Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Alpenbaan Gerard

Gestart door Mog dinsdag 29 december 2009, 22:09:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op maandag 08 maart 2010, 11:56:42
Citaat van: wijbe op maandag 08 maart 2010, 10:58:44
schitterend,de treinen zijn ineens wel verdwenen :P

Hallo Wijbe, die staan allemaal op hun plek in de schaduwstations  :)

hey, dat dacht ik al, hou liever van een levend station :) heb je ook kiekjes (foto's) van je schaduwstationen? :D
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Leuke update. Je baan lijkt eigenlijk al af, maar soms zie je toch wat stukjes. Ik denk dat je baan in één of twee jaar wel af is.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Wederom prachtige foto's. Wat een schitterende baan met prachtig materieel!
Vind het echt zeer indrukwekkend hoe je het zwitserse landschap (model)vorm hebt gegeven.

Groet Jos
Re:Alpenbaan Gerard
Blausee-Mitholz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op zondag 07 maart 2010, 23:26:58
Citaat van: RoWi op zaterdag 06 maart 2010, 19:27:15
erg mooi zeg! Dat rode onder de rails op de brug, is dat in het echt ook zo?

Hoi Roy, eerlijk gezegd is deze kleur in het echt meer beige-achtig. Ik moet ook zeggen dat het op de foto wat roder overkomt dan dat het werkelijk hier is. Het is meer lichtbruin.


Hi Gerard, ben even in het foto archief gedoken, beter dan de volgende foto kan ik niet vinden maar hier is de constructie wel op te zien.


De rode pijlen wijzen de houten bielzen aan waarmee het spoor op de stalen constructie ligt van de brug.
De gele pijlen wijzen de stalen bielzen aan waarmee de dwangrail aam het spoor is bevestigd.
Het blauwe kruisje geeft staalplaat aan om te lopen bij onderhoud aan het spoor.
Alles heeft een roestige kleur.

Mvg, Johan
Re:Alpenbaan Gerard
sbbmarklin
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Ook leuk. kan ik allemaal nog Bielzen tussen de bielzen maken.

Gr Arnout.
Re:Alpenbaan Gerard
MrHammond
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Prachtige modelbaan! Echt top! Voor de in Zwitserland woonachtige treinenliefhebber (ik was gisteren nog op station Göschenen!) een waar genot om te zien.

Groeten vanuit Zwitserland,

Dirk
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Johan,

Zo, dat is een mooie foto! Bedankt. Zo gedetailleerd kan ik het niet nabouwen helaas, de rails ligt er al, hoewel...

Ik heb wel 2 boeken over de bouw van het BLS traject, inclusief bouwtekeningen van alle bruggen. Ik weet dat bij het Bietschtalviaduct de bielzen veel dichter op elkaar liggen, en elke biels is aan weerszijden met 2 U-beugels direkt met bouten aan de metalen onderkant van de brug bevestigd. Als ik nu zo de foto van jou bekijk is het wel een uitdaging om de dwangrail op mijn brug te maken.
Ik ben weleens vlak bij de brug geweest en ook gefotografeerd, maar ben er toen niet overheen gewandeld. Het was toen 30 graden+, en wij hielden het ivm.deze temperatuur wel even voor gezien.
Nogmaals bedankt voor deze foto, geeft mij weer de nodige inspiratie om toch de brug weer eens onderhanden te gaan nemen. Het is wel zo, dat de brug vrij hoog in mij baan ligt, en je dus niet op de bovenkant kunt kijken, tenzij je langer dan 1.90mt bent. Maar voor de foto's/filmpjes is het wel mooi natuurlijk.

@Dirk, gaaf dat je daar gisteren nog rond hebt gelopen. Ik ben er ook diverse malen geweest, en heb daar veel video opnamens gemaakt van het treinverkeer in Goschenen. Op een of andere manier trekt dit station mij aan.
Ik begrijp dat jij daar woont? Dit jaar ga ik er wel weer een weekje naar toe. Wij bivakeren eigenlijk altijd in Interlaken of Grindelwald.

