Het is al weer meer dan een jaar geleden dat ik hier de plannen voor "Unter der Strecke 2.0" (UdS 2.0) vertelde. En ik moest het even opzoeken, maar over 2 maanden is het twee jaar geleden dat DPD een pakket met op maat gezaagd hout afleverde van
opmaatzagen.nl. Toen nog optimistisch dat het verplichte thuiswerken tot een periode van relatieve rust zou leiden.
Het tegendeel was waar, de bouwsector ging in volle vaart er tegenaan, in Rotterdam, de gemeente waar ik voor werk, werd het record van meest gebouwde woningen in een jaar verbroken en van het bouwen van een nieuwe module kwam dus geen r##t.
Tot deze week. Het DPD pakket werd eindelijk geopend en daar lag een keurig stapeltje populierenmultiplex in module-formaat voor mij klaar. Vervolgens het gereedschap erbij gepakt en in twee middagen tijd de modules in elkaar gezet. Reden voor de "frisse start" is dat ik van mijn oorspronkelijke module toch een beetje een Frankenstein bak heb gemaakt met alle verlengingen. Het bestond uit een vast stuk van 1,5 meter en een stukje van 30 cm. Dat lange stuk bleek in de praktijk wat lastiger de trap af te krijgen dan gedacht met de nodige blauwe vegen op de muur als resultaat. Dat werd uiteraard niet erg gewaardeerd door de directrice hier in huis. Daarnaast wilde ik ook een zo licht mogelijke bak die dus netjes uit twee stukken van 90 cm zou bestaan (met ergens in mijn achterhoofd heel optimistisch de mogelijkheid er ooit nog een extra module tussen te kunnen maken voor extra pret)
Het eerste bakje
En toen waren het er al twee.
Zoals te zien heb ik hier heel grof de Peco Streamline 102 rails uitgelegd hoe ik denk dat het net wat interessanter wordt en de kijker een wat leuker perspectief biedt dan de rechte lijn die ik eerder gebouwd had.
Vervolgens ben ik een beetje gaan rommelen met AnyRail. Ik ben daar nog niet heel behendig in, maar het gaat vooral om het idee en om t.z.t. een 1:1 mal te kunnen printen om zo de rails vloeien te kunnen leggen.
Dat zou dus ongeveer zo iets kunnen worden. De SFS draait met een flauwe bocht naar achteren waardoor je minder de tunnelingangen in kan kijken.
De twee blauwe lijnen moeten een gebogen achtergrond worden. Hoe ik dat precies ga maken moet ik nog uitvogelen. Waarschijnlijk zie je er maar een heel klein stukje van boven de bergen waar de tunnelportalen in moeten komen.
In 3D krijg je dan grofweg dit effect.
.
In tegenstelling tot UdS 1 krijgt UdS 2 geen beveiliging. Dat wordt dus een voedingspuntje maken en maar een paar draadjes. Dat doe ik om zo het "treintje rijden" waarbij iedere module steeds op rood staat en dus de treinen afremmen te verminderen. Hopelijk levert dat een wat leuker beeld op als we ooit weer eens op een beurs mogen en kunnen staan.