Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De modelbaan van '10103' - "Weer nieuw SJ-materieel" - 19/12/25

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

De modelbaan van '10103' - "Ertswagons" - 27/06/24
Speciale Gast

De modelbaan van '10103' - "Ertswagons" - 27/06/24
Voor mijn Zweedse Dm heb ik onlangs twee bijpassende setjes met ertswagonnetjes van Roco kunnen vinden. Nu is dat met acht stuks nog steeds maar een klein treintje, reden waarom de Da er voorlopig voor mag staan. Dat ziet er toch wat beter uit dan die lange Dm. Roco heeft nog twee van die setjes uitgebracht met de 'oude' nummers, hopelijk ga ik die ook nog een keer vinden.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Ertswagons" - 27/06/24

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dat zijn mooie erts-karren, Marc :thumbup:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!
Ga je deze nog van lading voorzien?

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik vind het er nu ook al heel fraai uitzien Marc, wel bijzonder zo die drieassers :) :thumbup:
Uit hoeveel wagens zou de sleep volgens jou (of volgens de werkelijkheid zo je wilt) moeten bestaan?

EDIT: in werkelijkheid waren die treinen zo te zien eindeloos lang (loctype is een ouder model dan de Dm denk ik).

https://www.railwaywondersoftheworld.com/swedens-rail-system.html

Ik kwam "in het proces" ook dit plaatje nog tegen van twee Da's voor een goederentrein, misschien ook de moeite waard.

railpictures.net

Als het maar Zwitsers is.

Het is met deze 2 setjes een hele fraaie sleep geworden achter deze prachtige Zweedse Dm loc Marc. :thumbup:
Zoals gebruikelijk zijn de aanwinsten weer schitterend op de foto gezet.

Groet Michel
Erik; Bedankt. Er is een zakje met 'ijzererts' onderweg, dus over een tijdje kan ik jullie hopelijk een rijtje volle karren showen.

1200Blauw; De echte ertstreinen waren inderdaad erg lang. Als ik die sets 67075 en 67076 van Roco nog kan vinden, zit er een sleepje van zestien wagonnetjes achter. Dan vind ik het wel genoeg. Met de setjes die Märklin/Trix hebben uitgebracht, kun je een nog langere trein maken. Maar die wagonnetjes zijn van metaal en erg zwaar. Dat leek me niet zo bevordelijk voor de levensduur van de loc. Mooie plaatjes trouwens van die Zweedse treinen! :) 

Michel; Bedankt! Als ik ooit nog een grotere modelbaan krijg, dan ga ik een Zweeds stukje erin maken zodat de plaatjes wat authentieker ogen. ;)

Groet, Marc

Edit: De loc op de eerste foto hierboven zou wel eens een exemplaar van de Oa-reeks kunnen zijn. Het plaatje lijkt zelfs op vrijwel dezelfde plek te zijn geschoten.

Foto: www.svenska-lok.se
De modelbaan van '10103' - "Rh 86" - 28/06/24
Speciale Gast

De modelbaan van '10103' - "Rh 86" - 28/06/24
Naast de ertswagons van de SJ is er deze week nog iets leuks aangekomen op de modelbaan, namelijk een ÖBB Rh 86! Hoewel ik niet zo'n liefhebber van stoomlocs ben, leek het me wel leuk om er nog eentje met geluid bij te hebben. De keuze is uiteindelijk op deze uitvoering van Roco gevallen. De nieuwe Märklin variant die dit jaar uitkomt, vond ik iets minder fraai met die verschillende dichte en gespaakte wielen aan de voor- en achterzijde.   
De loc rijdt echt heel mooi en misschien wel het meest soepel van alle locs hier. Het is heel fraai om te zien hoe de loc langzaam in beweging komt vanaf stilstand.
Wie trouwens vindt dat de schoorsteen er een beetje apart uitziet, heeft helemaal gelijk. Een rookgenerator en een plastic schoorsteen gaan blijkbaar niet goed samen, hoewel Roco van wel denkt. :D
Voor deze vervormde schoorsteen - een los onderdeeltje - zal ik dus nog een nieuw exemplaar moeten gaan bestellen.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Rh 86" - 28/06/24
 B) Mooie lok met mooie kleurstelling, die rode accenten vind ik wel gaaf. :thumbup:
 :? En goed dat je het schoorsteentje als los onderdeel kunt vervangen, beetje een misser van Roco.
Maar ja, zo zie je maar, elk merk heeft zijn tekortkomingen, gelukkig blijf jij er relaxt onder. :)
Speciale Gast

