Nu er een aantal Zweedse locs hier rondrijden, moesten er - zoals jullie al hebben kunnen zien - ook wat Zweedse wagonnetjes komen. Een van de wagons die ik nog zocht, was de schuifwandwagon 66913 van Roco. Toevallig kwam ik die afgelopen weekend in een treinenzaakje tegen en die is dus snel meegenomen naar huis.

Daar bleek echter dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan had... Eerder had ik namelijk al de vijfdelige set 47733 van Märklin gekocht met drie van diezelfde schuifwandwagons erin. En je raadt het al. Een van die Märklin wagons (hieronder rechts in beeld)...

Juist, die heeft hetzelfde nummer.
Hoe onrealistisch mijn baantje ook is, ik vond het wel een kleine erezaak voor mezelf om géén wagons met hetzelfde nummer op de baan te zetten. Als ik van tevoren even beter had gekeken naar die Roco-wagon op de website, dan had ik dat kunnen weten van hetzelfde nummer.
Als twee verschillende merken een wagon met hetzelfde nummer uitbrengen, dan zijn er meestal goede foto's van die wagon te vinden of het origineel bestaat nog ergens. Even zoeken op het internetnet leverde inderdaad mooie foto's van de wagon op uit 1958.
Foto's: Walter Seved (digitaltmuseum.org)Ik ben de modelletjes even gaan vergelijken met het origineel en als eerste viel me op dat Roco (rechts op de foto) netjes drie schakelaars aan de onderzijde (rechts van het linkerwiel) heeft gemaakt en Märklin maar twee.

Pas later viel me de olifant in de kamer op en bleek dat ik niet de enige was die zijn huiswerk niet goed gemaakt heeft. Ook Roco (rechts) krijgt straf.

Nu blijkt dat de wagons toch aardig verschillen van elkaar, ga ik ze toch maar beide gebruiken. Maar niet verder vertellen van dat zelfde nummer hè.
Groet, Marc