Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Alpenbaan Gerard

Gestart door Mog dinsdag 29 december 2009, 22:09:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Alpenbaan Gerard
chrisant
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Echt een superbaan!!  :shock:
Re:Alpenbaan Gerard
Minto Tighfield
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Het zijn weer twee top up-dates welke ik voorbij heb zien komen.
Schitterend die bovenleiding zo.
Ik ben met draadjes aan het experimenteren, zodat ik met de pantografen omhoog kan rijden ongeveer op 1 á 2 milimeter onder de rijdraden.

Succes verder met de modelbaan.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Alpenbaan Gerard
Hansje
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Ziet er geweldig mooi uit....COMPLIMENTEN !!!!!!

Groeten,

Hans :)
Re:Alpenbaan Gerard
Geweldige baan geworden, Gerard. En respect dat je alle "disciplines" zeer goed beheerst, opbouw, techniek, scenery, ook nog goede sfeervolle foto's kunnen maken. Helemaal af, een genot om naar te kijken  :D, complimenten. 

Groet,

Tom
Re:Alpenbaan Gerard
johan zwitsers
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Beste Gerard,

wat ben jij met een verschikkelijke mooie baan bezig.
De bovenleiding heb je zeer netjes geplaatst.

ik hoop dat je nog zeer mooie foto's blijft plaatsen.

groetjes,

johan zwitsers
Re:Alpenbaan Gerard
Lokkie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Het geheel ziet er weer prachtig uit. 8)

Gr.
René
Re:Alpenbaan Gerard
Mathijs
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Lokkie op zaterdag 17 april 2010, 10:13:21
Het geheel ziet er weer prachtig uit. 8)

Gr.
René
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik me volledig aansluit bij deze reactie :wink:
Topwerk :cool:

Mathijs
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard.
Wat een prachtige foto's van jouw geweldige en indrukwekkende baan! 8)
Het indrukwekkende bergmassief torent hoog en massief boven het lager gelegen stations emplacement uit, en geeft je het idee dat je omgeven wordt door bergen.

Veel succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Ik heb weer met bewondering gekeken naar je prachtige foto's. Wat een geweldige baan (dat is al gezegd geloof ik  :?) Ben benieuwd naar je nieuwe foto's.

Groeten Ronald  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard

Mooie reeks foto's van een indrukwekkende baan.
Heel fraai.
Re:Alpenbaan Gerard
ATSF2
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hi Gerard

Ziet er super uit allemaal

Jos
Re:Alpenbaan Gerard
ATSF2
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hi Gerard

Ik was op de intermodellbau even op de stand van Railware. Heb me uitgebreid laten informeren over dit programma. Kon nu niet direct een groot voordeel ontdekken t.o.v. WDP. Voordelen die ik heb gezien zijn:

1 terugmelder per blok

Nadeel dat je de lok moet ijken

Klopt dat?

Jos

Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste mensen,

Erg bedankt weer voor jullie reacties!

@Piet: bedankt voor je compliment. Mbt. tot het fotograferen van de baan vind ik soms nog moeilijk. Ik kijk ook regelmatig met grote belangstelling naar jouw topic, en dan met name hoe jij je foto's maakt. Erg mooi allemaal!!

Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Imposant!  :o
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Jos,

De verschillen tussen WDP en Railware zijn groot. Railware werkt anders dan WDP. Ik heb mbt.WDP alleen ervaring met de versies 8, 9 en Pro X. Met de laatste uitgebrachte versie 2009 heb ik niet gewerkt, alleen weet ik wel als je daar in km/u wilt gaan rijden de loks óók moet ijken. Ik heb in het begin van deze topic (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg337181#msg337181) het een en ander over verschillende soorten software gesproken en daar, voor mij althans, summier wat voor- en nadelen beschreven. Persoonlijk vind ik Railware makkelijker en logischer werken dan WDP. Ook de mate en hoeveelheid van instellingen in Railware is eenvoudiger. Het rijgedrag van de treinen is in Railware simpelweg veel mooier dan in WDP, als je alles goed afregelt tenminste. Het is ook een kwestie van persoonlijke smaak, maar er zijn nogal wat verschillen tussen deze 2. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste forummers,

Bij deze weer even een update.

Ik heb uiteindelijk toch besloten om de bovenleiding niet zwart te laten. Bij bepaalde lichtinval en kijkhoek was deze dan toch te veel aanwezig en stak te erg af tegen de achtergrond. Na weer het een en ander te hebben uitgeprobeerd met allerlei donkere kleuren, met name grijze, is het deze kleur grijs geworden. Om alles weer te schilderen ben ik menige uurtjes beziggeweest, en nog moet ik hier en daar nog wat "bij tippen" om alles mooi dekkend te krijgen.