Bedankt Dirk! Grappig, over die rode accenten zat ik aanvankelijk nog te twijfelen of ik ze wel mooi vond. Ik had er zelfs al aan zitten denken om ze zwart te verven. Maar nu ik de loc binnen heb, laat ik het waarschijnlijk zo. Het ziet er inderdaad wel bijzonder uit.

Het probleempje met de schoorsteen en rookgenerator wordt opgelost. Het euvel zat waarschijnlijk in de generator zelf. Daar zit een staafje in dat warm wordt en die was niet helemaal mooi gecentreerd maar kwam bijna tegen de wand aan, waardoor ook de buitenzijde van de generator misschien te warm werd. De twee onderdelen zijn nu opnieuw besteld zodat ik het binnenkort kan gaan uittesten. Hopelijk werkt het dan wel goed. :) 

Groet, Marc 

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Marc,

Ik vind die rode accenten ook erg mooi bij de loc passen !
Vooral niet zwart verven dus  :)

Grtz Tony
Speciale Gast

Ha Tony,

De loc blijft zoals die nu is, met alle rode accenten. Je kunt dus gerust zijn.  ;)  :)

Groet, Marc

Je hebt mij meteen ook geruststellend Marc want de rode accenten vindt ik heel mooi bij de loc passen. :thumbup:
Mooi dat het opgelost gaat worden met de schoorsteen. :thumbup:

Groet Michel
Prachtige foto, die BR 86, met dat vakwerk huis op de achtergrond: genieten!
De modelbaan van '10103' - "Huiswerk doen" - 12/08/24
Nu er een aantal Zweedse locs hier rondrijden, moesten er - zoals jullie al hebben kunnen zien - ook wat Zweedse wagonnetjes komen. Een van de wagons die ik nog zocht, was de schuifwandwagon 66913 van Roco. Toevallig kwam ik die afgelopen weekend in een treinenzaakje tegen en die is dus snel meegenomen naar huis.

Daar bleek echter dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan had... Eerder had ik namelijk al de vijfdelige set 47733 van Märklin gekocht met drie van diezelfde schuifwandwagons erin. En je raadt het al. Een van die Märklin wagons (hieronder rechts in beeld)...

Juist, die heeft hetzelfde nummer.  :(
Hoe onrealistisch mijn baantje ook is, ik vond het wel een kleine erezaak voor mezelf om géén wagons met hetzelfde nummer op de baan te zetten. Als ik van tevoren even beter had gekeken naar die Roco-wagon op de website, dan had ik dat kunnen weten van hetzelfde nummer.
Als twee verschillende merken een wagon met hetzelfde nummer uitbrengen, dan zijn er meestal goede foto's van die wagon te vinden of het origineel bestaat nog ergens. Even zoeken op het internetnet leverde inderdaad mooie foto's van de wagon op uit 1958.

Foto's: Walter Seved (digitaltmuseum.org)

Ik ben de modelletjes even gaan vergelijken met het origineel en als eerste viel me op dat Roco (rechts op de foto) netjes drie schakelaars aan de onderzijde (rechts van het linkerwiel) heeft gemaakt en Märklin maar twee.   

Pas later viel me de olifant in de kamer op en bleek dat ik niet de enige was die zijn huiswerk niet goed gemaakt heeft. Ook Roco (rechts) krijgt straf. :D 

Nu blijkt dat de wagons toch aardig verschillen van elkaar, ga ik ze toch maar beide gebruiken. Maar niet verder vertellen van dat zelfde nummer hè. ;)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Huiswerk doen" - 12/08/24
Wiki Redactie

