Afgelopen augustus had ik eindelijk de E10 1240 van Märklin (37106) gevonden, een loc waar ik al een tijdje op zoek naar was. De loc reed prima bij de Märklin-dealer, zag er goed uit en ook de prijs was netjes. Maar thuis hield de loc er na een paar weken al mee op. Overlegd met de verkoper, loc opgestuurd, loc werd doorgestuurd naar Duitsland en na een paar weken was die weer terug met een nieuwe decoder. De E10 deed het toen goed, maar kreeg al snel weer hetzelfde probleem: plotseling deed hij niets meer. Weer via de dealer opgestuurd naar Göppingen en na een paar weken opnieuw terug met nu een nieuwe motor en decoder. De loc reed wel, maar maakte nu een duidelijk ratelend geluid. Het is mij nog steeds een raadsel hoe de reparateur van Märklin dit heeft kunnen missen, maar goed. Loc daarom voor de derde keer daarom opgestuurd en na een maand of zo weer terug. Maar - je raadt het al - het ratelend geluid was na een paar rondjes rijden alweer terug.
Oorspronkelijk had Märklin een motor in dit model geplaatst die fluisterstil liep. Omdat deze motor nu niet meer verkrijgbaar is volgens de Märklin-site, vermoed ik dat ze bij de vervanging een wat minder duur exemplaar geplaatst hebben. Deze motor loopt dus duidelijk minder mooi en blijkbaar wist ook Märklin die bij de laatste reparatie niet goed aan het lopen te krijgen.
Kenmerkend voor de hele gang van zaken vind ik ook dat de OVP ook behoorlijk te lijden heeft gehad van het verblijf bij Märklin. Ondanks erg zorgvuldig inpakken van mijn kant, zit de doos inmiddels vol met deuken en scheurtjes alsof ze er mee aan het rondgooien zijn geweest in Göppingen. Ook zijn er ook smallere piepschuimpjes aan de zijkanten in gedaan (waarom?), zodat de loc nu ineens in de doos teveel ruimte heeft en op en neer kan bewegen.
De E10 staat weer op de modelbaan en rijdt nu eindelijk goed. Inmiddels was ik helemaal klaar met de Märklin-reparatieservice. Wat heeft het immers voor een zin om een loc op te sturen als ze er niets aan doen? Na er even over nagedacht te hebben, besloot ik voor de loc maar zelf een andere motor te regelen. Ik had al eerder goede verhalen gehoord over klokankermotoren en dat leek me wel een mooie optie. Via onze stamtafel werd ik getipt op SB-Modellbau en daar heb ik een passende
Faulhaber besteld. Stamtafelgenoot Arjan was zo vriendelijk om me te helpen met de inbouw van de motor (lees: hij deed al het werk, ik keek geïnteresseerd toe
). Deze
Faulhaber-motor loopt echt boterzacht. Na de inbouw hoorden we echter toch nog wel wat geluidjes. Het blijkt dat de motor niet al te strak ingeklemd moet worden, omdat er anders resonanties ontstaan. Na de schroefjes van de platine wat losser gedraaid te hebben, werd de loc mooi stilletjes. Thuis heb ik de decoder met behulp van de CS3 afgesteld op "klokankermotor" en ook nog wat met de motor CV's zitten spelen om de ietwat luide zoemtoon eruit te krijgen. Afgezien van een net niet perfecte gelijkmatige loop bij lage snelheden, rijdt de loc nu netjes en vrijwel geluidloos.
Over eventueel nieuw Märklin-materieel ga ik nog maar eens goed nadenken. Voorlopig heb ik mijn wensenlijstje ontdaan van Märklin-locs. Temeer omdat momenteel nog twee andere locs van mij in Göppingen vertoeven...
Groet, Marc