Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation

Gestart door hmmglaser zaterdag 10 december 2016, 20:53:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Ik heb deze baan samen met mijn vader tot woensdag zag deze er zo uit nadat mijn vader een hint te letterlijk had op gevat 8o
2de foto is vanmiddag gemaakt nadat ik een kijkje onder de vloer had genomen om te kijken waarom de muur zo vochtig was en daar tot de conclusie gekomen dat van de 7 draagbalken er 2 compleet verrot zijn :( Dus in plaats van baan opbouwen werd het een echt bouw klus ;)

20-10-2019 ombouw 3326 NS1607
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Dat is niet zo best rotte vloerbalken.

Succes met de renovatie.

MvG,

Timaximus
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Dat gaat niet zo een probleem worden iedereen in de familie heeft wel iets met de bouwsector te maken :D
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Altijd fijn als er mensen zijn die je kunnen helpen.
Succes met het vervangen van de balken.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Balken vervangen dus de opbouw kan gaan beginnen waarschijnlijk niet meer van de week want heb een drukke week voor de boeg kwa werk,maar daarna heb ik 3 weken vakantie :D
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
We zijn nu een paar weekjes verder en de houtbouw werkzaamheden zijn bijna klaar :D
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
En nog meer foto's
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Je hebt niet stil gezeten  :thumbup:
Een schaduwstation is erg fijn voor de afwisseling van je treinen, je kunt al bijna rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
mooi maar waarom zag je in de onderset plaat ook geen gaten ? Vooral in de spiraal.Kan je die vanonderuit ook bereiken.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Hallo Mark,

Mooie vorderingen, en zoals ik begrijp de balken vervangen ?
Is de vloer eruit geweest of zijn er balken toegevoegd. Maar ben je ook van het vochtprobleem af ? Anders kan je na een poosje weer aan de slag.

Wel mooi dat je bijna weer kan rijden.

Succes met de verdere bouw.

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
@bellejt daar heb je zeker een punt mee zal er is over nadenken,platen moeten toch nog weer af om alle rails goed op de plek te leggen en eventueel doormelding voor automatisch bedrijf te maken.

@ikke650 balken waren in de muur uitgedroogd/verteerd en heb er nu en balk onder door gemaakt voor de muur langs van hardhout dus die zal niet zo snel uitdrogen/verteren ik denk zelf dat de constructie mij wel gaat overleven ;)

Verder zit ik nu op rails en hulpmiddelen te wacht die ik besteld heb om weer verder te gaan dus ben ik ondertussen maar weer verder gegaan met het ombouwen van mijn marklin 37781 NS ice3 en trix 22132 Tee ram.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Het is alweer een tijdje geleden dat ik de laatste foto's heb gepost maar om eerlijk te zijn is er nog niet heel veel veranderd heb alleen wat nood verbindingen gemaakt zodat er rondjes konden worden gemaakt om de spiraal te kunnen testen en dat heeft ook weer de nodige uren gekost voordat het een beetje vloeiend wou(rails poetsen en de begin hellingshoek aanpassen)maar ook in het passend maken van het 2de niveau gingen genoeg uren zitten.
Maar eerst wat foto's na het schilderen van de ondergrond van niveau 1.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
En verder?
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Het is alweer een tijdje geleden dat ik geplaatst had :D meer als 120 dagen ;)
En heb uit eindelijk ook het advies van bellejt opgevolgd, was wel nodig want af en toe bleven de trein stil staan in de helix.
Door zwaar vervuilde rails( met name de pukos) dat werd dus poetsen en in smeren met ATF :D
Zal vanavond wel weer wat foto's plaatsen van de voortgang.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Citaat van: hmmglaser op woensdag 02 februari 2022, 13:58:03Het is alweer een tijdje geleden dat ik geplaatst had :D meer als 120 dagen ;)
Zet er maar een nul achter. Want het zijn 1632 dagen. :D Dat geeft niet. Het overkomt mij ook. In 2014 ben ik begonnen met de renovatie van mijn spoorbaan. De laatste module is bijna geverfd. Nu de "rest" nog.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Als er stond meer dan 120 dagen had het wel geklopt :D
Re: Baan 3de poging en weer zonder schaduwstation
@citaat @citaat De boven staande baan is ook al meer dan een jaar verleden tijd ;)
Heb de oude baan noodgedwongen moeten afbreken omdat mijn vader ernstig ziek werd en de trap niet meer op kon.
Ben eind vorig jaar begonnen met een nieuwe baan welke zich nog in de opbouw fase bevinden.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
volgende serie foto's
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Een mooi begin.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Goed bezig, een goed fundament geeft later meer rust en plezier :thumbup:
groeten Egidius
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Ik zal bij deze baan niet veel aan scenery gaan doen omdat het voor een jaar of 2 a 3 zal zijn!
Het station van mijn vader zal erop komen en ik ga zelf een brug bouwen maar daar blijft het dan bij.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Dan hebben wij dezelfde inslag. Ik heb alleen een seinhuis. Het perron is in de maak. Een dubbelsporige overweg is in ontwikkeling. Voor de rest alleen rails, wissels, seinen en treinen.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Dit soort oplossingen smaken altijd naar meer.  :thumbup:
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Met de brug zit ik nog in de twijfel fase, word het modern of toch vakwerk? dan gaan we maar eens naar kijken als het weer slechter word.
De deur is al aangepast die opent nu richting de gang
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Na veel nadenken heb ik toch besloten om een vakwerk brug te gaan bouwen, ik heb het topic van Ikke(bouw hembrug) een beetje als start punt gebruikt veel idee geleend en er mijn eigen draai aan gegeven.
Hieronder de tekening van mijn brug ontwerp met een motorpost om de grote aan te geven.
En daar naast een aantal profielen van Evergreen die ik nodig heb, zit nog te wachten op Maquett(Raboesch)profielen.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Zo, lekker bezig zo te zien en ben benieuwd naar je brug hoe je dat gaat doen.
Re: Baan 3de poging zonder schaduwstation, maar nu eerst met de brug bezig.
Ja ik ook, verwacht een trial en error ervaring ;) Maar we gaan het zien, snel hoop ik.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Maquett(Raboesch) profielen binnen,maar helaas was niet alles op voorraad dus nog even wachten op de nalevering :(
bestelling uit China gelukkig vrij snel binnengekomen, deze bestaat uit gereedschap/hulpmiddelen.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Mooie plannen Marc, ik kijk graag met je mee  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan 3de poging maar dan zonder een schaduwstation
Bovenste foto de bestelde gereedschappen lijmklemmetjes, verstekbakje en mini zaagjes!

