De laatste weken heb ik weer een hoop plannen gemaakt, maar veel te weinig tijd gehad om ze ook uit te voeren. Ik heb nagedacht over de positionering van de bovenleiding en masten. Door het modulaire karakter wordt het lastig om permanente bovenleiding op de hele module te hebben. Er moet simpelweg 1 deel te verwijderen zijn.
Op de SFS staan masten op 80 meter afstand. Dat gaat hem uiteraard in model niet worden (dan ben ik met 2 mastjes klaar

)
Ik wil aan de slag met Sommerfeldt profi bovenleiding in combinatie met de 115 SFS masten. Ik heb 2 opties bedacht.
Optie 1 is om een zo groot mogelijke mastafstand te maken. De langste rijdraad van Sommerfeldt is 50 cm. Als ik die vanaf het midden van de module toepas, dan kom ik zo'n 10 cm voor de moduleovergang uit. Als ik dan nog 1 rijdraad van 38 of 34 cm toepas en die demontabel maak dan ben ik er. Op onderstaande tekening zijn de rode punten de positionering van de masten waar de bovenleiding aan komt te hangen.

Maar dan ga je toch zoeken naar hoe het in werkelijkheid gedaan wordt en dan zie je dat die Duitsers vlak voor de tunnelingang nog even een mast plaatsen (zie bijvoorbeeld
vanaf 1:24). Als je dat als uitgangspunt neemt, dan moeten we met kortere rijdraden aan de slag. Ga je dan uit van (bijvoorbeeld) 2 stukken van 34 cm, dan kom je redelijk dicht voor de tunnelingang uit.

Nou ben ik wel nieuwsgierig naar jullie mening. Wat zouden jullie doen? En zijn er toevallig personen die ervaring hebben met het demontabel houden van (profi-)bovenleiding? Has-bls is mij al erg aan het helpen met goede ideeen en daar ben ik hem erg dankbaar voor. Zo stelde hij al voor om de ophanging IN de tunnels gewoon aan een oogje te doen in plaats van daar ook nog masten te plaatsen. Goed idee wat mij betreft en het scheelt weer de aanschaf van 4 masten.
Daarnaast heb ik besloten om een proefstukje van het viaduct te gaan maken met een lengte van 70 cm. Dat is nog een beetje te hanteren en hoeft niet direct voorzien te worden van rijstroombedrading. Zodoende kan ik wat eenvoudiger bepaalde technieken uitproberen voordat ik die definitief op de module zet.