Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 19 januari 2010, 11:31:32
Hoeveel kilo gips heb je hiervoor verwerkt?
En is de fundering van je huis sterk genoeg met al dat extra gewicht ?
Hoi Martin, het gewicht weet ik niet precies, maar lees het verhaal hieronder anders even.
Citaat van: BLS bas op dinsdag 19 januari 2010, 19:34:55
zag ik daar nu de jungfrau matterhorn wagon voorbij gaan deze staat bij bas hoog op zijn lijst.
Hoi Bas, het is de wagen van de Jungfrau marathon loop, en deze heb ik in Interlaken gekocht toen deze marathon gelopen werd. Elk jaar in augustus meen ik.
Verslag 4: Bergen bouwen.
In dit verslag wil ik even vertellen hoe ik de bergen heb gemaakt. Dit heb ik niet in een keer gedaan, maar in etappes door de jaren heen. Elke keer nam ik een gedeelte van de baan waar ik aandacht aan besteedde om daar te gaan bouwen.
Ook het bouwen van een berg in dat specifieke gedeelte is tevens niet in een keer gedaan. Eerst het gips, dan de vorm aanpassen, dan weer de kleuren, dan weer wat later begroeing aanbrengen, etc., etc. De onderstaande foto's zijn dan ook geen logische volgorde, maar illustreren een beetje hoe ik het heb gedaan. Omdat ik een echt bergachtig landschap wilde maken moest ik allereerst terdege rekening houden met het gewicht. Er zijn zo ongeveer ruim 3 zakken Knauf Rotband gipspleister van 25 kg. gebruikt, en daar nog bij opgeteld de nodige liters water. Ik weet echt niet hoeveel alles bij elkaar weegt, maar ik had het houten geraamte zodanig in elkaar gezet dat dit gewicht gelijkmatig verdeeld zou worden. Veel gips bij een hoge berg geeft natuurlijk veel gewicht op een klein stukje ondergrond. Daar zijn weer dikkere balkjes gebruikt. Het gewicht van de bergen steunt overal direkt of indirekt op de vloer, en heeft geen steun van de wanden.
Er is natuurlijk al meer dan genoeg informatie, en ook geschreven over, hoe je bergen etc.kunt maken op velerlei manieren. Het onderstaande geeft alleen aan hoe ik het heb gedaan, en misschien doet iemand ook wel weer een idee op nav.mijn werkwijze.
Stap 1: Over de spanten heb ik zeer fijn gaas (uit een tuincentrum) bevestigd dmv.een nietpistool. Tijdens dit bevestigen heb ik ook zo hier en daar de vorm van de berg nog aangepast, oa.door extra hout te plaatsen.
Stap 2: Zeker belangrijk is het goed afplakken en afschermen van de naaste omgeving. Ook de vloer heb ik met plastic afgedekt. Het bouwen van bergen is eigenlijk een grote kliederboel. Soms belandde een klodder gips niet op de juiste plaats. Met het afdekken was ik soms langer bezig dan het aanbrengen van het gips. Ook onder de berg moest alles goed afgedekt zijn. Er lekt altijd wel iets door het gaas heen. Alle rails heb ik met afplaktape afgeplakt, zo ook de tunnelportalen en wisselaandrijvingen.
Stap 3: Eerst heb ik al het benodigde gereedschap zoals (een oude) keukentrapje, plamuurmessen, bakjes met extra water, kwasten, droge doeken, keukenrolpapier, etc. op een goede plek gelegd, een plek waar ik tijdens het gipsen gelijk iets van dit alles kon pakken mocht ik het nodig hebben. Het is uiterst irritant als je met je vuile handen iets moet gaan zoeken en vooral iets wat je ineens nodig zou moeten hebben, bijv.een droge doek om iets van evt.uitlopen van water tegen te gaan.
Stap 4: Het aanmaken van het gips heb ik buiten in de tuin gedaan. Niet teveel in een keer, ongeveer een halve emmer maximaal voor de grotere gedeelten. Het gips aangemaakt tot een zachte kneedbare brij, vooral niet te dun, maar ook weer niet te dik, anders droogt het weer te snel op in de emmer, en kun je de helft weggooien.
Stap 5: Het gips heb ik met schepjes en plamuurmessen van boven naar beneden op het gaas gesmeerd in een dikte van zo'n 1 tot 2 cm. Ongeveer een half uur tot 3 kwartier na het aanbrengen van het gips, heb ik met een plamuurmes het een en ander in vorm gebracht. Na ruim een uur met een middelgrote stevige natte kwast op diverse plaatsen dmv.deppen in het gips wordt er een bepaalde groffe structuur verkregen. De kwast moet wel goed nat zijn, anders trek je weer gips van het gaas en onstaan er gaten. Dit is wel een paar keer gebeurd, en met wat restgips is dit weer tijdig te herstellen.
