Hoi William,
Het blijft een apart gezicht, zo'n voorbij zoevende witte flits als je zelf al in Nederland hoogst illegale snelheden op je teller heb staan.
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, kinderen, drukke baan en dan ook nog eens teveel ideeën om allemaal snel uit te voeren.
Dat is gelukkig helemaal niet erg. Ik ben na de laatste klusdag begonnen met mijn inhaalsprintje op de overige mannen. Door echt een dag met zo'n module bezig te zijn merk je welke dingen prioriteit moeten krijgen. Dat is in mijn geval als de sodemieter de definitieve kolommen onder de rijbaan maken. Ik heb daar nu even tijdelijk wat lompe strookjes zitten, maar je merkt dat je in alles beperkt wordt doordat die uitlijning niet goed is, niet stabiel is en je dus bijvoorbeeld niet je bekabeling netjes weg kan gaan werken.
De inwendige constructie van de kolommen/pijlers ga ik maken door een H-vormige constructie te maken van multiplex. Daar komt dan uiteindelijk een stukje styreen omheen voor de afwerking. Als de pijlers stabiel staan kan de rails vastgezet gaan worden. Ik heb de rails op 3 mm celrubber gelegd (goede tip van Harald!). Niet alleen demp je het geluid (niet echt een issue bij een module), maar je kan ook je bedrading heel eenvoudig in het rubber verzinken. Laagje ballast er over heen en je ziet er he-le-maal niets van.
Als dat vast zit kan de bedrading aan de onderzijde verder vastgezet worden. Ik heb gisteren tijdens de klusdag goed naar de module van Wim staan kijken. Dat zorgde voor de nodige opheldering voor mij. Ook met Alphons nog flink van gedachten gewisseld hoe we de koppelingen tussen de verschillende modulestukjes het beste kunnen uitvoeren. Ook dat gaat helemaal goed komen.
Wat ook nog wel leuk was om te vermelden is dat ik 2 railsjes had waar echt aan de railstaaf zelf gesoldeerd moest worden. We zijn met 3 man bezig geweest, hebben verschillende "chemische" toevoegingen gebruikt en toch wilde die draden maar niet hechten. Uiteindelijk, we hadden al slinkse alternatieven bedacht met zijn allen, hechtte "ineens" 1 draad wel. Als er 1 wil, dan moet nummer 2 natuurlijk ook kunnen. Met nog meer krassen, slijpen (stilletjes vloeken) wilde nummer 2 ineens ook! Hoofdstuk afgesloten, niets meer aan doen!

Helaas ben ik gisteren zo druk bezig geweest met mijn module dat ik eigenlijk vergeten ben wat foto's te maken van de voortgang. Misschien dat de andere leden wat plaatjes van mijn noeste arbeid hebben geschoten?
Je leert en doet nog eens wat als je van modeltreinen houdt