Verder is nu de beige achtergrondkleur (van het gordijn) veranderd in een grijze kleur. Helaas komt het op de foto's niet zo goed uit, maar in werkelijkheid staat het veel beter. De overgang van het station naar het achterste gedeelte van de baan is nu meer geleidelijker en niet zo opvallend. Tja, en dan ben je niet meer tevreden over de kleur van het afschermgordijn aan de voorkant. Dit is/was ook beige, maar heb er nu een zwart gordijn, of beter zwart doek, voor gehangen. Dit zie je weleens op banen die op een beurs of tentoonstelling staan. Nadat ik wat foto's heb bekeken van dit soort banen, heb ik als "try out" dit hier ook zo gedaan. Wederom komt het op de foto's niet goed tot zijn recht, maar volgens enkele vrienden die een kijkje kwamen nemen zou dit een stuk beter zijn. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het ook beter vind, maar dat zal de komende tijd wel uitwijzen. Misschien vind ik het volgende week toch weer niks...

Verder ben ik met allerlei treinen met de pantografen tegen de draad aan het rijden, waar dat mogelijk is. Dit gaat prima, maar vind het nog wel spannend. Want mocht er toch een ergens een blijven haken, dan heeft dit toch een beetje nare gevolgen.

Wederom weer wat foto's. Graag ook evt.jullie commentaar wat betreft het zwarte gordijn aan de voorkant, of dit wat is of niet.

De grijs gekleurde draden van de bovenleiding




De zwarte voorgrond en grijze achtergrond


Oeps...te hard gereden?






Proefrijden met de pantgrafen omhoog tegen de draad. Dubbeltractie 2x465




Re:Alpenbaan Gerard
Minto Tighfield
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard

Het zijn weer mooie plaatjes van je prachtige baan.
Inderdaad, best wel spannend om met de pantografen omhoog te rijden. In het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan, echter ergens bleef van een lokomotief de pantograaf vasthaken met alle gevolgen van dien. Vandaar dat ik nu 2 millimeter onder de draad ben gaan rijden.
Dat zwarte doek geeft natuurlijk een mooie afscheiding zodat je slechts de baan ziet; echter mijn voorkeur zou grijs doek zijn.
Succes verder met de baan.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard.
Als mosterd na de "Harry" (Minto), wat een prachtige foto's van jouw geweldige en indrukwekkende baan! 8)
Het "grijs en zwart" loopt als een rode draad door jouw baanbouw, de keuze voor zwart of grojs doek is een kwestie van smaak, het grijze oogt wat vriendelijker en geeft een chique uitstraling, maar het zwarte doek valt veel meer weg en laat je baan meer opvallen! :roll: 

De grijze bovenleidingsdraden vallen wel veel meer op, de zwarte zijn (op de foto's) nauwelijks te zien maar wat het dichtst bij de werkelijkheid komt? :?

Veel succes met deze moeilijke keuzes, kwestie van smaak of meeste stemmen tellen?! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Ziet er zoals altijd weer geweldig uit!



Deze foto vind ik echt geweldig.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Grijze of zwarte kleden, het maakt niets uit, de baan is prachtig. Wel is de grijze bovenleiding veel beter zichtbaar als de zwarte, vr gr Arie
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Ziet er weer geweldig uit.
Geweldig hoe jij overal aan denkt.

Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Wat een fantastische foto's heb je weer geplaatst.
Ik vind het grijze gordijn een mooie overgang naar de rest van de baan (maakt er meer één geheel van) en het zwarte geeft een mooie scheiding met de baan aan de voorkant. Misschien zou grijs ook mooi zijn aan de voorkant echter loop je dan weer het risico dat alles erg grijs wordt. Persoonlijk vind ik het zo erg mooi en zeker een verbetering tov de beige kleur!

Groet Jos
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Waarom schilder je de bovenleidingsdraden niet groen? Dat worden koperen rijdraden in werkelijkheid namelijk ook.
Re:Alpenbaan Gerard
martvdb
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Enorm mooie foto's. een genot om naar te kijken,
Ga zo door, de bovenleiding zien er erg goed uit.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: mDDM op zondag 02 mei 2010, 21:56:02
Waarom schilder je de bovenleidingsdraden niet groen? Dat worden koperen rijdraden in werkelijkheid namelijk ook.

Zie mijn eerder bericht in dit draadje

"klik"
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Bedankt weer voor de reakties, met name ook de suggesties voor de kleur van de voorgrond en de kleur voor de draden van de bovenleiding.

