Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - 'Stellwerk", 21/02/13
Niet alleen boterhammetjes opeten, er moet ook hard in het huisje gewerkt gaan worden! Wissels omleggen, seinen bedienen, de langsrijdende treinen een beetje in de gaten houden... Maar ja, ik weet al hoe dat gaat aflopen. Die 'Preisertjes' doen natuurlijk straks helemaal niets, die staan hoogstens de hele dag een beetje te hangen tegen de trapleuning of te kletsen met elkaar. En wie moet er dan weer het werk overnemen?

- Ik zal nog eens kijken naar de lettergrootte Günther, misschien is iets groter inderdaad wel beter.

- Dani, ik denk dat je je zou je ook snel zou gaan vervelen op mijn baan. Hier zijn geen kermisattracties, liftjes of leuke electro-gimmicks te vinden. ;)

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - 'Stellwerk", 21/02/13
Hallo Marc,

Weetje waarom Preisertjes & co niks doen.
Ze denken er is toch zeker koploper en/of iTrain, hahaha.
Gelijk hebben ze, maar ja kijken naar langs komen de treinen dat kan er net af.

vr.gr. Günther.
Re: De modelbaan van '10103' - 'Stellwerk", 21/02/13
Hallo Marc

Dat begint al ergens op te lijken. Je hebt behoorlijk wat rij mogelijkheden gemaakt op een beperkte ruimte. Mooie verzameling lokomotieven. Ik ben benieuwd hoe je het verder gaat aankleden. succes gr Michael
Re: De modelbaan van '10103' - 'Stellwerk", 21/02/13
Citaat van: 10103 op donderdag 21 februari 2013, 16:36:45
- Dani, ik denk dat je je zou je ook snel zou gaan vervelen op mijn baan. Hier zijn geen kermisattracties, liftjes of leuke electro-gimmicks te vinden. ;)

Wat er nu nog niet is, kan er dan wel komen, Marc...  ook in Preiser versie zou ik niet stil kunnen zitten :-)
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Stellwerk', 21/02/13
Deze week kwam mijn broer uit Luxemburg langs en hij had ook nog het een en ander meegenomen. :)
Zo konden er voor het eerst ook eens wat 'vreemde' locs hier bij mij thuis rondrijden. De twee CFL-machines zijn een lekkere frisse verschijning en misstaan zeker niet tussen al het DB-materieel op mijn modelbaan.
De "Kartoffelkäfer" is een oude 3134 die inmiddels gedigitaliseerd is. De blauwe 3601 is een Märklin 37331 met mooie rijeigenschappen en fraaie details. Ik had het niet erg gevonden als mijn broer die laatste had vergeten mee te nemen naar huis, maar helaas...












Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'CFL-locs op bezoek', 07/08/13
Heb net even je draadje doorgelezen. Ziet er echt goed uit hoor! Veel mogelijkheden op zo'n redelijk kleine ruimte. Ook veel mooi materiaal. De twee Luxemburgers staan goed op je baan haha.

Groeten Dewey
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'CFL-locs op bezoek', 07/08/13
Mooi Luxenburgs materiaal Marc :thumbup:

Tony
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'CFL-locs op bezoek', 07/08/13
Hallo Marc,

Tja, je kan niet alles hebben, maar de luxemburgse krokodil is inderdaad een pracht lok.

vr.gr. Gunther.
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'CFL-locs op bezoek', 07/08/13
Dewey, Tony en Günther, bedankt weer voor jullie reacties!

Die CFl-krokodil is inderdaad echt leuk. Ik zat alleen wat naar die witte buffers te kijken. Een wit randje zou nog kunnen, maar dit is wel erg 'net uit de fabriek gereden'. Ik denk dat ik ze zelf zou verwisselen voor geheel zwarte exemplaren.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'CFL-locs op bezoek', 07/08/13
Hallo Marc,

Je zou ze natuurlijk ook met zwarte verf in het midden een zwarte punt kunnen geven.
Zodat het net lijkt of dat za al een poosje in gebruik zijn.