@Wijbe, een levendig station is natuurlijk ook erg mooi, alleen ik probeer op mijn baan de werkelijkheid te benaderen qua rijden, en dit station heeft zo op gezette tijden zijn drukte, zoals het afkoppelen van duwlocs van goederentreinen. Dan de foto's van mijn schaduwstations; ik heb in een eerste posting ergens een foto staan van de schaduwstations, alleen je brengt me op een idee om deze schaduwstations eens beter te fotograferen en de foto's hier te plaatsen. Ik zou zeggen, wordt vervolgt.
Re:Alpenbaan Gerard
Blausee-Mitholz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op dinsdag 09 maart 2010, 13:10:27
Ik heb wel 2 boeken over de bouw van het BLS traject, inclusief bouwtekeningen van alle bruggen.

Vermoedelijk heb ik hier één van de twee liggen ik moest een keuze maken uit twee  :wink:

zijspoor:
Wat ik zo knap vindt is dat de brug in eerste instatie enkelsporig was maar al wel dubbelsporig was voorbereid

Mvg, Johan
Re:Alpenbaan Gerard
BLS bas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
gewelidig dit allemaal zelf fans uit zwitserland zelf komen hier op dit draadje :lol: :lol:
ja was net nog in goschenen  :lol: :lol: :lol: :lol:

groetjes van een erg tevreden bassie.

uuuu johan jij hebtook overal foto,s van :lol:
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Prachtig, prachtig zo mooi. Gerard je hebt ook mooie rotsen. Die grote arcademuren van welk merk zijn die, of heb je deze zelf gemaakt?

Groeten Ronald  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Even 2 filmpjes van het Faller Car Systeem op de baan.

SBB BLS

SBB BLS
Re:Alpenbaan Gerard
Dat maakt het nog echter. Vooral in dat 2e filmpje met de trein erbij. Ziet er top uit.

Even voor de leek die ik ben; Maakt dat echt zo'n herrie?? zo ja wil ik nooit meer wat horen over geluidsisolatie onder de rails. :mrgreen:

Gr Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Peter,

Citaat van: PH op woensdag 10 maart 2010, 06:25:24
Even voor de leek die ik ben; Maakt dat echt zo'n herrie??

Bij de wat oudere modellen helaas wel. Ik heb 2 wat nieuwere autobussen en daar is het geluid beduidend minder. Het geluid stoort mij ook weleens, maar ik wil overgaan naar DC Car en misschien is daar het geluid minder van. Heb ik geen ervaring mee.
Ik bedenk me wel dat de meeste autootjes al een paar jaar oud.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Ronald,


Citaat van: Varekamp op dinsdag 09 maart 2010, 23:11:36
Die grote arcademuren van welk merk zijn die, of heb je deze zelf gemaakt?

Ik weet niet precies welke muren je bedoelt, maar alles heb ik zelf gebouwd, behalve dan de ruimte (de garage) waar de baan in staat  :)
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,


schitterende filmpjes weer.
Ik heb genoten in ieder geval.

Het maakt het ook weer levendiger op je baan.
En een leuke afwisseling kwa auto's heb je.


gr Frans
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Leuke filmpjes. Mooie trein ook trouwens. Ik zag dat je ook het Faller Car System heb, rijden deze ook via een PC, want ik zag wel dat je een stopsectie gebruikt. Maakt het plaatje helemaal compleet zo, met die auto's erbij.

Groet Ronald  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Ronald,

Het FCS wordt inderdaad per PC bestuurd, software is WDP Pro X. Momenteel heb ik even weinig tijd (werk), maar zal een filmpje plaatsen van het PC gebeuren. Tevens ben ik bezig om een bouwverslag van het FCS te maken en ook hier te posten. Ik zal hier ook foto's en filmpjes bij plaatsen. De filmpjes maak ik korter dan het eerste filmpje van het FCS want ruim 6 min. is te lang lijkt me.
Word vervolgt.
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op woensdag 10 maart 2010, 22:23:21
Hoi Ronald,

Het FCS wordt inderdaad per PC bestuurd, software is WDP Pro X. Momenteel heb ik even weinig tijd (werk), maar zal een filmpje plaatsen van het PC gebeuren. Tevens ben ik bezig om een bouwverslag van het FCS te maken en ook hier te posten. Ik zal hier ook foto's en filmpjes bij plaatsen. De filmpjes maak ik korter dan het eerste filmpje van het FCS want ruim 6 min. is te lang lijkt me.
Word vervolgt.

Hoi Gerard,

Lijkt met erg fijn als je dat zou willen doen. Ik ben namelijk nog een beetje zoekende betreffende het FCS ik overweeg zelf het DC carsysteem te gaan gebruiken.

