Sinds afgelopen vrijdag draait de nieuwe E 50 (37852) van Märklin zijn rondjes bij mij thuis op de modelbaan. Het leek me leuk om mijn eerste ervaringen met deze loc met jullie te delen. Misschien dat enkele van jullie daar ook nog iets aan hebben.
De 37852 is de vijfde variant die Märklin van de E 50/BR 150 uitbrengt. Eerder verschenen al de:
* 39500: E 50 045, groen, periode III, SDS-motor, gele verlichting, eenvoudige geluidsfuncties (ventilator en hoorn) en niet-uitschakelbare sluitlichten.
* 39501: 150 084, blauw/beige, periode IV, SDS-motor, warmwitte verlichting, dezelfde geluidsfuncties maar met uitschakelbare sluitlichten.
* 29500 (megaset): E 50 047; groen, periode III, klokanker-motor, warmwitte verlichting, dezelfde geluidsfuncties en niet-uitschakelbare sluitlichten.
* 37851:150 124, verkeersrood, periode V, nieuwe hoogvermogensmotor, warmwitte verlichting, één geluidsfunctie (alleen de hoorn), uitschakelbare sluitlichten en telexkoppeling.
UiterlijkMärklin heeft zijn best gedaan op het uiterlijk van deze loc. De lak zit er echt heel fraai op. Zelfs op uitvergrootte foto?s zie je amper foutjes. Heel mooi! De grijze bies rondom is strak gespoten en de nummers en verdere details zijn ook mooi weergegeven. Vanaf locnummer 042 kregen de E 50?s dubbele lampen en de zogenaamde ?Doppel-Düsen?-ventilatieroosters. Die zitten dus ook netjes op deze uitvoering. Ook de kenmerkende, ongelijke verdeling van de vensters en roosters aan de zijkanten is correct uitgevoerd: aan de linkerzijde: r-v-r-r-r-r-v-r, en aan de rechterzijde: r-r-v-r-r-v-r-r.
MotorIn deze uitvoering zit de moderne hoogvermogensmotor, die via twee kardanassen en tandwielen de assen aandrijft. De motor is stil, maar toch hoorbaarder dan de vrijwel geluidloze SDS-motoren. Op de afstelling van de motor heb ik niets aan te merken. Zonder schok zet de loc zich vanaf stilstand in beweging en blijft heel mooi soepel rijden bij lage snelheden. Ik heb tot voor kort ook de 39501 met SDS-motor gehad en de nieuwe motor rijdt volgens mij zelfs nog een tikje vloeiender bij rangeersnelheden. Erg goed dus!
Van elk draaistel worden de twee buitenste assen aangedreven. De middelste assen kunnen via veertjes een beetje in hoogte bewegen, waardoor het gewicht van de loc dus vooral op de buitenste, aangedreven assen drukt. De loc beschikt over vier anti-slipbandjes. Op het voorste draaistel zitten ze beide rechts, achter allebei aan de linkerkant.
Om de trekkracht te testen heb ik de loc samen met zeven ?Schwerlastwagen? (vijf zes-assers, twee vier-assers) en zeven Fal/Fad-kolenwagons de hellingen van mijn baan opgestuurd. Dat verliep zonder zicht- en hoorbare problemen. Ik denk dat de loc nog wel meer wagons aan kan, maar voor mij is dit goed genoeg. Overigens willen in sommige bochten de locbuffers aan de achterzijde nog wel eens tegen de koppeling aankomen. Het gaat echter goed als je er voor zorgt, dat het platte haakje van de lockoppeling bovenop het haakje van de wagonkoppeling komt te liggen.
GeluidIn vergelijking met de vorige varianten heeft Märklin hier de grootste winst behaald. Er zit nu een echte sounddecoder in waarvan je ook het volume kunt aanpassen. Een hele verbetering want bij mijn overige eenheids E-locs staat het geluid veel te hard, waardoor je het amper gebruikt.
Het ?bedrijfsgeluid? van de loc heeft mooie details. Zo hoor je bij stilstand de loc eerst mooi opstarten. Als je daarna aan de snelheidsregelaar draait, blijft de loc vervolgens nog even staan. Je hoort eerst nog druklucht ontsnappen, de loc twee keer schakelen en dan pas gaat ie van zijn plek weg. Dit vind ik zelf erg mooi gedaan! Tijdens het rijden onderweg hoor je van tijd tot tijd opnieuw druklucht ontsnappen of de ventilator kort aanslaan. Als je versnelt of vertraagt maakt de loc weer die typische schakelgeluiden en gaan de motoren ook hoorbaar harder of zachter werken. Het is dus geen monotoon gezoem.
Er zitten verder nog een hele rits geluidjes op (een lang en een kort fluitsignaal, geluid van het aankoppelen van wagons, het piepen van de remmen, druklucht laten ontsnappen, ventilator aan, het strooien van zand, de compressor en een nog onbestemd klakgeluidje) die je aan en uit kunt schakelen. Normaal ben ik niet zo?n fan van al die geluiden in mijn locs, maar hier is het goed gedaan en ik vond het ook leuk om nu de hele tijd met het geluid aan rond te rijden.
VerlichtingDe loc heeft de gebruikelijke warmwitte verlichting zoals alle moderne Märklin-modellen die hebben. De verlichting aan de voor- en achterzijde is apart in- en uitschakelbaar en kunnen ook in de rangeerstand gezet worden (wit licht aan beide zijdes). Helaas lekt bij het frontlampen een beetje licht door de rode sluitseinen. Ik zal nog eens gaan kijken hoe ik dit kan oplossen. Aan de achterzijde zie je bij ingeschakelde sluitlichten gelukkig geen lichtlekkage bij de frontseinen.
Een verder minpuntje van de verlichting heeft te maken met de periode III-uitvoering van de loc. In tegenstelling tot bij de periode IV- en V-varianten zitten hier aan de voorzijdes nog van die roosters waarop men kon staan om bijvoorbeeld bij de ruiten(wissers) te komen. Uit het spleetje waar deze roosters ingeklikt zijn, lekt nu ook wat licht. Met een simpel stukje donker karton is dat echter makkelijk te verhelpen. Dat heb ik aan de binnenkant tussen de lichtgeleiders geschoven.
ConclusieAfgezien van de twee schoonheidsfoutjes bij de frontverlichting kan ik eigenlijk geen verdere minpunten aanwijzen bij dit model. De loc ziet er echt prachtig uit, rijdt prima, heeft een mooi geluid en ook nog eens voldoende trekkracht. Wat mij betreft een aanrader voor alle Periode III-spoorders.
Groet, Marc