Beste mensen,
Even een vervolg van de bouw van mijn baan (eind 2004 en 2005).
De tunnelingangen zijn begin 2003 gemaakt (de eerste 5 foto's).
Nadat ik de ruwbouw af had gebouwd, ben ik hoofdzakelijk bezig geweest met de elektrische aansluitingen.
Hier zijn geen foto's van, simpelweg omdat hier niet zoveel resultaat op zichtbaar zou zijn. De gehele
baan bestaat op dat moment uit 21 stroomkringen, waarvan er 3 apart zijn voor het schakelen van wissels
en seinen. (later komen er nog stroomkringen bij voor de verlichting en het FCS).
18 stroomkringen voor het rijden, omdat er veel in dubbeltractie (of meer) wordt gereden.
Daarnaast hou ik liever wat stroom over, dan dat ik ergens te kort kom en de desbetreffende stroomkring
overbelast raakt. Alle stroomkringen zijn in de vorm van ringleidingen aangelegd. Het aansluiten van de wissels
en seinen kostte ook de nodige tijd. Na het proefrijden en testen van de schakelingen kwam de aanleg
van de bezetmelders aan de beurt. In eerste instantie moesten dat er ca.200 worden, maar momenteel
liggen er 240. Dat was een tijdrovende klus, alhoewel de bezetmelders in de schaduwstations al eerder
waren aangelegd. Toen dat alles was gedaan begon het proefrijden
mbv.de PC. Ik had het programma
Koploper en daar moest ik ook nog de nodige tijd insteken. Toen alles hardware-matig zonder noemenswaardige
storingen reed, en de rails overal vastgenageld was mbv.kleine spijkertjes (maar ook met speciale kopspelden),
ben ik begonnen met de bouw van het houten frame voor het landschap. Ik had
het een en ander in mijn hoofd zitten en behoorlijk wat gepland op papier, maar tijdens de bouw veranderde
er zo nu en dan het een en ander spontaan. Mijn grootste zorg was, dat de bergen niet al te steil
mochten worden omdat het er dan niet meer realistisch uit zou zien als ik met de rotsbouw en verdere
aankleding zou beginnen. Uiteindelijk is dat bij 2 gedeelten in de baan gebeurd. Nadat de "pasta" voor
het landschap was aangebracht heb ik toch weer het een en ander moeten slopen omdat het niet
naar mijn zin was. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
Vrijwel alle houten onderbouw is van vurenhout, en de spanten van triplex. Hier en daar zit er ook wat MDF in verwerkt.
Dat waren zo nu en dan heel wat ritjes naar de bouwmarkt. Alles is geschroefd, er zit dan ook nergens één spijker in.
Mede om het afbreken, mocht dat ooit gebeuren, te vereenvoudigen.Wel is er hier en daar houtlijm gebruikt.
De houten onderbouw is vervolgens bekleed met fijn gaas, afkomstig uit een lokaal tuincentrum.
In deze periode heb ik ook veel tijd gestoken in het programma Koploper. Met de nodige ups en downs
heb ik dit programa goed leren kennen. Ik heb hier enorm veel van geleerd. Ik reed hier met 32 treinen,
volledig automatisch. Later heb ik weer veranderingen aan de baan gebracht, om met nog meer treinen
te kunnen rijden, maar daarover in een ander verslag.
Het volgende verslag zal ik geheel besteden aan hoe ik het landschap, bergen, etc., heb gemaakt.
Bouw van de noordelijke "Gotthardtunnel".

De basis voor het berglandschap

Met vriendelijke groet,
Gerard.