dan zijn dit echt vééél te weinig foto's
Hoelang doet 1 trein erover om het hele traject te rijden van begin tot het eind?
Zie ik het nou goed, zit het comando centrum onder het station :shock: :shock: :lol:
heb je in de garage kachels vocht vreeters staan het laatste wat je wilt is natuurlijk vocht.
Hoeveel kun je er gelijk laten rijden?
8. Paradebaan omhoog langs de wanden.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ssTbW5O9XUnrLEmQQxnrrEeqUDWGQBK4E2eFCilNpjtU=/http://i1023.photobucket.com/albums/af355/Gerard1902/HTreinbaan194800x600.jpg)
Bij deze laatste foto is de toegangsdeur te zien van de treinkamer. Dit heeft heel wat voeten in aarde gehad. De opzet van mijn baan is eigenlijk, dat als je binnenkomt, onder 2 viadukten moet. Je moet dus wel iets bukken, en daardoor zie je even niets van de baan. Eenmaal binnen ga je recht opstaan en waan je je midden in een soort "klein Zwitserland". Je staat midden tussen de bergen en het wekt de indruk dat je daar dan ook werkelijk bent (met wat fantasie natuurlijk). Je kunt ook niet vanaf deze positie in een keer de gehele baan zien, want je moet jezelf 360 draaien om het een en ander te zien. Verder kun je door een gangpad verder naar een ander gedeelte van de ruimte lopen, en vandaar heb je weer een ander perspectief. Alleen dat even onder de brug door (145cm.) is voor lange mensen even extra bukken, en dat vind persoonlijk een minpuntje. Maar na heel veel denkwerk heb ik toch maar zo besloten om het dusdanig te doen.
Tot zover dit verhaal. Wordt vervolgt.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Zo'n mooie baan mag niet op de 2e pagina komen.
*KWIJL* schitterend! *KWIJL*!! :shock: :shock:Ik niets anders zeggen dan dat ik het hier helemaal mee eens ben. Die baan is echt geweldig :D
Een hartstikke gave baan zeg! Ziet er erg realistisch uit. net als alle anderen: Meer foto's! :D
Grt,
Ronald
Ik zie dat je wagens van de Golden pass hebt. Ik neem aan van HAG. Weet jij waar ik er een paar kan vinden.
Is het allemaal eigen werk of heb je nog "medewerkers" in je omgeving. Op één van je eerste foto's was een vrouw zichtbaar.
Deze winkel heet Bühler, vlak bij het station van Interlaken-West, in de hoofdstraat naast het hotel Berner Hof.
http://www.buehler-interlaken.ch/
Misschien ken je 'm.
Wellicht wel bekend, maar er zijn nog 2 modeltreinwinkels daar, zover ik weet.
Wat ik me afvraag: kun je iets meer vertellen over je evaluatie van de verschillende software die je hebt gebruikt? Wat beviel wel en niet en waarom is Railware voor jou de beste?
Dan zit ik wel zielig te doen met m'n 6021 besturing en analoge wisselsturing.
Was dat tunnelportaal ook gelijk een probeersel van je?
Om te kijken hoe alles zou moeten worden met gaas en gips?
Hallo Einte,Was dat tunnelportaal ook gelijk een probeersel van je?
Om te kijken hoe alles zou moeten worden met gaas en gips?
Eigenlijk wel, maar het heeft er ook mee te maken dat mijn treinkamer nog niet klaar was. Ik zeg wel treinkamer, maar het is eigenlijk de garage waar alles in staat. Deze moest eerst goed geisoleerd worden en dgl., en dit tunnelportaal heb ik in de winteravonden op een bovenkamer alvast in een soort van diorama vorm gebouwd.
Later in de baan gepast, maar je zult in volgende verslagen zien dat er zo nu en dan wat verandert aan dit tunnelportaal qua.aankleding en vormgeving.
