Hoi Sander,
Ook bedankt voor je compliment.
Die Hobbex bovenleiding is eigenlijk een erfenis van een eerder gebouwde baan, zo'n 12 jaar geleden. Ik heb nogal wat van deze draden en vond het zonde om ze niet meer te gebruiken. Alles word toch overgeschilderd.
Toendertijd was deze bovenleiding te koop bij Wentink in Apeldoorn. Momenteel kom ik deze bovenleiding nog weleens tegen als tweedehands spul op een beurs of in een treinenwinkel.
De draden van Hobbex zijn een beetje te vergelijken met de nieuwe draden van Marklin (zeker niet met de oude platte), alleen ze zijn koper van kleur en beter bewerkbaar. De draden van Marklin breken sneller af bij het buigen ervan. De dikte is vrijwel identiek. De draden van Viessmann, en ook Sommerfeld, zijn duidelijk dunner, maar daarnaast ook slapper. Ze zijn beide goed te bewerken. Op mijn baan zie je het door elkaar gebruik van deze draden niet of nauwelijks, mede doordat ze zijn overgeschilderd.
De masten van Hobbex zijn wat minder van kwaliteit. Allemaal plastic en niet zo gedetailleerd van origine, alhoewel er genoeg extra details te koop zijn van Hobbex, om deze masten aardig aan te kleden. De prijs is inderdaad een stuk lager dan gemiddeld. Alleen, voorzover ik weet, is het assortiment enigszins beperkt en de draden in combinatie met de masten niet zo fraai als van Sommerfeld of Viessmann bijvoorbeeld. En volgens mij heeft Hobbex alleen bovenleiding naar Duits voorbeeld. En aangezien ik Zwitsers rij, heb ik alleen de draden gebruikt, niet de masten.
Het is een keuze....
Ik zal vanavond wat foto's plaatsen van de Hobbex draden op mijn baan, momenteel even niet veel tijd..