Beste forummers,
Hierbij een vervolg
mbt.de praktische bouw van het FCS op mijn baan, deel 2.
Eenmaal toen de planning van de weg van het FCS in mijn hoofd zat en ik deze ruwweg geschetst had, ben ik begonnen met de aanleg. Ik gebruikte hier triplex voor met een dikte van max.3mm., met het oog om de stop-en parkeerspoelen zonder storingen goed te laten werken. Deze geringe dikte van het triplex is weer verstevigd door in de lengte latjes en wat dikker multiplex eronder te lijmen. In ieder geval bij elke stopspoel en parkeerspoel is daar de dikte slechts 3mm. Dat hield ook weer in dat ik daar alleen maar korte schroefjes voor kon gebruiken, maar na enig zoekwerk heb ik die in een doe het zelf zaak gevonden.
De aanleg van weg:
Dit heb ik in segmenten gedaan, variërent tussen de 1 en 2 mt.lengte. Dit kon niet anders, omdat ik nu eenmaal het FCS in de reeds gebouwde spoorbaan moest bouwen. Behalve de weg voor het station langs, want dit stuk lag er immers al. Eerst heb ik gemeten hoe lang/breed en de vorm (bochten/recht) van een zo'n segment moest worden. Toen dit segment op maat gezaagd en weer gekeken of het paste. Nadat een segment goed passend was vervolgens met potlood uitgetekend waar de rijdraad ingefreesd moest worden. Dit uittekenen vergt preciezie werk. Want de autootjes mogen, met name in bochten, niet tegen elkaar aan rijden. Voor het frezen heb ik het originele freesmachientje van Faller gebruikt, omdat een eerdere poging met een Dremel niet goed werkte. Dit frezen moet wel rustig en precies gebeuren, met name de rechte stukken. Het is geen gezicht als een auto zigzaggend over de weg rijd. Nadat het freeswerk klaar was, heb ik er de (Faller) rijdraad ingelegt. Let wel, dat de rijdraad niet uit één te lang stuk bestaat, dit ivm.uitzetting/krimping agv.temperatuurswisselingen. Ik heb telkens een lengte van ongeveer 1 mt.genomen. Ik heb deze rijdraad op verschillende punten gefixeerd met een klein beetje lijm. Daarna het aanbrengen van de reedcontacten voor de terugmeldingen. Ik had dit eerst op papier gezet, waar deze moesten komen. Ook moeten ze zodanig worden aangebracht dat de magneetjes onder de autootjes zich recht over deze reedcontacten bewegen. Ik gebruik hier vrij kleine reedcontacten voor, maar weet niet meer van welk merk. Ik heb ze in ieder geval bij mijn treinenwinkelier gekocht. Daarna nog een evt.splitsing, stopspoel of parkeerspoel monteren. In principe is zo'n segment nu klaar voor montage in de baan. Voor dat ik het desbetreffende segment op zijn plaats bevestigde, eerst even een autootje eroverheen laten proefrijden. Zo heb ik alle segmenten buiten de baan eerst opgebouwd, om ze dus daarna in de baan aan te brengen.
Ook de schaduwstations heb ik eerst in zijn geheel in elkaar gezet, en toen bedrijfsgereed in de baan aangelegd. Ook liggen er 2 hellingen in de baan. Deze mogen niet meer dan 10% bedragen, maw.over 10cm.lengte/ 1 cm.stijgen. Ik ben hier ondergebleven.