Het volgende verslag gaat over de bergbouw, maar ik kan alvast verklappen dat het gehele landschap is gebouwd met Knauf Rotband.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Kan je trouwens wel makkelijk bij de sporen in de bergen? Het lijkt net of je bij de sporen tegen de muur niet kunt komen. Of heb je daar ergens een ruimte voor vrijgehouden?
Ps, kun je ook een stukje filmen ???
Dat is wellicht een goed idee, ga ik ook eens doen, alleen hier heb ik geen ervaring mee om filmpjes op een forum te plaatsen. Dus dat moet ik nog even uitzoeken hoe dit te doen. Heb jij tips toevallig?
Ik zag ook de monitor tbv het CarSystem.
Heb je ook foto's van je baan of iets dergelijks al.
En mocht het filmen lukken.
Dan zou ik graag een stukje van je FCS zien.
Ben daar ook erg nieuwschierig naar.
Gerard, klopt het dat ik 23 wagons achter de lok zag rijden?
ik heb een vraagje over je bovenleiding: heb je die vanaf het begin geplaatst, of pas achteraf? En kan je me ook nog zeggen van welk merk ze is?
Je moet aleen geen kat in huis hebben die graag op de masten kauwt of het leuk
vind om aan de draden te trekken. :(
Dat was voor mij de reden om geen draad meer te trekken boven het spoor.
Sorry Gerard...moest dit even kwijt ;)
We komen vanzelf wel weer on topic.
Hoeveel kilo gips heb je hiervoor verwerkt?
En is de fundering van je huis sterk genoeg met al dat extra gewicht ? :P
zag ik daar nu de jungfrau matterhorn wagon voorbij gaan deze staat bij bas hoog op zijn lijst.
DAT gaat de gemeente dan heel veel geld kosten...
Maar nu mijn vraag; op een van je filmpjes komt de "rollende landstrasse"voorbij, daar heb je een personenwagon als eerste na de lok, wat voor merk en evt. cat.nr. heeft deze wagon, hij is van BLS.
Hoeveel wagens heb jij achter je rola hangen? Ik wil zelf met 2 loks + begleitwagen + 10 of 12 wagens gaan rijden.
Hallo Arnout,
Sorry ik vergeet wat.
Hoeveel wagens heb jij achter je rola hangen? Ik wil zelf met 2 loks + begleitwagen + 10 of 12 wagens gaan rijden.
Momenteel niet meer dan 8 stuks. Op een of andere manier heb ik met meer wagons soms een probleem met de koppeling tussen de chauffeurswagon en de eerste Rola. Bij een enkele bocht in de baan op het hellende stuk, wat overigens niet meer dan 3% is, wil de chauffeurswagon weleens uit de rails getrokken worden met het achterste draaistel. Gek is dat dit niet altijd gebeurd. Overigens vind ik het geheel best zwaar worden met 10+ van deze Rola wagens. Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt naar dit probleem gekeken, wellicht is er een oplossing voor. Maar met een chauffeurswagon + 8 Rola wagens gaat het in ieder geval probleemloos.
Maar nu mijn vraag; op een van je filmpjes komt de "rollende landstrasse"voorbij, daar heb je een personenwagon als eerste na de lok, wat voor merk en evt. cat.nr. heeft deze wagon, hij is van BLS.
Hoi Dewey,
Misschien is die van Liliput wel ergens te bestellen online in Zwitserland. Misschien hier https://www.swissmodell.com/swissmodell/
Jammer dat ik tijdens het ombouwen van deze brug geen foto's heb gemaakt. Het is wel 8 jaar geleden en toen had ik nog geen goede digitale camera, vandaar. Die SBB dubbeldekkers van Roco, daar heb ik er 2 van. Die staan op het laatste filmpje wat hier in dit draadje staat. Zie posting 172 op pagina 4. Ik neem aan dat je die bedoelt.
erg mooi zeg! Dat rode onder de rails op de brug, is dat in het echt ook zo?
