Naast de Brawa V 160 is er deze week nog een aanwinst bijgekomen. Van een stamtafelgenoot kon ik namelijk een Dm van Roco overnemen!
Toen Märklin een aantal jaar geleden verschillende varianten uitbracht van de Dm/Dm3 vond ik het meteen een imposante loc. Maar ja....een Zweedse loc tussen al dat Duitse materieel op mijn baan? Ook de dichte, massieve wielen van de Märklin-varianten vond ik iets minder mooi. De Roco variant heeft gelukkig de - naar mijn mening - mooiere spaakwielen en reed ook zo soepeltjes over de stamtafelbaan, dat ik mijn ogen er niet vanaf kon houden. Gelukkig hoeft dat nu ook niet meer en mag de loc nu op mijn baantje zijn rondjes rijden.
Om de Dm er een beetje compleet uit te laten zien, moest wel nog eerst de beruchte
Zurüstbeutel van Roco leeggemaakt worden, het zakje met kleine onderdelen die je zelf mag monteren. Als je een keer die handgrepen rondom de cabines hebt proberen te plaatsen, dan begrijp je meteen waarom Roco dat mooi aan de klanten zelf overlaat.
Met het nodige geduld is het uiteindelijk allemaal goed gekomen. Alleen heb ik nog wel een foutje gemaakt met de 'lollies' die aan de achterzijde links en rechts boven de cabine uitsteken. Ik vond het al wat rare dingen en dacht het een soort van extra "sluitlichten" moesten voorstellen. Ze horen echter blijkbaar aan de voorzijde te zitten om zo de voorkant van de loc aan te duiden. Roco heeft er knalrode en glimmende plastic dingen van gemaakt, terwijl ze in het echt rood/geel gestreept moeten zijn. Enfin, daar moet ik nog een keer mee aan de slag. Temeer omdat de houdertjes voor deze signalen die nu aan de voorzijde zitten, ook niet helemaal gelukt zijn. Ze zijn een beetje grof geverfd en omdat ik er al eentje kwijt was, heb ik aan de linkerzijde een afgebroken 'lolly' gebruikt. Ook de ruitenwissers - die waren gelukkig al wel gemonteerd - moeten nog wat aandacht krijgen als ik de foto's zo bekijk.
De loc is verder mooi afgewerkt met veel mooie details en de rijeigenschappen zijn geweldig. De loc rijdt echt heel mooi vloeiend en snort lekker stilletjes over de baan. Ik ben kortom erg blij met deze loc en ga nu maar eens rustig zoeken naar een mooi sleepje. Zowel Roco als Märklin hebben leuke ertswagons hiervoor gemaakt, maar ik meen dat deze locs niet alleen voor het ertstransport tussen Kiruna en Narvik werden gebruikt.
Groet, Marc