Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Alpenbaan Gerard

Gestart door Mog dinsdag 29 december 2009, 22:09:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Lukas,

Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?
Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op vrijdag 02 december 2011, 18:52:43
Hallo Lukas,

Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?

Een of ander onderwerp hoe je iets hebt gemaakt.
Bijv. een schaduwstation, stukken scenery, etc..

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Alpen Bassie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
hoi gerard.

altijd weer een genot om je baan te bekijken.
het moet echt geweldig zijn als je daar midden in staat.
en je hoort die treinen langs denderen en vooral het bietschtal natuurlijk :D.

groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Zeer mooi Gerard, precies echt.
Mag ik nog een raad geven ?
Nog een beetje meer preisertjes op de perrons.

Guy
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Guy,

Dank je voor het compliment, maar meer preisertjes gaan er niet komen. Het algehele idee van dit station is gebaseerd op Göschenen, en dit station ken ik redelijk goed. Doorgaans is het hier niet echt druk met reizigers, misschien een piek daargelaten, maar ik wil de gemiddelde "werkelijkheid" weergeven. Vooral op het niet overdekte perrongedeelte staat vrijwel niemand. Hier is het gezegde "overdaad schaadt" van toepassing.

Verder leent zich een druk perron ook niet op mijn modelbaan. Er ligt een doorgaande weg langs, verderop een dorp (geen stad). Er stoppen daarom ook alleen regionale treinen (en soms oldtimers). Doorgaande treinen zoals Intercities, TEE, autoslaaptreinen, etc. rijden hier door. Daarom alleen al kunnen er niet al te veel reizigers op het perron staan.


Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Lukas,

Citaat van: Lukas op vrijdag 02 december 2011, 20:01:11
Citaat van: Mog op vrijdag 02 december 2011, 18:52:43
Hallo Lukas,

Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?

Een of ander onderwerp hoe je iets hebt gemaakt.
Bijv. een schaduwstation, stukken scenery, etc..

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Ik zal eens kijken of ik iets over de werking van de schaduwstations kan vertellen, hier hebben meer mensen in het verleden naar gevraagd, maar dit kost tijd. Ik moet dan ook het een en ander vertellen over de gebruikte software, Railware. Vooralsnog heb ik niet zoveel tijd, maar zal er eens over nadenken hoe zo'n verslag te maken.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Mog en Lukas,

Net je baanplan teruggevonden:
klik
Hierin is al schematisch gezien hoe het is opgebouwd.

Stukje software van jouw kant

Ik ben dan ook erg benieuwd naar het programma Railware. En de schaduwstations natuurlijk ook.
Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op zaterdag 03 december 2011, 11:27:34
Hoi Lukas,

Citaat van: Lukas op vrijdag 02 december 2011, 20:01:11
Citaat van: Mog op vrijdag 02 december 2011, 18:52:43
Hallo Lukas,

Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?

Een of ander onderwerp hoe je iets hebt gemaakt.
Bijv. een schaduwstation, stukken scenery, etc..

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Ik zal eens kijken of ik iets over de werking van de schaduwstations kan vertellen, hier hebben meer mensen in het verleden naar gevraagd, maar dit kost tijd. Ik moet dan ook het een en ander vertellen over de gebruikte software, Railware. Vooralsnog heb ik niet zoveel tijd, maar zal er eens over nadenken hoe zo'n verslag te maken.

Ok, dat is goed.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Bij deze nog wat "sfeerfoto's".



















Re:Alpenbaan Gerard
EKdesign
gast

Re:Alpenbaan Gerard
WOW

Wat een prachtbaan en oog voor detail, super.... :thumbup:



Groet,
Erik
Re:Alpenbaan Gerard
Imtar
gast

Re:Alpenbaan Gerard
een bron van inspiratie!
Re:Alpenbaan Gerard
Alpen Bassie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard.

mooie foto,s weer allemaal.
heb je er nog meer van je bietschtalbrucke
zoals je vele van mij weten ben ik deze in het messing aan het maken de jouwe is toch net als in het echt wat gebogen.
groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Erg gaaf deze baan, heb dat al eerder gepost maar iedere keer weer is een dergelijke reportage een genot om naar te kijken :thumbup:.