Nu weer even een update. Er is het een en ander veranderd/aangepast mbt.de scenery de afgelopen weken. Zo heb ik een stuk "spoorberm" aangebouwd en achter het station een kleine achtergrond. Ik was niet tevreden met het gordijn wat daar eigenlijk té opzichtig hangt. De wereld hield daar als het ware ineens op en er ontbrak daar iets. Na diverse (mislukte) pogingen om dit te verbeteren heb ik er een stukje aangebouwd, zodat er in ieder geval meer diepte gecreëerd werd. Verder waren de bomen bij het station teveel "nep" en niet "echt". Deze heb ik vervangen door mooiere bomen. Het is toch een blikvanger, zeker de voorkant van het station. Ook heb ik weer aandacht besteed aan het Bietschtalviadukt en het landschap eromheen. De brug is nu nagenoeg af, alleen wil ik op termijn wat bovenleidingsmasten vervangen door de originele BLS-masten. De waterstroom naar beneden is ook beter geworden. Een betere kleur en levendiger. Ook zijn er meer bomen en struiken neergezet. Er moet nog steeds meer gelet worden op de detailafwerking, zoals hier en daar nog het plaatsen van Preiserfiguren, aanleggen van gras en struiken, maar zo langzamerhand komen steeds meer delen van de baan stukjes bij beetjes af.
Hoewel, komt een baan ooit af?
schitterend,de treinen zijn ineens wel verdwenen :P
schitterend,de treinen zijn ineens wel verdwenen :P
Hallo Wijbe, die staan allemaal op hun plek in de schaduwstations :)
erg mooi zeg! Dat rode onder de rails op de brug, is dat in het echt ook zo?
Hoi Roy, eerlijk gezegd is deze kleur in het echt meer beige-achtig. Ik moet ook zeggen dat het op de foto wat roder overkomt dan dat het werkelijk hier is. Het is meer lichtbruin.
Ik heb wel 2 boeken over de bouw van het BLS traject, inclusief bouwtekeningen van alle bruggen.
Even voor de leek die ik ben; Maakt dat echt zo'n herrie??
Die grote arcademuren van welk merk zijn die, of heb je deze zelf gemaakt?
Hoi Ronald,
Het FCS wordt inderdaad per PC bestuurd, software is WDP Pro X. Momenteel heb ik even weinig tijd (werk), maar zal een filmpje plaatsen van het PC gebeuren. Tevens ben ik bezig om een bouwverslag van het FCS te maken en ook hier te posten. Ik zal hier ook foto's en filmpjes bij plaatsen. De filmpjes maak ik korter dan het eerste filmpje van het FCS want ruim 6 min. is te lang lijkt me.
Word vervolgt.
wat een geweldige rapportage :DJij kan er trouwens ook wat van :lol: Het mooie van jouw verslagen is dat het "real time" is. Mijn verslagen zijn achteraf, en dan mis je of vergeet je toch dingetjes. Maar mijn baan is ook nog niet af, dus mijn updates worden vanzelf ook "real time".
Maar wat maken die autotjes een lawaai :lol:.
wow, vind het idee van het zwartverven van je bovenleiding draden zeer mooi, op deze manier zijn ze iets minder aanwezig, maar toch daar.....
top
Hoi Gerard,voor gerard niet meer, voor hem is het realitijd, en gelukkig deeld ie de foto's :D
Ziet er top uit, je baan blijft een droom.
gr. Henk
Ga je met de panto's omhoog rijden?
Het geheel ziet er weer prachtig uit. 8)Ik kan niets anders zeggen dan dat ik me volledig aansluit bij deze reactie :wink:
Gr.
René
Waarom schilder je de bovenleidingsdraden niet groen? Dat worden koperen rijdraden in werkelijkheid namelijk ook.
Het "grijs en zwart" loopt als een rode draad door jouw baanbouw, de keuze voor zwart of grojs doek is een kwestie van smaak, het grijze oogt wat vriendelijker en geeft een chique uitstraling, maar het zwarte doek valt veel meer weg en laat je baan meer opvallen! :roll:
Waarom schilder je de bovenleidingsdraden niet groen? Dat worden koperen rijdraden in werkelijkheid namelijk ook.
