Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marceltal, station AMB in Marceltal
 @citaat @citaat

Marceltal is genoemd naar mijn overleden vader. Hij schonk me mijn eerste baan toen ik 6 was.

@citaat
Barry, de computer houdt alles in de gaten. Trouwens dit was maar een test van WDP. Dit gaat niet het normale verkeer in station AMB worden. Maar op sommige sporen kan dit een leuke feature worden ipv te werken met seinen of virtuele seinen.

Luc
Re: Marceltal, station AMB in Marceltal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, station AMB in Marceltal
 @citaat
Mooi eerbetoon aan je vader Luc. :favorite:
Heb wederom genoten van je filmpje alles rijd heel erg mooi. :thumbup:

Groet Michel
Re: Marceltal, station AMB in Marceltal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, station AMB in Marceltal
Hoi Luc,

Ik liep wat achter en las je uitdagingen met de Esu loc, ik heb er zelf een rondrijden en dat gaat gelukkig redelijk goed.
Een tijdje geleden was mijn ECoS richting Esu en zag ik op hun site de mogelijkheid om de wielafstand bij hun aan te laten passen.
Er zijn dus mogelijkheden, maar voor zo'n loc moet dat eigenlijk niet nodig zijn.

In het begin maakte de zowel AC en DC uitvoeringen, dat zouden ze van mij weer mogen doen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, station AMB in Marceltal
Het ESU verhaal:

Zaterdag mijn E03 001 van ESU teruggekregen, dat was die die niet meer reageerde boven de 120 km/u, wel nu alles pico bello in orde. De trein rijdt als een zonnetje nu en ontspoort ook niet op de wissels. ESU kan het dus wel een goede loc afleveren. Als het goed is moet het ook gezegd worden.
Eerstdaags komt er wel een filmpje met deze mooie jongen.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Hallo,

ik ben een tijdje weg geweest van het forum omdat ik veel andere dingen aan het doen was zoals reizen.
Ik ben nu bezig aan de oostzijde van mijn baan om wat scenery te doen van een kolensite. Ik beloof wat foto's de komende dagen.
Maar ik zit met een probleem met mijn Märklin mfx-vormsignalen met 2 adressen en daar ben ik al weken op zoek naar een oorzaak en mijn laatste hoop ligt nu bij jullie en de collega's op de WDP-site:

Wanneer ik de signalen installeer op mijn CS2 (maar ook bij CS3) dan worden ze normaal gevonden en kan ik het de adressen vastleggen. Afhankelijk van het adres kies ik MM of DCC.
De seinen werken dan normaal en reageren op commando's vanuit het CS2 en vanuit WDP.
Na verloop van tijd (soms na een noodstop maar niet altijd) reageren de seinen niet meer op een commando vanuit de CS2 of WDP. Ik hoor wel een kleine tik dus er komt een signaal toe maar het sein blijft staan.
Wanneer ik dan een noodstop doe op de CS2 en het sein weer aanklik op het keyboard van de CS2 reageert het sein weer. Ik moet dat voor elk sein apart doen.
Dan gaat alles weer een tijdje goed en dan plots reageren ze niet meer.
Dit is zo voor ALLE vormseinen met twee adressen, dus hoofdseinen en voorseinen.
De vormseinen met één adres hebben dit niet en blijven normaal werken.
Overzetten op mijn CS3 geeft geen verschil.
Er is ook geen verschil tussen DCC en MM.
Het geldt voor alle seinen, dus het is geen fout in een enkele decoder.
De signalen gaan via een booster op de CS2.

Ergens gaat de communicatie tussen CS2 en Profi-vormseinen met mfx decoder met 2 adressen in de mist.
Al van alles geprobeerd maar geen oplossing gevonden.

Mijn vraag:
Ben ik de enige met dit probleem?
Zo ja: dan is er ergens een setting fout bij mij.
Zo neen: dan is er een probleem bij Märklin.

Jullie gewaardeerde input is altijd welkom.

Groetjes

Luc Diels
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Beste iedereen,

nog wat meer testen heeft volgende aangetoond:


Starttoestand alle seinen werken.
Wanneer ik een sein aanstuur vanuit WDP en daarna een noodstop (WDP of CS2)doe, dan treedt het fenomeen op bij dat sein. Seinen die niet aangestuurd geweest zijn door WDP blijven normaal werken na die noodstop.
Seinen die alleen via de CS2 zijn aangetuurd hebben geen probleem na een noodstop.
Resetten is na een noodstop de seinen aansturen via CS2.

Het zou dus kunnen dat aansturen door WDP iets triggered in de communicatie wat na een noodstop (spanningsloos zetten van de seinen) ervoor zorgt dat de seinen niet meer reageren. En dit alleen bij seinen met twee adressen.

