Is dit met opzet gedaan of per ongeluk?
Ik heb altijd de regel links onder erin, rechts boveneruit (of omgedraaid natuurlijk), zodat alle sporen dezelfde lengte's hebben. Past er nu een trein niet op, dan niet op alle sporen, om zo maar problemen in je schaduw station te voorkomen.

Groeten Eric
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hoi Eric,

De lengte van de opstelsporen is zo lang mogelijk gemaakt, eigenlijk omdat ik meer dan genoeg rechte rails had. Aan de linkerzijde zitten twee paren van elk 4 opstelsporen. De linkse 4 zijn om van boven naar beneden te gaan, de andere 4 zijn om de andere richting op te rijden.

Aan de rechterzijde van de baan zitten ook nog een aantal opstelsporen(op twee nivo's). Het onderste nivo wordt in twee richtingen bereden. Ook hier geldt, zo lang mogelijk gemaakt. Het hogere nivo(moet nog gebouwd worden) is eigenlijk een keerlus. Omdat er wat ruimte over is, maar gelijk enkele opstelsporen gemaakt om ervoor te zorgen dat de keerlus sneller bereden kan worden.

Ik las je tip over krimpkousen op het forum. Zelf ben ik aan het experimenteren met krimpkousen als isolatie tussen de rails onderling(als vervanging voor de isolatiehulzen 74030). Scheelt een berg geld. Of dat een succes wordt weet ik nog niet. Zodra ik daar meer over weet, laat ik het hier weten.

Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
philippe_007
gast

Re: Wakkie's baan in aanbouw
Ik blijf de vooruitgang volgen...
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Het testen heeft in ieder geval wel het volgende geleerd. Er zal nogal wat gepoetst moeten worden aan de rails. De lok's vallen regelmatig stil, vanwege zaagsel, stof en vettigheid.

Tot meers

Groetjes

willie




[/quote]

Ja dat is een nadeel als je alles in dezefde ruimte doet, heb je geen mogelijkheid om het zagen en/of andere houtbewerkingen in een andere ruimte of buiten te doen? Vergeet niet dat stof e.d. in alle hoeken en gaatjes kruipen, ook daar waar je het niet ziet. Kan op een latertijdstip vooral als er ook nog een hoge vochtigheids graad is voor problemen zorgen. Bovendien zou ik als je bezig bent de rails e.d. bedekken met iets om beschadigingen ervan door gereedschap of houtdelen te vermijden, een ongelukje zit altijd in een klein hoekje en dat zou dan erg zonde zijn. Effin veel suc6 ermee verder, ik blijf je volgen.

Fred
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hai Willy

Slim idee van jou om krimpkous te gaan gebruiken ipv de isolatie stukjes van M.
Ga ik onthouden, bedankt.
Alleen had je mijn vraag nog niet beantwoord,
Heb je bij jouw ontwerp er expres rekening mee gehouden dat de spoorlengte's in jouw schaduwstation van verschillende lengte zijn, en zoja, waarom dan?
Ik zag die op jouw (overigens schitterende ) foto's.
Keep up the good work !!!!!!!!!

Groetjes Eric
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hoi Eric,

De krimpkousen werken goed en kosten maar een fractie van de isolatiehulzen van marklin. Met een multimeter gekeken of de massa inderdaad onderbroken is. Dat is dus zo.

Ik had over je andere vraag heengelezen(lengte schaduwstationstukken). Ik heb hier niet bewust voor gekozen. Wel heb ik de harp(linksonder inrijden, rechtsboven uitrijden) niet toegepast. Dit omdat je dan een scheve verhouding krijgt tussen het aantal linkse en rechtse wissels. De opstelsporen zijn echter lang genoeg bij mij, de ruimte lag er en zou anders toch niet gebruikt worden.

De laatste werkzaamheden waren het ophangen van rolgordijntjes om de laagstaande zon buiten te houden. Als die recht in je gezicht schijnt, zie je bijna niets meer.

Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie,

Wordt vast een hele mooie baan. Veel plezier met verder bouwen.
Ik blijf je vorderingen volgen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hai, willy.

Bedankt voor je reactie.
Ik ben zelf bezig met de voorbereidingen van m'n eigen spoorplan, dus vandaar mijn intresse.
Ik zal je foto's blijven volgen want ik vind dat je veel en mooi materiaal heb.

Groetjes en succes.

Eric.
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo allen,

Wederom een stukje verder gekomen.

Na het nodige denk en tekenwerk wederom wat wijzigingen aangebracht in het baanplan en begonnen om dit te realiseren in de werkelijke baan.

De tweede keerlus aan de rechterzijde(boven het rechtse schaduwstation).
Vanuit de spiraal volgt een aftakking naar 3 opstelspoortjes.