Onderste foto, omdat ik de juist maat U profielen niet kan vinden maak ik ze zelf van L profielen en strips.
Re: Baan 3de poging maar dan zonder een schaduwstation
Gister aan het meten en snijden geweest, hier gaat wel tijd in zitten.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Even een tegenslag, de Evergreen en Maquett profielen had ik met Revell contacta aan elkaar gelijmd maar dit zit minder goed vast dan gedacht!
Met wat lichte druk krijg ik ze al van elkaar :( mogelijk is de lijm te oud want het was een oud potje!

Gisteren dus maar begonnen met een potje faller expert kijken hoe goed dat lijmt :)
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
heb je de adviezen opgevolgd die je bij de buren hebt gekregen?

mvg,
Michel
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Ja gedeeltelijk, want naar hun mening zou zowel Revell of faller moeten werken maar dat blijkt niet zo te zijn, of beide lijmen hebben hun houdbaarheidsdatum overschreden hebben!
Heb nu even ikke(bouw hembrug) gevraagd wat hij heeft gebruikt bij de bouw van zijn brug, voordat ik nog meer ga proberen wat mogelijk niet werkt?

Hoef me niet te vervelen heb nog genoeg snij werk liggen :)
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Citaat van: hmmglaser op donderdag 15 februari 2024, 17:30:06eb nu even ikke(bouw hembrug) gevraagd
Daar heb ik geplaatst dat je ook secondelijm kan gebruiken.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
als je goed ventileert, kan het ook met MEK (methyl ethyl keton)
In Engeland verkrijgbaar als mek-pak bij slaters plasticard
mogelijk verkrijgbaar via GMS (godfather model supplies), staat ook in houten
Re: Baan 3de poging maar dan zonder een schaduwstation
Dat wou ik ook als volgende gaan proberen, nadeel wat ik zo zie is de korte kleeftijd omdat ik strippen van 70 cm aan het lijmen ben.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
MEK is gewoon in NL te koop bij de goede verfwinkel e.d. en beduidend goedkoper
Google helpt je verder.

Cees
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Mag naar mijn weten niet meer verkocht worden
Schilders, die er de hele dag mee moesten werken, zijn er behoorlijk ziek van geworden
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Je zit er naast
Wordt nog met liters tegelijk verkocht in diverse verpakkingen.
Gebruik eerst google en regeer dan pas.
https://www.verf4all.nl/detail/0f0ef13505cc4e6caf5e7a86fe2d2677
https://www.nicolaasverf.nl/product/mek-methyl-ethylketon/
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/mek_methylethylketon/p/7132
enzooorts
enzovoorts
.......

Cees
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
zal zo zijn, maar
dit is mij zo'n 20 jaar geleden verteld door een professionel schilder.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
 @citaat klopt als een (verf)bus.
8 uur per dag in dit soort dampen is heel slecht voor de hersenen
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
voor de styreen (evergreen) gebruik ik nu de L530 lijm, verkrijgbaar bij de meeste modelbouwwinkels. Een mooie sterke verbinding zonder problemen en geen lange droogtijd. Ik gebruik het wel goed geventileerd aangezien het in mijn opinie behoorlijk sterk ruikt als je het gebruikt.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Zelf gebruik ik MEK al meer dan 25 jaar om de plastic bouwpakketjes in elkaar te prutsen.
Vanzelfsprekend doe ik dat in een goed geventileerde ruimte en zeker geen acht uur per dag op vijf aaneengesloten (werk)dagen.
Recent hersenonderzoek heeft geen afwijkingen aan het licht gebracht.

Cees
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Citaat van: Rudibeer op vrijdag 16 februari 2024, 12:15:128 uur per dag in dit soort dampen is heel slecht voor de hersenen
Ik ga er van uit dat Mark niet dagelijks acht uur aan het lijmen is.
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
CiteerSchilders, die er de hele dag mee moesten werken, zijn er behoorlijk ziek van geworden
mijn reactie op het citaat
Re: Baan 2de poging maar dan met een schaduwstation
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 16 februari 2024, 14:23:46
Citaat van: Rudibeer op vrijdag 16 februari 2024, 12:15:128 uur per dag in dit soort dampen is heel slecht voor de hersenen
Ik ga er van uit dat Mark niet dagelijks acht uur aan het lijmen is.
Dat was ik niet van plan, maar denk ook niet dat het in dank gaat worden afgenomen door mijn vrouw en kinderen ;) zo'n oplosmiddelen lucht in huis :D