Hallo Gerard.
Na het bestuderen van de bovenleiding kwam ik er achter dat de regen die van de bovenleiding
naar beneden valt, deze witte lijn maakt. :shock:
Op een of andere manier neemt de regen dus koper mee en dit slaat wit uit ,op en tussen de
bielzen.
Spoorse, Edward.
zag ik tussen je foto's een dubbeltractie krokodillen :o en dan zijn we meestal al jaloers op 1 krokodil.....
De draden zijn van Viessmann, Sommerfeld, Marklin en wat van Hobbex. Om deze niet zo te laten opvallen heb ik wat geëxperimenteerd met het verven hiervan. Grijs of een koperkleur viel toch weer teveel op, en daarom maar besloten de draden allemaal zwart te schilderen.
Hieronder een paar foto's van de bovenleiding.
Echt heel mooi, rijd je eigenlijk met stoomloks? :)
De draden zijn van Viessmann, Sommerfeld, Marklin en wat van Hobbex. Om deze niet zo te laten opvallen heb ik wat geëxperimenteerd met het verven hiervan. Grijs of een koperkleur viel toch weer teveel op, en daarom maar besloten de draden allemaal zwart te schilderen.
Hieronder een paar foto's van de bovenleiding.
Het is maar wat je leuk vind, niet waar :)
Wijbe,
Je hebt helemaal gelijk!! Ik schaam me diep.......Misschien maar goed ook want op het gebied van de software (Railware) heb ik hier het een en ander veranderd. Maar wil je alles weten hoe mijn schaduwstations werken en gebouwd zijn?
Ik heb aan vraagje over het aanbrengen van je bovenleiding.
Mogelijk heb ik over een antwoord heen gelezen. Je rijdt ook met HAG lokomotieven heb ik begrepen. Is bij de aanleg van je bovenleiding rekening gehouden met de smallere slepers van de HAG pantografen? Voornamelijk de 460 SBB en 465 BLS modellen. Met andere woorden is de "zigzag" aangepast daaraan?
Ik zie dat je van Märklin de Re 485 BLS met 4 pantografen hebt de 2 middelste daarvan hebben dezelfde smalle sleepstukken als de HAG pantografen.
Ik ben qua software een paar keer veranderd. Begonnen met WinDigital (ca 6 mnd), daarna Koploper (ca. 1 1/2 jr.), toen WinDigipet (ca. 2 jr.) en nu sinds medio 2008 met Railware. Deze laatste bevalt mij het beste en hier blijf ik dan ook bij.
Zo, ik heb nu echt elke letter van je topic gelezen, van het begin tot het eind.
Echt een geweldige baan!
Graag zie ik nog zo'n verslag zoals de bouw van het FCS. :D
Dat was echt geweldig om te lezen!
Het onderwerp maakt mij niks uit, want echt alles is wel mooi!
Hoeveel krokodillen heb je nou rondrijden?
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Het enige puntje wat ik er minder uit zie springen is de plastic look van de stammen van de bomen bij die gezellige parkeerplaats maar dat valt net iets op omdat de foto zo close is. Verder :thumbup:
Mvg Ron :)
Kun je eens wat meer vertellen over hoe je de perron overkapping hebt gemaakt?
Het viel me op dat de auto´s op de baan geen kentekens hebben?
Prachtig! :thumbup:
Wil je mijn eerdere reactie nog beantwoorden?Zo, ik heb nu echt elke letter van je topic gelezen, van het begin tot het eind.
Echt een geweldige baan!
Graag zie ik nog zo'n verslag zoals de bouw van het FCS. :D
Dat was echt geweldig om te lezen!
Het onderwerp maakt mij niks uit, want echt alles is wel mooi!
Hoeveel krokodillen heb je nou rondrijden?