vr.gr. Gunther.
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'CFL-locs op bezoek', 07/08/13
Märklin heeft met de nieuwere versies van de 'Schienenbus' ontzettend leuke voertuigen uitgebracht. Er was echter een dingetje aan mijn exemplaar (39984) waar ik niet zo blij mee was en dat betrof de verlichting. De frontlichten zijn weliswaar mooi warmwit en ook de sluitlichten van de motorwagen kun je uitzetten, maar de binnenverlichting vond ik niet zo mooi: te fel en te wit. Omdat die binnenverlichting ook niet apart uitschakelbaar is, reed je in het donker dus altijd met een heel fel verlichte trein rond.
Een tijdje terug stond echter een artikeltje in het Eisenbahn Journal (2/2013) waarin een VT 75.9 van Märklin verder geperfectioneerd en verweerd werd. Daar had men hetzelfde probleem met de binnenverlichting opgelost door de ledjes gewoon een kleurtje te geven. Met mijn Railbus heb ik dat nu ook gedaan - gewoon met een kwastje en wat Revell Acrylverf (Oker matt, 36188) de ledjes goed aanstippen - en het verschil is overduidelijk: De binnenverlichting is nu veel meer gedempt en heeft een warmere uitstraling gekregen. :)

De verlichting zoals die eerst was:



De verlichting nadat de ledjes geverfd zijn:


Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik voor de tweede foto de ramen nog heb gelapt van de Railbus. ;)
Aan de frontverlichting is niets veranderd en die lampen hebben dus nog gewoon een warmwit schijnsel.

Groet, Marc         
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Binnenverlichting Railbus', 10/08/13
Goede keuze Marc met de verlichting is nu veel warmer en sfeervoller geworden heel mooi. :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Binnenverlichting Railbus', 10/08/13
Hoi Marc,

bedankt voor het delen van deze info.  :arrow: :thumbup:

Mijn railbus wordt nu ook even aangepast.

Hij moest toch al open om de Preisertjes in te laten stappen.
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Binnenverlichting Railbus', 10/08/13
Michel, bedankt voor je reactie. :)

Cees, graag gedaan. Daarvoor is dit forum er tenslotte ook. Succes met het aanpassen van jouw Railbus.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Binnenverlichting Railbus', 10/08/13
De afgelopen dagen ben ik bij mijn oudere broer in Luxemburg geweest. Hij heeft ook een Märklin-baan maar die wordt momenteel afgebroken en gaat een nieuw plekje op zolder krijgen. Zijn twaalfjarige zoon heeft sinds kort eveneens een eigen baantje en is daarmee al lekker aan de slag gegaan. Omdat hij een weekje op vakantie ging, had hij gevraagd of zijn vader en ik in de tussentijd wat verder wilden gaan knutselen aan zijn baan. Geen probleem uiteraard en we hebben in een hoekje een leuke, gezellige camping voor hem gemaakt. >:-D





Hij stond gisteren bij thuiskomst wel even verbaasd te kijken maar kon het gelukkig wel waarderen. :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Binnenverlichting Railbus', 10/08/13
Ja ik snap wel waarom :O


groeten Dylan
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'Messerschmidt KR 200', 25/08/13
Afgelopen week heb ik in Duitsland een leuk automodelletje gevonden waar ik al een tijdje op zoek naar was, namelijk een Messerschmidt KR 200. Deze driewieler of Kabinenroller werd vanaf 1955 geproduceerd door de Duitse vliegtuigfabrikant Messerschmidt. Het mini-autootje had een 191cc tweetakt motortje met een vermogen van zo'n 10 pk. Daarmee werd toch nog een top van zo'n 90 km/h behaald. Omdat Messerschmidt in 1956 voorrang gaf aan nieuwe vliegtuigopdrachten werd de productie - ondanks zo'n 12.000 geproduceerde modellen in 1955 - gestaakt. In 1957 nam de nieuwe firma 'Fahrzeug- und Maschinenbau Regensburg' (FMR) de productie over en tot 1964 werden er in kleine aantallen nog KR 200's uitgeleverd.