Groet Ronald  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste allen,

Bij deze een apart hoofdstuk in de opbouw van mijn baan en dit is het Faller Car Systeem. Ik wil dit verslag in 2 delen hier plaatsen, deel 1: planning en voorbereiding en deel 2: daadwerkelijke aanleg en praktische uitvoering. Anders wordt het wellicht teveel en te groot in een keer. Deel 1 (het "theoretische"deel) word geïllustreerd met enkele tekeningetjes en foto's, deel 2 (het "praktische"deel) met meerdere foto's en filmpjes.

Deel 1.

In eerste instantie was ik bij het begin van de bouw van mijn baan niet van plan het FCS op te gaan zetten. Eerlijk gezegd vond ik de ruimte niet voldoende "groot" genoeg om hier ook nog een aantal auto's te laten rondrijden.
Toch, vooral na het zien van een documentaire van Miniatur Wunderland, begon het FCS wel te kriebelen.  Alleen bedacht ik me, als ik hier mee wil gaan rijden, moet dit wel automatisch gaan en dmv.de pc gestuurd gaan worden.
Dat laatste zag ik in het begin wat somber in, want ik had eigenlijk een ard hoofd hoe de terugmeldingen goed voor elkaar te krijgen. Hoe ga ik dit doen? MiWuLa heeft een geheel eigen systeem gebouwd, waar de gebr.Braun toch niet alles over kwijt wilden, dus dat voorbeeld was geen optie. Na wat speurwerk op het internet én door het gebruik van het besturingsprogramma WinDigipet wist ik dat dit allemaal weldegelijk mogelijk was. Alleen mijn baan was al in een redelijke staat van bouw, dus moest ik eens bekijken of het allemaal nog wel te realiseren was om een weg door het geheel alsnog aan te leggen.

Ik heb de bouw in 2 grote lijnen opgesplitst, nl. 1. het plan (infrastructuur en techniek) en 2. de uitvoering (aanleg en verdere praktische uitvoering).

Dus hier deel 1, het plan.

Om te beginnen heb ik mijzelf wat eisen gesteld. Zo moesten de autootjes door een groot gedeelte van de ruimte kunnen rijden, meerdere autootjes tegelijk, schaduwstation(s), verkeerslichten, bushaltes (bij station), hellingen, afwisseling in verkeersgedrag, etc. Ik was me wel bewust van de beperkingen van het FCS (bijv.geen file rijden zoals bij DC car), maar voorlopig is het wel goed zo. Uiteindelijk had ik een plan en kwam ik aan een totale rijlengte van zo'n 24 mt, één groot schaduwstation (11 auto's), één klein schaduwstation (2 auto's), 4 verkeerslichten, 2 bushaltes (station). Het zichtbare gedeelte is slechts 8 mt, straatweg, de rest 16 mt.straatweg is verborgen. Het voordeel van het laatste is dat een auto wanneer deze verdwijnt in een tunnel weer niet gelijk te voorschijn komt. Verder bestaat de baan uit 18 stopplaatsen, 3 parkeerplaatsen, 4 splitsingen, 27 terugmeldingen verdeeld over 21 "blokken". Dit laatste is helaas niet cf.de werkelijkheid want zo rijden treinen en geen auto's. Dit is de grootste beperking van het FCS, er kan zich maar één auto in één blok bevinden. Maar goed, het zij zo.

Vervolgens alles bereken mbt.de techniek. 1 parkeerplaats is 16V AC/310mA, nodig 3 stuks geeft 930mA, 1 stopplaats is 12-16V DC/138mA, nodig 18 stuks geeft 2482mA, en 1 splitsing is 12-16V AC of DC/520mA, nodig 4 geeft 2080mA. Natuurlijk wordt niet alles tegelijk geschakeld en zodoende belast, maar heb hier wel meegerekend. Voor de voeding heb ik gebruikt één trafo AC 52VA + 2 Faller gelijkrichters voor de stopplaatsen, één trafo AC 32VA voor de parkeerplaatsen en één trafo DC 50VA voor de splisingen. Deze zijn op hun beurt aangesloten op 7 K84 modules. Deze 7 K84 modules worden gevoed door een trafo AC 52VA via een 6021 Control Unit en dan via de 6051 Interface naar de PC.

Dan de terugmeldingen. Deze bestaan uit 13 stuks Viessmann 5552 en 3 stuks 5551 relaismodules gevoed dmv.een trafo AC 52VA (die ook de 6021/6051 voed) dit in combinatie met 2 S88 modules (elk 16 aansluitpunten) een HSI-88(LDT) gevoed door een trafo AC 52VA.