Mocht je nog een foto rolletje hebben liggen  ;), leef je uit en posten maar zou ik zeggen.

Groet,

Tom
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard.
Weer bijzonder leuk om je laatste updates te bekijken.
De details en de sfeer geven op de baan een prachtig beeld van het vrolijke leven in de bergen! B)
Daarbij is het spoor, door al die hoge bergen, bijzonder fraai aangelegd en heeft de baan een geweldig mooie "Zwitserse" uitstraling.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Alpenbaan Gerard
Blausee-Mitholz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Tomm op zondag 04 december 2011, 09:38:34
Mocht je nog een foto rolletje hebben liggen  ;)

Groet,

Tom

8o Das toch uit de tijd, de fotorolletjes fabrikanten zijn haast failliet  ;) :D
Denk dat de flashcard van Gerard wel gewillig is  B)

Tis een geweldige baan Gerard, blij dat je weer tijd heb kunnen vinden voor de hobby.
Mooie foto's  :thumbup: Maar als je er werkelijk in de ruimte staat moet het nog mooier zijn lijkt mij, je moet soms zelfs naar boven kijken om treinen te zien rijden. Dat vind je toch niet bij elke modelbaan zelfs hier niet.

Blijf je volgen met dit draadje.

Mvg, Johan.

N.b. duurt niet lang meer  dat ook hier bij Blausee-Mitholz bergen gaan verrijzen. Al gaan daar geen treinen rijden de bergen komen wel tot aan het plafond is de bedoeling.
Dat dat een goede indruk geeft heb ik aan jou modelbaan wel gezien  B)
Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Alweer prachtige foto's!!!
Hoeveel geld zal hier wel niet in zitten?
Tienduizenden euro's???

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Bas,

Citaat van: Alpen Bassie op zondag 04 december 2011, 09:07:22

heb je er nog meer van je bietschtalbrucke
zoals je vele van mij weten ben ik deze in het messing aan het maken de jouwe is toch net als in het echt wat gebogen.
groetjes bas

Ontdek het net in je topic. Wat een plannen, daar gaat heel veel werk inzitten, maar wel gaaf. Ik kan je wel wat meer foto's laten zien van mijn brug, maar heb je daar wat aan dan? Die van mij loopt inderdaad gebogen, net als in het echt. Daarnaast heb ik een paar dikke boeken over het BLS trajekt, en met name veel details over de ontwikkeling en de bouw van de Bietschtalbrug. Maar goed, daar heb je nu hier niet veel aan. Mijn brug is ook nog niet voor 100% af. Details he, daar moet ik zo hier en daar nog wat aan werken. Ik ga je draadje volgen, ben zeer benieuwd naar de bouw van je brug in messing! Maar op jouw verzoek zal ik wat foto's maken van hoe de brug er bij mij uitziet. Waar ik ook nog niet zo over tevreden ben zijn de bovenleidingsmasten en de niet geheel originele seinen voor de tunnel. Staat ook nog op mijn lijstje om dit te gaan aanpassen.......we blijven bezig  :) :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,
Je hebt weer een mooie reportage laten zien met die sfeerplaatjes,

Kun je er eens meer laten zien van je perron overkapping, ? je schrijft dat je er tl´s in hebt, zijn dat van die mini buisjes ongeveer potlood dikte en een paar cm lang? Ik heb ze wel eens een keer ergens voorbij zien komen.
Re:Alpenbaan Gerard
Alpen Bassie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard.

Ja ik ging weer verder met solderen  :).
In tegenstelling met jou gebogenbrug maak ik hem alleen recht de reden hiervan is dat ik mijn spoorplan van de baan op die plek niet kan wijzigen.
Wat de bouw betreft maak ik als basis de faller na.
Maar ik zie op foto,'s en filmpjes ook wat andere dingen die de faller rug niet heb dus zal even kijken wat er aangepast betregezecht toegevoegd kan worden.