Het model is van Busch (48813) en in meerdere kleurvarianten te krijgen. Het is behoorlijk gedetailleerd en komt ook aardig goed overeen met het origineel. Als je heel goed kijkt zie je wel wat kleine slordigheidjes in de sierlijnen, maar dat is zeker niet iets wat opvalt als je het model op je baan hebt staan. Ik ben er blij mee! :)





Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - ?
In het eigen BW is vandaag iets heel moois en imposants aangekomen!
Morgen zal ik er maar eens wat foto's van gaan maken...  :D

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'E 50' gearriveerd - 28/09/13
Toen ik een paar jaar geleden weer begon met de modeltreinhobby, schafte ik al snel de blauw/beige Märklin-variant van de BR 150 aan. Een prachtige loc die netjes reed en hier met veel plezier ingezet werd. Omdat ik me echter al snel ging concentreren op de periode III, paste deze loc ineens niet meer zo goed in het gehele plaatje.
Bij de periode III-varianten die Märklin al had uitgebracht (E 50 045 en E 50 047) stoorden me echter de gele front- en niet uitschakelbare sluitverlichting. Toen de nieuwe E 50 dit jaar werd aangekondigd was meteen duidelijk dat deze versie er moest gaan komen. De BR 150 ging in de verkoop en gisteren rolde eindelijk de E 50 058 het plaatselijke Bw in. Binnenkort zal ik een uitgebreider testverslagje van deze loc maken, maar de eerste indrukken zijn in elk geval al erg positief. :)








Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'E50' gearriveerd - 28/09/13
Prachtige loc Marc mooi gedetailleerd ziet er goed uit. :thumbup:
Weer 1 voor op me verlanglijstje die langer en langer wordt. ;)
Veel plezier ermee. :P
Re: De modelbaan van '10103' (periode III) - 'E 50' gearriveerd - 28/09/13
Dank je Michel, dat zal wel gaan lukken! :thumbup:

Wat betreft verlanglijstjes... ik kan de loc die helemaal bovenaan op mijn lijstje stond, nu eindelijk doorstrepen. Daarmee heb ik nu ook de belangrijkste vier locs voor mijn baan hier. Alles wat er verder nog bij komt maakt het alleen maar extra leuk! :)

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - 'Nieuw station' - 26-01-14
Om niet alleen maar naar kale MDF-platen te hoeven kijken, had ik op mijn baantje mijn allereerste stationnetje uit de beginjaren tachtig neergezet. Het was altijd al de bedoeling om dit te gaan vervangen en inmiddels is dat ook gebeurd. De oude halteplaats werd gesloopt en daarvoor in de plaats is een nieuw, echt station gekomen. Over de naam wordt nog gesteggeld, waardoor de naambordjes nog ontbreken, maar het station is inmiddels al wel in bedrijf genomen. :)











Het perrongedeelte is helaas wat krap. Vollmer had best wel nog een paar centimeter kunnen toevoegen aan de bodemplaat. Ik zit er dan ook aan te denken om een eigen ondergrond voor het station te gaan knutselen met wat meer ruimte. Dan kan ook de perronhoogte meteen aangepast worden, want die is nu wat te laag. Met de bouw had ik hier gelukkig al rekening mee gehouden en het hele gebouw is dan ook niet gelijmd aan de bodemplaat. Ook moet er ooit nog een eenvoudig perron tussen de rails komen.
Twee kleine lampjes zorgen 's avonds voor wat verlichting in het kantoortje en dat geeft een leuk sfeertje. Het heeft wat tijd gekost om alles 'lichtdicht' te krijgen, maar dat is uiteindelijk aardig gelukt. De daken, de bodemplaat en het goederenschuurtje heb ik lichtjes verweerd, maar dat is op de foto's geloof ik amper te zien.
Ik ben er blij mee en de Preisers ook. Hoeven ze tenminste niet meer in zo'n bouwvallig hokje te wachten. :D

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - 'E 50' gearriveerd - 28/09/13
Marc,

Ziet er goed uit je stationnetje.
Re: De modelbaan van '10103' - 'E 50' gearriveerd - 28/09/13
Meneer Pastoor is er gelukkig mee! Als naam stel ik voor "Steggeldam"...
Re: De modelbaan van '10103' - 'E 50' gearriveerd - 28/09/13
 :) Dat ziet er goed uit. :thumbup: Het interieur is ook erg leuk geworden.  B)
Is de naam "Crammen" wat? Kan toch wel voor Duits klinkend doorgaan, dacht ik.