Ik heb je Afrikaanse huisdier nog niet gevonden (welke bedoel je?), maar wel valt me op dat de modellen behoorlijk van elkaar verschillen, zeker als ze beiden hetzelfde grote voorbeeld hebben. Ik zou daarom overwegen die in twee verschillende treinen op te nemen. Ik heb geen enkele trein waarin Märklin naast een ander merk voorkomt, om precies die reden. Overigens vind ik het beide fraaie modellen, waarbij ik voor de volledigheid maar even meld dat ik vrijwel nul van de Zweedse spoorwegen weet.
De wagon van Roco heeft rechts een remmersbordes, Märklin heeft dat niet en het origineel ook niet.
Er zijn wel meer kleine verschillen (kleur, detaillering, de hoogte en vorm van die opvallende stangen aan de bovenzijde van de wagon), maar het bordes is het wel het meest opvallende.
De Roco gaat inderdaad met een andere loc mee dan de Märklin-wagonnetjes.

Groet, Marc
Wiki Redactie

Het zou in theorie zo kunnen zijn dat dat bordes er ergens halverwege de levensduur van de wagen opgezet of juist afgehaald is. Kun je ergens de revisiedatum aflezen? Als die voor beide modellen hetzalfde is valt mijn theorietje in het water.
Op de Roco-wagon staat "Rev 12/01 58" en op die van Märklin "Rev 11/02 58", slechts een maand verschil dus. De datum op het origineel is niet te lezen, net op die plek ligt hangt wat sneeuw of ijs aan de wagon.

Groet, Marc
Wiki Redactie

Dan is dat bordes dus in het grote voorbeeld eind januari of begin februari 1958 verwijderd B) :thumbup:

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Heb eerder het idee dat die data nogal fictief zijn want zo snel volgen de revisies elkaar niet op, toch.
Maar het was een leuke poging.
Dat lijkt me inderdaad ook niet, maar gezien de smiley dacht '1200Blauw' dat ook niet echt serieus.

Op een Zweeds forum zag ik trouwens een boze smiley staan bij een wat oudere bespreking van dit model van Roco waar ze het hebben over de "gångbord" (= remmersbordes). Met daaronder de hoop uitgesproken - als de vertaling van Google translate tenminste een beetje klopt, mijn Zweeds is zelf niet zo goed - dat Märklin het beter gaat doen (met inderdaad de wagons uit set 47733). 

Groet, Marc
De modelbaan van '10103' - "Nieuwe Dekas" - 05/10/24
Vandaag is er nog een Zweeds wagonnetje bij gekomen. Deze keer eens geen aanschaf uit Houten, maar gewoon gekocht in een winkel bij onze oosterburen.
Het is weer een wagon van Dekas en die hebben er naar mijn mening weer iets fraais van gemaakt. 

Groet, Marc

Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuwe Dekas" - 05/10/24

Dat is een fraai Zweeds wagonnetje wat er binnen gereden Marc. :thumbup:

Groet Michel
Dat is een mooie wagon :)
Bedankt! :)

Zojuist kwam ik er achter dat alle drie de Dekas-modellen ook verende buffers hebben. Een klein detail, maar wel leuk.
Dekas is één van die leuke kleine merken, die zich vooral op een niche-markt richten. In dit geval Deense en Zweedse modellen. Ze hebben net weer een catalogus uitgebracht met wat nieuwigheden voor volgend jaar.

Groet, Marc

Wiki Redactie

Het is ook Dekas dat Exacttrain helpt met het mechanische deel van het Koploper-model dat ET voornemens is te gaan uitbrengen, zo heb ik begrepen. Fraai model! :) :thumbup:
Dat zou goed kunnen kloppen! Op de site van Dekas zag ik vermeld staan dat ze voor diverse andere modeltrein fabrikanten construeren en produceren.

