Na al die tijd alleen maar aan de opbouw van mijn baan gewerkt te hebben, kreeg ik eigenlijk wel zin om eens een stukje aankleding onder handen te nemen. Ik heb daarvoor een klein hoekje uitgekozen waar een
Bahnwärterhäuschen moet komen. Na wat speuren op het net en in de plaatselijke modelbouwzaak heb ik uiteindelijk voor een huisje van Vollmer (5730) gekozen. Het in elkaar zetten was wel weer even wennen, ik geloof dat ik zoiets voor het laatst 28 jaar geleden heb gedaan. Het huisje is op sommige plekken lichtjes verweerd, maar dat is misschien niet zo goed zichtbaar op de foto.
De plek op de baan waar het huisje gaat komen:
Het leek me slim om zoveel mogelijk 'scenery' verplaatsbaar te maken. Daarom komt dit gedeelte op een losse plaat te staan met als bijkomend voordeel dat er ook meteen een hoogteverschil ontstaat ten opzichte van de rails:
Vervolgens de plaat beschilderd met wat verf, zodat je straks geen meer hout ziet tussen het gras of het grind:
Ook een klein stukje kurk geplaatst om iets meer reliëf te krijgen:
En wat kartonnen "steentjes" (Faller 222562) geplaatst tegen de rand. De onderzijde is niet helemaal bedekt, maar omdat daar straks nog ballast tegenaan komt is dat geen probleem:
Dan is het tijd om gras te zaaien en grind te storten. Voor het gras heb ik een mengsel gebruikt van twee soorten Busch grasvezels en wat Busch bloemvlokken. Voor het grind rondom het huisje nam ik 'medium gray ballast' van Woodland en voor het paadje 'deko zand donkerbruin' van Heki:
Tenslotte de boel verder aankleden met wat boompjes, een tweetal Preisers, een VW Käfer van Herpa, een Duits fietsje van Artitec, twee bloembakken van Noch en het huisje zelf uiteraard:
Het huisje moet nog wat verder afgewerkt worden. Op de foto's zie ik namelijk nog wat 'verfplekjes', de regenpijp moet toch een ander kleurtje krijgen, nog wat extra grind op enkele plaatsen, er komen nog bloembakken op de plank bij de serre en uiteraard nog een lampje in het huisje. Daarvoor zullen er misschien ook nog wat gordijnen moeten komen. Ook een houten hekje rondom het geheel met een poortje ligt nog in de planning.
Al met al ben ik zelf zeker niet ontevreden met dit eerste stukje en ik heb er ook weer veel van geleerd voor de volgende projectjes.
Groet, Marc