Dirk-Jan
Re: De modelbaan van '10103' - 'E 50' gearriveerd - 28/09/13
Citaat van: keeszondag op zondag 26 januari 2014, 15:24:05
Als naam stel ik voor "Steggeldam"...

:D

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 26 januari 2014, 15:32:32
:) Dat ziet er goed uit. :thumbup: Het interieur is ook erg leuk geworden.  B)
Is de naam "Crammen" wat? Kan toch wel voor Duits klinkend doorgaan, dacht ik.

Bedankt!
Hoe kom je op 'Crammen'? Vanwege mijn voornaam of omdat de baan in een te kleine ruimte gepropt is (het Engelse 'cramming')? :D 

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw station - 26/01/14
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw station - 26/01/14
Een leuk klein sfeervol stationetje Marc de wisselbediende heeft een leuk kantoortje. :thumbup:
Krijgen we nog een (avond)foto met de verlichting aan te zien ?
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw station - 26/01/14
Van je voornaam. Misschien is er ook nog wel een combi te maken met je achternaam, maar die weet ik niet.

Dirk-Jan
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw station - 26/01/14
Hallo Marc,

Het station heb je mooi in elkaar geplakt.  :thumbup: de detaillering en aankleding maken het helemaal af. 

Blijf zo doorgaan

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw station - 26/01/14
Citaat van: h0_miessie op zondag 26 januari 2014, 16:10:49
Een leuk klein sfeervol stationetje Marc de wisselbediende heeft een leuk kantoortje. :thumbup:
Krijgen we nog een (avond)foto met de verlichting aan te zien ?

Bedankt!
Ik heb even snel een paar foto's voor je gemaakt waarop je de verlichting kan zien. In het echt ziet het er weliswaar toch anders uit, maar goed. Ik heb de meeste ramen verduisterd, zodat het lijkt alsof het licht maar in een paar kamers aan is. De streep licht rechtsonder op de eerste foto is weerkaatsing van het licht op de rails.
Als de nieuwe bodemplaat klaar is, dan komen er nog wat lantaarnpaaltjes en perronlichtjes bij, zodat er wat meer licht rondom het station is. :)





Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw station - 26/01/14
Hoi Marc

Prachtig leuk stationnetje heb je daar op je baan gezet.
Ziet er gezellig uit in het donker.

Tony
Re: De modelbaan van '10103' - 2/11/14
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - 2/11/14
Vandaag eindelijk eens weer de tijd gehad om wat kleine dingen aan de baan te doen. Nou ja, aan de baan.... Het bouwen ligt stil en dat zal misschien voorlopig ook wel zo blijven, maar aan het materiaal is wel wat gesleuteld.
Bijna alle wagonnetjes en loks hebben een kleine poetsbeurt gehad, waarbij vooral aandacht uitging naar de onderkant. Ongelooflijk wat een troep er vanaf komt als je met een wattenstaafje en wat wasbenzine voorzichtig de wielen schoonmaakt! Vervolgens ook de rails maar meegepakt - daar hetzelfde verhaal - met als gevolg dat het onlangs gekochte doosje met staafjes nu alweer bijna leeg is. :D

De railbus heeft een beurtje van binnen gekregen: oud vet verwijderd, schoongemaakt en nieuw vet op de tandwieltjes gedaan. Meteen maar even de doorzichtige ruitenwissers een (metaalkleurig) likje verf gegeven. Je moet weliswaar drie kijken om het zien, maar het is gebeurd. Omdat de railbus bij een wissel steeds bleef hangen, heb ik die wissel nog eens goed bekeken. Daar bleek niets mee aan de hand te zijn. Omdat de railbus wel eens vaker moeite heeft met wissels, heb ik ook de sleper maar eens aan een inspectie onderworpen. Om de sleper zit een zwart plastic omhulsel dat waarschijnlijk de sleepgeluiden moet dempen. Dat omhulsel verdacht ik er al langer van soms de stroomafname te hinderen. De stoute schoenen dus maar aangetrokken en de zaak verwijderd. Wat blijkt: de railbus gaat nu zelfs kruipend zonder problemen over alle wissels. Zonder dat er overigens sprake is van meer herrie nu. :)