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Hoi Lukas,Prachtig! :thumbup:
Wil je mijn eerdere reactie nog beantwoorden?Zo, ik heb nu echt elke letter van je topic gelezen, van het begin tot het eind.
Echt een geweldige baan!
Graag zie ik nog zo'n verslag zoals de bouw van het FCS. :D
Dat was echt geweldig om te lezen!
Het onderwerp maakt mij niks uit, want echt alles is wel mooi!
Hoeveel krokodillen heb je nou rondrijden?
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Er rijden 7 krokodillen op mijn baan, 6 van Märklin en 1 van Roco. 4 in 2 maal dubbeltraktie, de andere alleen. Sorry, had je eerder gestelde vraag over het hoofd gezien.
Hallo Lukas,
Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?
Hallo Lukas,
Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?
Een of ander onderwerp hoe je iets hebt gemaakt.
Bijv. een schaduwstation, stukken scenery, etc..
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Hoi Lukas,Hallo Lukas,
Bedankt voor je compliment, maar waarvan zou je willen dat ik een verslag maak?
Een of ander onderwerp hoe je iets hebt gemaakt.
Bijv. een schaduwstation, stukken scenery, etc..
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Ik zal eens kijken of ik iets over de werking van de schaduwstations kan vertellen, hier hebben meer mensen in het verleden naar gevraagd, maar dit kost tijd. Ik moet dan ook het een en ander vertellen over de gebruikte software, Railware. Vooralsnog heb ik niet zoveel tijd, maar zal er eens over nadenken hoe zo'n verslag te maken.
Mocht je nog een foto rolletje hebben liggen ;)
Groet,
Tom
heb je er nog meer van je bietschtalbrucke
zoals je vele van mij weten ben ik deze in het messing aan het maken de jouwe is toch net als in het echt wat gebogen.
groetjes bas
Waarom heb jij gekozen voor Railware?
Waarom heb jij gekozen voor Railware?
In het verleden heb ik hierover met Gerard gecommuniceerd en als ik mij goed herinner dan heb je bij Railware maar één melder per blok nodig. Daarnaast kan deze software gelijktijdig meerdere centrales aansturen :)
Groetjes, John
Gerard
Imposant stukje techniek. :thumbup:
Hoeveel treinen rijden er nu normaal gezien in het zichtbare deel?
Harald & Alex
Hallo Michiel,
In het verleden heb ik hierover met Gerard gecommuniceerd en als ik mij goed herinner dan heb je bij Railware maar één melder per blok nodig. Daarnaast kan deze software gelijktijdig meerdere centrales aansturen :)
Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg337181#msg337181
Railware is gewoon mijn ding. Het werkt erg professioneel en de treinen rijden veel mooier, met name optrekken en remmen. Verder, wat John terecht opmerkt, kan Railware met diverse centrales werken. Ik heb er 3 in gebruik, 1 Tams voor het rijden, 1 Tams voor het schakelen en een HSI-88 voor terugmeldingen. ....
Hallo Gerad en John, duidelijke antwoorden maar waar zit het voordeel om met drie centrales tegelijkertijd te werken? De HSI-88 kan ik nog enigzins bevatten maar 2x een Tams?
vriendelijke groet,
Michiel
Hoi Michiel,
Ja, dat is 'm. Dan zal die andere link ook wel werken op deze manier. Goed van je! :thumbup:
Sorry Lukas, maar dit is 'm niet. Er is een andere die ik bedoel, alleen via Google kan ik 'm niet vinden op dit moment. Google opent degene die jij aangeeft, maar dat is niet de juiste...
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svylZqgqHAwXrvnhMSx2EkE_ck9QJ6S1FPvkfMoqVt9M=/http://i1023.photobucket.com/albums/af355/Gerard1902/IMG_0866800x600.jpg)hoe heb je deze rotsen zo realistisch gekregen?