Als iemand ervaring heeft hiermee hoor ik het graag.

Mvrgr

Luc
Re: Marceltal, industrie in Oost Marceltal
Hallo,

zoals beloofd hier enkele foto's van een industriepark in Marceltal Oost.
Dit stukje moest ik eerst doen omdat ik er later veel moeilijker bij kan.
Zoals voorheen streef ik er naar om een indruk te wekken en geenszins om een realistische nabouw van de werkelijkheid. Dat laat ik experten zoals Tom over. Ik heb daar de skills niet voor. Dat het toch een indruk maakt bewijst het feit dat mijn kleinzoon Sibe dezelfde avond begon om de fabriek van opa na te bouwen met zijn lego's. En een kind geeft altijd de waarheid weer...

Met vriendelijke groeten

Luc
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Deel 2
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Deel 3
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Luc,

Mooi stuk scenery geworden :thumbup:. En gewoon lekker bouwen zoals jij het voor ogen hebt (en ondertussen kijken en leren van anderen ;)). Zo doe ik het ook en dat bevalt me prima :P.

Groeten,
Wico 
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Luc
Ik moet zeggen dat allees er erg mooi uitziet.

wat betreft de mfx seinen die niet meer reageren na een noodstop, ik heb dat ook gehad maar den met enkele mfx loks
rijden doen de prima maar na een uitschekeling door kortsluiting reageren ze niet meer.
Ik moet ze dan even op het testspoorzetten en dan reageert hij binnen een halve minuut weer


dit is voor mij de reden om een esu programmer te kopen en de mfx uit te zetten

dit gebeurd vnl in de esu decoders

Gr Ed

Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Dag Luc,

Mooie foto's.  :thumbup:

Je mag best tevreden en trots zijn op je resultaat.
En, het gaat er om dat jij tevreden bent en dat je het mooi vindt.

Henk
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Prachtige vorderingen Luc. :thumbup:

Groet Michel
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Indrukwekkende scenery
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Dankjewel allemaal voor de reacties.

Ed, het probleem was een setting in WDP. Eénmaal ik uitgedokterd had dat het in WDP zat, kon ik na spelen met wat settings het probleem detecteren en dan ook oplossen. Het is dus geen kwestie van mfx, MM of DCC maar het gebruik van de juiste setting in WDP.
Ik heb ook goede ervaring met ESU (ik heb ESU locs, switch pilot servo's en oude Maerklin loc's omgebouwd met ESU decoders, allen tot tevredenheid), maar ik moet zeggen dat ik met mfx geen problemen heb. Er leiden meer wegen naar Rome toch, dus ook verschillende protocollen leiden naar plezier op de spoorbaan...iedereen gebruikt waar hij/zij zich goed bijvoelt.

Groetjes

Luc
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Mooi hoor, er is genoeg te zien en te beleven  :thumbup:
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Prachtige foto serie Luc, ik heb ervan genoten  :thumbup: :thumbup:
Fijn dat je seinen nu wel goed werken, het is soms even zoeken naar de oplossing maar dat is gelukkig gelukt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Luc het was weer genieten van de plaatjes, ik wil er meer zien en als het kan nog heel veel meer  :)
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Re: Marceltal, problemen met vormseinen nmet twee adressen in Marceltal
Fijne plaatjes, Luc  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Marceltal, status in Marceltal
Dag iedereen

ik kreeg gisteren een bericht dat ik drie maanden niet actief ben geweest op het forum. Het was even "schrikken".
Ik ben nog steeds actief en heb de laatste maanden gewerkt aan het industriegebied "kohlheim" en dat is bijna klaar (als iets ooit af kan zijn).
Verder heb ik in Windigipet gewerkt aan het laten rijden van de treinen in het afgewerkte gedeelte (wat sporen betreft). Dat begint nu vlot te verlopen.
Bijna alle honderd locomotieven zijn nu actief aan het rondrijden. Jammer genoeg komen ook defecten naar boven. Zo heb ik 7 locs in herstelling bij M voor verschillende redenen, van plotse dood over afgebroken dijfstang tot bvb gisteren geen communicatie tussen de twee motorwagens van mijn VT11.5 (TEE). Zijn zo uit de doos gekomen na een jaar werkloosheid. Daar wordt je soms moedeloos van.
Ik ga verder met het afwerken van mijn industrie zone. Dan volgen er foto's.
Zo nu heb ik mijn account "verzekerd van opdoeken" en ga ik b-verder aan de slag op mijn zolder.
Tot de volgende keer.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, status in Marceltal
Luc,

Gewoon regelmatig even een korte update plaatsen (liefst met foto/filmpje) en dan blijft iedereen blij en hoef je ook niet meer te schrikken :P.