Groetjes Bas
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Ik had al even niet op je draadje gekeken (schaam me hoor.. :oops: :oops:) maar je laatste foto's waren gewoonweg schitterend. Je kan trouwens prachtig foto's nemen (net als Piet PAB) genomen vanuit diverse hoeken waardoor je prachtige diepte krijgt.
Je kan ze zo in een modelspoorblad plaatsen.  :thumbup: :thumbup:

Groeten Ronald  :)
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

ik ben het helemaal met Ronald eens, de plaatjes zijn weer om van te smullen :thumbup:

Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Het blijft een genot om naar je baan te kijken,wat een pracht.
Tja er blijft altijd weer iets om te verbeteren, het bekende
achteraf kijk je een koe in zijn .......
Kijk met genoegen naar je volgende update uit.

Groeten Johan
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Alpenbaan Gerard
elke foto is en blijftmooi

ik kan er niet meer over zeggen dan:

WOW

gr john
Re:Alpenbaan Gerard
br_86_132
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Ik kan niet in woorden omschrijven hoe ik van jouw foto's geniet :thumbup: :thumbup: :thumbup:

WE WANT MORE
Met vriendelijke groet

Leon
Re:Alpenbaan Gerard
Sattrickske
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Mijn ogen vallen uit hun kassen en m'n mond staat wagewijd open !!
Wat een superbaan !
Re:Alpenbaan Gerard
TGVke
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi!

Ik heb net heel je topic bijna door lezen.
Dit is echt een pracht van een baan die je hebt!

Mag je erg trots op zijn!!!  ;)

m,v,g
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
blijft smullen jouw baan, een bron van inspiratie.

gr. Henk
Re:Alpenbaan Gerard
Hansje
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Prachtige sfeer-foto's zeg  :thumbup: :thumbup:

Hier valt weinig aan toe te voegen  :D

Hansje  ;):thumbup:
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Weer iedereen erg bedankt voor de leuke reakties!!

Het volgende stukje gaat over mijn schaduwstations en de besturing hiervan.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Op verzoek van enkele medeforummers zal ik proberen uitleg te geven over de schaduwstation besturing op mijn modelbaan. Vooraf wil ik wel aangeven dat ik in deze beschrijving niet alles kan beschrijven omdat het dan teveel gaat worden, met name ook de rol van Railware in deze. Wel zal ik op basis van mijn sporenplan in Railware het een en ander in het onderstaande verhaal illustreren.

In mijn modelbaan liggen 4 schaduwstations en 1 opstelstation. Dit opstelstation heeft meerdere functies, waar ik later op terugkom. 3 schaduwstations liggen als het ware achter elkaar, maar zijn boven elkaar gebouwd. Het 4e ligt geheel los van deze 3 in een geheel ander trajekt. Het opstelstation is weer boven deze 3 schaduwstations gebouwd. Het onderste schaduwstation ligt op 55cm.van de vloer en het bovenste opstelstation op 130cm. Het  4e schaduwstation ligt op 205cm.van de vloer verscholen in een bergrug. Ter illustratie zie onderstaande foto.




Aanduiding en inhoud van deze schaduwstations:

Het onderste schaduwstation is no.1,    SST1,  9 sporen, ruimte voor  11 treinen
   
Het middelste schaduwstation is no.2,   SST2,  9 sporen, ruimte voor  11 treinen

Het bovenste schaduwstation is no.3,    SST3,  9 sporen, ruimte voor  11 treinen

Het daarboven liggende opstelstation is no.5,   SST5,  8 sporen, ruimte voor  10 treinen

Het schaduwstation op 205cm is no.4,   SST4,  3 sporen, ruimte voor  3 treinen.
 