Van daar een draai en een fikse daling(5%) weer terug naar de railspiraal.
Tijdens de bouw wederom een idee voor een extra aftakking om een gevarieerder treinbedrijf te krijgen. Dit zit nog in de planning(lees hoofd) maar lijkt simpel te realiseren.




Aan de linkerzijde is het schaduwgebeuren klaar, de bedrading en isolatie's zijn geplaatst. Eindelijk het bovenste nivo.



Aan de rechterzijde zie je nog een stukje van het linkse schaduwstation met daarin opgesteld twee treinen om mee te testen.



Als laatste nog twee kijkjes onder het hoogste nivo. Het linkse schaduwstation:

Dit zijn de sporen die vanuit het hoofdstation zijn gekomen en verder ondergronds nog verder lopen.


Dit zijn de sporen die bijna in het zicht gaan komen. Vanuit hier gaan ze naar het hoofdstation.



Jammer genoeg werkt de flitser van het fototoestel niet meer, dus de foto's zijn niet allemaal even licht en duidelijk.

Groetjes

willie










Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie,

Dat ziet er weer indrukwekkend uit, ben benieuwd naar je volgende update.


Groeten Piwie.
Re: Wakkie's baan in aanbouw
verzameldirk
gast

Re: Wakkie's baan in aanbouw
Erg leuk om de opbouw van je baan te zien. :D

Dick Bolt
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie.
Zo, weer een flink stuk erbij.
Erg leuk om je baan zo te zien groeien, het begint nu al aardig op hoogte komen!

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Mooie baan ben beniewd naar de volgende foto's!
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie,

Alles ziet er gedegen en verzorgd uit. Succes met de verdere bouw.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
ziet er goed uit hoor
net houtwerk
complimenten
groet robert
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Willie,

Mooi groei proces, en nog zo veel te doen geweldig ga je al gipsen :)

Gr. Bert :)
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hey Bert,

Aan gipsen zal ik voorlopig nog wel niet toekomen.
Gistermiddag heerlijk geknutseld(restpak laminaat is ook van pas gekomen zoals je ziet), vandaag weer de nodige familieverplichtingen gehad.

Eerste plan is het extra stukje rail inplannen en het rechtse kleine schaduwstation afmaken. Daarna de bedrading en isolatie's aanbrengen nu ik er nog goed bijkan.

Dan eindelijk weer met het zichtgedeelte verder. Blijft natuurlijk spannend of ik straks wel goed uitkom bij het andere uiteinde 8)

Zoals gewoonlijk kom ik weer het nodige houtwerk tegen wat uiteindelijk toch weer in de weg zit. Gezien de grootte van het geheel, wil ik wel enigszins kunnen steunen op de bovenplaat. Het mag dus niet te gammel zijn.

Inmiddels ook twee 6 ampere boosters(mijn verjaardagskadootje dus) besteld, die de baan van de nodige power zullen gaan voorzien. De IB kan dan onbelast blijven. Ik kan eigenlijk niet wachten totdat die binnenkomen. Dan is er dus wederom genoeg werk te doen.


Groetjes

willie
Re: Wakkie's baan in aanbouw
zozo, en dan ineens heeft het schaduwstation een dak :)
ben benieuwt naar je volgende vordering(en)

Dennis
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo Wakkie,

Citaat van: wakkie op zondag 23 maart 2008, 23:14:11Inmiddels ook twee 6 ampere boosters(mijn verjaardagskadootje dus) besteld, die de baan van de nodige power zullen gaan voorzien. De IB kan dan onbelast blijven. Ik kan eigenlijk niet wachten totdat die binnenkomen. Dan is er dus wederom genoeg werk te doen.
Nu komen toch zeker ook foto's van je (booster )aanwinsten nu ze binnen zijn.

Mvg,
Peter
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo,

speciaal op verzoek van Peter(Freak) en natuurlijk de andere geïnteresseerden:

Mijn nieuwe aanwinst:



Twee stuks 6Amp. boosters met ingebouwde 120 VA trafo. Samen dus goed voor zo'n slordige 12 Amp. Binnenverlichting kan dus ook branden. Verder info over de boosters kun je hier vinden.

Afgelopen dagen ook weer wat aan de baan gewerkt. Een extra schaduwstationnetje gebouwd(4 sporen). Dit komt boven het rechtse schaduwstation.

Vanuit de railspiraal(helemaal rechtsonder het baanplan) kom je via een kruiswissel op dit schaduwstation terecht. Als je bij de kruiswissel verder naar beneden wil, kom je bij het onderste rechtse schaduwstation uit.





Vanuit dit schaduwstationnetje kun je met de twee rechtse sporen naar de railspiraal en weer naar het zichtbare gedeelte. Dit is de keerlus. In totaal zitten er in de baan dus twee keerlussen. Eén voor elke rijrichting.



