Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Re: Marceltal, BR01 138

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

Re: Marceltal, filmpje

Hallo iedereen

Hier dan eindelijk het al lang beloofde filmpje die een deel van mijn treinen op de voorlopige toestand van mijn baan laat zien. Veel kijkplezier.

mvrgr

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Dat was ruim vijftien minuten (met wat scrollen tussendoor) genieten van je prachtige baan. Nu kun je goed zien dat je mooie lange trajecten hebt lopen, daar hou ik van want zo komen de treinen het beste tot hun recht. Ook de scenery is erg smaakvol aangelegd. Complimenten :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Re: Marceltal, filmpje

Als het maar Zwitsers is.

Ook hier in Michelstadt is er verlekkerd naar je film gekeken Luc. :thumbup:
Alles rijd mooi in het rond veel treinenverkeer waar ik een groot liefhebber van ben.
Het materiaal waar mee wordt gereden is prachtig wat het kijken de zeer moeite waard maakt. :)

Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Tijdens het eten heerlijk genoten van je filmpje Luc  :thumbup:
Er rijd prachtig materiaal rond  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Luc,
Heerlijk genoten van al die treinen die er rond gaan.
Dank voor het filmpje
Speciale Gast

B) Je hebt een mooi afwisselend sporenplan met veel rijlengtes. :thumbup:
En mooie treinen ook. :)

zonder fantasie ook geen creativiteit

Luc, ik heb genoten van het filmpje. Ademloos zitten kijken. En wat een hoeveelheid aan materieel dat je hebt laten rijden. Prachtig gewoon!

Bedankt iedereen voor de complimenten. Ik ga ervan blozen. :)
Wat het rollend materiaal betreft, hebben jullie nog niet alles gezien. Het duurt meer dan een uur vooraleer alle treinen uit het schaduwstation zijn opgehaald en op het zichtbare spoor verschijnen. En dan zitten er nog een tiental in hun dozen wegens geen plaats nu.
Daarvoor moet er nog een tweede deel worden gebouwd maar daarvoor moet ik eerst nog een stuk scenery afwerken waar ik later bijna niet meer bij kan.
Verder moet ik ook nog het rangeergedeelte integreren in het treinenverloop integreren. OP zichzelf werkt het prima maar nu nog combineren met het aan en af rijden van de treinen in het hoofdstation van AM-burg de hoofdstad van Marceltal.

Tot binnenkort

Luc

Hoi Luc, prachtige baan. Heb je de verkanting voor de brug gemaakt met schroeven? (zie ik dat goed?)  Fraaie treinlengtes en mooie treinen! Wat een afwisseling. Die verticale witte kastjes waar dienen die voor? Gr en complimenten, Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nou ja, ik ben geen Luc maar die verticale kastjes dienen om stekkertjes in te stoppen. Dat zijn zogenaamde verdeelblokjes. De iets grotere kastjes zijn dan weer decoders en/of terugmelders. Andere kastjes zie ik zo snel niet voorbij komen.

en inderdaad lijkt het er wel op dat Luc schroeven gebruikt voor de verkanting. Ook een goed idee, toch?

Zwitserland fan

Zo dat ziet er gaaf uit. Knap dat het allemaal zonder haperen rijdt.

@citaat

Peter, op die plaats ging de VT08 ontsporen. De oplossing bleek een verkanting te zijn. Maar ik had al met scuptamold mijn baan gestut en geschotterd en dus moest ik inventief zijn. Met schroefjes aan de zijkant kon ik stapsgewijs de verkanting aanbrengen totdat de VT08 niet meer ontspoorde. Ik laat het even zo want ik moet eigenlijk nog alle treinen daar testen. Als dat ok blijkt te zijn zal ik de schroefjes laten verdwijnen onder scenery.
Wel goed opgemerkt  ;)
De verticale kastjes zijn inderdaad Märklin verdeelblokjes.