De software is WinDigipet Pro X (Duits).

Toen ik dit alles min of meer op papier had gezet, wilde ik zo snel mogelijk beginnen met het testen van de terugmelding. Ik was daar erg benieuwd naar hoe dit te doen. Op het internet vond ik wel het een en ander over het gebruik van reedcontacten, maar aansluitschema's heb ik niet kunnen vinden. Dus dat werd zelf uitvinden. Uiteindelijk viel dat mee, en met een combinatie van een Viessmann 5551 relais, een S88 aansluiting heb ik een kleine proefopstelling gemaakt en dit via een HSI-88 getest mbv.WinDigipet. Op het computerscherm zag ik uiteindelijke resultaat, en dat werkte. Ik heb vervolgens wat ruwe tekeningen gemaakt hoeveel "blokken" ik wilde hebben, en naar aanleiding hiervan het aantal en de plaats van de reedcontacten. Toen dit min of meer op papier stond, ben ik begonnen met de hardware. Ik heb alle K84 decoders, gelijkrichters, Viessmann 5552/1 relais en verdeelplaatjes op één groot bord bevestigd. Hierna op dit bord alle nodige elektrische verbindingen alvast aangebracht, zoverre mogelijk was. De rest van de hardware zoals S88 modules, HSI-88, trafo's 6021/6051 is later bij de baan aangebracht. Na dit alles heb ik het bord vertikaal bij de baan geplaatst en nu was de "elektrische hardware" gereed, om straks bij de bouw aangesloten te gaan worden. Dit komt in deel 2., de uitvoering en bouw van de baan.

Hieronder wat tekeningetjes en foto's.







Een schets van het aansluitschema



Een lekker rommelige schets van de bezetmelders



Een ruwe schets van de FCS-baan in het geheel



Het "bord" met de hardware voor het schakelen van het geheel en een gedeelte van de terugmeldingen,
er ontbreken hier nog 2 K84 decoders, die zijn later aangebracht.


Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste forummers,

Hierbij een vervolg mbt.de praktische bouw van het FCS op mijn baan, deel 2.

Eenmaal toen de planning van de weg van het FCS in mijn  hoofd zat en ik deze ruwweg geschetst had, ben ik begonnen met de aanleg. Ik gebruikte hier triplex voor met een dikte van max.3mm., met het oog om de stop-en parkeerspoelen zonder storingen goed te laten werken. Deze geringe dikte van het triplex is weer verstevigd door in de lengte latjes en wat dikker multiplex eronder te lijmen. In ieder geval bij elke stopspoel en parkeerspoel is daar de dikte slechts 3mm. Dat hield ook weer in dat ik daar alleen maar korte schroefjes voor kon gebruiken, maar na enig zoekwerk heb ik die in een doe het zelf zaak gevonden.

De aanleg van weg:

Dit heb ik in segmenten gedaan, variërent tussen de 1 en 2 mt.lengte. Dit kon niet anders, omdat ik nu eenmaal het FCS in de reeds gebouwde spoorbaan moest bouwen. Behalve de weg voor het station langs, want dit stuk lag er immers al. Eerst heb ik gemeten hoe lang/breed en de vorm (bochten/recht) van een zo'n segment moest worden. Toen dit segment op maat gezaagd en weer gekeken of het paste. Nadat een segment goed passend was vervolgens met potlood uitgetekend waar de rijdraad ingefreesd moest worden. Dit uittekenen vergt preciezie werk. Want de autootjes mogen, met name in bochten, niet tegen elkaar aan rijden. Voor het frezen heb ik het originele freesmachientje van Faller gebruikt, omdat een eerdere poging met een Dremel niet goed werkte. Dit frezen moet wel rustig en precies gebeuren, met name de rechte stukken. Het is geen gezicht als een auto zigzaggend over de weg rijd. Nadat het freeswerk klaar was, heb ik er de (Faller) rijdraad ingelegt. Let wel, dat de rijdraad niet uit één te lang stuk bestaat, dit ivm.uitzetting/krimping agv.temperatuurswisselingen. Ik heb telkens een lengte van ongeveer 1 mt.genomen. Ik heb deze rijdraad op verschillende punten gefixeerd met een klein beetje lijm. Daarna het aanbrengen van de reedcontacten voor de terugmeldingen. Ik had dit eerst op papier gezet, waar deze moesten komen. Ook moeten ze zodanig worden aangebracht dat de magneetjes onder de autootjes zich recht over deze reedcontacten bewegen. Ik gebruik hier vrij kleine reedcontacten voor, maar weet niet meer van welk merk. Ik heb ze in ieder geval bij mijn treinenwinkelier gekocht. Daarna nog een evt.splitsing, stopspoel of parkeerspoel monteren. In principe is zo'n segment nu klaar voor montage in de baan. Voor dat ik het desbetreffende segment op zijn plaats bevestigde, eerst even een autootje eroverheen laten proefrijden. Zo heb ik alle segmenten buiten de baan eerst opgebouwd, om ze dus daarna in de baan aan te brengen.
Ook de schaduwstations heb ik eerst in zijn geheel in elkaar gezet, en toen bedrijfsgereed in de baan aangelegd. Ook liggen er 2 hellingen in de baan. Deze mogen niet meer dan 10% bedragen, maw.over 10cm.lengte/ 1 cm.stijgen. Ik ben hier ondergebleven.

