Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Marceltal, tafel klaar voor Marceltal

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Zwitserland fan

Mooi schilderwerk op die bergen. Hoe heb je het aangepakt, met welke verf?
Re: Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Als het maar Zwitsers is.

Mooie vorderingen Luc. :thumbup:
Ben net als mijn voorgangers benieuwd naar de volgende update.

Groet Michel
Hallo iedereen die mij volgt....

Even een paar antwoorden op vorige vragen:

Mijn baan is 10,5meter lang en zal 6 m breed zijn waar een kopstation komt en een draaischijf. In het middenstuk is ze 2,6 meter.
De verf die ik gebruik is van Woodland Scenics. Je kan demo zien op hun website. Ik gebruik drie kleuren en zwart. Ik speel met de concentraties om variatie aan te brengen. Door het gebruik van sculptamold heb ik een witte achtergrond en breng ik geen wit meer aan. Ik ben tevreden met het resultaat.

Nu ben ik bezig met verlichting aan te brengen langs het pad naar een ruïne. Daarna de bomen en figuren. Er komt ook een wijngaard.

En dan komen er foto's.

Groeten, Luc

Carpe diem

@citaat

Ik blijf het volgen en ben zeer benieuwd luc! Succes!
Citaat van: lucdiels op donderdag 14 maart 2024, 07:57:12Ik ben tevreden met het resultaat.
Daar gaat het om!

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Mooi hoor  :favorite:
Hallo iedereen,

het is al weer een tijdje dat ik hier was. Niet dat ik volledig stil heb gezeten maar modelspoor stond even op een laag pitje. Beslommeringen rond het plots overlijden van mijn schoonmoeder (ze was 97), een reisje naar Mauritius en naar Spanje, en nog wat andere bezigheden hielden mij weg van de zolder.

Toch even een update:

De twee ESU locs V160 en E03 kwamen terug maar ze blijven ontsporen op de DKW van Märklin k-rails. Mijn geduld was op en ze zijn retour naar ESU met verzoek tot terugbetaling wegens niet compatibel met 3-rail spoor. (Ze hebben tot tweemaal toe de kans gehad om ze te corrigeren). Volgens Van Biervliet, mijn dealer, zou het liggen aan de hoogte van de wielflenzen die een compromis zijn van ESU tussen 2-rail en 3-rail en die dus niet zouden voldoen. Ik vraag mij af of anderen dit ook gemerkt hebben bij hun ESU-locs?

De Märklin TEE 37547 is na drie pogingen tot correctie ook definitief terug naar Märklin. Wanneer de twee kopwagens en de motorwagen alleen op het spoor staan is er herkenning door de CS3 maar zodra je van richting verandert valt de communicatie weg en ook de lichtjes op het treinstel gaan uit. Wanneer een andere wagen wordt tussengevoegd is er totaal geen leven in het treinstel te krijgen. Er loopt duidelijk iets fout in de contacten tussen de wagens en/of de verbindingen met de decoder in de trein. Märklin heeft drie maal de kans gehad dit te herstellen en iedere maal komt het stel terug zonder verbetering. Dus nu retour Märklin met verzoek tot terugbetaling.

Verder ben ik bezig met het aankleden van de top van de oostelijke berg. Maar dat gaat heel langzaam vooruit.
Ik kom bij jullie terug met meer nieuws van zodra dat de moeite is.

Intussen wens ik jullie een fijne zomer en veel modelspoorgenot.

Tot dan

Luc
innige deelneming;

spijtig van al je problemen, maar je hebt gelijk, de fabrikanten moeten hun producten beter testen, nu gebruiken ze hun klanten als proefkonijnen;

mvg,
Michel
Wordt het nog niet stilaan duidelijk dat met de huidige norm van detaillering 3-rail niet meer haalbaar is?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Bij velen niet nee. En zeker niet bij de firma Märklin, die blijven gewoon doorklooien.
Re: Marceltal, BRAWA wagons aangekomen
Hallo beste collega's modelspoorders,

ik heb mij eens laten gaan en zie er zijn 13 BRAWA goederenwagons aangekomenin Marceltal. De 3-rail wieltjes en Märklin koppelingen zijn besteld bij Van Biervliet en zodra geplaatst kunnen ze een sleep gaan vormen bij één van mijn goederen-stomers.
Hierbij een aantal foto's. (ik zie nu dat de SPA wat bewogen is. Ik plaats straks een nieuwe)

Groetjes Luc

Dat wordt dan een mooie kleurrijke sleep. Je vertelt er niet bij waar je deze wagons heb gescoord. Bij de reguliere handelaar worden in ieder geval de wielen gratis gewisseld voor 3-rail exemplaren. Dat scheelt een hoop kosten.