@citaat
Dat rijden zonder haperen is voorlopig een wens (soms 10 minuten, soms 30 seconden...). Er moet hier en daar nog iets fijner afgesteld worden (loc rijdt voorbij stoppunt waardoor startvoorwaarden niet vervuld zijn) en soms komt er wel eens een loc stil te staan, wegens slechte geleiding. (Waarom stoppen ze standaard geen kleine condensator bij Märklin?). Ontsporingen zijn zeldzaam maar sommige wagons met sleepcontact zijn gevoelig op die ene driewegwissel bij ingang van schaduwstation 1 (bij 2 heb ik die vervangen door twee gewone wissels). Ik moet daar nog uitzoeken wat de beste snelheid is per trein om dat te beperken. (Misschien wat lood in de wagon steken om te verzwaren zodat hij niet zo makkelijk uit de sporen wordt gedrukt, we zien wel)

Mvrgr

Luc

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Luc,

Eindelijk wat tijd gevonden om je filmpje te bekijken.
Ziet er indrukwekkend uit.
Hoe lang is je baan?
Ik zag twee combinaties die ik neit vond kloppen namelijk twee stoomloks met niewerwetse ketelwagens.
Je rijdt meerdere periodes door elkaar (en dat doe ik OOk) maar ik probeer de loks en de wagons/rijtuigen wel op elkaar af te stemmen.
Als jij er content mee bent prima, maar het viel mij op.

Henk

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 29 augustus 2023, 12:31:19Over C-rail wissels hobbelt die ook (door die te lage flenzen)
Dat is altijd het eieren eten, te lage flenzen.

Van Karst Drenth las ik een draadje over zelf getekende, geëtste (uitbesteed) inlegkruisjes voor Piko Code 100 wissels, want ook daar hobbelen treinen met te lage flenzen door heen (zoals hij schreef, ze vallen erin). Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg heette zijn toenmalig project.

CiteerHet zijn puntstuk vulplaatjes, zodat RP25 wielen niet zo diep in het puntstuk vallen en... het maakt puntstuk polarisatie mogelijk.
Ze worden ( zijn, zijn al onderweg ) geëtst uit 0.25 nieuwzilver en 0.12 ( half weggeëtst ).
Ik plak ze dan in de puntstukken met 'Silberleitlack' en aan de vleugelrails komt een draadje naar de decoder
.
Op de pagina's erna wordt de manier nog wat verder uitgelegd.
Forum Moderator

Hoi Luc,

Ik was benieuwd of je alweer verder bent met je baan.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Marceltal

Re: Marceltal
Hallo allemaal

Ik ben een tijdje weg geweest van het forum door een reis in oktober naar Frans-Polynesië.
In november dan druk bezig geweest met een nieuwe zone in scenery te zetten. Dat is nu klaar. Ondertussen ben ik nu bezig met die sporen te programmeren in Windigipet.
Als ik daarmee klaar ben volgen er foto's en filmpje van de rangeeractiviteiten.
Ik dank jullie dan ook voor het geduld.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, status in Marceltal
Hello allemaal,
na een lange afwezigheid en hard werken aan een volgend deel van de baan (uitbreiding SS1) komt er nu een filmpje met wat activiteit in Marceltal. Zo zie je een V60 zijn wagens ophalen na een aanvraag daartoe vanuit Windigipet. Verder passeren er wat treinen en zie het aanschuiven van treinen in Marceltal en de uitbreiding van SS1 waar zo'n 15 treinen kunnen staan.
Veel kijkplezier en de volgende weken komt er nog wel wat aanrijden.

groetjes

Luc

Helaas Luc, ik gluur niet door verticale spleetjes.
Re: Re: Marceltal, status in Marceltal
Forum Moderator

@citaat
Dan heb je iets gemist Henk  :)

Luc, leuk om jou baan in actie te zien, ik ben het wel met Henk eens dat dit wat lastig kijkt, als je bij de volgende opname je telefoon een kwartslag draait krijgen we beter plaatje te zien.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Prachtig filmpje Luc, wordt een hele mooie baan.
Zal ik doen. Sorry voor het ongemak

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat een toffe baan! En fijn dat ik m'n mobieltje niet hoefde te draaien :thumbup: .

Carpe diem

Citaat van: lucdiels op vrijdag 02 februari 2024, 17:55:35Veel kijkplezier en de volgende weken komt er nog wel wat aanrijden.

Leuk weerzien, Luc! Mooie film. Ik zie ook dat jouw WDP uitstekend werk verricht. :)  Keurig afremmende treinen en de opstelsporen worden optimaal benut zo te zien. Gebruik jij de FDL daarvoor? Kan bijna niet anders hè... ;) Maar mooi hoor. Heel veel plezier en succes met de hobby!

Swiss rail .. what else?

Luc,

Blij weer eens een update te zien van je baan. Volop bedrijvigheid en veel verschillend materieel :thumbup:.

En met de gekantelde camera wordt het allemaal nog veel mooier :).

