Vandaag eindelijk tijd om een fatsoenlijke update te schrijven over waarmee ik de laatste maanden bezig ben geweest.
In de eerste plaats met het plakken van blauw foam op het viaduct. Ik vind dit spul fijn werken en is goed te beschilderen.
Eerst het dek en de onderligger. Door zo net mogelijk te werken heb ik de naden beperkt weten te houden en kunnen de naden die er wel zijn met een schuurpapier weggewerkt worden.

Ook heb ik 1 kolom uitgeprobeerd, maar dat gaan we in de definitieve versie anders doen. Ik heb de uitkeping in de kolom proberen na te maken van 1 mm foam, maar die dacht ik in eerste instantie tussen de kopse kanten te plakken. Dan kreeg ik lelijke naden die we dus in de definitieve versie niet kunnen gebruiken. Inmiddels heb ik daar al een oplossing voor bedacht, waardoor ik hooguit een miniem naadje krijg, dat ook nog wel te maskeren moet zijn

Als je het dan even voor de lol een beetje aankleedt met wat groen dat je ooit gefabriceerd heb, ziet het er al best geinig uit.

Vervolgens aan de slag met de "schutting" op het brugdek. De staanders maak ik van kleine H-profieltjes van styreen. De schutting zelf van balsahout dat ik ingekerfd heb en heb voorzien van een groene wash van Vallejo.

Vervolgens moeten er heel veel gaatjes geboord worden. Hiervoor heb ik speciaal de kolomboorhouder van Dremel gekocht. Wat een fantastisch ding is dat!

Vervolgens kan het hek er op:

En de BR152 mocht even poseren achter het hekkie.

Waar ik geen foto's van heb, maar wat ik wel supertof vond om eens te zien, is dat Marcel voor mij "deksels" voor mijn kabelgoten langs het spoor met een laser heeft gesneden. Ze passen vooralsnog perfect en moeten nu aan elkaar gelijmd worden en dan voorzien van een mooie betonlook.
Inmiddels ben ik begonnen aan de andere zijde en aan het bedenken van tig oplossingen voor problemen. De laatste 30 cm van de modulebak is door de val toch te instabiel. Inmiddels heb ik wat hoekprofieltjes gevonden die daar wat aan moeten gaan doen. Daarvoor moet echter eerst de hele module worden opgebouwd en dat lukt op het moment thuis even niet.
Ook heb ik met dank aan Ragoem een enorme hoeveelheid foam gekregen (ja, ik heb mij serieus verrekend Ragoem) Van dit foam moeten de bergen/heuvels gemaakt worden. Ik wil daar binnenkort eens wat mee gaan experimenteren (want ik heb dus foam genoeg!) hoe dat nu werkt. De filmpjes op YouTube zien er vrij eenvoudig uit, dus ik heb goede hoop.
Ook moet ik nog wat bedenken voor mijn seinen. Die moeten ook op een "uitbouw" van de kabelgoot komen te staan. Dat wordt dus een stukje scratchbuild. Daarnaast zal ik toch eens met een arduino aan de gang moeten om de seinen ook goed aan te kunnen sturen. Ik heb iets meer lichtbeelden dan dat onze slimme electronica aan kan sturen.
Als dat nog niet genoeg is, heb ik ook nog het idee opgevat om, gekoppeld aan de dag/nacht schakeling, het viaduct aan te gaan lichten met rgb-leds. Zo kan, als het donker is, het viaduct leuk aangelicht worden in verschillende kleuren.
Ook niet onbelangrijk, ik moet nu serieus aan de slag met hoe ik de rest van de module in wil gaan delen. Ik heb in dit draadje wel eens wat schetsen getoond, maar met name de rivier vind ik een lastig object om mooi over te laten vloeien in de achtergrond. Wegwerken achter een boompje vind ik ook niet een heel charmante oplossing. De rivier wordt daarom waarschijnlijk een stroompje, maar dan nog hou ik genoeg ruimte over voor "iets leuks". Nu alleen nog even bedenken wat...