Ook de kap van E50 is nog verwijderd. Het lekken van de frontlichten (naar de sluitseinen) had ik al eens eerder aangepakt, maar het resultaat was nog steeds niet geweldig. Dus daar nog maar eens een keer goed voor gaan zitten. Twee dunne stukjes zwart papier op maat geknipt, rond een dunne schroevendraaier gewikkeld en vervolgens vast gemaakt met een klein strookje zwarte tape. De zwarte 'hulsjes' zijn daarna om de rode lichtgeleiders heen geplaatst. Met het resultaat ben ik tevreden. Het linker sluitsein lekt nog een heel klein beetje, maar dat valt amper op. Vergelijk onderstaande foto maar eens met de foto van E50 hierboven.



Kortom, het is een nuttige zondag geweest!

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - 2/11/14
Het blijft een mooie machine de E50. Staat op mijn wensenlijstje :)
Re: De modelbaan van '10103' - 2/11/14
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - 2/11/14
Bas, ik kan hem je alleen maar aanraden. De loc rijdt heel goed en ziet er echt mooi uit.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst
Gisteren is er weer iets heel moois aangekomen vanuit Zuid-Duitsland! :)
Ik heb behoorlijk moeten wennen aan dit type loc en het heeft echt een tijdje geduurd voordat ik de E 93 en E 94 mooi begon te vinden. Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fan van de "Altbau-Elloks", maar deze twee hebben toch wel een bijzondere en stoere uitstraling. Het model ziet er echt schitterend uit: mooi afgewerkt met veel fraaie details.


Märklin 37870 - E93 07

Graag zou ik nu verteld hebben dat de loc soepeltjes en stil zijn rondjes rijdt, maar dat is helaas niet het geval. De loc meldde zich al niet correct automatisch aan op mijn MS2. Uiteindelijk verscheen hij als "Lok 11" op het schermpje. Vervolgens was het rijgedrag allesbehalve fraai, met een raar, beetje rauw geluid. Het klonk alsof de loc niet gesmeerd was of dat de CV's niet goed afgesteld stonden. Meteen maar even de binnenkant gecheckt, maar de loc was af fabriek wel goed gesmeerd. Toen viel op dat ook de instellingen (volume van het rijgeluid, snelheid, afremmen...etc) niet te wijzigen waren. Ik heb nog wat zaken geprobeerd (handmatig aanmelden), met als resultaat dat de loc nu helemaal niets meer doet.  :(
Nu blijkt dat mijn MS2 nog een oude software-versie (1.3) heeft, terwijl je voor MFX+ locs - zoals de E93 - blijkbaar minstens versie 1.83 nodig hebt. Dat wordt dus de MS2 updaten ergens komende week. Hopelijk krijg ik de loc dan weer wel (en goed) aan het rijden. Wordt vervolgd...

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Wat een mooie loc heb je aangeschaft Marc. :thumbup:
Veel rij plezier toegewenst. :P
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Hoi Marc,

Een prachtige loc, heb hem zelf ook.
Jouw problemen komen mij niet bekend voor, maar ik bestuur hem dan ook met een CS2 dienredelijk up-to-date is.
Vanmiddag nog met 5 treinen rondgereden op de baan, waaronder de E93.