Dan iets over de stopspoelen en parkeerspoelen:

De planning was dat ik 10 stopspoelen, 11 parkeerspoelen en 4 splitsingen onder en in de baan zou moeten aanleggen. Bij de bouw van het grotere schaduwstation (11 autootjes) kwamen al gelijk de problemen. De 11 geplande parkeerspoelen pastten daar niet ivm.ruimte gebrek. Deze spoelen zijn wat groter dan de stopspoelen, en hierdoor werd het schaduwstation te breed. Dit was het eerste probleem wat zich voor deed als je het FCS achteraf gaat aanleggen. Na veel meten, denken en een beetje balen, was het alleen mogelijk als ik 8 parkeerspoelen verving door 8 stopspoelen, want deze laatste zijn kleiner en dit pastte wel. Het nadeel is echter dat de stopspoelen voor korte stops zijn bedoeld, en de parkeerspoelen voor de langere stops. De stopspoel wordt continu bekrachtigd als er een auto moet stoppen en de parkeerspoel, welke een permanente magneet is, wordt alleen kort bekrachtigd als er een auto moet gaan rijden. In het schaduwstation zouden dus de stopspoelen voor een langere duur bekrachtigd worden, en ik wist niet of dit wel kon. Worden ze te warm op den duur, worden ze na enige tijd uitgeschakeld, gaan ze stuk..? Ik wist het niet. Na wat speurwerk op het internet, kwam ik bij een baan uit, waar de gebruiker ook alleen maar veel stopspoelen gebruikte, en ook deze voor langere duur bekrachtigt. Hij had geen problemen ondervonden (ook niet nadat de baan een hele nacht aan was blijven staan) en ook de warmte ontwikkeling viel erg mee. Ik besloot het erop te wagen, en ik moet zeggen dat er geen problemen zijn. Deze spoelen worden ook na enkele uren niet overdreven warm, en ze blijven gewoon werken. Ik geef toe, geen ideale oplossing, maar het kan nu eenmaal niet anders. Nu is het wel zo, dat deze stopspoelen alleen bekrachtigd zijn, als er een auto daar ook stilstaat. Staat er geen auto, dan worden ze niet bekrachtigd. Dus nu zijn er in de baan 18 stopspoelen en 3 parkeerspoelen aangebracht.

En dan nu over het aanpassen van de autootjes:

In elke auto bevind zich aan de rechterkant een "intern" reedcontact welke nodig is voor het doen laten stoppen van een auto bij een stop-of parkeerspoel. Nu voor het terugmelden moet er onder elke auto een magneetje bevestigd worden, welke de reedcontacten in de weg schakelt voor de terugmelding. Deze magneetjes moet je zodanig plaatsen, dat het natuurlijk geen enkel effect heeft op het "interne" reedcontact van het autootje, anders rijdt deze niet meer bijv. Dus de plaatsing van de magneetjes onder de auto komt aan de linkerkant. Alle reedcontacten in de weg liggen dus links van de rijdraad. De stopspoelen en de parkeerspoelen worden aan de rechterkant van de rijdraad gemonteerd, teneinde het "interne"reedcontact van de auto te kunnen schakelen. Nog even een opmerking over de plaatsing van de reedcontacten in de baan: leg deze niet té dicht bij een stopspoel, parkeerspoel of splitsing. De magnetische werking van deze laatsten kunnen dan het reedcontact in de weg beinvloeden en dus een onnodige bezetmelding of vrijgave veroorzaken.