Vandaag was het toch slecht weer, dus nog even wat aan de baan gewerkt. Ik heb wat meer bebossing en bomen op diverse plekken aangebracht, en ook op een gedeelte van een berg wat mos, steentjes en dgl. Ook gereden, en hier ook wat foto's van geschoten.
De Rola op de foto's rijdt nu met 15 wagens. De foto's zijn gemaakt toen de treinen reden, dus deze kunnen hier en daar wat onscherp zijn.

Citaat van: AlbertJan op zondag 02 mei 2010, 09:39:27
Het "grijs en zwart" loopt als een rode draad door jouw baanbouw, de keuze voor zwart of grojs doek is een kwestie van smaak, het grijze oogt wat vriendelijker en geeft een chique uitstraling, maar het zwarte doek valt veel meer weg en laat je baan meer opvallen! :roll: 

@ Hallo AlbertJan, die rode draad, inderdaad  :) . Maar ik laat het voorlopig even zo. Toen ik vanmorgen ging kijken vond ik de zwarte voorgrond best mooi. De baan springt wel gelijk beter in het oog.

@ Hallo Jos, het moet inderdaad niet té grijs worden allemaal, ik laat het zwarte voorlopig dus even zo.

Citaat van: mDDM op zondag 02 mei 2010, 21:56:02
Waarom schilder je de bovenleidingsdraden niet groen? Dat worden koperen rijdraden in werkelijkheid namelijk ook.

Heb ik geprobeerd, maar vond dit op een of andere manier niet zo mooi. Maar wellicht heb ik verkeerde kleuren groen geprobeerd. Ik heb ook naar foto's gezocht, maar vrijwel nergens kan ik bij een modelbaan althans de kleur groen vinden. Bij veel banen is het weer wel grijs gekleurd. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar dat moet ook, want al dat experimenteren vind ik leuk aan onze hobby.

Bij deze weer wat foto's.

























Re:Alpenbaan Gerard
Blausee-Mitholz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hi Gerard


Oordeel zelf hoe je de kleur van de rijdraad ziet in het Alpenland  :wink:

Mvg, Johan
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Johan,

Dat vind ik nogal moeilijk te zien. Ik zou zeggen de onderste draad lijkt op een groene kleur inderdaad, maar jij weet vast wel welke kleur het nu wel is  :)
Re:Alpenbaan Gerard
Blausee-Mitholz
gast

Re:Alpenbaan Gerard


Ik heb ooit een close-up gemaakt van een stroomscheiding e Blausee-Mitholz.
Klik op de foto zelf en je krijgt het orgineel op grote de foto dan hé

Slaat niet echt groen uit ik zou zeggen hou het lekker zwart of donker grijs dan zit je prima. Vergeet niet dat je zowel 1:1 als in model de rijdraad op afstand ziet. Bij 1:1 zie je dan ook niet echt de werkelijke kleur dat wilde ik met de eerste foto al laten zien

Ik vindt dus dat je het prima doet op je modelbaan  8) 8) 8)

Mvg, Johan
Re:Alpenbaan Gerard
RPJdeWeert
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Mooie foto's weer Gerard! Je baan is gewoon Genieten met een grote G!
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Alpenbaan Gerard
PRACHTIG! echt heel erg mooi zeg.
Ik heb er weer geen woorden voor :lol:

veel plezier ermee!

Groetjes Daniël
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Allen bedankt voor de complimenten  :o

@ Hoi Johan, bedankt voor de close-up. Je ziet inderdaad nagenoeg niet een specifieke kleur. Ik laat het voorlopig gewoon zo. En als ik het weer overschilder dan worden de draden steeds dikker van de lagen verf. En dat is nu juist niet de bedoeling. Ik heb op wat stukjes restdraad nogal wat kleuren uitgeprobeerd, maar als geheel op de baan ziet het er anders uit. Binnenkort ga ik weer eens naar Berner Oberland en naar Göschenen, en zal daar weer eens goed kijken naar de bovenleiding. (én foto's en filmpjes maken :D)
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Schitterende baan en mooie foto's :D.

Succes met afbouwen van de baan.

Gr. Irmo
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Mooi Hoor!!
ik zie dat de baan ook bijna tegen het plafon is, hoe hoog is jou baan dan wel niet?

Groeten,
Martijn
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Ik volg dit draadje al vanaf het begin, en mijn complimenten voor deze geweldige mooie baan. Ik ben iemand die meer leest dan schrijft. :)  Deze keer wilde ik toch graag een bijdrage leveren aan de kleur van de bovenleiding draad.  Het Marklin bovenleiding boek meld hierover:

Bovendien vormt zich bij het voorbeeld een groenachtige laag patina op de rijdraden. Om dicht in de buurt van deze grijsgroene kleur te komen kunt u de rijdraden in de kleur >>RLM Grey XF22<< uit het assortiment van Tamiya verven. Het beste is een spuitpistool te gebruiken.