In Railware ziet dit er als volgt uit:



In elk van de schaduwstations SST1, SST2, SST3 en SST5 liggen 2 sporen waar 2 kortere treinen achter elkaar kunnen staan. SST1, SST2, SST3 en SST4 liggen in de doorgaande baan, opstelstation SST5 ligt afzonderlijk uiteraard, omdat hier niet doorgereden kan worden. SST1, SST2 en SST4 worden geheel automatisch bestuurt door de PC (Railware), SST3 afwisselend automatisch dan wel manueel en SST5 gedeeltelijk automatisch dan wel manueel.

Laat ik beginnen met de 3 grote, SST1, SST2 en SST3. Hier komen we al snel op de manier van schaduwstation besturing, zoals ?First in-First out?, ?uitrijden van treinen op basis van toeval?, etc. Het gaat er allemaal om wanneer welke trein het zichtbare gedeelte van de baan op gestuurd word. Daar ligt de basis van de manier van schaduwstation besturing en is persoonlijk?. Wanneer de TEE treinen, wanneer de regionale treinen, wanneer de goederentreinen (bijv.meer in de nacht), wanneer de intercities, autotreinen, etc., en dit alles weer in wat voor regelmaat of niet, etc., etc, etc. In mijn modelbaan komen de treinen na het verlaten van SST3 gelijk in het doorgaande station terecht, en dit station heeft als basis het treinverkeer in Göschenen. Dus de schaduwstation besturing is min of meer afgestemd op het  natuurlijke treinverloop in Göschenen.


SST 1 (afbeelding hieronder in Railware).



In dit schaduwstation zijn de binnenkomende treinen afkomstig van het zichtbare gedeelte van de baan. Als de treinen hier aan komen hebben ze al een vrij lang gedeelte, zo?n 25mt. afgelegd in het onzichtbare gedeelte van de baan, en deze 25mt. is onderverdeelt in 5 blokken van 5 mt. Er kunnen dus evt.meerdere treinen achter elkaar naar SST1 onderweg zijn. In feite zijn in SST1 2 schaduwstations geprogrammeerd, een voor de korte (K) en een voor de lange treinen (L). Dit is trouwens ook het geval in SST2 en SST3. SST1 (K) werkt anders dan SST1 (L), en dit heeft allemaal te maken met de volgorde van de vertrekkende treinen vanuit SST3 (K) en (L) die dan vervolgens het zichtbare gedeelte van de baan opkomen. SST1 (L) wordt vol gereden, maw.als er 6 sporen bezet zijn en op het 7e spoor komt een trein binnen, dan pas vertrekt er een trein naar het volgende schaduwstation voor lange treinen, SST2 (L). Is SST2 (L) vol, dan vertrekt er wel een trein, maar wacht voor SST2 (L) totdat er een spoor vrij komt, hetgeen in de praktijk zelden voorkomt.  SST1 (K) werkt anders. Hier vertrekt telkens een trein naar SST2 (K) zodra er daar een spoor vrijkomt. SST1 (K) wordt dus niet eerst volgereden. Alles werkt hier op basis van ?First in First out?, echter ik verander dit ook weleens in de andere mode, nl. op basis van toeval. Ook kan ik uitrijsporen blokkeren en zo bep.treinen het vertrek tijdelijk belemmeren.


SST2 (L) en (K) werkt in principe hetzelfde, alleen hier vertrekt er pas een trein (geldt zowel voor de korte als de lange treinen) wanneer er een spoor in SST3 vrij is. Voor SST3 hoeft er dus geen trein te wachten.




SST3 (L) en (K) werkt weer anders, nl.hoofdzakelijk manueel. Reden is dat ik het leuk vind om nog enige invloed uit te kunnen oefenen, en de treinenloop in het zichtbare gedeelte kan en wil bepalen. Echter als ik het automatisch laat gaan, gaat dit op basis van tijd. Omdat ik het storend vind dat er teveel  treinen in een te korte tijd over de baan denderen, vertrekt er hier pas een trein om de 4 minuten, op basis van ?First in First out? of op basis van toeval, ligt er helemaal aan wat ik op dat moment leuk vind. Het resultaat van dit alles is dat er een zeer variërende treinenloop onstaat in het zichtbare gedeelte. Wil ik een nachtscenario creëeren, dan blokkeer ik simpelweg de sporen waar de regionale en intercities staan. Ook kan ik een scenario maken waar een bepaald tijdvak wordt uitgebeeld door ervoor te zorgen  de ?nieuwere treinen? het vertrek te blokkeren.