Groeten,
Ton.
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Michel, Ton, bedankt! Ja, mooi is ie zeker! :)
In elk geval fijn om nog eens te horen, dat de loc wel goed kan rijden. Ik heb er tot nu toe ook alleen maar goede verhalen over gelezen. Het zal dus wel aan de MS2 liggen.
Jammer alleen dat Märklin daar zelf niets over zegt in de bijbehorende boekjes. Ze hebben namelijk wel een apart papiertje toegevoegd, waarop staat dat je eens speciale update van de CS2 nodig hebt om een 'Altbau'-cabineplaatje in beeld te krijgen.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
E 93 - Vervolg 1
Inmiddels heeft mijn Mobile Station 2 een update gekregen (versie 1.83 zit er nu in). Meteen maar de E 93 op de baan gezet en de loc meldt zich nu netjes aan. Ook het volume van de geluiden laat zich nu prima aanpassen.
Helaas is het rijgedrag van de loc nog steeds niet goed. Bij bepaalde snelheden loopt de loc rauw en maakt gewoon herrie. Het lijkt wel zo'n oude driepolige koffiemolen.
De loc is goed gesmeerd en zelf kan ik verder ook geen gekke dingen ontdekken. Een reset leverde ook al niets op. :(
Dat wordt dus opsturen naar Märklin...

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Jammer dat hij niet goed rijd Marc, ik ben bang dat hij retour naar de leverancier moet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst
Citaat van: 10103 op zondag 09 november 2014, 12:53:32
Graag zou ik nu verteld hebben dat de loc soepeltjes en stil zijn rondjes rijdt, maar dat is helaas niet het geval. De loc meldde zich al niet correct automatisch aan op mijn MS2. Uiteindelijk verscheen hij als "Lok 11" op het schermpje. Vervolgens was het rijgedrag allesbehalve fraai, met een raar, beetje rauw geluid. Het klonk alsof de loc niet gesmeerd was of dat de CV's niet goed afgesteld stonden. Meteen maar even de binnenkant gecheckt, maar de loc was af fabriek wel goed gesmeerd. Toen viel op dat ook de instellingen (volume van het rijgeluid, snelheid, afremmen...etc) niet te wijzigen waren. Ik heb nog wat zaken geprobeerd (handmatig aanmelden), met als resultaat dat de loc nu helemaal niets meer doet.  :(
Nu blijkt dat mijn MS2 nog een oude software-versie (1.3) heeft, terwijl je voor MFX+ locs - zoals de E93 - blijkbaar minstens versie 1.83 nodig hebt. Dat wordt dus de MS2 updaten ergens komende week. Hopelijk krijg ik de loc dan weer wel (en goed) aan het rijden. Wordt vervolgd...

Groet, Marc

Hoi Marc,

Ik heb donderdag mijn E93 opgehaald (zie ook mijn draadje daarvoor). Ook ik heb een MS2. Ik herken jouw problemen met de E93 niet. Jammer dat je nog problemen er mee hebt. Ik zou het advies van Peter opvolgen. Succes ermee, want deze machine rijdt echt heel mooi.
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Jammer om te horen dat hij niet zo mooi rijdt. Deze lok is toch zeer goed ontvangen (hier op het forum) en iedereen is tot nu toe erg te spreken over deze lok, zowel over alle details, het geluid en de rij-eigenschappen.

Gewoon even omruilen bij je handelaar, met iets nieuws wat niet goed is ga je geen garantie-traject in. Gewoon even een nieuwe vragen lijkt me.
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Het probleem ligt volgens mij inderdaad niet aan de constructie van de loc. Het model van de E 93 is echt schitterend, mooi afgewerkt en ook de geluidjes zijn in orde. Met de motor - of de afstelling er van - is wel iets mis bij dit exemplaar. Maandag gaat hij terug. :(

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe aanwinst - 09/11/14
Mooie locomotieven rijden bij jou rond, jammer dat de e93 nog niet naar behoren functioneert, ik hoop dat het snel opgelost wordt!
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw baanplan - 25/11/14
Hierboven schreef ik al ergens dat er voorlopig niet meer aan de baan gewerkt zou gaan worden. De reden daarvoor is eigenlijk vrij simpel: er zijn plannen om de modelbaan in een andere kamer hier in huis te gaan plaatsen! :)
Er moeten nog wat hobbels genomen worden, maar de kans is aanwezig dat het gaat lukken. De nieuwe kamer is wat groter en biedt daardoor de mogelijkheid om twee wensen te gaan realiseren. De afgelopen dagen heb ik weer eens wat zitten stoeien met Wintrack en daar is het volgende baanplan uit gekomen.