Groet, Marc

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Verende buffers, dat is leuk. Vooral wanneer het ook nog een beetje helpt bij het kortgekoppeld buffer aan buffer staan cq rijden.
Bij een goed werkend kortkoppelmechaniek zijn verende buffers eigenlijk overbodig. Het is bij dit fraaie wagentje met ronde buffers toch vooral een leuk gadget. Bij rechthoekige buffers vind ik ze eerder irritant, omdat ze gemakkelijk verdraaien.
De modelbaan van '10103' - "Kleine activiteiten" - 17/10/25
Het is herfstvakantie, eindelijk tijd om weer eens iets met de treinen te gaan doen!
Allereerst heb ik een begin gemaakt om de SJ-wagonnetjes (van bovenaan deze pagina) te voorzien van een ertslading: verhoogde bodem maken van karton, laagje erts van Woodland erop en dan vastlijmen met verdunde houtlijm. Meestal zijn dit soort wagons nooit helemaal tot de rand gevuld vanwege het hoge gewicht van erts, maar op diverse foto's (zie ook de eerdere berichtjes op deze pagina) lijken dit soort karretjes in het echt toch aardig volgestort te zijn geweest. Dan mag ik het dus ook. :D

Vervolgens waren er nog twee slakkenwagons binnen komen rijden. Leuke en opvallende wagentjes, maar pas later las ik ergens dat ze eigenlijk alleen op het terrein van een staalfabriek worden gebruikt. Hmmm, die ga ik niet bouwen op mijn baan. Misschien de V90 dan maar als een soort DHL-loc gebruiken die ze nieuw gaat afleveren bij de fabriek (hoef ik ze ook niet verder te vervuilen). De originele koppelingen van Märklin bleken trouwens niet lekker mee te bewegen onder de wagon. Wat simpele koppelingen van Roco loste het probleem gelukkig op.

Tenslotte ook maar een begin gemaakt om de wissels te gaan "digitaliseren". Die werden tot nu toe nog analoog bediend met de witte kastjes van Märklin, maar aangezien er steeds meer uitvielen, werd het tijd voor een oplossing. Gezien de wisselende ervaringen van diverse mensen met de aandrijvingen van Märklin (digitaal), mogen er nu twee gaan proefdraaien de komende tijd. Kijken hoe dat bevalt, anders gaan het wellicht servo's worden.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Kleine activiteiten" - 17/10/25
Mooi sleepje met de prachtige gevulde ertswagons Marc  :thumbup:
Ja de slakkenwagons zijn zeker leuk om naar te kijken en uiteindelijk komt alles nieuw aan bij de staalfabriek dus ook deze slakkenwagons. ;)
Gewoon lekker mee laten rijden en iedere keer als ze langsrijden met een glimlach
er naar kijken. :P

En succes toegewenst met het proefdraaien van de wisselaandrijvingen. :thumbup:
Hier in Michelstadt zijn alle wisselaandrijvingen "doorgesoldeerd" en doen het allemaal nog steeds naar behoren.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Herfstvakantie klinkt goed Marc  :)
De belading is erg leuk/mooi geworden, het zijn kleine details maar maken het geheel wel af  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: h0_miessie op vrijdag 17 oktober 2025, 16:40:19En succes toegewenst met het proefdraaien van de wisselaandrijvingen. :thumbup:
Hier in Michelstadt zijn alle wisselaandrijvingen "doorgesoldeerd" en doen het allemaal nog steeds naar behoren.
Dank je! Maar jij gebruikt C-rails zag ik in jouw 'draadje'. Misschien dat dat nog een verschil maakt met betrekking tot de aandrijvingen.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 18 oktober 2025, 07:57:37Herfstvakantie klinkt goed Marc  :)
De belading is erg leuk/mooi geworden, het zijn kleine details maar maken het geheel wel af  :thumbup: :thumbup:

Bedankt! Herfstvakantie is inderdaad leuk, een van de voordelen van werken in het onderwijs. :D

Groet, Marc 
En nu ik dan toch bezig was, gelijk maar even alle wissels in een "sporenplan" geplaatst. Dat was nog een beetje een gefrummel zonder muis voor het subtiele aanklikken en verplaatsen, maar het is gelukt. Mede dankzij de handige filmpjes die Märklin over het opstellen van een Gleisplan heeft gemaakt. :thumbup:

Edit: Het plan op de rechter foto is inmiddels aangepast en nu heb ik wel goed geteld. :D

Groet, Marc
Wiki Redactie

Citaat van: 10103 op vrijdag 17 oktober 2025, 15:46:57Gezien de wisselende ervaringen van diverse mensen met de aandrijvingen van Märklin (digitaal), mogen er nu twee gaan proefdraaien de komende tijd. Kijken hoe dat bevalt, anders gaan het wellicht servo's worden.