Toen de baan er in zijn geheel lag, heb ik eerst met de autootjes proefgereden, zonder gebruik te maken van de stopplaatsen, parkeerplaatsen, splitsingen en terugmeldingen.  Deze waren immers nog niet aangesloten. Dit om te controleren of de auto's niet ergens uit de baan reden. Toen alles, na wat aanpassingen, probleemloos liep, ben ik met het tijdrovendewerkje begonnen, nl.alles aansluiten. De meeste tijd kostte het aansluiten van de terugmeldingen. Er zijn 27 terugmelders in de baan aangebracht. Is eigenlijk helemaal niet zoveel, alleen een zo'n terugmelding bestaat uit 2 reedcontacten, nl.een voor het bezetmelden en een voor het weer vrij geven van een stukje weg. Nu heb ik dit gecombineerd en wel zodanig dat een reedcontact het volgende weggedeelte bezet meldt en het vorige weggedeelte vrij geeft. Dat spaart een reedcontact uit, maar ook de aanleg van 2 draden. En dit werkt vrijwel foutloos. Ik zeg vrijwel, want het gebruik van reedcontacten is niet 100%. Heel soms wordt er eentje weleens niet geschakeld, en moet er manueel in het besturingsprogramma "ingegerepen" worden, maar dit gebeurd zelden.

Nadat alles aangesloten en op de juiste werking getest was, kwam de software aan de beurt. Dit is natuurlijk een apart verhaal. Hoe programmeer ik de manier van rijden en schakelen in de software. Ik gebruik hiervoor het programma WinDigipet Pro X, welke ik eerst ook voor de treinbaan gebruikte (nu Railware). Aangezien WinDigipet door het gebruik in combinatie met de treinbaan reeds bekend was, was het programmeren van het FCS niet moeilijk. Het hoe en wat mbt.de software wil ik hier buiten beschouwing laten, want dit is weer een ander specifiek verhaal, en heeft weinig met de daadwerkelijke bouw van het FCS te maken, denk ik.

Toen alles naar wens liep, ben ik begonnen met de afwerking van het wegdek. Dit moet als laatste gebeuren, want als er iets niet goed werkt, kun je er nog goed bij, zonder het wegdek onnodig te beschadigen of in een erger geval weer open te breken.
Ik heb hier de originele modelleerpasta van Faller voor gebruikt. Dit is ook weer goed uitkijken, want ik had de neiging om het er toch iets te dik op te smeren, en daarna moet je er het er allemaal weer afschuren. En dit laatste geeft weer erg veel stof......... Ik heb deze pasta er met een plamuurmes op het wegdek aangebracht, eigenlijk zoals de gebruiksaanwijzing dit aangeeft. Het mooi wegwerken van de reedcontacten en de splitsingen viel mij niet tegen. Nadat alles droog was, weer proefgereden. Toen problemen: enkele reedcontacten schakelde niet goed meer. Toch nog de pasta te dik erop aangebracht? Inderdaad, na weer opnieuw schuren met een niet al te grof schuurpapiertje werkte het weer. Helaas is door dit schuurwerk het wegdek hier en daar licht beschadigd, maar daar moet je op letten om het te zien. Toen een volgend drama: om al het lichte stof weg te halen, pakte ik een oude stofzuiger, die ik doorgaans wel meer gebruikte. Tijdens het opzuigen werd mijn oog getroffen door een gigantische witte wolk stof, welke uit de achterkant van de stofzuiger kwam. De stofzuigerzak was kapotgesprongen, en al het opgezogen stof, kwam er net zo hard aan de achterkant weer uit. Nu had ik gelukkig vrijwel alles afgedekt met schildersplastic, maar ook weer niet alles. Kortom.....ben eventjes zoet geweest om alles weer schoon te krijgen, en met name een stuk spoorbaan. Dus bij deze u zijt gewaarschuwd, kijk uit, want deze, teveel aangebrachte opgedroogde, modelleerpasta geeft bij het opschuren erg veel venijnige stof!

Dan als laatste komt de kleur van het wegdek aan de beurt. Nu vind ik de originele Faller kleur wat te donker voor het weggedeeltje wat ik wilde nabootsen, nl. het lichte asfalt (of beton) bij de Gotthardpas. Ik heb daarom zelf het een en ander gemengd, en een wat lichtere kleur verf (op waterbasis) op de weg aangebracht. Dit aanbrengen heb ik met een klein rollertje gedaan, en op moeilijke plaatsen met een kwastje. De strepen op de weg zijn momenteel aangebracht mbv.een gelpen, alleen moet dat nog beter afgewerkt worden.