De twee linkse sporen gaan via het linkse schaduwstation verder. Vandaaruit is er weer keuze beschikbaar om via de andere keerlus wederom een schaduwstation in te duiken en zodoende het zichtbare station van de andere kant binnen te komen.







Nu het bovenste zichtbare gedeelte nog niet geplaatst is, ben ik tevens begonnen om wat electrische aansluitingen te maken. Was in eerste plaats het idee geboren om alle decoders onder de tafel te monteren, heb ik er toch maar voor gekozen om ze aan de zijkant van de baan te plaatsen. Het aansluiten gaat dan toch wat makkelijker.
De loshangende draden zijn de bezetmeldpunten. Die moeten dus nog worden aangesloten.
De wisseldecoders worden bestuurd via de IB. Dat is ook zo'n beetje het enige vermogen wat de IB zal moeten leveren.



Nu rest nog het aanleggen van de ringleiding voor de rijstroom. Globaal gezien is de baan in twee delen gehakt. Het linkerdeel is voor de 1e booster(8 opstelsporen, 1 keerlus en zichtstation), het rechterdeel is voor de 2e booster(11 opstelsporen en keerlus).

Groetjes

willie

Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Willie,

ziet er allemaal zeer proffessioneel uit. Ook deze boosters mogen er wezen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
willie
dat ziet er erg goed uit hoor
complimenten en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten
groet robert
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wakkie's baan in aanbouw
Hallo,

Het is een beetje stil geweest met schrijven, maar het bouwen heeft niet stil gelegen.

Op de foto zie je het zichtbare station vanuit de kruising. Aan de linkerzijde zie je 2 dozen staan. Dat is de plek en lengte van de overkapping boven spoor 2 en 3(van links gezien).



Dit is de uitgang/ingang aan de andere kant van het station. Het geheel loopt in een boog. Aan de binnenzijde komt uiteindelijk de draaischijf met lokloods.



Hier zie je de testwerkpaarden in het rechter schaduwstation op nivo -2. Ik ben al volop bezig om koploper te installeren. Op dit moment kan er al automatisch in 1 richting gereden geworden. Wel moeten de loks nog wat meer leren remmen, want ze rijden soms nog wat te ver door in het schaduwstatation, wat weer de nodige probleempjes oplevert voor een andere loc die eigenlijk verder mag rijden.



De V200 doet zijn naam als sterke loc eer aan. Hij is de enige die zonder haperen en slippen de zware lastwagon naar boven sleurt. Boven de sterker jongen, staan nog twee krachtpatsers. De twee 6 amp. boosters die straks de baan van de nodige power zullen voorzien. Op dit moment is er nog maar 1 echt aangesloten. De IB zorgt alleen maar voor het schakelen van de wissels.




De V200 mag het station verlaten en de BR 103(vakkundig omgebouwd door Harry Sipkes naar digitaal hoogvermogen met een ESU decoder) wacht nog op toestemming om te vertrekken.



Eindelijk mag de 103 verder tuffen en is het wachtbeurtje overgegeven aan de BR 185. Aan de linkerzijde loopt de E 40 binnen met een sleepje goederenwagons. Eigenlijk mag hij niet op spoor 1 terechtkomen, maar dat is pas een probleempje om in de verre toekomst op te lossen.



Eindelijk mag de E 40 ook verder rijden. Had hij af en toe moeite met de zware lastwagon, de sleep goederewagons zijn geen probleem voor hem. Mooie loc. Heb er nog twee meer van in de wacht staan.



Nu het echte rails leggen nagenoeg gebeurt is, ben ik volop bezig met koploper en het aansluiten van de nodige bezetmelders en wisseldecoders. Automatisch bedrijf is op dit moment nog maar in 1 richting mogelijk. Het ander schaduwstation is nog niet aangesloten(slechts 1 spoor gereed, moet dus nodig aan gewerkt worden) en de keerlus duurt ook nog een tijdje.
Een aantal wisselaandrijvingen staan nog op het wensenlijstje en waarschijnlijk ook nog 1 of 2 bezetmeldunits. Dan kan er in twee richtingen gereden worden.

Waar ik ook al mee loop te piekeren is het aanbrengen van verkanting. Eens puzzelen hoe dat het makkelijkste te realiseren is(stukjes karton?). Een ander iets is een filmpje. Binnenkort wat experimenteren met de webcam.

Groetjes

willie




Re: Wakkie's baan in aanbouw
CiteerWaar ik ook al mee loop te piekeren is het aanbrengen van verkanting. Eens puzzelen hoe dat het makkelijkste te realiseren is(stukjes karton?).
Willie, een strookje karton van 1 à 2 mm onder de "buitenste" zijde van de boog is al voldoende.