Niets moet waar wellicht kun je er je voordeel mee doen.  :D

Groet

Wilbert
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Wilbert,

Bedankt voor je tip (en compliment). Ik ga hier zeker naar kijken!
Re:Alpenbaan Gerard
EKdesign
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Beste Gerard,

Wat een prachtige modelbaan heb je gemaakt, als ik die baan had zou ik nooit meer uit die kamer gaan volgens mij. :lol: Geeft weer een goede stimulans om onze baan zo realistisch mogelijk te maken. Je bovenleiding ziet er ook gaaf uit, net dat beetje extra.
Blijf dit draadje volgen, suc6 met de bouw.
Re:Alpenbaan Gerard
Mathijs
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Elke keer als ik dit topic bezoek en er is een update geplaatst valt mijn mond open van verbazing hoe mooi het allemaal is.
Mijn complimenten.

Mathijs
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

offline
Re:Alpenbaan Gerard
gerard,

wat een fantastische baan, ik ben zelf bezig met een baan naar zwitsers voorbeeld alleen heb ik nog geen zwitserse seinen kunnen bemachtigen, gebruik nu maar viessmann de duitse seinen, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je deze besteld hebt in zwitserland?
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Martin,

Zie hier

Ik heb hier goede ervaringen mee!
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Prachtige foto's van een even prachtige baan.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste mensen, wederom bedankt voor de reakties.

Piet (Brijs), ik ben onder de indruk hoe jij je baan fotografeert (ook van je baan trouwens). Dus ben ik ook weer eens begonnen met het beoefenen van het maken van foto's. Ik heb de volgende foto's met een 18-55mm lens gefotografeerd. Op dit gebied valt er nog heel wat te leren. Maar ook erg leuk om te doen.

Er zitten ook wat foto's van de schaduwstations tussen, maar het fotograferen daarvan valt erg tegen. Dit ten eerste omdat ik met de spiegelreflexcamera én flitser er niet goed bijkan, en tevens omdat het toch enigzins donker is daar. Een volgende keer maar eens een lamp gebruiken, kijken hoe het er dan uit ziet.








































Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Je foto's zijn weer geweldig,je baan is echt top.
Mooie foto's maken blijft een kunst.
Bouw lekker verder en blijf mooie plaatjes knippen.

Grt Johan
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Mooie plaatjes Gerard.


In het schaduwstation kun je beter geen flitser gebruiken. Een of meer gewone lampen is veel beter. Gecombineerd met een lange sluitertijd  geeft dit mooiere resultaten. (Uiteraard statief of andere vaste ondergrond gebruiken. Bij de laatste foto van mijn geweatherde perron heb ik mijn 50d met 15-85 lens (inculsief batterygrip) ook gewoon op de rails gezet. Iets onder de lens kap om de lens wat hoger te zetten, timer aan en afdrukken. Wel even opletten dat op het goede onderwerp wordt scherpgesteld. Dat was bij mij niet helemaal gelukt. Soms gebruikt ik een stuk papier op de juiste afstand om scherp te stellen, voordat de sluiter opengaat is het papiert al weer weg.
Persoonlijk vind ik het mooier als de foto's niet zo scheef staan. Voor bij de dubbeltractie voor de tunnelingang staan de bovenleidingpalen behoorlijk scheef. Kun je bijdraaien met een foto edit programma of de camera recht houden.
Re:Alpenbaan Gerard
Minto Tighfield
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Het is weer een prachtige serie foto's geworden, genieten gewoon.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lokkie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Prachtige foto's weer. 8)

Gr.
René
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Echt smullen, die brug! Super!
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: 3rail op maandag 17 mei 2010, 10:04:19
Hallo Gerard.



Na het bestuderen van de bovenleiding kwam ik er achter dat de regen die van de bovenleiding
naar beneden valt, deze witte lijn maakt. :shock:
Op een of andere manier neemt de regen dus koper mee en dit slaat wit uit ,op en tussen de
bielzen.


Spoorse, Edward.

Edward,


Is dit niet hetzelfde effect die je krijgt als je een koperen strook onder je nokvorsten op een pannendak monteert. Dan krijg je geen mos, alg en andere aanslag op de pannen. Ook dit wordt toegeschreven aan de koperdeeltjes die meekomen tijdens een regenbui.
Bij onze oosterburen (Duitsland) wordt dit zeer veel toegepast.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2010

offline
Re:Alpenbaan Gerard
hoi gerard,

ik heb een zwitserssein besteld het aansluiten gaat hetzelfde als viessmann?? gerard is het mogelijk dat jouw baan te bezichtigen is?

groetjes martin.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

prachtige plaatjes weer.

Groetjes, John