SST4 werkt heel simpel, nl op basis van ?First in First out?. Wel worden er in dit station op één spoor de zg.Zuggattung, vertaald als treintype, verandert om in het zichtbare station weer een variatie te krijgen in treinen. Met treintype veranderen bedoel ik niet dat een goederentrein bijv.in een sneltrein verandert, maar dat een goederentrein een andere aanduiding krijgt om wel dan niet in het hoofdstation te stoppen. Dit doe ik overigens ook in SST3, zowel manueel als automatisch. Dit laatste laat ik hier voor wat het is.




SST5, het opstelstation werkt weer geheel anders en heeft meerdere functies. Hier worden 2 sporen gebruikt voor de autopendeltreinen, zoals die van Kandersteg naar Goppenstein rijden over de Lötschberg. De andere sporen zijn opstelsporen van treinen die er even wat langer tussen uitgaan. Op 2 van deze sporen kunnen weer 2 treinen achter elkaar opgesteld worden. Spoor 7 van dit opstelstation is tevens een ?inmeetspoor?, bedoeld voor het inmeten van locs in Railware. Spoor 8 heeft eigenlijk niets met dit opstelstation te maken, dit is het programmeerspoor waar naar keuze 4 centrales aktief kunnen zijn tw. Intellibox, CS1, Tams en de ESU Lokprogrammer. Dit alles om de decoders van nieuwe locs, etc., te kunnen programmeren en afstellen.




Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk overkomt hoe het een beetje werkt. Hieronder nog wat afbeeldingen van Railware ?in aktie? bij de desbetreffende stations.










Hieronder een afbeelding van een functie in Railware om dmv.allerlei bijzondere akties de besturing van de schaduwstations nog meer te kunnen variëren, maar ik vind dit niet nodig en het zijn eigenlijk  allemaal truukjes.




Hieronder de funktie in Railware om een schaduwstation te programmeren.



                                                                                                                       
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2011

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard, wat een imposant verhaal. Ik ga het nog een keer lezen  :P Het is nog groter dan ik dacht want de beelden laten het niet zo overzichtelijk zien. Je hebt het mooi voor elkaar. Waarom heb jij gekozen voor Railware?

greot,
Michiel 
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Thanks. Ziet er zeer imposant uit. Ik ga dit verhaal nog een keer goed nalezen.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

bedankt dat je hiervoor de moeite genomen hebt :thumbup:

Citaat van: Golfer op zaterdag 10 december 2011, 22:49:43

Waarom heb jij gekozen voor Railware?


In het verleden heb ik hierover met Gerard gecommuniceerd en als ik mij goed herinner dan heb je bij Railware maar één melder per blok nodig. Daarnaast kan deze software gelijktijdig meerdere centrales aansturen :)


Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2023

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard

Imposant stukje techniek. :thumbup:

Hoeveel treinen rijden er nu normaal gezien in het zichtbare deel?

Harald & Alex
Re:Alpenbaan Gerard
EgMaf
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Ziet er goed uit! Ik ben de komende maanden bezig met RailWare en Railroad & Co om een keuze te kunnen maken.
Het eerste probleem met Railware ben ik al tegen gekomen: Het wil niet optarten op mijn Windows 7 x64 machine. Op Google heb ik daar nog niets over kunnen vinden, maar weet jij toevallig of het alleen op 32 bits Windows werkt?
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Michiel,

Citaat van: Tilly op zondag 11 december 2011, 00:32:23


Citaat van: Golfer op zaterdag 10 december 2011, 22:49:43

Waarom heb jij gekozen voor Railware?


