Beste allen,
Ik word gewoon verlegen van alle reakties. In eerste instantie was ik niet echt van plan om mijn baan op een forum te plaatsen (alleen maar even iets met foto's uitproberen op het testforum), maar nu er zulke leuke reacties komen.....kom ik er niet meer onderuit
Hieronder heb ik 6 sporenplannen bijgevoegd, ieder goed voor een niveau. Mijn excuses voor de kwaliteit, want deze zijn zo'n 6 jaar geleden gemaakt met ouderwetse en goedkope baanontwerp software en niet te vergelijken met bijv.Wintrack. Ik heb dit laatste programma inmiddels alwel, maar dat kost even tijd om mijn baan daarin te gaan tekenen...vandaar voorlopig even op deze manier, maar dan hebben jullie alvast een idee wat het sporenplan is.
De baan is gebouwd in een tot treinkamer verbouwde garage, en meet 660x320cm.
De eerste, onderste 3 niveaus zijn 3 doorgaande, met elkaar verbonden, schaduwstations van elk 9 sporen. Door de lengte van deze sporen (6-7mt) kunnen er kortere treinen achter elkaar worden opgesteld. Vrijwel alle K-rails is flex-rails behalve een aantal bochten die bestaan uit de 2251 en 2241, de grootste bochtstraal. Kleinere bochtstralen zijn niet in deze baan aanwezig. Verder zijn alle hellingen max.2 à 3% en heb ik alleen slanke wissels in gebruik.
Het 4e niveau (hoogte 125cm.) is het station met een daarnaast een 4e schaduwstation van 8 sporen. In dit schaduwstation zijn een programmeerspoor en een spoor verwerkt voor het inmeten van de locs/treinstellen tbv. Railware.
Daarna gaat de baan een soort van langs de wanden omhoog, waarbij ergens halverwege de K-rails overgaat in C-rails. Waarom?...tja ik had nu eenmaal ook C-rails, dus vandaar.
Op het 6e niveau ligt ,ook weer verborgen uiteraard, schaduwstation nummer 5, bestaande uit 3 sporen, maar ook weer lang genoeg om wat kortere treinen achter elkaar op te kunnen stellen.
De baan op zich is erg simpel: eigenlijk een enkel recht toe recht aan traject. Het onderste niveau ligt laag, op 40cm.hoogte en het hoogste niveau op 2mt.
Niveau 1: Schaduwstation 1 + keerlus
Niveau 2: Schaduwstation 2
Niveau 3: Schaduwstation 3
Niveau 4: Station+schaduwstation 4 (onderste wisselstraat niet conform)
Niveau 5: Parade trajekt omhoog van niveau 4 naar niveau 6
Niveau 6: Schaduwstation 5 + keerlus
Ondanks dat het baanontwerp simpel is en er maar één zichtbaar station aanwezig is zijn de rijmogelijkheden ruim. Omdat ik zo waarheidsgetrouw wil rijden, overdag personen-en goederentreinen en 's nachts hoofdzakelijk goederen, probeer ik het verloop van de treinen in het station Göschenen enigszins na te bootsen. Er worden dus in het station een aantal sporen van beide kanten bereden, "voorrang" verleent aan snellere treinen, etc., etc.
Ik kan overal bij. Er zijn verborgen "ingangen" en ik kan in elke berg rechtop staan en bij alle sporen komen. Ook zijn er 4 gedeelten die ik kan "openen of openklappen" zodat ik daar dan weer bij kan komen.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik hoop dat jullie hier alvast wat aan hebben. Ik heb vanmiddag het aantal foto's verzameld die ik de afgelopen jaren heb gemaakt van de bouw. (De teller bleef steken op 2254 foto's, leve de digitale camera) Dus ik zal een aantal interessante de komende tijd plaatsen, met het nodige commentaar erbij.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
PS.: het sporenverloop in het station klopt niet helemaal. Eén wisselstraat ligt wat anders, en er is een uitbreiding in de vorm van een loc.depot.