Groeten,
Wico 
Hallo Hans,

De schaduwstations onder de grote tafel worden met FDL gestuurd. Het schaduwstation met de grote bochten met MiFAZ. Verder heb ik nog verschillende FDL voor sturing van densiteit, éénrichting enz. Verder doet de seinhuiswachter ook vele controles en stuurbevelen.
Je kan mijn WDP downloaden op de Duitse WDP-site als je wil zien wat ik allemaal al heb gedaan.

Mvrgr

Luc

Carpe diem

@citaat

Leuk Luc! Bedankt voor je toelichting. Goed te lezen dat bij jou alles werkt zoals je het verwacht. Zo vergaat het mij ook en ben dan ook nog steeds een zeer tevreden WDP gebruiker. Ik zal jouw WDP-layout is opzoeken op "onze WDP-site" en downloaden. Ik ben zeer geïnteresseerd.

Intussen jij heel veel succes en plezier met je mooie baan!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Luc.

Mooie film heb je geschoten, bedankt voor alle genomen moeite en het plaatsen ervan :thumbup:

:offtopic:
En of er nu horizontaal of verticaal wordt gefilmd, dat maakt niet uit: het gaat uiteindelijk om de inhoud!
Dergelijk autisme typeert senioren die niet met hun tijd willen meegaan, jongeren hoor ik er nooit over klagen :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 03 februari 2024, 19:54:36En of er nu horizontaal of verticaal wordt gefilmd, dat maakt niet uit: het gaat uiteindelijk om de inhoud!
Dergelijk autisme typeert senioren die niet met hun tijd willen meegaan, jongeren hoor ik er nooit over klagen :roll:
Dan maakt het voor jou dus niet uit als het scherm in de bioscoop verticaal geplaatst wordt.

Het heeft niks te maken met wel of niet met de tijd meegaan. Horizontaal filmen geeft meer overzicht. En het kijkt beter op grotere schermen. Verticaal filmen is voor telefoons.

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 03 februari 2024, 22:36:34Verticaal filmen is voor telefoons.
En ook die kun je horizontaal draaien, die van mij tenminste wel, maar misschien is dat dan weer te vooruitstrevend.  ;)

De mens heeft twee ogen die naast elkaar geplaatst zijn, niet boven elkaar. Dus horizontaal is gewoon de norm.

Fantasietjes op de baan

Mooi filmpje, mooie lay-out
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 04 februari 2024, 06:56:34En ook die kun je horizontaal draaien, die van mij tenminste wel, maar misschien is dat dan weer te vooruitstrevend.  ;)
Klopt, maar dat was niet mijn punt. Het gaat om de TikTok-generatie.

Maar ik denk dat wij dezelfde voorkeur hebben voor horizontaal gefilmd materiaal ;)

Dat snap ik ook wel Bas maar iemand suggereerde dat we dan seniele ouwe zakken zijn met autistische neigingen die niet aan de nieuwe trend kunnen wennen. Men mag mij best een ouwe zak vinden, heb ik niets op tegen, maar seniel en autistisch gaat tocht echt veel te ver. Horizontaal is zo veel natuurlijker. Het valt die Tokkies (al of niet met een Tik er voor) misschien niet op maar je gezichtsveld is horizontaal veel groter dan verticaal en dan kijkt dat ook veel comfortabeler. Maar alleen al het feit dat wij met een aanzienlijk leeftijdsverschil het hierover eens zijn duidt al op de misvatting van anderen.  ;)
Maar genoeg hierover, laten we de regie weer aan Luc overgeven.
Re: Marceltal, nieuw filmpje
Hallo iedereen,

op verzoek dan een film met nieuwe treinen en zichten in Marceltal. Deze keer met horizontale Iphone. Iedereen blij toch.
De incidenten zijn met opzet niet weggelaten zodat iedereen kan zien dat er ook wel eens iets misloopt.
De ene keer weigert een wissel. Opgelost door zendtijd van het signaal naar de Viessmann-decoder te verlengen.
De ander keer staat een trein stil op een DKW zonder detectie. Opgelost met virtuele detectie.
Dan weer ontspoort een loc zonder aanwijsbare reden.
Maar dat is nu éénmaal het leven op een modelspoor en de fun van het te kunnen oplossen.

Veel kijkgenot

Luc
Re: Re: Marceltal, nieuw filmpje

Carpe diem

@citaat

Leuk filmpje Luc. Bedankt voor het plaatsen en steeds veel plezier en succes met je mooie trein en baan!

Swiss rail .. what else?