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sXRgVB9yew-oPp9z7ZspqnaVfE_pXRYHcrYQ_0c2TrN0=/http://i1023.photobucket.com/albums/af355/Gerard1902/IMG_0800800x600.jpg)
Gerard,
Vanmorgen je laatste foto's eens aan mijn vrouw laten zien.
Ze heeft niet zoveel met onze hobby, maar als bij haar op dat moment mooi te horen is geeft dat wel iets aan!! :thumbup: :thumbup:
Gr. Fred.
@Lukas, je vraag over de rotswand hoe ik dit heb gedaan met boomschors. Nou, heel simpel eigenlijk. Ik heb een aantal stukken gekocht van ongeveer 10 bij 20 cm. bij een tuincentrum. Deze op maat gesneden met een stanleymes en tegen de houten wand geschroefd. Ook hier en daar wat met houtlijm. Niet lukraak deze rechthoekige stukken naast elkaar, maar hier en daar een beetje afbreken zodat je niet goed kunt zien dat het hele stukken zijn. De open kieren en gaten opgevuld met kleinere stukjes boomschors (gewoon afbreken of snijden) en deze stukjes tussen de openingen met houtlijm bevestigd. Nadat alles goed bevestigd is even een tijdje kijken of het wel bevalt.. :) . Dan alles zwart en hier en daar wat donkergrijs geschilderd (waterverf), vooral goed in de kieren en diepere kloven. Goed laten drogen. De volgende dag met hele lichte grijze verf het geheel drybrushen. Uiteraard de diepere kieren en kloven zwart laten. Dit werkje gaat erg snel. Als alles goed droog is zo hier en daar wat begroeiing in de kieren vastlijmen. Bomen, mos en wat struiken plaatsen om de overgang van schors en de bestaande gipsberg te breken cq.te camoufleren en klaar. Ik heb 2 wandjes gemaakt, een wat grotere en een kleinere, en was een 3 avondjes klaar. Ik zit te denken om met wat minder groffe boomschors ook zoiets te doen bij de achtergrond. Want hier ben ik nog niet tevreden over....
wat ik iets minder vind is die schuine muur in je bericht van 28 Jan. Ik vind hem iets te hoog. Wellicht dat je daar ook een gedeelte van met schors kunt doen
@Lukas, je vraag over de rotswand hoe ik dit heb gedaan met boomschors. Nou, heel simpel eigenlijk. Ik heb een aantal stukken gekocht van ongeveer 10 bij 20 cm. bij een tuincentrum. Deze op maat gesneden met een stanleymes en tegen de houten wand geschroefd. Ook hier en daar wat met houtlijm. Niet lukraak deze rechthoekige stukken naast elkaar, maar hier en daar een beetje afbreken zodat je niet goed kunt zien dat het hele stukken zijn. De open kieren en gaten opgevuld met kleinere stukjes boomschors (gewoon afbreken of snijden) en deze stukjes tussen de openingen met houtlijm bevestigd. Nadat alles goed bevestigd is even een tijdje kijken of het wel bevalt.. :) . Dan alles zwart en hier en daar wat donkergrijs geschilderd (waterverf), vooral goed in de kieren en diepere kloven. Goed laten drogen. De volgende dag met hele lichte grijze verf het geheel drybrushen. Uiteraard de diepere kieren en kloven zwart laten. Dit werkje gaat erg snel. Als alles goed droog is zo hier en daar wat begroeiing in de kieren vastlijmen. Bomen, mos en wat struiken plaatsen om de overgang van schors en de bestaande gipsberg te breken cq.te camoufleren en klaar. Ik heb 2 wandjes gemaakt, een wat grotere en een kleinere, en was een 3 avondjes klaar. Ik zit te denken om met wat minder groffe boomschors ook zoiets te doen bij de achtergrond. Want hier ben ik nog niet tevreden over....
Ook het dorpje was niet naar mijn zin. Ik ben nu bezig hier het een en ander aan te passen, maar ben er nog niet klaar mee. Persoonlijk vind ik het nu wat beter dan dat het was.Hallo Gerard,