Nou het is een heel verhaal geworden, en ik kan er nog meer over vertellen, alleen dat zou teveel tekst geven. Ik heb enkele foto's gemaakt gedurende de aanleg van het FCS, alleen heb ik niet overal een foto van gemaakt, bijv.hoe een splitsing in te bouwen. Maar hieronder een indruk in de vorm van wat foto's en filmpjes. De filmpjes zijn pas geleden gemaakt, en deze plaats ik even in een aparte posting hieronder.






























































Re:Alpenbaan Gerard
peterke33
gast

Re:Alpenbaan Gerard
hallo gerard;

wat moet ik daarop zeggen seg;das een echte supper baan.heel mooi hoe jij alles maakt en ook hoe jij het maakt,echt supper de max doe zo verder zal ik zeggen.hopelijk volgen er nog meer foto's en filmpjes van je reeds knappe baan.


groeten peter(ke33)
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
En hier wat filmpjes:




Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Mijn onderkaak blijf maar zakken als ik naar jouw updates kijk. Het is net of ik live naar Zwitserland zit te kijken.
Geweldig ook dat Fcs.
Ik heb nog heel wat te leren zie ik wel.

Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,


Zowel het verslag als de filmpjes zijn schitterend.

Zeer duidelijk allemaal
Ga het zeker nogmaals lezen en bekijken.
Ooit zelf eens FCS op me baan, alleen zal dat nog wel even duren

Ook erg mooi dat het FCS via de pc gestuurd kan worden



gr Frans
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Schitterend :D en ook wat te zien van je schaduwstations van je treinen waar ik zeer nieuwschierig naar ben :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

wat een geweldige rapportage :D

Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Wederom bedankt voor de reakties  :D

@ Hallo John,
Citaat van: Tilly op maandag 15 maart 2010, 22:38:28
wat een geweldige rapportage :D
Jij kan er trouwens ook wat van  :lol:  Het mooie van jouw verslagen is dat het "real time" is. Mijn verslagen zijn achteraf, en dan mis je of vergeet je toch dingetjes. Maar mijn baan is ook nog niet af, dus mijn updates worden vanzelf ook "real time".

@Hallo Wijbe,
De details van mijn schaduwstations zal het volgende verslag zijn. Maar heb je nog specifieke vragen/wensen?, dan kan ik deze hierin verwerken :)
Re:Alpenbaan Gerard
EmilVegas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Fenomenaal!
Heb een paar jaar in Zwitserland gewoond en dit doet me aardig terugdenken.   :P

Re:Alpenbaan Gerard
Hansje
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Wow, dit noem ik echt een bergmassief zeg  :shock:

Kan je nog wel door een raam kijken  :lol:

Zonder dollen, het zeer er fantastisch uit zeg..en ik maar denken dat mijn baan veel werk is !!
Je moet natuurlijk de ruimte hebben, maar het getuigd van lef om het zo groots aan te pakken, compliment  :)

En succes verder uiteraard !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Alpenbaan Gerard
RPJdeWeert
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Ik vind het erg mooi om te zien hoe jij alles uitlegd. Ik doe van je topic veel ideëen op voor de aanleg van mijn baan, en zoals je het uitlegd, snap ik er ook nog wat van.. Hulde!!!
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Alpenbaan Gerard
hey gerard,

ben gewoon benieuwd naar de groote van je schaduwstations, tevens zag ik nog op een paar foto's heel wat locs naast elkaar staan en wagons, hoeveel treinen he bje wel niet? :P
Re:Alpenbaan Gerard
Geert
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Volg je draadje al een tijdje. Knap werk lever je hier. Ik moet dringend eens al je uitleg erop nalezen. Ook ik zou graag het faller car system automatiseren. Denk wel dat ik hier de nodige info zal vinden.
Keep on going!
Geert,
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Wat een schitterend en duidelijk verslag.
Ik heb ervan genoten. Bedankt voor het plaatsen!

Groet Jos
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Leuke filmpjes! Maar wat maken die autotjes een lawaai  :lol:.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Alpenbaan Gerard
...