Luc,

Weer meer veel plezier naar je breedbeeld filmpje gekeken :thumbup:. Laat ik nou denken dat dat soort hickups alleen maar op mijn baan voor komen (al monteer ik ze altijd vakkundig uit beeld ;)). En dan heb ik het nog  niet over de wondere wegen van iTrain die ik niet altijd volledig kan doorgronden. Maar gelukkig ben ik dus niet de enige :?.

Groeten,
Wico   
Forum Moderator

Hoi Luc,

Bedankt weer voor de mooie opname en in breedbeeld  :favorite: net zoals op de tv  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Als het maar Zwitsers is.

Zo is het toch wat beter kijken naar je mooie baan Luc. :P
Bedankt voor het plaatsen van deze prachtige beelden.

Groet
Dank voor het plaatsen Luc.
Een interessant verloop van de treinen.
In ieder geval genoten.

Vrgr,
Wilko
Re: Marceltal, bergen rond Bergheim
Hallo

na wat rondrijden en testen van de logica's is het nu weer tijd voor de scenery.
Hierbij wat foto's van de eerste fase van de berg in Bergheim in de oostelijke sector van de baan.

Groetjes, Luc
Re: Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Carpe diem

@citaat

Je bent voortvarend bezig, Luc. Ziet er goed uit. Veel plezier en succes met verder "basteln"!

Swiss rail .. what else?

Luc,

Altijd lastig als je schrijft dat dit de eerste fase is, want dan weet je niet wat verder je plannen zijn. Maar op basis van wat ik nu zie vind ik het jammer dat je een "plat dak" boven de tunnelingangen hebt gemaakt. Waarom daar niet meer de hoogte in zodat de tunnelingang daadwerkelijk een berg inrijdt? Slechts een goede bedoeld advies, want het is jouw baan en jouw (fantasie)wereld :).

Groeten,
Wico 
Hallo

Wico, het is bedoeling daar eventueel nog een wijnbedrijf neer te poten. Maar dat moet ik nog zien als dat af is. Anders wordt het een wijngaard. Ik werk af met de inspiratie van het moment en dat is tot nu toe goed gegaan. Ik kan er nog altijd een oneven vlak van maken zoals jij oppert zodat het meer een berg wordt.
Ik zit met een gat van 1 meter op 50 cm in het midden die ik als laatste moet toevoegen zoals ik ook aan de westelijke zijde van mijn baan gedaan heb. Dat alles netjes in elkaar laten vloeien is een opgave. Ik moet dat nog ontwerpen op het moment zelf. Daar komt dan een klein station/halteplaats en verschillende gebouwen met een landweg, verlichting, figuren etc.
We zien wel.

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Helemaal goed, zoals ik al schreef heb jij de inspiratie ter plekke :thumbup:. Wijnranken zie je over het algemeen ook op een helling, dus schuin oplopen naar de achterliggende hogere gedeeltes zal heel mooi staan. Ik kijk nu al uit naar toekomstige updates van deze hoek :).

Groeten,
Wico 
Hallo

na een weekje op reis verder gewerkt aan de bergen rond Bergheim. De witte rotsen hebben nu een kleurtje gekregen.
Ik had graag foto's gepost maar mijn uploadmap zou vol zijn. Geen idee wat er fout gaat. Weet een beheerder raad?
Nu volgen ruïne, wandelpaden, verlichting, bomen, struiken, figuurtjes etc. Wordt vervolgd....

mvrgr

Luc

Carpe diem

@citaat

Bedankt voor de update Luc! Veel succes en plezier met het vervolg. Foto's zien we ooit wel weer een keer.  :)  ;)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Luc,

Citaat van: lucdiels op maandag 04 maart 2024, 06:38:42Ik had graag foto's gepost maar mijn uploadmap zou vol zijn. Geen idee wat er fout gaat. Weet een beheerder raad?

Waar staat je uploadmap?
In de cloud(Dropbox, One drive, oid)?
Misschien heb je daar geen ruimte meer en moet je uitbreiden of opschonen.
Hetzelfde geldt als je het op je computer of telefoon hebt staan.

Henk
Hallo,

hier dan de foto's. Er was blijkbaar iets mis op het forum.

Mvrgr

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Mooie basis om op verder te werken! Ik herhaal wat ik de vorige keer schreef: ik kijk nu al uit naar de volgende update :).

Groeten,
Wico
Speciale Gast

:) Ik sluit me aan bij Wico, mooie basis om verder te werken, ziet er goed uit. :thumbup:
En een gave klok hangt er, misschien een beetje hoger ophangen, dan is de bergtop wat realistischer. B)

Zwitserland fan

Mooi schilderwerk op die bergen. Hoe heb je het aangepakt, met welke verf?