In het verleden heb ik hierover met Gerard gecommuniceerd en als ik mij goed herinner dan heb je bij Railware maar één melder per blok nodig. Daarnaast kan deze software gelijktijdig meerdere centrales aansturen :)


Groetjes, John

Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg337181#msg337181

Railware is gewoon mijn ding. Het werkt erg professioneel en de treinen rijden veel mooier, met name optrekken en remmen. Verder, wat John terecht opmerkt, kan Railware met diverse centrales werken. Ik heb er 3 in gebruik, 1 Tams voor het rijden, 1 Tams voor het schakelen en een HSI-88 voor terugmeldingen. Ik heb alleen ervaringen met Windigital, Koploper en WinDigipet. Van alle andere besturingssoftware weet ik niet veel tot niets, dus daar kan ik niet over oordelen.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo EgMaf,

Kijk eens op dit forum:

http://www.spur-n.at/forum/

Hier staat het een en ander. Railware 7 werkt in ieder geval wel op windows 7 x64bits. Mocht je het niet kunnen vinden, dan zoek ik dit wel even voor je op.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Harald en Alex,

Bedankt.

Citaat van: harald en alex op zondag 11 december 2011, 08:48:37
Gerard

Imposant stukje techniek. :thumbup:

Hoeveel treinen rijden er nu normaal gezien in het zichtbare deel?

Harald & Alex

In het zichtbare rijden er hooguit 4 treinen. Met een stilstaande trein in het station zijn er hooguit 5 in beeld. Anders vind ik het te druk worden. Dit ademt dan niet meer de sfeer uit van een "rustig berglandschap" .
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2011

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op zondag 11 december 2011, 11:57:22
Hallo Michiel,

Citaat van: Tilly op zondag 11 december 2011, 00:32:23

In het verleden heb ik hierover met Gerard gecommuniceerd en als ik mij goed herinner dan heb je bij Railware maar één melder per blok nodig. Daarnaast kan deze software gelijktijdig meerdere centrales aansturen :)

Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg337181#msg337181

Railware is gewoon mijn ding. Het werkt erg professioneel en de treinen rijden veel mooier, met name optrekken en remmen. Verder, wat John terecht opmerkt, kan Railware met diverse centrales werken. Ik heb er 3 in gebruik, 1 Tams voor het rijden, 1 Tams voor het schakelen en een HSI-88 voor terugmeldingen. ....

Hallo Gerad en John, duidelijke antwoorden maar waar zit het voordeel om met drie centrales tegelijkertijd te werken? De HSI-88 kan ik nog enigzins bevatten maar 2x een Tams?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Bedankt voor je geweldige uitleg!
Ik vind het inspirerend hoe je verschillende scenario's en vaste lijnen nabootst.
Ook dat elk schaduwstation weer anders werkt vind ik erg mooi!
Hoeveel programmeerwerk daar wel niet in heeft moeten zitten!
Nogmaals bedankt voor je geweldige uitleg.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Golfer op zondag 11 december 2011, 12:15:06
Hallo Gerad en John, duidelijke antwoorden maar waar zit het voordeel om met drie centrales tegelijkertijd te werken? De HSI-88 kan ik nog enigzins bevatten maar 2x een Tams?

vriendelijke groet,
Michiel

Hallo Michiel,

Dit is gedaan om een betere bedrijfszekerheid te garanderen. Nu is dit bij de Tams niet echt noodzakelijk om rijden en schakelen te scheiden, deze centrale is snel genoeg, maar in het verleden heb ik ook nog met andere (langzamere) centrales gereden. Wel is er winst mbt.data overdracht. 1 Tams hoeft dit alleen maar te doen voor het rollendmateriaal, de andere voor het schakelen van wissels en seinen. In de schaduwstations is het soms druk, er rijden veelal meerdere treinen en er worden ook tegelijk hele wiselstraten geschakeld. Ik weet zeker dat er niets gemist wordt door de desbetreffende centrale. Beide centrales worden toch enigszins ontlast.