Groeten,
Wico   
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Luc,

3 maanden is lang om geen berichtje te sturen zeker als er wel vorderingen zijn gemaakt. ;)
Maar de trouwe volgers zien het door de vingers als je snel een foto en film update plaatst. :P
Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen en ja spijtig om te lezen dat er ook wel eens spullen het niet doen zoals ze het moeten doen. :cry: 

Groet Michel
Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Marceltal, status in Marceltal
 @citaat en  @citaat  @citaat

Helamaal mee eens!

Henk
Re: Marceltal, status in Marceltal
Hallo,

hierbij wat nieuwe foto's van "Kohlheim" in de oostelijke lus van mijn baan.

IMG_5549 normaal.jpegIMG_5550 normaal.jpegIMG_5551 normaal.jpegIMG_5553 normaal.jpegIMG_5555 normaal.jpeg

Er komen er nog

Luc
     
Re: Marceltal, status in Marceltal
Volgende pakIMG_5557 normaal.jpegIMG_5558 normaal.jpegIMG_5562 normaal.jpegIMG_5563 normaal.jpegIMG_5567 normaal.jpeg     
Re: Marceltal, status in Marceltal
en nog enkeleIMG_5572 normaal.jpegIMG_5571 normaal.jpegIMG_5570 normaal.jpegIMG_5569 normaal.jpegIMG_5566 normaal.jpeg     
Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, status in Marceltal
Luc,

Kijk dat is een hele mooie inhaalslag :thumbup:. Leuke sceney heb je zo aangelegd, dat zie ik graag :P.

Groeten,
Wico 
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Hallo Luc,
Ik vind je scenery indrukwekkend. Als je er nog meer aan zou willen doen zit dat met name in de kleine details: wat bemossing en wat kleine sprietjes groen zo her en der, net zoals je dat ook in de tuin hebt. Het lijkt nu wat clean en aangeharkt op sommige foto's. Ik vind het echter erg fraai wat je allemaal al gerealiseerd hebt.
Misschien klinkt het wat aanmatigend, dat is zeker niet de bedoeling. Als ik de individuele foto's bekijk zie ik enorm veel toewijding en kleine leuke details die het interessant maken.  Succes en lekker doorgaan! Gr. Peter
Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Marceltal, status in Marceltal
en een mooie grote ruimte  :thumbup:  :)

gr. Ruud
Re: Marceltal, status in Marceltal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marceltal, status in Marceltal
Hoi Luc.
De 3 maanden van niets posten heeft wel een hoop prachtige foto's opgeleverd! :thumbup:
Maar ja, als je echt druk bent met bouwen dan vergeet je vaak om even pauze te nemen om foto's te maken en deze te posten.

Bedankt voor het plaatsen en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Bedankt voor de mooie serie foto's, Luc!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Dat is wel genieten van een mooie scenery welke bij jou op je baan verschijnt :thumbup:

Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Het was het wachten waard Luc.
Prachtige scenery is er aan je mooie baan toegevoegd. :thumbup:
Een lust voor het oog. :)

Groet Michel
Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, ESU T18
Hallo

Ik kreeg deze week mijn ESU T18 binnen. Wat een mooie loc en hoe zacht rijdt die zeg.
MAAR toe kwam hij op een dubbele kruiswissel en begon de miserie. Bij het afbuigen ontspoort de loc. En dat op elke dkw in mijn baan.
Ik had reeds een vermoeden want mijn E03 en V160 werden voor dezelfde reden terug naar de fabriek gestuurd voor correctie.
Mijn geduld is echter op en deze T18 wordt geweigerd en gaat terug fabriek. Had ik de miserie met de E03 en V160 geweten had ik ook de T18 niet besteld.
Volgens mijn dealer ligt het aan het feit dat ESU een compromis moet maken tussen 2-rail en 3-rail wielen zodat ze maar één model moeten maken. Gevolg de flenzen aan de wielen kloppen niet voor Märklin k-rails. Vroeger toen ESU nog twee afzondelijke modellen maakte was dat probleem er niet. Wat klopt want mijn ESU V200 en V60 hebben dit probleem niet en die komen nog uit die tijd.
Ik zal dus geen ESU locs meer bestellen.
Ik vraag mij af of er nog leden zijn met dergelijke ervaring?

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Marceltal, ESU T18
Hallo Luc, zelf heb ik (nog) geen ESU lok. Maar is er aan die wielen dan niets te doen? Ze geschikt maken voor K-rails? Zouden de ESU-loks wel geschikt zijn om te rijden op C-rails? Niet dat je nu moet overstappen op C-rails maar misschien zijn er forumleden bij wie de ESU-loks wel probleemloos op C-rails rijden.
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Re: Marceltal, ESU T18
@citaat @citaat
Jammer dat jou Esu loc niet goed over de wissels rijd Luc, helaas maken ze nu modellen die zowel op 2 als 3 rail goed zouden moeten rijden en dat gaat niet altijd goed.
Heb wel op de Esu site gezien dat ze de as-afstand kunnen aanpassen maar daar moet je flink voor in de buidel tasten.