Dan iets over de stopspoelen en parkeerspoelen:
De planning was dat ik 10 stopspoelen, 11 parkeerspoelen en 4 splitsingen onder en in de baan zou moeten aanleggen. Bij de bouw van het grotere schaduwstation (11 autootjes) kwamen al gelijk de problemen. De 11 geplande parkeerspoelen pastten daar niet ivm.ruimte gebrek. Deze spoelen zijn wat groter dan de stopspoelen, en hierdoor werd het schaduwstation te breed. Dit was het eerste probleem wat zich voor deed als je het FCS achteraf gaat aanleggen. Na veel meten, denken en een beetje balen, was het alleen mogelijk als ik 8 parkeerspoelen verving door 8 stopspoelen, want deze laatste zijn kleiner en dit pastte wel. Het nadeel is echter dat de stopspoelen voor korte stops zijn bedoeld, en de parkeerspoelen voor de langere stops. De stopspoel wordt continu bekrachtigd als er een auto moet stoppen en de parkeerspoel, welke een permanente magneet is, wordt alleen kort bekrachtigd als er een auto moet gaan rijden. In het schaduwstation zouden dus de stopspoelen voor een langere duur bekrachtigd worden, en ik wist niet of dit wel kon. Worden ze te warm op den duur, worden ze na enige tijd uitgeschakeld, gaan ze stuk..? Ik wist het niet. Na wat speurwerk op het internet, kwam ik bij een baan uit, waar de gebruiker ook alleen maar veel stopspoelen gebruikte, en ook deze voor langere duur bekrachtigt. Hij had geen problemen ondervonden (ook niet nadat de baan een hele nacht aan was blijven staan) en ook de warmte ontwikkeling viel erg mee. Ik besloot het erop te wagen, en ik moet zeggen dat er geen problemen zijn. Deze spoelen worden ook na enkele uren niet overdreven warm, en ze blijven gewoon werken. Ik geef toe, geen ideale oplossing, maar het kan nu eenmaal niet anders. Nu is het wel zo, dat deze stopspoelen alleen bekrachtigd zijn, als er een auto daar ook stilstaat. Staat er geen auto, dan worden ze niet bekrachtigd. Dus nu zijn er in de baan 18 stopspoelen en 3 parkeerspoelen aangebracht.
En dan nu over het aanpassen van de autootjes:
In elke auto bevind zich aan de rechterkant een "intern" reedcontact welke nodig is voor het doen laten stoppen van een auto bij een stop-of parkeerspoel. Nu voor het terugmelden moet er onder elke auto een magneetje bevestigd worden, welke de reedcontacten in de weg schakelt voor de terugmelding. Deze magneetjes moet je zodanig plaatsen, dat het natuurlijk geen enkel effect heeft op het "interne" reedcontact van het autootje, anders rijdt deze niet meer bijv. Dus de plaatsing van de magneetjes onder de auto komt aan de linkerkant. Alle reedcontacten in de weg liggen dus links van de rijdraad. De stopspoelen en de parkeerspoelen worden aan de rechterkant van de rijdraad gemonteerd, teneinde het "interne"reedcontact van de auto te kunnen schakelen. Nog even een opmerking over de plaatsing van de reedcontacten in de baan: leg deze niet té dicht bij een stopspoel, parkeerspoel of splitsing. De magnetische werking van deze laatsten kunnen dan het reedcontact in de weg beinvloeden en dus een onnodige bezetmelding of vrijgave veroorzaken.
Toen de baan er in zijn geheel lag, heb ik eerst met de autootjes proefgereden, zonder gebruik te maken van de stopplaatsen, parkeerplaatsen, splitsingen en terugmeldingen. Deze waren immers nog niet aangesloten. Dit om te controleren of de auto's niet ergens uit de baan reden. Toen alles, na wat aanpassingen, probleemloos liep, ben ik met het tijdrovendewerkje begonnen, nl.alles aansluiten. De meeste tijd kostte het aansluiten van de terugmeldingen. Er zijn 27 terugmelders in de baan aangebracht. Is eigenlijk helemaal niet zoveel, alleen een zo'n terugmelding bestaat uit 2 reedcontacten, nl.een voor het bezetmelden en een voor het weer vrij geven van een stukje weg. Nu heb ik dit gecombineerd en wel zodanig dat een reedcontact het volgende weggedeelte bezet meldt en het vorige weggedeelte vrij geeft. Dat spaart een reedcontact uit, maar ook de aanleg van 2 draden. En dit werkt vrijwel foutloos. Ik zeg vrijwel, want het gebruik van reedcontacten is niet 100%. Heel soms wordt er eentje weleens niet geschakeld, en moet er manueel in het besturingsprogramma "ingegerepen" worden, maar dit gebeurd zelden.