Een andere reden zijn eventueel optredende storingen. Gelukkig ken ik deze niet of nauwelijks, maar mocht er een kortsluiting optreden, dan weet ik gelijk waar deze door veroorzaakt kan worden, een schakeling, of een rijdende trein. Bij het optreden van een kortsluiting door een trein én bijvoorbeeld een schakeling op hetzelfde moment van diverse wissels in een wisselstraat, dan wordt deze laatste goed afgewerkt en bij het weer gaan rijden weet ik zeker dat alle wissels goed staan.

In een dokument van Railware staat dit ook erg fraai omschreven, echter de link hier naartoe is beveiligd en ik krijg het niet voor elkaar deze hier te plaatsen of op te slaan helaas.

Hieronder staan betreffende stukken tekst, alleen niet aanklikbaar en je ziet gelijk dat het onder de noemer "Kundensupport" staat, en daarvoor moet je een wachtwoord hebben en dit krijg je alleen als je Railware aanschaft. Misschien als je alles intypt, kun je deze openen.

Railware%20Kundensupport%20%20%20Doku4%20Mehrere%20Digitalsysteme.htm

Railware%20Kundensupport%20%20%20Doku4%20Power%20Management.htm

Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2011

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Dank Gerard, helder antwoord. De link is lastig maar ik heb de woorden in Google gelgd en er kwam dit uit  ;)

Ik ga even lezen.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Michiel,

Ja, dat is 'm. Dan zal die andere link ook wel werken op deze manier. Goed van je!  :thumbup:
Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op zondag 11 december 2011, 17:17:42
Hoi Michiel,

Ja, dat is 'm. Dan zal die andere link ook wel werken op deze manier. Goed van je!  :thumbup:

En dit is de andere: klik. ;) :D
De link klopt toch niet.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Sorry Lukas, maar dit is 'm niet. Er is een andere die ik bedoel, alleen via Google kan ik 'm niet vinden op dit moment. Google opent degene die jij aangeeft, maar dat is niet de juiste...
Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op zondag 11 december 2011, 20:41:39
Sorry Lukas, maar dit is 'm niet. Er is een andere die ik bedoel, alleen via Google kan ik 'm niet vinden op dit moment. Google opent degene die jij aangeeft, maar dat is niet de juiste...

Aangepast. ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste forummers,

De laatste tijd weer wat gedaan aan de baan, met name de scenery, dus weer even wat foto's. Telkens zie je weer dingen waar verbetering in te vinden is. Een aantal dingetjes waar ik me aan stoorde maar even aangepakt. Zo waren er tussen de groene bebossing te roodkleurige struiken geplaatst die ik steeds lelijker begon te vinden. Vervangen door groene exemplaren. De steile rotswand was er eerst niet. Dit was een houten wandje wat ik grijs had geschilderd. Dit brak het geheel best af. Nu heb ik daar vrijwel geen plaats om een schuine bergwand  te plaatsen, dus bij een lokaal tuincentrum boomschors gekocht en met kleur en begroeiing bewerkt. Uiteraard is de overgang van gips en boomschors wel enigzins te zien, maar dit heb ik grotendeels geprobeerd weg te werken door het plaatsen van bomen. De achtergrond is nog een moeilijk punt. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Dit heeft me heel wat tijd gekost om uit te vinden wat nu het beste is.
Zo zijn er nog diverse details die ik wil aanpassen, maar voorlopig ben ik zo even weer tevreden. Enfin, de onderstaande foto's spreken voor zich.



























Re:Alpenbaan Gerard
Lukas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Prachtig! 8o

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Alpenbaan Gerard
Imtar
gast

Re:Alpenbaan Gerard
prachtig!!  8o
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2023

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard.

De overgang met de boomschors ziet er goed gelukt uit  B) De rest zijn ook weer puike plaatjes  :thumbup:

Harald & Alex