Prachtige aanwinsten Luc. :thumbup:
Dat gaat een mooie kleurige sleep worden. :)

Groet Michel
Speciale Gast

B) Mooie wagons met al die leuke reclames, achter een niet te snel rijdende goederen loc is het een mooie blikvanger. :thumbup:
Henk,

deze komen van "Modelspoorgigant". Dat is voor mij non-line, maar voor mij is de verzending naar België kostenloos, dus dat scheelt al wat wieltjes. Bij mijn lokale dealer Van Biervliet stonden ze niet op de website.
Ik heb gereageerd op een e-mail met voorstelling van deze modellen. Ik vond ze te prachtig om te laten voorbijgaan. Het zijn mijn eerste BRAWA-wagons en dus mijn eerste niet Märklin-wagons. Eens kijken wat dat geeft.

Groetjes

Luc
Michel, ik wou er sommige dubbel of triple kopen maar ze waren niet voorradig. Maar ik ga ze misschien nabestellen als ze bevallen op de baan.

Luc

OK, die Brawa wagons lopen fantastisch licht, soepel en betrouwbaar. Ik heb er ook een paar en ben er zeer tevreden mee.
Hallo,

zoals beloofd enkele nieuwe foto's van 10 Brawa wagons.

groetjes

Luc

Luc, de WMF wagon gaat op de verlanglijst aangezien wij thuis veel spullen van dit goede merk gebruiken.
Bedankt voor het verlengen van de verlanglijst. ;)  :P

Groet Michel
Mooie bakkies :thumbup:

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 06 juni 2024, 16:03:57Bij de reguliere handelaar worden in ieder geval de wielen gratis gewisseld voor 3-rail exemplaren.
Dat is ook niet bij elke handelaar inmiddels.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: h0_miessie op donderdag 06 juni 2024, 17:10:29Luc, de WMF wagon gaat op de verlanglijst aangezien wij thuis veel spullen van dit goede merk gebruiken.
Bedankt voor het verlengen van de verlanglijst. ;)  :P

Groet Michel
Tja, en dan staat er wellicht ook nog iets van Miele in de keuken of in het washok. En zitten er mogelijk Mahle zuigers in je BMW. En terwijl je dan een Spa'tje naar binnen klokt geniet je van je met treintjes gevulde vitrine, jawel opgehangen mbv Fisher pluggen waarvoor de gaten zijn geboord met een Bosch machine. Soepie? roept je vrouw naar boven; ja lekker, vergeet de Maggi niet, ben een beetje flauw...
En zo groeit Michels verlanglijstje weer harder dan gepland :-) !

Citaat van: Hanzi op donderdag 06 juni 2024, 20:09:00gaten zijn geboord met een Bosch machine.
En dan ben ik ook heel zeker dat die Beamer vol zit met Bosch producten zoals ruitenwissers, bougies en andere mechanische en elektrische automotiv producten.  >:-D
Een leuk sleeptje zo met die reclames  :thumbup:   :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie aanwinsten, een sleep met allemaal verschillende wagons staat altijd leuk op de baan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Service to many leads to greatness

Citaat van: lucdiels op donderdag 06 juni 2024, 16:12:01Henk,

deze komen van "Modelspoorgigant". Dat is voor mij non-line, maar voor mij is de verzending naar België kostenloos, dus dat scheelt al wat wieltjes. Bij mijn lokale dealer Van Biervliet stonden ze niet op de website.
Ik heb gereageerd op een e-mail met voorstelling van deze modellen. Ik vond ze te prachtig om te laten voorbijgaan. Het zijn mijn eerste BRAWA-wagons en dus mijn eerste niet Märklin-wagons. Eens kijken wat dat geeft.

Groetjes

Luc

Bij Joes Modelbahn Lädle (https://joes-modellbahnlaedle.net/epages/47262d5b-44ed-4caa-8f07-2a715f08b03b.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/47262d5b-44ed-4caa-8f07-2a715f08b03b/Categories/Seite__Kategorie1) heeft al een week lang een speciale actie voor de BRAWA, ook deze mooie 'Merken' goederenwagons.
Voor wie er ook belangstelling voor heeft.

Aart-Jan

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Luc,

Je hebt er een serie mooie wagons bij gekregen.  :thumbup:

Henk
Re: Marceltal, Bergheim afgewerkt
Hallo,

na vele arbeid op de berg is eindelijk Bergheim in de oostelijke hoek van Marceltal afgewerkt. Hierbij wat foto's.

groetjes Luc

BLIJ dat ik analoog RIJ

mooi gelukt hoor, en lekker veel groen :thumbup: !

doe maar een treintje

inderdaad heel mooi gedaan en met leuke "doorkijkjes"  :thumbup:

Fantasietjes op de baan

Ferm gedaan 👌

Dag Luc,

Citaat van: lucdiels op woensdag 17 juli 2024, 10:45:15na vele arbeid op de berg is eindelijk Bergheim in de oostelijke hoek van Marceltal afgewerkt. Hierbij wat foto's.

Mooi hoor!  :thumbup:
Zover hoop ik ik ook ooit nog eens te komen.

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Prachtig Luc, zeer sfeervolle foto's  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Luc,

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Mooi uitgewerkt allemaal en lekker veel groen, daar hou ik van :P.

Groeten,
Wico

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Leuke update weer Luc.
Die Brawa wagons spreken mij zeer aan, had er ook enkele.
Ze vragen wel om wat verwering, ze zijn nu in mijn idee een beetje te hagel nieuw.
Het hoeft niet al te veel te zijn hoor maar maken ze wel wat levendiger met lichte verwering zo dat ze mooi passen op jouw baan.