Nadat alles aangesloten en op de juiste werking getest was, kwam de software aan de beurt. Dit is natuurlijk een apart verhaal. Hoe programmeer ik de manier van rijden en schakelen in de software. Ik gebruik hiervoor het programma WinDigipet Pro X, welke ik eerst ook voor de treinbaan gebruikte (nu Railware). Aangezien WinDigipet door het gebruik in combinatie met de treinbaan reeds bekend was, was het programmeren van het FCS niet moeilijk. Het hoe en wat
mbt.de software wil ik hier buiten beschouwing laten, want dit is weer een ander specifiek verhaal, en heeft weinig met de daadwerkelijke bouw van het FCS te maken, denk ik.
Toen alles naar wens liep, ben ik begonnen met de afwerking van het wegdek. Dit moet als laatste gebeuren, want als er iets niet goed werkt, kun je er nog goed bij, zonder het wegdek onnodig te beschadigen of in een erger geval weer open te breken.
Ik heb hier de originele modelleerpasta van Faller voor gebruikt. Dit is ook weer goed uitkijken, want ik had de neiging om het er toch iets te dik op te smeren, en daarna moet je er het er allemaal weer afschuren. En dit laatste geeft weer erg veel stof......... Ik heb deze pasta er met een plamuurmes op het wegdek aangebracht, eigenlijk zoals de gebruiksaanwijzing dit aangeeft. Het mooi wegwerken van de reedcontacten en de splitsingen viel mij niet tegen. Nadat alles droog was, weer proefgereden. Toen problemen: enkele reedcontacten schakelde niet goed meer. Toch nog de pasta te dik erop aangebracht? Inderdaad, na weer opnieuw schuren met een niet al te grof schuurpapiertje werkte het weer. Helaas is door dit schuurwerk het wegdek hier en daar licht beschadigd, maar daar moet je op letten om het te zien. Toen een volgend drama: om al het lichte stof weg te halen, pakte ik een oude stofzuiger, die ik doorgaans wel meer gebruikte. Tijdens het opzuigen werd mijn oog getroffen door een gigantische witte wolk stof, welke uit de achterkant van de stofzuiger kwam. De stofzuigerzak was kapotgesprongen, en al het opgezogen stof, kwam er net zo hard aan de achterkant weer uit. Nu had ik gelukkig vrijwel alles afgedekt met schildersplastic, maar ook weer niet alles. Kortom.....ben eventjes zoet geweest om alles weer schoon te krijgen, en met name een stuk spoorbaan. Dus bij deze u zijt gewaarschuwd, kijk uit, want deze, teveel aangebrachte opgedroogde, modelleerpasta geeft bij het opschuren erg veel venijnige stof!
Dan als laatste komt de kleur van het wegdek aan de beurt. Nu vind ik de originele Faller kleur wat te donker voor het weggedeeltje wat ik wilde nabootsen, nl. het lichte asfalt (of beton) bij de Gotthardpas. Ik heb daarom zelf het een en ander gemengd, en een wat lichtere kleur verf (op waterbasis) op de weg aangebracht. Dit aanbrengen heb ik met een klein rollertje gedaan, en op moeilijke plaatsen met een kwastje. De strepen op de weg zijn momenteel aangebracht mbv.een gelpen, alleen moet dat nog beter afgewerkt worden.
Nou het is een heel verhaal geworden, en ik kan er nog meer over vertellen, alleen dat zou teveel tekst geven. Ik heb enkele foto's gemaakt gedurende de aanleg van het FCS, alleen heb ik niet overal een foto van gemaakt, bijv.hoe een splitsing in te bouwen. Maar hieronder een indruk in de vorm van wat foto's en filmpjes. De filmpjes zijn pas geleden gemaakt, en deze plaats ik even in een aparte posting hieronder.