Voor mijn module wil ik mij gaan laten inspireren voor de Hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg in Duitsland. Doordat de module een beperkte ruimte heeft zitten grote kronkelsporen er niet in. Een recht stuk rails of met een lichte boog, zoals bij mijn collega bouwers, is het enige wat je zou kunnen doen. Daarnaast ben ik als herintreder voorlopig nog wel even zoet met alles te ontdekken.
Voor deze module wil ik flink aan de slag gaan met het bouwen van scenery en dan met name bomen, planten en dat soort natuurlijke zaken. Op een later tijdstip kan ik dan verder met het bouwen van meer stedelijke omgevingen. Zo kan ik een natuurlijk groeiproces doorlopen in deze schitterende hobby. Als hoogste doel heb ik alles zo natuurlijk mogelijk na te gaan maken.
Waarom de SFS Hannover - Würzburg?Waarom zou je je in hemelsnaam richten op de
Schnellfahstrecke Hannover - Würzburg? Ik heb er niet in de buurt gewoond, sterker nog ik heb er nog nooit gereden, hooguit zien liggen als ik er langs reed over de A7 richting wintersport. Voor de reden moeten we terug naar rond halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw. Als net tiener had ik een flinke collectie Marklin spullen gekregen. Die waren van opa via een oom bij mijn vader terecht gekomen, maar geen van allen deden er iets actief mee. Daar moest dus verandering in komen! Er werd een baan gebouw op een plaat van 244x122, die werd later verlengd naar een kleine 4 meter en ik leefde mij compleet uit. In de collectie zat een model van de Zwitserse krokodil, ik vermoed de 3015. Dit model was toen al geliefd en een buurman die een indrukwekkende collectie Marklin treinen had bood aan om dit model te ruilen tegen de toen behoorlijk nieuwe IC Experimental (Marklin 3371). Als puber waar snel nog niet snel genoeg is was dit summum van spoorwegsnelheid niet te versmaden. tel daarbij op dat de krokodil notoir uit de bochten liep en de deai was snel gemaakt.
Pubers worden groot, gaan op zichzelf wonen, krijgen kinderen en slaan in de tussentijd hun Marklin spullen op in een doos op zolder. bij mij ging het niet anders en zo kwam het dat de ICE en al mijn andere Marklin modellen pas recent weer van de ouderlijke zolder afgehaald werden. Het model van de IC Experimental blijft mij boeien. De 2 Faulhaber motoren in beide koppen, de behoorlijk realistische (maar o zo kwetsbare) koppeling van de treinkoppen en wagons, het model deed het gewoon voor mij.
Maar echt veel wist ik eigenlijk niet over deze probeer-versie van alle Duitse hogesnelheidstreinen.
Wikipedia bleek een fantastische bron van informatie en daaruit bleek dus ook dat deze trein met name op het traject Hannover - Würzburg zijn testritjes heeft gemaakt, waaronder de recordrit in 1988, waarbij ruim 406 kilometer per uur werd gehaald.
We hebben dus een historisch correcte plek gevonden om de 3371 zijn meters te laten maken, maar dit traject is geen exclusieve hogesnelheidslijn zoals we dat in Nederland kennen. In de nacht rijden goederentreinen net zo goed over dit traject en dat maakte het wat mij betreft interessanter om eens wat meer onderzoek te gaan doen.
De plannen(Onderstaande afbeeldingen zijn afkomstig van Wikipedia)
Bij het nalezen over de SFS Ha-Wu bleek dat dit traject door zowel stedelijk gebied als grote stukken natuur gaat. Mooie combi wat mij betreft. In de zoektocht kwam ik 3 beelden tegen waar ik volgens mij wel wat mee kan.
Plan 1Het plaatje dat mij direct aansprak is in de basis vrij eenvoudig. een natuurlijk plaatje met niet tot nauwelijks bebouwing. Mooi dus om mijn kunsten van het bomen maken in model onder de knie te krijgen.
Het is een stuk van het traject bij het Hildesheimer Wald. Ik stel mij zo voor dat de module een iets verdiept trace kan laten zien met op de achtergrond een glooiende heuvel begroeid met bomen.
Plan 2En dan blader je wat door op Wikipedia en kom je dit plaatje tegen.
een wat meer stedelijk plaatje, maar toch nog met aardig wat natuur. Het traject is weer lekker recht en ook de naastgelegen Autobahn kan het volgens mij wel leuk doen op een module.
Plan 3Mocht ik echt de smaak te pakken krijgen, dan heeft dit traject nog een leuke inspiratiebron. Het vertalen naar een module zal wat meer energie kosten, maar moet niet onmogelijk zijn. Daarnaast is dat een verre toekomst.
(bron: Bahnbilder.de)Maar goed, first thing first, het uitwerken van plan 1. Het traject heeft zijn kenmerkende tunnelingangen waar we zeker wat mee kunnen.
En de natuur is ook wel goed te vertalen naar een module. Hier is de ICE gekiekt in zijn langste samenstelling ooit. Meer dan 3 rijtuigen heeft deze experimentele versie nooit gehad. 2 rijtuigen om de stoelopstelling te testen en 1 meetrijtuig. Mijn 3371 heeft dan ook een extra wagon (4171) zodat ook dit historisch gezien klopt.
Binnenkort ga ik een beetje schetsen hoe ik deze module vorm wil gaan geven en zal ik mij hier weer gaan melden.