Voor zowel K- als C-rails treden dezelfde problemen op met de aandrijving, aangezien de eindafschakeling dezelfde is. Ik heb mijn C-railwissels alle aangepast volgens de methode van Rainer Lussi, optie 3, met PTC's. Zomaar overbruggen kan wel, dat laat Lussi ook zien, maar dat raad ik toch niet aan. Je zou door een foutje in je instellingen van de wisseldecoder, de centrale of het softwareprogramma waar je evt. mee werkt de wissel te lang of zelfs permanent onder stroom kunnen zetten. Die ongewenste mogelijkheid vang je af door de PTC's erin te solderen. Die toppen de spanning af, zodat de kans op verbranden van je aandrijving drastisch vermindert. Let wel op dat je bij het solderen geen contact tussen de PTC en de kast van de aandrijving tot stand brengt.
1200Blauw, bedankt voor de link en de tips!
Is het misschien mogelijk voor je om zo'n omgebouwde aandrijving met PTC's mee te nemen naar de stamtafel? Dan zou ik die eens goed kunnen bekijken.

Groet, Marc
Wiki Redactie

@citaat Jawel, dat kan. Ik heb daar destijds ook een verhaaltje over geschreven, nadat ik eerst één aandrijving had omgebouwd. Dat herhaal ik hier graag:

Citaat van: 1200BlauwInmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met de gereviseerde wissel. Die functioneert uit de kunst, zonder mankeren altijd goed, heel betrouwbaar. Hij wordt niet overmatig heet of heeft andere mankementen. Het experiment lijkt te slagen. Ik heb dus de overige defecte aandrijvingen ook omgebouwd. Ik heb er wat foto's van gemaakt.

1. De wisselaandrijving wordt onder de wissel vandaan geschroefd. De metalen klipjes waarmee de behuizing van de wissel op elkaar geklonken is wordt uit elkaar gebogen en de beide delen van elkaar gehaald. Onder is een complete aandrijving te zien en erboven eentje waarvan van de behuizing de beide helften zijn gescheiden:

2. De wissel wordt heen en weer bewogen door twee spoelen (eentje voor naar links en eentje voor naar rechts), op onderstaande foto de beide wikkelingen. Indien de spanning te lang op de spoelen staat worden de draden in de spoel steeds heter, waardoor uiteindelijk de spoel doorbrandt en de wissel stuk kan gaan of zelfs brand veroorzaakt. Daarom heeft Märklin aan beide uiteinden van de wisselschakelboom (het zwarte stokje midden in de lengterichting van de aandrijving) twee microschakelaars gemonteerd. In beide uiterste standen van de boom wordt de schakelaar ingedrukt en zo de stroom naar de spoel onderbroken. Echter zijn die schakelaars ook niet onfeilbaar. Bij falen van de schakelaar laat hij in het geheel geen stroom meer door aan de spoel, waardoor de wissel ook niet meer functioneert. Dat is bij mijn defecte wissels het geval. Ik heb ze daarom vervangen door PTC's (deze heb ik vanwege de uit de hand lopende verzendkosten bij Mouser bij Radio Piet, een lokale elektrohandel, gekocht), zoals op onderstaande foto te zien is. Boven is de gemodificeerde aandrijving te zien; onder de oorspronkelijke. Bij de pijltjes is te zien waar de schakelaars zaten die werden losgesoldeerd en nu de PTC's zijn aangebracht. Vaak wordt een dergelijke wissel gereviseerd door botweg op de plek van de eindafschakeling een draadje te solderen. Dat zou bij (onbedoelde) continue belasting kunnen leiden tot oververhitting van de spoel. Aangezien mijn wisseldecoders de mogelijkheid hebben per ongeluk in een stand terecht te komen die continue belasting met zich meebrengt lijkt het mij noodzakelijk een beveiliging in te bouwen, in dit geval in de vorm van een PTC. Een PTC zorgt ervoor dat bij aanhoudende spanning en dientengevolge oplopende temperatuur de stroom wordt afgeknepen. Een PTC kost bij de groothandel ongeveer €0,40 per stuk en bij de detaillist €1,-. Dat betekent dat je voor rond de €2,- een wisselaandrijving repareert. Een nieuwe aandrijving kost tegenwoordig zeker €20,-.