Zelf heb ik hier vier Esu loc's rondrijden ( op C rails ) en dat gaat redelijk goed over allerlei soorten wissels.
Ik heb alleen voor de Class 77 in koploper een route uitgesloten omdat hij er hier altijd uitliep.

In het begin maakte Esu zowel 2 als 3 rail modellen en dat was een stuk beter.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, ESU T18
 @citaat
Peter,

de V160 en E03 zijn naar ESU met dezelfde klachten en vraag om "herstel". Eens zien of ze daartoe in staat zijn. Indien niet zal ik ook deze twee locs moeten weigeren.
Jammer want het zijn zeer mooie modellen die heel zacht rijden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Luc
Re: Marceltal, ESU T18
Balen!

Op mijn T18 zaten tot 2x (!) toe de verkeerde lampen gemonteerd, als ook waren de lampen beschadigd (handvat aan de bovenzijde omgebogen). Daarna kreeg ik te horen dat ze een nieuwe zouden opsturen, tweede helft van dit jaar (dit speelde namelijk eind vorig jaar). Vooralsnog nog niets gehoord, maar als ik dit bericht lees, hoef ik de loc welhaast ook niet meer...

Groeten,
William
Re: Marceltal, ESU T18
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marceltal, ESU T18
Over C-rail wissels hobbelt die ook (door die te lage flenzen). 
As afstand is bij de T18 oke.
Re: Marceltal, ESU T18
Maar, gaat het dan wel goed op bijvoorbeeld Peco Code 100? Dat is toch enigszins vergelijkbaar met K-rails?
Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Marceltal, ESU T18
Luc,

Ik had hetzelfde probleem met een Engelse C-railwissel.
Diverse Marklin loks wilden niet afslaan maar reden uit de rails.
Ik heb de wissel toen door twee enkele wissels vervangen neheb daar geen problemen meer.

Henk
Re: Marceltal, ESU T18
Dat heb ik ook gezien bij slanke C-rail wissels. Met behulp van een speciaal opvulstuk was dit probleem verholpen. Ziet er alleen niet heel fraai uit...
Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Marceltal, ESU T18
 @citaat heb je misschien een foto van dat opvulstuk.
Alvast bedankt.

gr. ruud
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 29 augustus 2023, 14:37:12heb je misschien een foto van dat opvulstuk
Hier begon het, en dat idee is overgenomen en verbeterd door iemand (en mooier) anders (er was een Duits bedrijfje, rjr of zo iets, die deze puko beschermers voor slanke C-wissels op de markt bracht).

Foto Clemens:
Re: Marceltal, ESU T18
Zo valt het wel mee... Volgens mij zijn die van mij een stuk groter...
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Citaat van: Jan22 op dinsdag 29 augustus 2023, 15:43:25
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 29 augustus 2023, 14:37:12heb je misschien een foto van dat opvulstuk
Hier begon het, en dat idee is overgenomen en verbeterd door iemand (en mooier) anders (er was een Duits bedrijfje, rjr of zo iets, die deze puko beschermers voor slanke C-wissels op de markt bracht).

@Jan22:  deze soms?  https://rztec.de/Shop/product_info.php?info=p11_puko-isolator-fuer-c-gleis-weiche-von-maerklin--24611---24612-.html
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Yes, terug gevonden in het draadje Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771 en daar door KNed gemeld (#52) met een afbeelding ervan.  :thumbup:
Re: Re: Marceltal, ESU T18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Re: Marceltal, ESU T18
@citaat
Mocht er iemand nog van deze isolators voor slanke wissels nodig hebben, stuur maar een pb ik heb er nog een groot aantal liggen van RZTEC.
De prijs komen we wel uit en het kan verzonden worden via een enveloppe.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, ESU T18
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, ESU T18
Hallo Henk (en ook alle anderen hoor)

Die dkw liggen in een stationscomplex en zijn moeilijk te vervangen door twee enkele wissels in de huidige fase van mijn project. Mijn zowat 100 Marklin locs en wagens gaan er zonder problemen over. Het is een typisch probleem voor de uniforme ESU-locs. Ze hebben duidelijk een inschattingsfout gemaakt door te besparen op het aantal modellen dat ze op de markt brengen.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, ESU T18
Toch jammer... Zoveel nieuw, danwel herzien Epoche I materieel komt er niet op de markt...  :-(