Stap 6: En nu maar laten drogen. Afhankelijk van de dikte zo gemiddeld toch wel een kleine week. Tijdens dit drogen heb ik de berg op gaten gecontroleerd. Simpel door een looplamp in of onder de berg te laten schijnen en de treinkamer donker te maken. Je ziet dan al snel of er ergens iets niet goed bedekt is. Mocht er ergens een gaatje zijn, dan heb ik dit weer goed met weer wat gips dicht kunnen maken.
Stap 7: Nu alles volledig droog is komt er weer een vuil werkje, namelijk het met een beiteltje en hamertje een bergstructuur aanbrengen. Het is best een tijdrovend werkje en het geeft nogal wat stof. Dus elke keer als het werk beeindigd werd.......alles (ook de berg zelf) flink stofzuigen! En al het afdekplastic gelijk weggooien.
Stap 8: Vervolgens heb ik de berg met een licht vochtige spons helemaal afgedaan om daarna de boel met een plantenspuit helemaal nat te spuiten, dit om te voorkomen dat de verf die erop gaat komen door de ondergrond wordt geabsorbeerd. Deze verf (op waterbasis) heeft een diep donker grijze kleur, soms bijna zwart hier en daar. Deze verf heb ik dmv.een spons op de berg aangebracht. Het voordeel vind ik hiervan dat je met een spons snel en effectief kunt werken en ook tussen veel kieren en kloven kunt komen. De diepere bergkloofjes die ik hier niet mee kon bereiken heb ik met een klein kwastje gedaan. De donkere basiskleur had als doel om de rotsspleten en kloven straks uit te laten komen. In de werkelijkheid is dit ook zo, diepere spleten en kloven zijn donkerder van kleur dan het oppervlak gesteente. Nu weer alles goed laten drogen.
Stap 9: Het opbrengen van de lichte rotskleur op het oppervlak gesteente. Dit heb ik ook met een spons gedaan, en over het algemeen dmv.deppen. Dit deppen met weinig kracht, zodat de diepere spleten donker blijven. Het geeft al een idee hoe het er min of meer uit gaat zien. Als de verf nog nat is heb ik er alvast hier en daar ,op de horizontale gedeelten, strooipoeder op aangebracht met een zeefje. Op de verticale gedeelte om wat wildgroei aan te brengen mbv.een rietje lichtjes wat strooipoeder erop geblazen. Bij deze werkwijze had ik nogal wat foto's bij de hand van zowel de werkelijkheid als van andere modelbanen om te "spieken" hoe het eruit moet zien. En weer alles laten drogen.
Stap 10: Het op de berg aanbrengen van allerlei soorten klein gesteenten en dit lijmen met verdunde houtlijm. Ook alvast op sommige plaatsen begroeiing aangebracht, waaronder "statisch" gras.
Stap 11: Ook hier weer het een en ander bij voorbaat natspuiten. Nu heb ik van boven naar beneden dmv.een pipet op enkele plaatsen verdunde Oost-Indische inkt naar benden laten lopen. De loop van deze inkt geeft een mooi effekt hoe bijv.water zijn weg door de jaren heen naar beneden baant, en het loopt ook de kieren en kloven in, waardoor er een extra diepte ontstaat. Ook loopt deze inkt mooi om de reeds aangebracht stenen heen, en dit geeft ook weer diepte.
Stap 12: Nu heb ik met verfspuitbussen hier en daar kleurverschillen aangebracht. Bij deze aktie moest ik wel alles van de baan goed afdekken en de deuren van de treinkamer open zetten voor ventilatie.
Stap 13: En dan met de echte aankleding begonnen. Boompjes plaatsen, mos aanbrengen, dieren, hekjes, berghutjes, etc., etc. Je fantasie lekker laten werken als het ware.
En dan is het nog niet af, want zo nu en dan zie je weer dingen die je niet goed of mooi vind, en soms zie je ook iets en denk je, nee het is het nog niet helemaal. In dit stadium ben ik eigenljk nu. Kleine aanpassingen, zoals reëel uitziende graspollen aanbrengen, beekjes, watervalletjes........het komt een keer af.
Zie hieronder wat foto's.
Deze berg, op de foto hieronder, is helemaal weer afgebroken. Al tijdens het aanbrengen van het gips vond ik deze te steil, te groot en onnatuurlijk overkomen. Na een weekje drogen en er veel naar gekeken te hebben, besloot ik om alles te slopen en hier helemaal overnieuw te beginnen, dus ook de houten onderbouw etc. Maar ik laat 'm toch even zien.
Het uiteindelijke resultaat, hoewel......echt helemaal af?
Waar het volgende verslag over zal gaan weet ik nog niet, maar misschien is het Faller Car Systeem wel iets hoe dit op mijn baan werkt.
Verder zal ik nog een indeling laten zien van de baan in mijn ruimte en de manier waarop ik overal bij kan komen.