Schaduwstation 1



Schaduwstation 2



Bovenbaan




De baan bestaat dus uit twee boven elkaar liggende schaduwstations. Daar komt de zichtbaan bovenop met een doorgaand traject met ruimere bochten (wens 1) langs de rand en een apart 'boemel'-trajectje met een klein stationnetje (wens 2). De spiraal en de keerlus rechts zullen geheel aan het oog onttrokken worden. het paradespoor verdwijnt links na de slinger in een tunnel. Het boemelbaantje daar omheen blijft wel grotendeels zichtbaar.
Er zijn uiteraard nog wel wat zaken die goed bekeken moeten worden. Zo zullen vanwege de bereikbaarheid van de schaduwstations de kleine opstelsporen links in het eerste schaduwstation waarschijnlijk al gaan sneuvelen. Maar ook de afstand tussen de sporen, de hoogteverschillen en het aantal omwentelingen van de spiralen krijgt nog aandacht. Maar dit past toch al redelijk in elkaar. Het onderste gedeelte van het baanplan is met opzet leeg gelaten, omdat daar de muurkasten en de deur zitten. Het witte vierkante vlak wordt het 'commandocentrum'.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. :)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw baanplan - 25/11/14
Hallo Marc,
Over de "kop"opstelsporen in beide schaduwstations valt mogelijk nog wel wat af te dingen, los van de bereikbaarheid die je al aangaf.
Als je daar treinen wilt neerzetten moet er op het doorgaande spoor gerangeerd worden. Dat stagneert en bovendien geeft het een verhoogd risico op ongelukken.
Hoe je dat hier kunt oplossen weet ik ook niet zo snel.
In mijn schaduwstation heb ik het als volgt opgelost,

Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw baanplan - 25/11/14
Mooi banen plan maar ik mis op je doorgaande spoor iets van eenstation ofzo iets verder denk ik dat het een primaplan is en dat de kopsporen voor loks of kleine treinstellen zijn.
Mvg marijn
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw baanplan - 25/11/14
Hoi Cees,

Je opmerking over rangeren in het schaduwstation is een goede. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Hier ga ik nog mee aan de slag. :thumbup: 


Hoi Marijn,

Bedankt voor je reactie. De kopsporen zijn inderdaad bedoeld als parkeerplaats voor locs die niet al te vaak gebruikt gaan worden.
Aan de hoofdlijn wil ik eigenlijk geen station hebben, dat zou namelijk te groot worden. Het is de bedoeling dat op de hoofdlijn gewoon veel verschillende goederen- en reizigerstreinen af en aan blijven rijden, terwijl op het 'boemel'-baantje een railbus en een ander treintje rondtuffen en wel regelmatig stoppen bij het stationnetje. Verder moet het een beetje een landschappelijke sfeer krijgen met weinig gebouwen en veel groen.

Groet, Marc 
Re: De modelbaan van '10103' - 'Silberling' aangekomen - 14/12/14
Op de afgelopen beurs in Houten heb ik een mooie reizigerswagon meegenomen. Het gaat hier om de Silberling met 'Hasenkasten' (Märklin 43820), een stuurstandrijtuig uit periode III.
Op mijn baantje met al die krappe bochten zien die lange rijtuigen er eigenlijk niet uit, maar gezien de prijs en de lange termijn plannen met mijn baantje moest het er toch maar van komen. Eigenlijk wilde ik meteen ook een normale Silberling erbij nemen, maar daar heb ik helaas geen goed exemplaar van gevonden. Bij de meeste waren namelijk de handgrepen op de uiteindes helemaal verbogen, kapot of was de prijs niet meer zo leuk. Die komt er dus nog wel een andere keer bij.
Deze ruituigen passen heel mooi bij een E 41, maar ook een V 100 - die staat nog op mijn wensenlijstje - is een geschikte kandidaat hiervoor.



 

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - 'Silberling' aangekomen - 14/12/14
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelbaan van '10103' - 'Silberling' aangekomen - 14/12/14
Het begin is er, veel plezier ermee Marc.


Mvg,

Peter Degeluidsman