(ik heb hier geen woorden meer voor.  :lol:) En ik kan niks meer zeggen
want m'n mond staat te ver open :D


Maar dit is echt HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg mooi, groot en knap gemaakt!

Ga zo door.
Groetjes Daniël
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Dewey,

Citaat van: Alves op vrijdag 09 april 2010, 09:30:58
Maar wat maken die autotjes een lawaai  :lol:.

Ja dat is waar, maar dit zijn wel de wat oudere autootjes. Misschien is er wel iets aan te doen (smeerbeurtje?), maar daar heb ik tot op heden nog niet naar gekeken.

@Hoi Daniël,
Bedankt voor je reaktie. Ik ben momenteel druk met de aanleg van de bovenleiding van het station. Dit vergt wat tijd, maar als dit af is komt er weer een update.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Bij deze een kleine update, want dat werd weer eens tijd.

De laatste tijd ben ik nogal beziggeweest om nu eindelijk eens de bovenleiding af te maken in het station. Behoudens 2 afspaninrichtingen en de draden hier en daar nog eens zwart te schilderen is het af. Ook is er nu in dit gedeelte met de pantografen omhooggereden, en gelukkig blijft er niks haken. De bedoeling is om op de gehele baan met de pantografen tegen de draad aan te rijden. De draden zijn van Viessmann, Sommerfeld, Marklin en wat van Hobbex. Om deze niet zo te laten opvallen heb ik wat geëxperimenteerd met het verven hiervan. Grijs of een koperkleur viel toch weer teveel op, en daarom maar besloten de draden allemaal zwart te schilderen. Nu ik dit werkje (bijna) af heb kan ik verder gaan met de scenery en met name het dorpje en 2 grote bruggen. Dit gedeelte is op de een na laatste foto op de achtergrond te zien.

Hieronder een paar foto's van de bovenleiding.
















Re:Alpenbaan Gerard
digi-jacques
gast

Re:Alpenbaan Gerard
wow, vind het idee van het zwartverven van je bovenleiding draden zeer mooi, op deze manier zijn ze iets minder aanwezig, maar toch daar.....

top
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: digi-jacques op donderdag 15 april 2010, 23:22:47
wow, vind het idee van het zwartverven van je bovenleiding draden zeer mooi, op deze manier zijn ze iets minder aanwezig, maar toch daar.....

top

Bij mijn baan had ik de oude type Märklin bovenleiding draden gemêleerd groen/bruin geverfd (niet egaal)  verweerd koperkleurig. 't zag er zeer goed uit vond ik zelf. Helaas geen foto. Baan is afgebroken.
Re:Alpenbaan Gerard
Wat is het toch mooi hè. zucht.............

Gr Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Prachig, is een waar kunstwerk geworden!!

Groet Jos
Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Een streling voor het oog..
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

ziet er allemaal geweldig uit.

Groetjes, John
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard, het valt in eerste instantie nog niet eens zo erg op dat de rijdraden nu zwart zijn, het is wel mooier als glimmende draden. Misschien is hier en daar een beetje roest nog een leuke toevoeging.
Het blijft toch een imposant geheel, vooooooral doorgaan, vr gr Arie
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Ziet er top uit, je baan blijft een droom.

gr. Henk
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: ÖBB op vrijdag 16 april 2010, 11:05:36
Hoi Gerard,

Ziet er top uit, je baan blijft een droom.

gr. Henk
voor gerard niet meer, voor hem is het realitijd, en gelukkig deeld ie de foto's :D
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Ziet er heel erg goed uit. Ga je met de panto's omhoog rijden?

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lokkie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Dat ziet er erg mooi uit zo. 8)

Gr.
René
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Bedankt weer voor de leuke reakties.

Vandaag nog wat aan de scenery gedaan, en het gedeelte net achter het station aangekleed.
Het geeft gelijk een beter beeld. Het gordijn, nu nog lichtbruin, heb ik al in de grijze kleur aangeschaft, alleen nu nog even pasklaar maken.

Citaat van: Alves op vrijdag 16 april 2010, 12:21:19
Ga je met de panto's omhoog rijden?

Hoi Dewey, jazeker ga ik met de panto's omhoog rijden, want dat is toch wel wat realistischer, daarom is het erg precies werken om de bovenleiding goed en vooral ook stevig aan te leggen.

Beelden zeggen meer dan woorden in dit geval, dus bij deze nog wat foto's.




















Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Dat ziet er weer top uit zeg.
Kan niet anders zeggen.

Maikel