Het afgemaakte hoek(je) mag er zijn Luc. :thumbup:
Vele leuke details goed te zien op de eerste foto wat het kijken zeer leuk maakt alleen zijn sommige foto's ik denk door het uitvergroten een beetje wazig dus niet helder zoals de eerste foto wat het kijken niet ten goede komt.

Maar wat staat nu op de planning om afgemaakt te worden Luc ?

Groet Michel
Hallo, bedankt voor de leuke reacties. De berg is niet altijd goed bereikbaar voor close foto's. Ik kan wel alle sporen bereiken voor het geval van storingen, maar het vraagt wat behendigheid.
Volgende deel is Marceltal zelf met een groot kopstation en een loc-stelplaats met draaischijf. Dat wordt een grote uitdaging qua bereikbaar houden van alle sporen. Maar dat wordt iets voor het najaar denk ik. Nu ga ik eerst wat laten rijden en wat voorbereidende werken uitvoeren zoals enkel ringleidingen voor stroomtoevoer voor locs, wissels en seinen.

Ik maak nog wel eens een filmpje van de toerende treinen.

Luc
Re: Marceltal, Tafel klaar voor bouw kopstation en locstelplaats Marceltal
Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels de tafel klaar voor het laatste stuk van mijn modeltrein. Hier zal het kopstation Marceltal en bijhorende locstelplaats met draaischijf gebouwd worden.
De tafel is groot en breed en daarom zijn er op drie verschillende plaatsen openingen voorzien zodat alles bereikbaar blijft. Dit was een keuze tussen een volledige tafel of kleinere tafels. Dat laatste bracht teveel beperkingen op in het spoorverloop dus heb ik voor een volledige tafel gekozen met de nodige toegangspunten.
Op de foto's zie je ook al de drie ringleidingen die aangelegd zijn. Eén voor de spoorstroom, één voor de wissels en seinen en één voor de verlichting en dergelijke meer.
Nu kan ik beginnen met de verdeelpunten aan te sluiten op de ringleiding. Dat worden er 3*10 denk ik.

Tot de volgende keer

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, tafel klaar voor Marceltal

Swiss rail .. what else?

Luc,

Zo dat zijn nog serieuze uitbreidingsplannen en mooi strak aangelegd allemaal :thumbup:. We kunnen ons weer verheugen op de komende serie updates :).

Groeten,
Wico

Ziet er goed Luc!  :thumbup:

Succes ermee.

Henk

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Luc,

Ben weer bijgelezen en gekeken en ben nog steeds onder de indruk van de ruimte die je hebt, maar vooral ook hoe mooi alles rijdt en hoe je de scenery vorm geeft.
Een dikke pluim op je hoed  :thumbup:
Ik zou wel die mooie grote klok een ander plekje geven; die steekt lelijk af daar boven het bos bij het kasteel.

Grtz Tony

Zeker heel netjes en strak gemaakt, ziet er patent uit. Maar ik vraag mij af waarom je drie bruine retourdraden hebt gelegd. Die kun je toch allemaal combineren tot één draad. Al die draden liggen straks toch maar in de weg als je je draaischijf gaat verzinken of ondervloer wisselaandrijvingen gaat inbouwen of iets anders wat onder het maaiveld geïnstalleerd moet worden. Hoe minder draad hoe beter.

Mooi update van de vorderingen Luc. :thumbup:
Net wat Wico schreef de komende tijd kunnen we ons gaan verheugen op hopelijk vele updates.

Groet Michel
 @citaat
De drie bruine draden zijn afkomstig van twee CS3 centrales en een Viessmann transfo. De Twee centrales zijn een erfstuk uit het verleden toen ik een spoor in België en Qatar had. Nu doen beide een deel van het werk op de baan. De Viessmann transfo verzorgt de verlichting op de baan. Ik mag de massa's van drie voedingen niet gaan combineren dacht ik zo.
De rout's van de draden zijn zo uitgeveord dat ze niet in de weg liggen van de draaischijf en de meeste wissels. Ze liggen ook diep genoeg zodat er ruimte is voor servo's.

Verder bedankt iedereen voor de reacties.

Luc

Citaat van: lucdiels op woensdag 18 september 2024, 08:37:29Ik mag de massa's van drie voedingen niet gaan combineren dacht ik zo.
De massa mag je zeker wel altijd combineren. Als je de rest van de circuits maar strikt gescheiden houdt.
Maar wanneer je er verder geen last van de bedrading denkt te hebben mooi laten zitten.
Hallo

hier een foto van de verdeelstations voor railspoor, wissels en seinen en verlichting. Er komen zo'n 25 van die stations in het nieuwe gedeelte. Het vraagt wat werk maar als die klaar zijn wordt het aansluiten van de baan een stuk eenvoudiger en sneller.
Mijn soldeerstation heeft het begeven en ik heb geen idee waarom. Dus maar een nieuwe laten komen van Conrad. Daar vind je ook alles en snel.
Tot later...

Luc