Ik heb er voor de zekerheid voor gezorgd dat de pootjes van de PTC's niet tegen de metalen behuizing aan kunnen komen.
Ik heb meer dan 20 aandrijvingen aangepakt en er twee verspeeld vanwege mijn gebrekkige soldeerkunsten of slechte soldeereilandjes op de printplaatjes (ik denk eerlijk gezegd het eerste).
De modelbaan van '10103' - "Nieuw SJ-materieel" - 29/11/25
Via een mede-forumlid kon ik deze week een setje SJ rijtuigen aanschaffen. De drie wagons zijn van NMJ en echt heel fraai. Ze hebben een mooie binneninrichting, leuke details, een scherpe belettering en rijden goed over alle K-rails en -wissels hier. Alleen de metalen vensters zijn hier en daar niet helemaal perfect geverfd, maar dat is iets wat eigenlijk alleen op de foto's echt opvalt.
De precieze periode-aanduiding was me aanvankelijk niet helemaal duidelijk. Sommige sites gaven III aan, andere periode IV. De gele cirkellogo's in het midden van de rijtuigen zag ik op echte foto's vooral in de zestiger jaren opduiken en daarmee voldeed het voor mij als periode III-liefhebber prima. Pas bij het bestuderen van de onderstaande detailfoto's zag ik dat bij twee rijtuigen de gedrukte revisiedata toch beginjaren zeventig aangaven. Daar kan ik echter mee leven omdat ook dat met het blote oog niet zichtbaar is en ik echt niet zo'n SJ-kenner ben dat ik eventueel aan andere details zou kunnen herkennen dat ze van na 1970 zijn. :D

En voor de liefhebbers wat plaatjes van het spul:

NMJ 205.002

NMJ 201.002

NMJ 204.001

Samen met de Da 940 van Roco.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - "Nieuw SJ-materieel" - 29/11/25
Wiki Redactie

Dat ziet er echt super fraai uit! :) :thumbup:
Citaat van: 10103 op zaterdag 29 november 2025, 14:01:03Pas bij het bestuderen van de onderstaande detailfoto's zag ik dat bij twee rijtuigen de gedrukte revisiedata toch beginjaren zeventig aangaven. Daar kan ik echter mee leven omdat ook dat met het blote oog niet zichtbaar is en ik echt niet zo'n SJ-kenner ben dat ik eventueel aan andere details zou kunnen herkennen dat ze van na 1970 zijn. :D

Prachtige rijtuigen, dat is het belangrijkste.

Ik heb een Zweedse lok die mag mee.
Hoi Kees,

Je bedoelt voor aanstaande donderdag ('Zweedse loc meenemen')?

Groet, Marc
Marc,

Prachtige aanwinsten zijn er binnen gereden bij je. :thumbup:
Ook het interieur mag er zijn ziet er gedetailleerd uit zo met de witte doekjes bij de stoelen/banken.

De ramen met de tralies ervoor is dat het gedeelte van de posterijen of voor gevangenen transport ?

Veel rijplezier toegewenst met deze Zweedse schoonheden.

Groet Michel
Hoi Michel,

Op een Zweedse site heb ik het antwoord gevonden - ik was zelf intussen ook nieuwsgierig geworden :D - en de tralievensters horen bij een kleine ruimte waar de bagage geplaatst kan worden. Het geblindeerde raampje met tralies is een wasruimte. De linker- en rechterzijde van alle drie de rijtuigen zijn verschillend: toiletten aan de ene zijde, bagageruimte en/of wasruimte ("Tvättrum") aan de andere zijde.
Hieronder een plattegrond van het laatste rijtuig uit mijn foto-overzichtje (een zogenaamd B1 of B01-rijtuig), die met de drie tralievensters. Op de tekening zijn de tralies niet weergegeven, maar dat zijn dus het tweede en derde smalle raampje van links en het tweede van rechts.

Afbeelding: Järnväg.net

NMJ 204.001

Groet, Marc

Bedankt voor de informatie Marc. :thumbup:
Altijd leuk om weer iets te leren van rijtuigen die ik niet vaak zie.

Groet Michel

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Mooie rijtuigen Marc, ik heb daar ook een stel van. Van 2 heb ik de juiste cat.nrs nog niet kunnen vinden. Maar NMJ maakt knappe rijtuigen uit de 60-er jaren serie.
Je komt ze ook bij Roco tegen.
Wil je iets nieuwere rijtuigen, dan moet je eens bij HNOLL kijken. Zijn wel wat duurder, maar zeer modelgetrouw en kleine oplages. Je vindt daar ook de specialere uitvoeringen.

Mvg. Marcel
Hoi Marcel,

Bedankt voor de tip! Het merk HNOLL kende ik nog niet, ik zal het eens gaan bekijken.
Voor jouw "onbekende" NMJ-rijtuigen zou je eens in deze folder kunnen kijken. Vanaf p.42 staan het SJ-materieel vermeld, misschien staan ze hier tussen.

Groet, Marc
Ondanks het griepje dat de afgelopen dagen op bezoek was, had ik toch nog zin om een klein klusje te doen; namelijk de nieuwe rijtuigen voorzien van wat reizende 'Preisers'. Het "dak" van de wagons steekt op de vier hoeken een beetje uit en daaronder zat een heel klein gaatje waar precies een houten cocktailprikkertje in past. Om die manier kon heel makkelijk het dak naar buiten gewipt worden.
Tot mijn verbazing heeft NMJ zelfs een wc-pot en wasbakje gemonteerd in de toiletten (precies zoals het ook aangegeven staat links- en rechtsboven op de plattegrond van de wagon in reactie 592). Leuk gedaan, maar door het geblindeerde raam zie je daar aan de buitenkant helemaal niets van.
Enfin, de reizigers genieten nu van een krantje, een kort dutje en aangenaam gesprek in de eerste klas wagon. Eind jaren zestig kon dat nog zonder lastig gevallen te worden door luidkeels bellende medepassagiers in het compartiment. :D

Groet, Marc   

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marc.

Wauw, hoe enorm gedetailleerd is dat interieur  :thumbup:  :cool:
Diorama waardig, want dat is in het voorbij rijden niet te zien!

Groeten,

Erik.
Marc,

Ondanks dat je niks van de toilet en wasbakje ziet zijn het wel de details die het hem doen. :favorite:
Kortom schitterend interieur.

Groet Michel
Klopt, het interieur is behoorlijk gedetailleerd. En je moet goed kijken om er iets van te zien van buitenaf.

Het is bijna zonde om inderdaad niet iets diorama-achtigs met dat toilet te doen. Bijvoorbeeld door van dat geblindeerde WC-raampje een omlaag vallend rolschermpje te maken en een verschrikt kijkende juffrouw op het toilet te zetten. :D

Groet, Marc
De modelbaan van '10103' - "Weer nieuw SJ-materieel" - 19/12/25
We blijven nog even bezig met het Zweedse materieel. In de herfstvakantie had ik het eerste setje van de drie-assige ertswagonnetjes al voorzien van een eigen lading. Vorige week ook maar eens het tweede kwartet hiervan voorzien.

En toen kwam gisteren ineens mijn eigen kerstcadeautje binnen, setje nummer drie van Roco (67076): :)

Hierdoor is er nu een treintje van twaalf wagonnetjes ontstaan:

Roco heeft dit setje van een ertslading voorzien (linker wagon), vandaar ook het riggeltje dat nu ineens opduikt in de wagon. Omdat het verschil tussen de twee ladingen te opvallend is, gaan de nieuwe ook het eigen knutselwerk krijgen. Gelukkig zijn de Roco ladingen heel makkelijk te verwijderen en heb ik weer een leuk klusje voor de kerstvakantie:

De eerste twee setjes (67071 en 67071) waren door NMJ gemaakt voor Roco. Op de verpakking van deze set ontbreekt echter de naam van NMJ en zijn ze nu 'Made in VN" (Vietnam) in plaats van in de "EU". Helaas is dat ook een klein beetje te merken, want vooral bij het onderstel lijkt het allemaal net iets fragieler. Maar eens even kijken hoe dat uitpakt de komende tijd.

Groet, Marc